Poznajmy się przed festiwalowym tygodniem z Sacrum Profanum. Bądźmy przygotowani! Zapraszamy 14 września o godzinie 22:00, po inauguracyjnym koncercie Squarepushera i Sinfonietty Cracovii do Forum Przestrzenie na after party, na którym zagra Lautbild – nowe, bardziej taneczne wcielenie muzyczne Pawła Kulczyńskiego aka Wilhelm Bras oraz dwóch wspólnie działających krakowskich producentów: Is It Tomorrow i Kosa.
Muzykę tego drugiego możecie usłyszeć w spocie promującym festiwal. Po tygodniu pełnym siedzących koncertów musimy się rozgrzać przed intensywnym finałem z Warp25 – dlatego 19 września tuż po koncercie London Sinfonietty o 23:00 spotkajmy się na kolejnym after party w Forum Przestrzenie, tym razem o dobrą muzykę zadba John Stanier – perkusista Battles i Tomahawk. Czeka nas wiele wspólnych wrażeń i emocji!
John Stanier – znany z szybkości, precyzji i wytrzymałości perkusista odnajdujący się w skrajnych stylistykach. Jego bębnienie usłyszycie na płytach zespołów metalowych, rockowych i alternatywnych. Zaczynał od gry z hardcore’owym zespołem, zasłynął grając z Helmet od 1989 roku, które rozpadło się niemal dekadę później. Jest perkusistą formacji Tomahawk, którą założył Duane Denison, a której wokalistą jest charyzmatyczny Mike Patton. Bębni również w zespole the Mark of Cain i Battles. To z tą drugą formacją przyjeżdża na Sacrum Profanum, wystąpią na Warp25. Battles tworzy muzykę rozpostartą między rockiem i elektroniką, a w tej przestrzeni Stanier odnajduje się najlepiej, również jako DJ.
Lautbild to kolejne muzyczne wcielenie Pawła Kulczyńskiego, który wciąż stara się okiełznać niepokorną strukturę i brzmienie i zbliżyć do nieco szerszej publiczności, prawdopodobnie po raz kolejny z powodzeniem jedynie częściowym. Podobny cel przyświeca jego działaniom pod szyldem Wilhelm Bras, które wprowadzają rytm do analogowo-sonorystycznych wolt i zgrzytów, jednak mimo wysiłków efekt pozostaje wciąż zdecydowanie na terytorium awangardowym. Lautbild ma ostatecznie zerwać z trudnymi dźwiękami, przynosząc tandetę i ukojenie, jednak udaje mu się to jednak połowicznie, głównie dzięki porzuceniu własnoręcznie budowanego instrumentarium. O ile bowiem poszczególne dźwięki przybierają formę częściej spotykaną, to całość ponownie wskazuje na wyraźnie mylne wyobrażenie o szerzej akceptowanych standardach w muzyce tanecznej – ku jawnej uciesze jej peryferiów.
Kosa, czyli Jan Kosiński to enigmatyczny producent z Krakowa o unikalnym i odważnym stylu. Równo miesiąc temu zaszczycił nas nową EPką, noszącą tytułDesire EP, przy czym już dwa z czterech utworów zostały wykorzystane w celach promocyjnych: Festiwalu Sacrum Profanum (Motivation) oraz marki odzieżowej Hermetic square (Gold Audi). Równy, dziwaczny i podniosły styl, rozbudowane, nawarstwiające się, etniczne rytmy i rwane, przypominające trochę eksperymentalny jazz melodie określają styl beatmakera. Kosa oprócz solowej działalności produkuje muzykę w kolektywie Gamma-rayburst (https://soundcloud.com/gamma-rayburst), gdzie na wokalu usłyszymy Ninę Matusik. Jeśli chodzi o djing selekcje Kosińskiego oscylują pomiędzy lżejszymi, bardziej tanecznymi gatunkami jak uk garage, rap czy deephouse a muzyką stricte bassową.
Is It Tomorrow, czyli Filip Fabiański, to beatmaker z Krakowa, którego niebanalne produkcje są bliskie gatunkom takim jak uk bass, future garage czy grime. Po wydaniu jednej epki, IIT należy już do internacjonalnego kolektywu Play it Louder (PiL), został zauważony przez Soulection, był grany w Rinse FM i rozpoczął współpracę z Flow-Fi. Jego debiutanckie EP cechuje niska i powolna sekcja pocięta pitchsiftowanymi wokalami i organicznymi instrumentami perkusyjnymi oraz charakterystyczne dla jego twórczości nieoczekiwane, odrębne od reszty utworu zakończenia. W tej, pełnej skrajności muzyce jest coś powolnego i seksownego, a jednocześnie coś kanciastego i jaskrawego. Is It Tomorrow już po wakacjach pojawi się na sławnej już nie tylko w Polsce, składance Flirtini pod tytułem Heartbeats&Promises 2.
Szczegółowy program i informację o biletach znajdziecie tutaj: www.sacrumprofanum.com
Festiwal dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Sacrum Profanum to międzynarodowy projekt, który zyskał status jednego z najciekawszych wydarzeń muzycznych Europy. Prezentuje muzykę XX wieku i najnowszą, łączy muzykę poważną z innymi nurtami. Co roku program koncentruje się na twórczości kompozytorów z innego kraju lub grupy krajów. Jego rangę buduje udział: z jednej strony – najlepszych zespołów wykonujących muzykę współczesną, m.in. Ensemble Modern, Ensemble intercontemporain, Klangforum Wien, z drugiej – gwiazd światowej sceny alternatywnej m.in. Aphex Twina, Jónsiego, Kraftwerk, Jonny’ego Greenwooda, Adriana Utley’a (Portishead), Toma Verleine’a (Television), Willa Gregory’ego (Goldfrapp). Prestiż festiwalu podkreśla obecność na koncertach twórców uznawanych za ikony muzyki – w 2011 r, Steve Reich – mistrz minimalizmu świętuje swoje 75. urodziny właśnie w Krakowie. Festiwal zdobył najpoważniejsze polskie nagrody i wyróżnienia. Zyskał też status jednego z najciekawszych wydarzeń muzycznych Europy. Festiwal został wpisany do oficjalnego kalendarza Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. W 2011 r, po raz pierwszy w historii, amerykańską edycję festiwalu zapowiadał wspólny koncert muzyki Steve’a Reicha i Krzysztofa Pendereckiego, zorganizowany w jednej z najbardziej prestiżowych sal koncertowych świata – Alice Tully Hall nowojorskiego Lincoln Center. Festiwal, rekomendowany m.in. przez prestiżowe magazyny muzyczne świata m.in. Gramophone, telewizję Mezzo, The Wall Street Journal i BBC Music Magazine, cieszy się uznaniem krytyków i publiczności. Festiwalowe wydarzenia relacjonuje co roku ponad 160 dziennikarzy z Polski i zagranicy. Dyrektorem artystycznym Festiwalu jest Filip Berkowicz. Więcej na: www.sacrumprofanum.com
Krakowskie Biuro Festiwalowe to wiodąca polska instytucja realizująca najważniejsze wydarzenia kulturalne w skali kraju i Europy. Organizuje prestiżowe festiwale: Misteria Paschalia i Sacrum Profanum, jest także promotorem takich projektów kulturalnych jak: Festiwal Muzyki Filmowej, Międzynarodowy Festiwal Kina Niezależnego Off Plus Camera, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia i literacki Festiwal Conrada. KBF jest także wydawcą magazynu Karnet, zarządza powstającym centrum kongresowym ICE oraz Krakowską Komisją Filmową, administruje punktami sieci informacji miejskiej InfoKraków, a także prowadzi portal Krakow.travel. Więcej na: www.biurofestiwalowe.pl
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |