Połączenie świętości, muzyki i ekonomii, nie mające w sobie nic z obrazoburstwa, raczej akcentujące to, co duchowe, humanistyczne i przyziemne, a jednocześnie na wskroś istotne. Bez powszechnego dostępu do tekstów kultury będziemy ubożsi. Nie ekonomicznie, a duchowo. CAPELLA CRACOVIENSIS w ramach Theatrum Musicum, wspólnego projektu krakowskich instytucji muzycznych, daje możliwość obcowania z wybitnymi dziełami muzycznymi bez troski o to, co przyziemne, z troską o to, co ludzkie. By odetchnąć, rozsmakować się w człowieczeństwie, nie zapominać o dziedzictwie.
MUSICA SACRA wstęp wolny
czwartki sierpnia 7 / 14 / 21 / 28 VIII
godzina 21:00
kościół św. Marcina
Muzea w Londynie są za darmo, ponieważ Anglia jest bogatym krajem. Jeśli Polska ma być równie bogata, to muzea w Polsce już dziś powinny być za darmo. Ponieważ muzea, teatry, sale koncertowe to świątynie XXI wieku. Ponieważ sztuka otwiera umysły, inspiruje, edukuje emocjonalnie, łagodzi nacjonalizmy, socjalizuje. Umysły otwarte są kreatywne, czyli zdolne do innowacyjności. A innowacyjność to źródło dobrobytu.
7 VIII 2014 czwartek 21:00
kościół św. Marcina Grodzka 58
MUSICA SACRA wstęp wolny LASSUS Lagrime di San Pietro
CAPELLA CRACOVIENSIS
Orlandus LASSUS Lagrime di San Pietro | Łzy św. Piotra
Jolanta Kowalska-Pawlikowska Magdalena Łukawska sopran
Łukasz Dulewicz Helena Poczykowska alt
Szczepan Kosior Piotr Szewczyk tenor
Sebastian Szumski bas
Jan Tomasz Adamus organy
14 VIII 2014 czwartek 21:00
kościół św. Marcina Grodzka 58
MUSICA SACRA wstęp wolny Włosi na Wawelu
PACELLI LILLIUS SCACCHI CARISSIMI
CAPELLA CRACOVIENSIS
Asprilio PACELLI motety: Iustorum anima, Regnum mundi, Veni sponsa Christi
Franciszek LILIUS Missa brevissima
Marco SCACCHI madrygały: Questa nova Angioletta, Ah dolente partita, Voi volete ch’io mora, Chi la mia luce estinse, O come sei gentile
Giacomo CARISSIMI oratorium Jephte
Michalina Bienkiewicz Jolanta Kowalska-Pawlikowska Magdalena Łukawska sopran
Łukasz Dulewicz alt
Karol Kusz Piotr Szewczyk tenor
Jacek Ozimkowski Sebastian Szumski bas
Jan Tomasz Adamus dyrygent
21 VIII 2014 czwartek 21:00
kościół św. Marcina Grodzka 58
MUSICA SACRA wstęp wolny już się zmierzcha
VICTORIA BACH WACŁAW Z SZAMOTUŁ
CAPELLA CRACOVIENSIS
Tomás Luis de VICTORIA Officium defunctorum
Johann Sebastian BACH motet Komm, Jesu, komm
WACŁAW Z SZAMOTUŁ Już się zmierzcha
Magdalena Łukawska Antonina Ruda sopran
Dorota Dwojak Tlałka Helena Poczykowska alt
Karol Kusz Piotr Szewczyk tenor
Jacek Ozimkowski Sebastian Szumski bas
Marek Pilch organy
28 VIII 2014 czwartek 21:00
kościół św. Marcina Grodzka 58
MUSICA SACRA wstęp wolny drogi do Bacha
VBUXTEHUDE WECKMANN REINCKEN BACH
CAPELLA CRACOVIENSIS
Matthias WECKMANN Toccata in d
Johann Michael BACH Fürchtet euch nicht
Johann REINCKEN Partita II in B – Sonata
Matthias WECKMANN Der Tod ist verschlungen in den Sieg
Matthias WECKMANN Gegrüsset seist du
Matthias WECKMANN Wenn den Herrn
Dieterich BUXTEHUDE Sonata in a
Johann Sebastian BACH motet Fürchte dich nicht
CAPELLA CRACOVIENSIS na historycznych instrumentach
Marzena Lubaszka sopran
Dorota Dwojak Tlałka alt
Piotr Szewczyk tenor
Sebastian Szumski bas
Zofia Wojniakiewicz Beata Nawrocka skrzypce
Mariusz Grochowski altówka
Agnieszka Oszańca wiolonczela
Krzysztof Firlus viola da gamba
Marcin Świątkiewicz klawesyn
Drogi różne, mniej lub bardziej zarośnięte. Niektóre zgodne z ruchem wskazówek zegara, inne przeciwnie – podążające w tym samym kierunku co myśl historyka i muzykologa, jeszcze inne mniej metaforyczne, widoczne na mapach, jak ta pomiędzy Arnstadt i Lubeką – przebyta pieszo.
Słowa o genialnym eklektyzmie i proroczym nowatorstwie Lipskiego Kantora zostały już napisane tyle razy, że każde kolejne ich powtórzenie może niebezpiecznie nadwyrężyć wiązania między sylabami. Weckmann – Bach, Buxtehude – Bach, Reincken – Bach, Bach – Bach, etc.
Drogi siedemnastowiecznych Niemiec były pokręcone i poniszczone, zdeptane butami wielotysięcznych armii walczących podczas trzydziestoletniej wojny religijnej rujnującej kraj. Trudno nie dostrzegać tragicznego kontekstu w twórczości sakralnej ówczesnych kompozytorów. I tych po stronie Cesarstwa Rzymskiego i tych w aliansie z Habsburgami. Te same psalmy i teksty biblijne inspirowały artystów po obu stronach ciągle zmieniającej się linii frontu, choć do Spotkania w Telgte nigdy nie doszło…
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |