OPEN IMPRO to cykl improwizowanych spektakli z udziałem publiczności, podczas których artyści różnych dziedzin sztuki (taniec, muzyka, sztuki plastyczne, video art, teatr dramatyczny) wraz z zaproszonymi gośćmi (naukowcy, publicyści, teoretycy kultury, inżynierowie…) podejmą próbę zbudowania własnej przestrzeni komunikacji, za każdym razem od nowa, w zderzeniu innych osobowości i środków ekspresji. Ciekawi nas, w jaki sposób w innej za każdym razem konstelacji dyskursów wykonawcy budować będą przestrzeń porozumienia, jakie relacje powstawać będą pomiędzy tańcem a innymi „językami”.
OPEN IMPRO z jednej strony wpisuje się w obserwowaną w sztukach performatywnych fascynację procesem twórczym, improwizacją, działaniem nastawionym nie na efe kt w postaci powtarzalnego w swej strukturze spektaklu, a na przyglądanie się sytuacji tworzenia w czasie rzeczywistym. Z drugiej natomiast nowatorsko otwiera rzadko dotąd eksplorowane ścieżki poszukiwania inspiracji – pozwalając na spotkanie twórców różny ch dziedzin sztuki oraz intelektów zajmujących się rozmaitymi dziedzinami wiedzy. Celem projektu jest poszukiwanie nowych środków ekspresji artystycznej, a także otwieranie sztuki na dyskurs naukowy, społeczny, polityczny i vice versa – zaprzyjaźnianie intelektualistów, teoretyków i praktyków różnych dziedzin życia z artystyczną wrażliwością i sposobem reagowania na rzeczywistość.
Partnerem projektu jest lokal SOLEC 44
Projekt finansowany przez m.s t.Warszawa
KOLEJNE ODSŁONY
OPEN IMPRO.01: LEKCJA POLSKIEGO subiektywny kanon literatury polskiej i gramatyka polska po fińsku z towarzyszeniem klarnetu, perkusji oraz damsko-męskiego duetu niewerbalnego.
Zagłębimy się w temat filologii polskiej, śledząc specyfikę literatury polskojęzycznej oraz struktur gramatycznych. Doktor nauk humanistycznych dokona analizy - werbalnej lub niewerbalnej - rozmaitych dzieł literackich, które Rada Programowa zgromadzi jako propozycję kanonu literatury polskiej. Następnie lingwistka fińskiego pochodzenia dokona porównawczej analizy gramatyki polsko - fińskiej, posługując się językiem niekoniecznie adekwatnym do tematu. Działaniu towarzyszyć będzie syjamski perkusista oraz elementy tańczące. Także widownia zachęcana będzie do aktywnego udziału w lekcji.
OPEN IMPRO.02: GENERATORY algorytmy matematyczne w teorii i prakt yce udział wezmą: matematyk – generator teorii muzyk – generator dźwięku grafik – generator obrazu Wykładowi poświęconemu algorytmom towarzyszyć będą artyści, dla których abstrakcyjne wzory matematyczne przekładają się bezpośrednio na dźwięki i formy prze strzenne. Uzyskana spójność pomiędzy teorią i praktyką pozwoli uczestnikom wykładu doświadczyć piękna matematyki wielozmysłowo i czerpać z tego zarówno intelektualną jak i estetyczną przyjemność.
OPEN IMPRO.03: MODEL STANDARDOWY czyli budowa świata z pers pektywy fizyki cząstek elementarnych, sztuk wizualnych i muzyki udział wezmą: fizyk, fizyk artysta plastyk piła, harfa
Wraz z wykryciem bozonu Higgsa stworzona przez fizyków teoria cząstek elementarnych, zwana Modelem Standardowym, została uzupełniona o brakujący dotychczas element. Tym samym możemy dziś omawiać tę teorię jako kompletny obraz struktury wszechświata. Zaproszeni fizycy przedstawią teorię Modelu Standardowego, wraz z towarzyszącymi im artystami – plastykiem intepretującym wykład poprzez wyobraźnię wizualną oraz dwiema instrumentalistkami (harfa i piła muzyczna), które wykreują akustyczną przestrzeń sprzyjającą rozumieniu tematu.
OPEN IMPRO.04: MASZYNY LATAJĄCE odwieczne marzenia i twarda rzeczywistość udział wezmą: inżynier/konstruktor maszyn latających lot i nielot: tancerze pilot: pianista akompaniator
Zaproszony inżynier-konstruktor przedstawi drzewo genealogiczne maszyn latających, zawierające także nieudanych krewniaków – nielotne wytwory wyobraźni wizjonerów. Towarzyszący mu dwaj tancerze: lot i nielot oraz pianista akompaniator podejmą trud performatywnego dialogu z treścią opowieści.
OPEN IMPRO.05: KOMUNIKACJA NIEWERBALNA mowa ciała i język migowy, czyli ruch zamiast i poza językiem wystąpią: tancerze lub niekoniecznie tancerze interaktywnie reagująca przestrzeń akustyczna (z udziałem artysty multimedialnego)
Tematem spotkania będą niewerbalne formy komunikacji, zarówno te świadomie skonstruowane (język migowy), jak i nieuświadomione (mowa ciała). W interaktywnej przestrzeni aku stycznej każdy ruch będzie miał szansę stać się komunikatem wizualno-dźwiękowym. Wyostrzona uważność i otwartość na nowe formy komunikacji pozwolą odnajdywać coraz więcej sygnałów znaczących.
czas: trzecia środa w miesiącach: marzec, maj, lipiec, wrzesień, listopad, godzina 20:00
miejsce: SOLEC 44, WARSZAWA
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |