"Księżniczka czardasza" otwiera Bydgoski Festiwal Operowy

Bydgoski Festiwal Operowy wkracza w swe trzecie dziesięciolecie . Opera Nova spełni marzenia miłośników operetki i zainauguruje imprezę „Księżniczką czardasza”, kolejną – po „Hrabinie Maricy”- operetką Emmericha Kálmána. W maju br. świat muzyczny obchodzi 100-lecie powstania"Księżniczki czardasza".

Z historii powstania "Księżniczki czardasza": W 1914 roku Kálmán mógł już liczyć na współpracę z najwybitniejszymi librecistami wiedeńskimi. Leo Stein i Béla Jenbach przedstawili mu libretto osnute wokół miłości syna arystokratycznej rodziny austriackiej zbliżonej do dworu cesarskiego do szansonistki z budapeszteńskiego teatrzyku. Kálmán pracował nad muzyką , gdy pracę przerwał mu wybuch I wojny światowej . Ostatecznie operetka miała premierę 13 listopada 1915 roku na scenie Johann-Strauss Theater.Odtąd datuje się jej pełen sukcesów "pochód" przez najlepsze sceny muzyczne Europy.

To arcydzieło operetki powstawało w przededniu I wojny światowej. Libretto oddaje prawdę o zmieniającym się świecie: przemianach w obyczajowości, rozpadzie starych struktur społecznych. Nasza realizacja sytuuje akcję sceniczną w Polsce międzywojennej. Nawet moda ,ten czuły barometr przemian , wskazuje na "rozluźnienie" norm zachowania. Szykują się mezalianse...

Wojciech Adamczyk: reżyser operowy i filmowy (patrz: „Ranczo”), Piotr Wajrak: muzyczny sprawca sukcesu „Śpiącej królewny” i „Halki” , Maria Balcerek : autorka olśniewających kostiumów do „Barona cygańskiego” , Zofia Rudnicka : współautorka świetnej formy operowych tancerzy - tak najkrócej scharakteryzować można realizatorów najbliższej premiery Opery Nova. Jeśli dodamy ich do znakomitej muzyki ,to możemy być spokojni o efekt najbliższej premiery. Ba! liczymy na pobicie rekordów frekwencyjnych „Barona cygańskiego”. Zainteresowanie jest ogromne…„Artystki z variétés", „Bo to jest miłość" i „Choć na świecie dziewcząt mnóstwo" - te operetkowe "przeboje" są prawdziwym magnesem dla Publiczności.

Sylwia Varescu jest gwiazdą kabaretu . Żegna się ze sceną, bowiem jeszcze tej nocy ma zamiar wyjechać do Ameryki . Hrabia Antoni Doweyko i jego przyjaciel – senator Gomulicki, zwany w gronie przyjaciół Lolkiem, są stałymi bywalcami kabaretu i wielbicielami jego gwiazdek („Artystki, artystki, artystki z variete nie biorą miłości zbyt tragicznie…”). Wspólnie zastanawiają się jednak, jak na wyjazd Sylwii zareaguje młody książę Edwin. Niczego nie świadomy arystokrata jest bowiem zakochany w Sylwii. Ojciec Edwina – stary książę Dowgiałło-Różycki – stanowczo sprzeciwia się romansowi syna z „szansonistką” i za pośrednictwem porucznika swego pułku , Jędrzeja Leliwy, wzywa go do natychmiastowego powrotu do Wiednia i do…narzeczonej – hrabianki Anastazji Pomarnackiej. Edwin nie traktuje poważnie owych zaręczyn i przesiaduje w kabarecie, chcąc pozostać jak najbliżej ukochanej i nie dopuścić do jej wyjazdu. Zdesperowany ,prosi Sylwię o rękę i podpisuje w obecności notariusza zobowiązanie, iż ożeni się z nią w ciągu najbliższych tygodni. Oszołomiona Sylwia odwołuje amerykańskie tournée, a Edwin wyjeżdża do Wiednia. Zjawia się Antoni Doweyko– ze zdumieniem dowiaduje się o zaręczynach i odwołanym wyjeździe Sylwii. Ma dla niej niemiłą wiadomość: jej ukochany jest już zaręczony z inną. Pociesza jednak Sylwię, przypominając jej, że jest ulubienicą publiczności i że ma tłumy wielbicieli. Sylwia czuje się oszukana i zawiedziona. Wyjeżdża do Ameryki w poszukiwaniu sławy....

Zgodnie z życzeniem reżysera przedstawiamy streszczenie tylko I aktu, gdyż : " …w melodramat wpisane są perypetie i chociaż wszyscy spodziewają się happy endu, to powinni z niepokojem śledzić wydarzenia i nie wiedzieć, jak to się skończy!"

Realizatorzy premiery :

PIOTR WAJRAK. Dyrygent .Pedagog, menedżer i trener biznesu. Formację dyrygencką uzyskał u Bogusława Madeya. Przez szereg lat związany z warszawskim Teatrem Wielkim, obecnie Operą Narodową, gdzie dyrygował przedstawieniami Strasznego dworu, Śpiącej królewny, Romea i Julii, Święta wiosny, Harnasiów, Greka Zorby. W 1996 roku, jako najmłodszy asystent poprowadził premierę Strasznego dworu. Poza Warszawą dał się poznać w teatrach operowych Bydgoszczy, Gdańska, Krakowa, Poznania, Szczecina. Stale gości w krajowych filharmoniach. W latach 2004-2010 był dyrektorem artystycznym Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie. Za granicą pracował z orkiestrami Teatro La Fenice w Wenecji, Teatro Carlo Felice w Genui, Teatro de Bellas Artes w Bogocie. Odznaczony przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego honorową odznaką Zasłużony dla kultury polskiej. W Operze Nova debiutował w 1994 r. Strasznym dworem. W roku 2007 przygotował muzycznie premierę Pana Twardowskiego Ludomira Różyckiego. Dyrygował Don Kichotem Minkusa i Śpiącą królewną Czajkowskiego, My Fair Lady Lernera/ Loewego , Napojem miłosnym Donizettiego. Inaugurował XX Bydgoski Festiwal Operowy premierą Halki Moniuszki, która przyniosła mu pochwały i uznanie krytyki.

WOJCIECH ADAMCZYK. Urodzony i wykształcony w Warszawie reżyser. Studia aktorskie i reżyserskie ukończył w Wyższej Szkole Teatralnej im. A. Zelwerowicza, obecnie Akademii Teatralnej w Warszawie, pogłębiał w Paryżu, jako stypendysta rządu francuskiego w Centre National Gennevilliers. Od 1993 rok sam wykłada w uczelni, w której się kształcił i w której zdobył kolejne stopnie naukowe – obecnie jako profesor. Debiutował w 1986 roku Niepodległością trójkątów S. I. Witkiewicza w Teatrze Popularnym w Warszawie. Stworzył wiele przedstawień w całym kraju, m. in. we Wrocławiu (Amadeusz Shäffera, TP), Łodzi (Balladyna Słowackiego, TP), Warszawie (ostatnio Najdroższy Vebera, TW), Bydgoszczy(Lot nad kukułczy gniazdem, 1998). Jest laureatem licznych nagród. Ma rozległe doświadczenie w teatrze muzycznym jako autor przedstawień operowych (Pajace, Rycerskość wieśniacza, I Montecchi e I Capuletti w Krakowie), operetkowych i musicali – od Zemsty nietoperza po Ptasznika z Tyrolu i Obiecanki cacanki. Księżniczkę czardasza inscenizował aż czterokrotnie (w Warszawie 1997, Chicago 1999, w Gliwicach i Łodzi 2002). Przygotował wiele przedstawień dla Teatru Telewizji, wśród nich Wariatkę z Chaillot Girodoux z Mają Komorowską w roli tytułowej. Szeroką popularność przyniosły mu liczne seriale telewizyjne: Rodzina zastępcza, Dziupla Cezara, Pensjonat pod różą, siedem sezonów seriali z tytułem Ranczo.

MARCELINA POCZĄTEK-KUNIKOWSKA. Scenograf i dekorator wnętrz. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie wydziału Architektury Wnętrz i Katedry Scenografii. Współpracuje z teatrami dramatycznymi Warszawy, Olsztyna, Radomia, Wałbrzycha, głównie jednak zajmuje się scenografią filmową i telewizyjną. Jest autorką dekoracji wnętrz programów telewizyjnych, oprawy widowisk plenerowych, scenografii do wielu filmów i seriali telewizyjnych ( Kasia i Tomek, Fałszerze. Powrót sfory, Dlaczego nie, Barwy szczęścia, Doręczyciel, Złoty środek, Och Karol 2, Big Love)

Stworzyła scenografie różnych przedstawień teatralnych, m.in. Pamiętnika z okresu dojrzewania Gombrowicza w warszawskim Teatrze na Woli, Emigrantów Mrożka w Teatrze Powszechnym im. Jana Kochanowskiego w Radomiu, Dożywocia Fredry w Teatrze Dramatycznym im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu. Projekty do Księżniczki Czardasza w Operze Nova w Bydgoszczy są jej pierwszym doświadczeniem w dziedzinie operetki.

MARIA BALCEREK. Kostiumy.

Już kolejny raz łódzka artystka dba o plastykę sceny, tym razem o wyrazistość scenicznych postaci, dla których projektuje kostiumy. Podstawy artystycznego warsztatu scenografa i kostiumologa Maria Balcerek zdobyła w łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych, w której uzyskała dyplomy na wydziałach tkaniny unikatowej oraz malarstwa. Umiejętności doskonaliła projektując plastykę długiego szeregu spektakli w teatrach dramatycznych, muzycznych, w teatrze lalek, do którego ma słabość nie tylko z uwagi na osiągnięcia udokumentowane prestiżowymi nagrodami. Stale współpracuje z teatrem im. Stefana Jaracza w Łodzi, gdzie współtworzyła pamiętne spektakle m. in. Celestyny Rojasa, Klątwy Wyspiańskiego, Snu nocy letniej i Romea i Julii Szekspira. W Teatrze im. J. Słowackiego dała się poznać jako autorka kostiumów do Mary Stuart Hildesheimera, w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku do Niebezpiecznych związków Choderlos de Laclos, w obu przypadkach przedstawieniach, w których tytułowe role grała nieodżałowana Joanna Bogacka. Listy jej realizacji w teatrze operowym też da się przedstawić tylko wybiórczo. Cyganeria we Wrocławiu, Bal maskowy w Operze Narodowej w Warszawie, Falstaff , Wolny strzelec w Łodzi, Faust w Gdańsku, Ça ira Watersa w Poznaniu, Człowiek z La Manchy w Łodzi. W Operze Nova debiutowała jako projektantka kostiumów do Opowieści Hoffmanna Offenbacha. Jest autorką pełnej oprawy scenograficznej bydgoskiego Barona cygańskiego, realizacji, która przyniosła jej powszechne uznanie. Współautorka wielokrotnie nagrodzonego filmu animowanego O największej kłótni opartego na opowieści Leszka Kołakowskiego z tomu Czternaście bajek z królestwa Lailonii.

ZOFIA RUDNICKA. Zaprzyjaźniona z Bydgoszczą artystka twórczość choreograficzną uprawia od lat, wcześniej jako solistka występowała na scenie Teatru Wielkiego w Warszawie ( m.in. jako Mirta w Giselle, Frygia w Spartakusie, Fedra w balecie Lifara). Umiejętności zdobyła w warszawskiej Szkole Baletowej. Jako choreograf debiutowała Maskaradą Chaczaturiana w TW w Warszawie Od początku kariery współpracowała z TVP, występując jako gwiazda programów rewiowych, muzycznych i baletowych. Przygotowała choreografie wielu widowisk teatralnych, Kabaretu Olgi Lipińskiej, programów rozrywkowych i filmów baletowych – wśród nich m.in. do Podróży magicznej z muzyką Andrzeja Zielińskiego i z Gerardem Wilkiem w roli głównej. Stale współpracuje z teatrami dramatycznymi i muzycznymi. Jest autorką choreografii Nienasycenia wg Witkacego z muzyką Tomasza Stańki i La dolce Vita z muzyką Nino Roty w warszawskim TW. Współpracuje z tamtejszą szkoła baletową, wykłada w Wyższej Szkole Umiejętności w Kielcach (na kierunku Taniec) i w Uniwersytecie Muzycznym im. F. Chopina (na kierunku Pedagogika Baletowa). W Chorzowie za spektakl autorski Rudolf Valentino do muzyki Krzesimira Dębskiego otrzymała w 2004 Złotą Maskę. Współpracuje z Teatrem Polonia oraz ze Sceną Prezentacje, gdzie ostatnio opracowała choreografię do Kabaretu Zagubionych Facetów. Jej wieczór baletowy Z tańcem przez Europę reprezentował w 2007 Polskę podczas Dni Kultury Europejskiej w Indiach. W kieleckim Teatrze Tańca stworzyła choreografię spektaklu Rozkoszna lekkość bytu do muzyki Mozarta. W Bydgoszczy, w której debiutowała w 1994 roku Śpiącą królewną, pracuje od dwudziestu lat. Przygotowała tu Don Kichota (1997), Kota w butach (1997), Promises, promises (1999) oraz słynną scenę Tańca godzin w operze La Gioconda Ponchiellego (2010).

HENRYK WIERZCHOŃ. Wieloletni chórmistrz Opery Nova, z którą jest związany od trzydziestu lat, sztuki dyrygenckiej oraz prowadzenia profesjonalnego chóru uczył się w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie, której dyplom otrzymał w 1977 roku, i w Warszawskiej Akademii Muzycznej, którą ukończył w 1984 roku w specjalności dyrygentura symfoniczna. Od początku zajmował się pedagogiką muzyczną, najpierw jako wykładowca PWSM w Warszawie, obecnie – od roku 2013 – jako profesorem Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, prowadzi również koncerty orkiestry Symfonicznej tej uczelni. Stale uprawia twórczość kompozytorską. Jest autorem wielu kompozycji instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych. Z listy jego dokonań w bydgoskiej Operze przypomnieć tu można tylko co ważniejsze realizacje. Był kilkakrotnie kierownikiem muzycznym przedstawień premierowych. Wprowadził na afisz operę Pergolesiego La serva padrona, balet Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków Pawłowskiego, popularną śpiewogrę Stefaniego Krakowiacy i górale. Wywarł silny wpływ na muzyczny kształt przedstawień, w których kierowany przez niego chór odgrywa istotną czy wręcz specjalną rolę: Don Giovanni, Carmen, Nabucco , Turandot, Mefistofele , Czarodziejski flet , Halka. Szczególne uznanie przyniósł mu wkład w realizację Mesjasza Händla, dokonanie, które redakcja Dziennika Wieczornego uhonorowała w 2000 roku „Złotą Maską”.

Księżniczka czardasza sobota 2014-04-26 godz. 19:00, Premiera-inauguracja XXI Bydgoskiego Festiwalu Operowego.Bilety w sprzedaży od 24 marca br. niedziela 2014-04-27 godz. 19:00, II premiera. Bilety w sprzedaży od 24 marca br. sobota 2014-05-10 godz. 19:00 niedziela 2014-05-11 godz. 19:00 środa 2014-06-11 godz. 17:00, Spektakl zamknięty czwartek 2014-06-12 godz. 19:00 sobota 2014-06-14 godz. 19:00

Dodaj artykuł do:
(dodano 26.04.14, autor: blackrose)
Tagi: Księżniczka czardasza, Bydgoski Festiwal Operowy
KOMENTARZE:
Aby dodać komentarz musisz się zalogować
Logowanie
Po zalogowaniu będziesz mieć możliwośc dodawania swojej twórczości, newsów, recenzji, ogłoszeń, brać udział w konkursach, głosować, zbierać punkty... Zapraszamy!
REKLAMA
POLECAMY

NEWSLETTER

Pomóż nam rozwijać IRKĘ i zaprenumeruj nieinwazyjny (wysyłany raz w miesiącu) i bezpłatny e-magazyn.


Jeśli chcesz otrzymywać newsletter, zarejestruj się w IRCE i zaznacz opcję "Chcę otrzymywać newsletter" lub wyślij maila o temacie "NEWSLETTER" na adres: irka(at)irka.com.pl

UTWORY OSTATNIO DODANE
RECENZJE OSTATNIO DODANE
OGŁOSZENIA OSTATNIO DODANE
REKOMENDOWANE PREMIERY
1
Damiano David
2
Arkadiusz Jakubik
3
Eluveitie
4
Sting
5
Elton John & Brandi Carlile
6
Anita Lipnicka
7
The Waterboys
8
Bryan Ferry
9
Mela Koteluk
10
Turbo
1
Korek Bojanowski
2
Mara Tamkovich
3
Michel Hazanavicius
4
Céline Sallette
5
Christopher Landon
6
Neil Boyle, Kirk Hendry
7
Rungano Nyoni
8
Fabrice Du Welz
9
Michał Kondrat
10
Alonso Ruizpalacios
1
Alina Moś
2
Ilaria Lanzino
3
Sebastian Fabijański
4
Anna Kękuś
5
Łukasz Czuj
6
reż. Mariusz Treliński
7
Beth Henley / reż. Jarosław Tumidajski
8
Gabriela Zapolska
9
Marta Abramowicz / reż. Daria Kopiec
10
Opera Krakowska w Krakowie
REKLAMA
ZALINKUJ NAS
Wszelkie prawa zastrzeżone ©, irka.com.pl
grafika: irka.com.pl serwis wykonany przez Jassmedia