W najbliższym cyklu Audio.TR w wyciemnionej przestrzeni TR Warszawa wsłuchiwać się będziemy w futurystyczne brzmienia "intonarumori" Luigiego Russola, odgłosy nowojorskiego Parku Centralnego sportretowane przez Charlesa Ivesa, muzykę paryskiej ulicy, którą słyszał George Gershwin i zabawy z nagraniami Pierre'a Schaeffera. A to tylko niektóre z zaplanowanych dźwięków przez kuratora cyklu Adama Suprynowicza, dziennikarza Radiowej Dwójki. Najbliższe Audio.TR odbędzie się 22 maja, o godzinie 19:00. Wstęp wolny.
Kwietniowe spotkanie w cyklu Audio.TR poświęcone było autonomicznym światom, którymi stają się kompozycje muzyczne. Czy muzyka jest jednak w stanie portretować rzeczywistość? Europejscy twórcy podejmowali takie próby od stuleci. Początek wieku dwudziestego przynosi coraz dobitniej wyrażaną potrzebę włączania dźwięków otaczającego świata w obręb kompozycji muzycznej. Postulują to włoscy futuryści, kompozytorzy "klasyczni" czynią takie starania w zakresie własnej (zastanej i przeobrażanej) estetyki. Kolejny przełom przynosi rozwój technik zapisu dźwięku - powstaje muzyka "na taśmę", "konkretna", "przezroczysta". 4'33" Johna Cage'a to także próba otworzenia uszu na otoczenie. Akuzmatyka, noise, field recordings, późne kompozycje Steve'a Reicha i wczesne eksperymenty Laibach - to wszystko ma korzenie w dźwiękowych filmach. Historia muzyki awangardowej od początku dwudziestego wieku rozgrywa się wśród napięć między rzeczywistym a nierzeczywistym - gdzie wspólnym mianownikiem jest: muzyczne.
Audio.TR to autorski cykl muzyczny przygotowany i prowadzony przez Adama Suprynowicza, dziennikarza radiowej Dwójki. W jego ramach sięgamy po kompozycje i zjawiska muzyczne istotne w historii europejskiej muzyki klasycznej: przełomowe, wizjonerskie, wybitne, kontrowersyjne. Co najmniej połowę naszej listy odtwarzania stanowią kompozycje z XX wieku – te najbardziej bezpośrednio kształtujące współczesną wrażliwość. Ich dobór i interpretacje wpisują się w kontekst aktualnego tematu przewodniego sezonu TR Warszawa. W obecnym sezonie, którego tytuł brzmi Rzeczywistość a fikcja, słuchaliśmy już utworów Krzysztofa Pendereckiego, Ludwiga van Beethovena, Luigi Nono i Karlheinza Stockhausena. Zasadą jest słuchanie utworów w całości, z krótkim wprowadzeniem prowadzącego lub zaproszonego gościa-eksperta, sugerującym wątki istotne dla rozumienia artystycznego przekazu prezentowanych utworów. Każde spotkanie trwa około 2 godzin.
Czas trwania: ok. 120 min.
Miejsce: sala warsztatowa TR Warszawa, ul. Marszałkowska 8, Warszawa
Bilety: bezpłatne
Utwór | Od |
| 1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
| 1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
| 2. było, jest i będzie | ametka |
| 3. O Tobie | ametka |
| 4. Świat wokół nas | karolp |
| 5. Kolekcjonerka (opko) | will |
| 6. alchemik | adolfszulc |
| 7. taka zmiana | adolfszulc |
| 8. T...r | kid_ |
| 9. przyjemność | izasmolarek |
| 10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
| 1. Sprzymierzeniec | blackrose |
| 2. Podaruję Ci | litwin |
| 3. test gif | amigo |
| 4. Primavera_AW | annapolis |
| 5. Melancholia_AW | annapolis |
| 6. +++ | soida |
| 7. *** | soida |
| 8. Góry | amigo |
| 9. Guitar | amigo |
| 10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
| 1. Zielona granica | irka |
| 2. Tajemnice Joan | wanilia |
| 3. Twój Vincent | redakcja |
| 4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
| 5. Miasto 44 | annatus |
| 6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
| 7. O matko! Umrę... | lu |
| 8. Subtelność | lu |
| 9. Mustang | lu |
| 10. Pokój | martaoniszk |