Zapraszamy Was do odwiedzenia Opery Wrocławskiej. W maju szczególnie polecamy "Nabucco" Giuseppe Verdiego oraz "Raj utracony" Krzysztofa Pendereckiego. Na te dwa przedstawienia możecie wygrać w naszym konkursie podwójne zaproszenia. Szczegóły znajdziecie w dziale Społeczność/ Konkursy.
STRASZNY DWÓR STANISŁAW MONIUSZKO
13.05.2014, wtorek, godz. 11.00
„Straszny dwór” to najdoskonalsze dzieło operowe Moniuszki, jedno z najważniejszych w całej polskiej twórczości operowej. Wyreżyserowany przez Laco Adamika w Operze Wrocławskiej jest drugą inscenizacją opery Moniuszki tego reżysera. To spektakl mocno osadzony w tradycji, zagrany w sarmackim kostiumie, choć w nowoczesnej, niezwykle wysmakowanej scenografii. Delikatnie zarysowany humor, intrygujące postaci i interesująca, dynamiczna choreografia to atuty nowej inscenizacji znanego utworu. „Straszny dwór” w tym ujęciu jest ciekawym spojrzeniem na temat polskiej tożsamości narodowej.
CZARODZIEJSKI FLET WOLFGANG AMADEUS MOZART
14.05.2014, środa, godz. 19.00
Nieśmiertelne arcydzieło Mozarta. Jedna z najsłynniejszych oper w historii gatunku i jeden z ostatnich utworów genialnego austriackiego kompozytora. Uniwersalna, przemawiająca językiem baśni do wszystkich ludzi opowieść o odwiecznej walce dobra ze złem. Kolejne pokolenia widzów, od pamiętnej prapremiery w wiedeńskim Theater auf der Wieden w 1791 r., urzeczone muzyką Mozarta śledzą ze wzruszeniem przygody szlachetnego księcia Tamina, który w towarzystwie zabawnego ptasznika Paapagena zdobywa kolejne stopnie wtajemniczenia na drodze do świata mądrości. „Czarodziejski flet” – późne arcydzieło Mozarta, tajemnicze, pełne ukrytych odniesień do wolnomularstwa – fascynujące publiczność całego świata.
RIGOLETTO GIUSEPPE VERDI
15.05.2014, czwartek, godz. 19.00
Sławne dzieło Giuseppe Verdiego w inscenizacji Michała Znanieckiego. „Rigoletto” stoi w jednym rzędzie z tak znanymi operami Verdiego, jak „Trubadur” i „Traviata”. Kompozytor stworzył muzykę bardzo efektowną, a przy tym pełną wyrazu i emocji. Czyni ona z bohaterów dramatu prawdziwych, żywych ludzi, którzy kochają, cierpią, zazdroszczą i mszczą się. Wrocławska inscenizacja nawiązuje do stylistyki teatru elżbietańskiego. Bogactwo efektów wizualnych, oryginalność kostiumów i choreografii pozwalają na nową interpretację tego operowego arcydzieła, którym włoski kompozytor rozpoczynał w pełni dojrzały, środkowy okres swojej twórczości.
NABUCCO GIUSEPPE VERDI
17.05.2014, sobota, godz. 19.00
Monumentalne obrazy potęgi dawnego Babilonu, poruszające sceny upokorzenia Izraelitów w niewoli, sytuacje pełne dramatyzmu, grozy i religijnego uniesienia przeniosą nas w odległe, starożytne czasy. W wielu państwach o totalitarnym systemie władzy, m.in. w Polsce Ludowej, opera ta znajdowała się na liście utworów zakazanych, stąd też słynna pieśń chóralna „Va pensiero…” urosła do symbolu hymnu wyzwoleńczego. Dzieło należy do wczesnego okresu twórczości Giuseppe Verdiego, kiedy to niespełna 30-letni kompozytor mierzył się z wielkimi tradycjami włoskiej opery, do której już wtedy potrafił wnieść własne, oryginalne wartości.
GALA BALETOWA Z UDZIAŁEM SOLISTÓW BALETU OPERY NARODOWEJ W BUKARESZCIE
18.05.2014, niedziela, godz. 17.00
Gala baletowa to niezwykły wieczór – wyjątkowe spotkanie ze „światem” tańca w jego szerokim spektrum. Specjalnie na tę okazję zespół baletu naszego teatru przygotował nowy, różnorodny repertuar. Spektakl składający się z II części zawiera fragmenty solowe, duety i wariacje będące kanonem konkursów baletowych na całym świecie. Nie zabraknie również zabawnej parafrazy z „Jeziora łabędziego” czy słynnej „Zorby”. Gośćmi specjalnymi będą wybitni zagraniczni soliści baletu Opery Narodowej w Bukareszcie – Bianca Fota i Dawid Trzensimiech. Z wrocławskiego zespołu na pierwszym planie zobaczymy Nozomi Inoue i Sergieja Oberemoka, którym towarzyszyć będą koryfeje i zespół baletu Opery Wrocławskiej. Reżyserem gali baletowej jest Bożena Klimczak, kierownik baletu, wieloletnia solistka Opery Wrocławskiej, choreograf.
SID – WĄŻ, KTÓRY CHCIAŁ ŚPIEWAĆ MALCOLM FOX
TAJEMNICZE KRÓLESTWO – OPERA DLA DZIECI
21.05.2014, środa, godz. 11.00
Niezwykle atrakcyjna propozycja dla najmłodszej widowni. Twórcą dzieła był brytyjski kompozytor Malcolm Fox, autor m. in. muzyki symfonicznej, chóralnej, utworów kameralnych i elektroakustycznych. Jego Sid odniósł olbrzymi sukces: ponad 4000 przedstawień w krajach angielskojęzycznych. Bohater spektaklu to tańczący w cyrku wąż Sid, którego największym marzeniem jest aby śpiewać. Gdziekolwiek się pojawia, próbuje dostosować swój śpiew do panującego stylu. We Włoszech śpiewa jak w operze, w Nowym Jorku naśladuje gwiazdy rocka. Czy wąż Sid odniesie w końcu wokalny sukces? Opera łączy ciekawą fabułę, błyskotliwą muzykę z wielkimi walorami edukacyjnymi, wprowadzając dzieci w świat teatru muzycznego.
JEZIORO ŁABĘDZIE PIOTR CZAJKOWSKI
SPEKTAKL BALETOWY – MUZYKA Z CD
21.05.2014, środa, godz. 19.00
„Jezioro łabędzie” Piotra Czajkowskiego jest uważane za najdoskonalszy i najbardziej reprezentatywny utwór z kręgu baletu klasycznego. Swój fenomen zawdzięcza baśniowej tematyce, klasycznej sztuce tańca i muzyce, która w żadnym innym wcześniejszym balecie nie jest tak ściśle powiązana z treścią i dramatycznym wyrazem dzieła. Wrocławska inscenizacja przenosi widza w świat nasycony kolorami, pełen miłości, ale także nienawiści, rozpaczy i zemsty. Balet wzbogacają dodatkowo motywy etniczne: hiszpańskie, neapolitańskie, węgierskie, tańczony jest również mazurek. Pomimo futurystycznej scenografii (dzieło Małgorzaty Słoniowskiej) spektakl pozostaje klasyczny, a przy tym trzyma w napięciu i wzrusza.
NAPÓJ MIŁOSNY GAETANO DONIZETTI
22.05.2014, czwartek, godz. 19.00
Pierwsze dzieło Gaetano Donizettiego, które zdobyło europejską sławę. Dla publiczności znakomita okazja usłyszenia muzyki kompozytora, uznawanego za jednego z największych mistrzów operowego bel canto dziewiętnastego wieku, autora wielu oper zarówno seria, jak i buffa. W fabule został wykorzystany znany od średniowiecza motyw napoju o mocy łączenia kochanków, przeniesiony przez kompozytora na włoską prowincję. „Napój miłosny” jest komedią liryczną i uczucie przywołane w tytule opery wybrzmiewa w partiach Adiny i Nemorina. Reżyser Michał Znaniecki w swojej wizji postanowił przywołać klimat dawnej Hiszpanii.
STRASZNY DWÓR STANISŁAW MONIUSZKO
23.05.2014, piątek, godz. 19.00
„Straszny dwór” to najdoskonalsze dzieło operowe Moniuszki, jedno z najważniejszych w całej polskiej twórczości operowej. Wyreżyserowany przez Laco Adamika w Operze Wrocławskiej jest drugą inscenizacją opery Moniuszki tego reżysera. To spektakl mocno osadzony w tradycji, zagrany w sarmackim kostiumie, choć w nowoczesnej, niezwykle wysmakowanej scenografii. Delikatnie zarysowany humor, intrygujące postaci i interesująca, dynamiczna choreografia to atuty nowej inscenizacji znanego utworu. „Straszny dwór” w tym ujęciu jest ciekawym spojrzeniem na temat polskiej tożsamości narodowej.
OTELLO GIUSEPPE VERDI
24.05.2014, sobota, godz. 19.00
Opera Giuseppe Verdiego na kanwie Szekspirowskiej historii miłości posępnego Maura i pięknej wenecjanki stała się największym sukcesem kompozytora. Tryumf Otella, dowódcy wojsk weneckich, w bitwie z Turkami stanie się początkiem walki - bardziej zaciekłej i niszczącej, w której zmagać się będą miłość, ambicje, zazdrość, duma, namiętność, intryga i manipulacja. Inscenizacja i scenografia spektaklu przygotowana przez Michała Znanieckiego sprawia, że „Otello” jest wyjątkowym przeżyciem artystycznym i wydarzeniem kulturalnym, które trzeba zobaczyć.
COSI FAN TUTTE WOLFGANG AMADEUS MOZART
25.05.2014, niedziela, godz. 17.00
Wyjątkowo udana interpretacja arcydzieła opery komicznej w nowoczesnej formie. Bohaterowie żyją w czasach nam współczesnych: spotykają się w klubie fitness, na basenie, rozmawiają prawie serio o sercowych rozterkach w kuchni urządzonej w modnej, minimalistycznej stylistyce. Michał Znaniecki – reżyser i scenograf w jednej osobie – pomysłowo realizując przedstawienie, nie pozwolił, by inwencja inscenizatorska przyćmiła genialną muzykę Mozarta, a przy tym z całej historii wydobył iście Mozartowską ironię i przekorę. Według krytyków muzycznych inscenizacja, z pozoru błaha i naiwna, pozwala z pełnym humoru dystansem spojrzeć na samych siebie.
PUŁAPKA ZYGMUNT KRAUZE
27.05.2014, wtorek, godz. 11.00
Kompozytora – Zygmunta Krauzego zainspirował jeden z najbardziej znanych dramatów Tadeusza Różewicza – „Pułapka”, poświęcona biografii i twórczości Franza Kafki. Bohater „Pułapki”, wielki pisarz żyjący w Pradze, w swoich lękach i przeczuciach zdaje się dostrzegać nadchodzące tragedie dwudziestowiecznych totalitaryzmów. Libretto opery przygotował sam kompozytor we współpracy z Grzegorzem Jarzyną. Przejmujący i uniwersalny temat, mistrz współczesnej opery i znakomite grono realizatorów to największe atuty wrocławskiej „Pułapki”, pozwalającej ujrzeć dzieło Poety w nowym świetle.
COPPÉLIA LÉO DELIBES
SPEKTAKL BALETOWY – MUZYKA Z CD
28.05.2014, środa, godz. 19.00
W „Coppélii” odnajdzie uważny operowy widz tę samą historię o szalonym wynalazcy, który chce ożywić lalkę, jaką znamy z „Opowieści Hoffmanna” Offenbacha. Fabuła baletu rozgrywa się w małym galicyjskim miasteczku, a oprócz duetu naukowiec-lalka mamy parę młodych zakochanych Swanildę i Franza. To właśnie partia Swanildy stanowi najmocniejszy atut tanecznej części spektaklu, wespół z pełną humoru fabułą i scenami zbiorowymi. Są polskie akcenty: tancerze wykonują m.in. mazura, brzmi melodia pożyczona od Moniuszki. Dzisiejsze wersje „Coppélii” (premiera w roku 1870 w choreografii Saint-Léona) najwięcej zawdzięczają rosyjskiej realizacji niezrównanego Mariusa Petipy, ale autor wrocławskiego przedstawienia, włoski reżyser i choreograf Giorgio Madia proponuje autorskie spojrzenie na jeden z najczęściej grywanych baletów wszech czasów. Drogowskazem jest dla niego znakomita muzyka francuskiego mistrza Léo Delibesa, zafascynowanego folklorem słowiańskim. Do tych elementów nawiązuje scenografia, którą zobaczymy.
BORYS GODUNOW MODEST MUSORGSKI
29.05.2014, czwartek, godz. 19.00
„Borys Godunow” Modesta Musorgskiego w instrumentacji Mikołaja Rimskiego-Korsakowa jest operą o szczególnym znaczeniu w historii muzyki europejskiej, a także w twórczości samego kompozytora. Jako gatunek stanowi dzieło przełomowe zarówno pod względem treści libretta, tematu, jak i formy muzycznej. Utwór jest dramatem historycznym, opisującym mechanizmy władzy w XVII-wiecznej Rosji, choć jego przesłanie - los rządzonego ludu i poczynania władzy - pozostaje uniwersalne.
HALKA STANISŁAW MONIUSZKO
30.05.2014, piątek, godz. 19.00
Najpopularniejsza polska opera we wrocławskiej inscenizacji Laco Adamika ma ponadczasowy wydźwięk. Do scenicznych dzieł Stanisława Moniuszki powracają systematycznie kolejne pokolenia widzów i realizatorów. Narodowy charakter i ludowe inspiracje „Halki” to prawdziwe artystyczne wyzwanie dla teatru. Tym razem znany temat został przeniesiony z tradycyjnej ludowej oprawy w uniwersalną przestrzeń, w której dramat uczuć głównych bohaterów staje się bliższy współczesnej wrażliwości. Reżyser zerwał z rodzajowością i góralskim folklorem. Ukazał bolesne relacje międzyludzkie na tle świata, w którym pojęcie mezaliansu ponownie zyskuje na aktualności.
RAJ UTRACONY KRZYSZTOF PENDERECKI
31.05.2014, sobota, godz. 19.00
Opera Krzysztofa Pendereckiego, czołowego polskiego kompozytora naszych czasów. Przejmujące, trzymające w napięciu współczesne widowisko, które jest muzyczną interpretacją biblijnej historii. Sam kompozytor uznał wrocławską inscenizację autorstwa Waldemara Zawodzińskiego za najlepszą ze wszystkich dotychczasowych. Reżyser nie przedstawił na scenie monumentalnej wizji raju. Akcja rozgrywa się wśród umownych, prostych dekoracji. Barw dodają natomiast wyrafinowane kostiumy, wyraziście definiujące postaci. Nowatorska, jedyna w swoim rodzaju muzyka, ilustrująca dramat bohaterów, posługuje się także cytatami z Bachowskiej „Pasji według św. Jana” i Wagnerowskiego „Lohengrina”.
UWAGA KONKURS!
Jeśli chcesz wygrać dwuosobowe zaproszenie do Opery Wrocławskiej na:
"Nabucco" Giuseppe Verdiego (17.05) oraz
"Raj utracony" Krzysztofa Pendereckiego (31.05).
1) napisz, na który z wyżej wymienionych spektakli chciałbyś pójść?
2) odpowiedź na pytanie wraz z swoim nickiem w IRCE prześlij na adres: konkursy(at)irka.com.pl.
W temacie koniecznie wpisz: MAJ W OPERZE WROCŁAWSKIEJ.
Zwycięzcy zostaną poinformowani mailowo o sposobie odbioru zaproszeń.
Możesz zaprosić swoich znajomych do udziału w konkursie, udostępniając newsa IRKI w serwisie społecznościowym, z którego najczęściej korzystasz. Ikonki społecznościowe znajdziesz pod tekstem newsa.
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |