Trwa 48. Festiwal im. Jana Kiepury!

Dziewięć koncertów pełnych przebojów muzyki operowej, operetkowej i musicalowej w wykonaniu artystów znanych ze scen krajowych i zagranicznych, koncerty kameralne w kościołach, Klub Festiwalowy czyli spotkania z gwiazdami, projekcje multimedialne oraz warsztaty operowe prowadzone przez Małgorzatę Walewską – to atrakcje 48. Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju (8-16 sierpnia 2014). Tegoroczna edycja została przygotowana przez Centrum Kultury w Krynicy-Zdroju, Gminę Krynica-Zdrój oraz Operę Krakowską, odpowiadającą po raz pierwszy w historii tej imprezy za jej program.

„Brunetki, blondynki” - ta słynna piosenka z repertuaru Jana Kiepury rozpoczęła koncert inaugurujący festiwal (9.08.), który otrzymał tytuł „Gala opery operetki i musicalu”. Czworo solistów Opery Krakowskiej: Katarzyna Oleś-Blacha, Iwona Socha, Adam Sobierajski, Adam Zdunikowski oraz Krynicka Orkiestra Zdrojowa pod dyrekcją Mieczysława Smydy porwali publiczność. Zaczęło się… Teraz już wiadomo, że w Krynicy-Zdroju rządzi muzyka.

Tłumnie zgromadzeni w Domu Festiwalowym widzowie przerywali brawami najpiękniejsze fragmenty utworów, a na finał zgotowali wykonawcom długą owację na stojąco. Trudno się dziwić, gdyż zabrzmiały największe przeboje z oper z m.in. Gounoda, Verdiego, Bizeta oraz z operetek, głównie Kalmana, Lehara i Straussa. Nie zabrakło też musicalowych hitów m.in. Bernsteina i Webbera. A wszystko to w doskonałym wykonaniu. Artyści na estradzie wręcz bawili się muzyką, czarowali słuchaczy, uwodzili, zwłaszcza lekkością wykonania, precyzją, humorem i swobodą. Publiczność to doceniła. Wieczór poprowadzili Magdalena Drohomirecka i Bogusław Nowak.

Zachwyciła Katarzyna Oleś-Blacha, zwłaszcza swoim popisowym numerem: arią Olimpii z „Opowieści Hoffmanna” Offenbacha. Artystka brawurowo pokonywała wszelkie wokalne trudności, poruszając się przy tym niczym mechaniczna lalka. Bardzo podobała się też Iwona Socha, śpiewaczka o pięknym głosie, nienagannej technice wokalnej i doskonałych warunkach scenicznych. Wielkie brawa zebrała zwłaszcza za wzruszające wykonanie „Summertime” z opery „Porgy and Bess” Gershwina. Adam Sobierajski i Adam Zdunikowski zaskakiwali energią. Pokazali jak wielką siłę ma śpiew i jak wielkie może wzbudzać emocje. Widać było, że artyści doskonale czują się na estradzie, a ich wykonanie np. w duecie arii „Wielka sława to żart” z „Barona cygańskiego” Straussa zostało żywiołowo przyjęte.

Bohaterką koncertu inaugurującego festiwal była także Krynicka Orkiestra Zdrojowa. Warto wspomnieć, że zespół istnieje nieprzerwanie od prawie 140 lat i gra dla kuracjuszy pięć razy w tygodniu przez okrągły rok. Jak mówił podczas koncertu szef orkiestry Mieczysław Smyda, zespół jest polskim fenomenem. Nie ma w naszym kraju drugiej takiej orkiestry, z tak długim stażem i z tak obszernym repertuarem operetkowym.

Zanim podczas wieczornej gali Dariusz Reśko burmistrz Krynicy-Zdroju oficjalnie otworzył festiwal, rano, w Starym Domu Zdrojowym działalność rozpoczął Klub Festiwalowy organizowany przez Stowarzyszenie Miłośników Opery Krakowskiej „Aria”. Na pierwszym spotkaniu, które poprowadziły Elżbieta Gładysz, prezes Stowarzyszenia oraz Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz, press officer festiwalu, burmistrz zwrócił uwagę, że Festiwal im. Jana Kiepury, to jedna z najważniejszych imprez Krynicy, to marka, niemal „twarz” tego regionu. Snuł także plany 50. edycji festiwalu, która jak na jubileusz przystało powinna być niezwykła. A pomysłów jest wiele, choćby wystawienie na Górze Parkowej plenerowego widowiska „Halka”. Czy jednak to się uda? Podczas rozmowy nie zabrakło też osobistych wyznań; okazało się, że burmistrz uczył się w szkole muzycznej gry na skrzypcach, interesuje się poezją śpiewaną i czasem nuci przy goleniu. W trakcie spotkania bardzo ciekawie o historii Krynickiej Orkiestry Zdrojowej mówił Mieczysław Smyda, zaś ideę powstania festiwalu i jego początki wspominał Aleksander Półchłopek, syn Stefana Półchłopka, inicjatora festiwalu i pierwszego, wieloletniego jego dyrektora. Przypomnijmy, że festiwal, który powstał w 1967 roku był nie tylko hołdem złożonym wielkiemu polskiemu tenorowi, ale także miał stanowić rozrywkę na wysokim poziomie dla krynickich kuracjuszy. W pierwszej edycji udział wzięli m.in. Delfina Ambroziak, Krystyna Szczepańska, Wiesław Ochman, Andrzej Hiolski, Roman Węgrzyn. W Klubie Festiwalowym nie zabrakło muzyki. Zabrzmiała m.in. „Wielka sława to żart” w wykonaniu Adama Sobierajskiego i Adama Zdunikowskiego, który zaraz po tej prezentacji, w samo południe, w muszli koncertowej przedstawił tzw. "hejnał Kiepurowski", czyli zaśpiewał piosenkę „Signorina” z repertuaru patrona festiwalu. Na fortepianie akompaniował Krzysztof Dziurbiel.

Dzień później (10.08.) festiwalową estradę wypełniły piosenki międzywojenne ujęte w koncercie zatytułowanym Powróćmy jak za dawnych lat. Bożena Zawiślak-Dolny, krakowska gwiazda oper i operetek, jej córka Katarzyna Zawiślak-Dolny, aktorka znana z scen krakowskich, Michał Kutnik, solista opery Krakowskiej i Jacek Wójcicki, mistrz piosenki, artysta, który od lat fascynuje publiczność nie tylko pięknym głosem, ale i świetną interpretacją utworów, przeniosło widzów w świat międzywojnia, gdzie królowały tanga, fokstroty, walce i charlestony. Artystom z wielką werwą i z żywiołowością akompaniowała Krakowska Młoda Filharmonia, pod dyrekcją Tomasza Chmiela, który słynne piosenki zaaranżował na orkiestrowy skład.

Było lirycznie, sentymentalnie, zabawnie i patetycznie. Artyści wyśpiewywali piosenki z wielkim wdziękiem. Miło się słuchało. Zwłaszcza, że jak mówił prowadzący wieczór Bogusław Nowak „te piosenki to prawdziwe historie, które zdarzyły się na pewno nie jednemu z nas”. Miał rację bo każdy np. doświadczył, bądź też marzył o doświadczeniu „odrobiny szczęścia w miłości”. Te wyśpiewywane ze sceny piękne miniatury wokalne, których autorami byli m.in. Władysław Szpilman, Jerzy Petersburski, Henryk Wars, czy Roman Palester, pozwoliły jeszcze raz oddać się wspomnieniom. Utwory te, ciągle aktualne, przede wszystkim opowiadały o miłości i o skomplikowanych związkach pomiędzy kobietą i mężczyzną.

„W małym kinie”, „Ach jak przyjemnie”, „Każdemu wolno kochać”, „Na pierwszy znak”, „Ada to nie wypada”, „Miłość ci wszystko wybaczy”, „Ta ostatnia niedziela”, „Umówiłem się z nią na dziewiątą”, „Ja się boję sama spać”, co tytuł, to hit. Trudno się dziwić, że publiczność przyjmowała artystów niezwykle gorąco, za co zresztą otrzymała w nagrodę dwa bisy.

Opera Krakowska ma szczęście – dało się słyszeć w kuluarach wczorajszego porannego Klubu Festiwalowego. To prawda. Od lat dwie niezwykle zdolne sopranistki Katarzyna Oleś-Blacha i Iwona Socha związane są właśnie z krakowska sceną. Obie panie w rozmowie z Elżbietą Gładysz, prezesem Stowarzyszenia Miłośników Opery Krakowskiej „Aria”, mówiły o swojej drodze zawodowej, o wyborach, fascynacjach, rolach. Można było się dowiedzieć, że obie pochodzą z Śląska, obie mają rodziny, dzieci, a mimo to odnoszą ogromne sukcesy na polskich scenach. Warto przypomnieć, że Katarzyna Oleś-Blacha, doktor z właśnie otrzymaną habilitacją – jak podsumowała - ponad sto razy zaśpiewała karkołomną arię Królowej Nocy

z „Czarodziejskiego fletu” Mozarta. Iwona Socha natomiast w zeszłym roku, za dotychczasowe sukcesy została laureatką Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury w kategorii Najlepsza Śpiewaczka Operowa.

Publiczność krynicka, obdarzająca artystów wielką serdecznością, miłująca śpiew, wczoraj w południe zgromadziła się pod muszlą koncertową. Wszyscy już wiedzieli, ze po uderzeniach zegara oznajmujących godzinę dwunastą i wysłuchaniu archiwalnego nagrania „Kujawiaka” w wykonaniu Jana Kiepury, pojawi się niespodzianka. Tą niespodzianką był wczoraj tenor Andrzej Wiśniewski, który zaśpiewał „O sole mio”.

Drugi dzień festiwalu należał do bardzo udanych. Mimo że zaplanowany przy willi Patria popołudniowy koncert plenerowy z powodu burzy, w ostatniej chwili został przeniesiony do Starego Domu Zdrojowego. Koncert „Jan Kiepura i Marta Eggerth – wyśpiewana historia miłości” odbył się przy tłumnie wypełnionej słuchaczami sali balowej. Wystąpili: Dorota Szczepańska i Andrzej Wiśniewski z towarzyszeniem Krynickiej Orkiestry Zdrojowej pod dyrekcją Mieczysława Smydy.

Dziś (11.08.) trzeci dzień festiwalu i kolejne atrakcje. Na ten recital czekają wszyscy. Niuanse miłości w najpiękniejszych pieśniach i ariach francuskich kompozytorów, takich jak m.in. Hector Berlioz, Reynaldo Hahn, Camille Saint-Saëns, Alphonse Hasselman, Ambroise Thoma, Jean-Paul Martini, wyśpiewa Małgorzata Walewska. Gwieździe towarzyszyć będzie harfistka Małgorzata Zalewska. Tytuł koncertu Plaisir d’amour co znaczy Przyjemność miłości został zaczerpnięty z znanej pieśni Jeana-Paula Martiniego, z XVIII wieku, która mówi o miłości i zdradzie.

Słynna La donna... z Rigoletta Verdiego, aria Nemorina z Napoju miłosnego Dinizettiego czy aria Kalafa z Turandota Pucciniego to tylko nieliczne hity, które zabrzmią podczas Koncertu na trzech tenorów (12.08.). Tomasz Kuk, Adam Sobierajski, Adam Zdunikowski oraz Orkiestra Filharmonii Zabrzańskiej pod dyrekcją Sławomira Chrzanowskiego przeniosą nas w świat pięknego męskiego śpiewu. I jak przystało na tenorów na finał nie może zabraknąć wiązanki pieśni neapolitańskich. Przewodnikami dla publiczności w tym koncercie będą: Sławomir Chrzanowski i Bogusław Nowak.

Któż nie pamięta Krystyny Tyburowskiej i Jana Wilgi, gwiazd operetki krakowskiej? Dlatego trudno się dziwić, że koncert z udziałem tych artystów a zatytułowany Operetka moja miłość (13.08.), już cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Śpiewacy wraz z Eweliną Szybilską i Przemysławem Borysem z towarzyszeniem Salonowej Orkiestry CAMERATA pod kierunkiem Wiesława Murzańskiego wyczarują przed publicznością świat operetki pełnej muzyki m.in.: Lehara, Kalmana, Straussa ale i Webbera. Gospodarzami wieczoru będą Jacek Chodorowski i Bogusław Nowak.

Miłość stanie się także tematem przewodnim występu Teatru Rampa (14.08.). Ale tym razem opowiedzą o niej najpiękniejsze songi z różnych musicali zamknięte w spektaklu MusicaLove Jakuba Wociala. Zabrzmią m.in. piosenki z słynnych produkcji, takich jak: Bulwar zachodzącego słońca, Evita, Jesus Christ Superstar, Whistle Down The Wind, Upiór w operze, Kobieta w bieli czy Love Never Dies. Te przeboje utwierdzą tylko w przekonaniu, że "miłość nigdy nie umiera". Artystom towarzyszyć będzie orkiestra pod batutą Tomasza Filipczaka.

Wielki plener, czyli wieczór przy muszli koncertowej (15.08.) będzie olbrzymią atrakcją dla publiczności. Nie tylko dlatego, że wystąpi plejada gwiazd, czyli Wioletta Chodowicz, Katarzyna Oleś-Blacha, Ewa Vesin, Małgorzata Walewska, Mariusz Godlewski, Tomasz Kuk, Adam Sobierajski, Pavlo Tolstoy oraz Orkiestra Opery Krakowskiej pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka, ale także dlatego, iż wykonane zostaną największe hity. Wieczór, który prowadzić będą Olimpia Górska i Bogusław Nowak, wypełnią fragmenty z Carmen Bizeta, Halki Moniuszki, a także słynne kompozycje z oper i operetek m.in. Donizettiego, Verdiego, Gounoda, Straussa, Lehara, Kalmana. Zabrzmi też suita pieśni z repertuaru Jana Kiepury.

Finałem festiwalu będzie koncert Według Pucciniego (16.08.), poświęcony muzyce tego twórcy. Wioletta Chodowicz, Monika Korybalska, Katarzyna Oleś-Blacha, Ewa Vesin, Mariusz Godlewski, Tomasz Kuk, Pavlo Tolstoy wraz z Orkiestrą Opery Krakowskiej pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka przedstawią arie z takich oper jak m.in.: Madama Butterfly, Tosca, Cyganeria, Manon Lescaut, Turandot. Gospodarzem wieczoru będzie Sławomir Pietras.

Głównym wydarzeniom festiwalu towarzyszą koncerty w kościołach, zaś ciekawostką tegorocznej edycji są „hejnały Kiepurowskie”: codziennie o godz. 12, w muszli koncertowej wykonywany jest jeden utwór z repertuaru Jana Kiepury.

Więcej na temat programu na stronie internetowej: www.festiwalkiepury.pl.

Dodaj artykuł do:
(dodano 12.08.14, autor: blackrose)
Tagi: 48. Festiwal im. Jana Kiepury!
KOMENTARZE:
Aby dodać komentarz musisz się zalogować
Logowanie
Po zalogowaniu będziesz mieć możliwośc dodawania swojej twórczości, newsów, recenzji, ogłoszeń, brać udział w konkursach, głosować, zbierać punkty... Zapraszamy!
REKLAMA
POLECAMY

NEWSLETTER

Pomóż nam rozwijać IRKĘ i zaprenumeruj nieinwazyjny (wysyłany raz w miesiącu) i bezpłatny e-magazyn.


Jeśli chcesz otrzymywać newsletter, zarejestruj się w IRCE i zaznacz opcję "Chcę otrzymywać newsletter" lub wyślij maila o temacie "NEWSLETTER" na adres: irka(at)irka.com.pl

UTWORY OSTATNIO DODANE
RECENZJE OSTATNIO DODANE
OGŁOSZENIA OSTATNIO DODANE
REKOMENDOWANE PREMIERY
1
Damiano David
2
Arkadiusz Jakubik
3
Eluveitie
4
Sting
5
Elton John & Brandi Carlile
6
Anita Lipnicka
7
The Waterboys
8
Bryan Ferry
9
Mela Koteluk
10
Turbo
1
Korek Bojanowski
2
Mara Tamkovich
3
Michel Hazanavicius
4
Céline Sallette
5
Christopher Landon
6
Neil Boyle, Kirk Hendry
7
Rungano Nyoni
8
Fabrice Du Welz
9
Michał Kondrat
10
Alonso Ruizpalacios
1
Alina Moś
2
Ilaria Lanzino
3
Sebastian Fabijański
4
Anna Kękuś
5
Łukasz Czuj
6
reż. Mariusz Treliński
7
Beth Henley / reż. Jarosław Tumidajski
8
Gabriela Zapolska
9
Marta Abramowicz / reż. Daria Kopiec
10
Opera Krakowska w Krakowie
REKLAMA
ZALINKUJ NAS
Wszelkie prawa zastrzeżone ©, irka.com.pl
grafika: irka.com.pl serwis wykonany przez Jassmedia