5 kwietnia w Teatrze Zagłębie w Sosnowcu odegrany zostanie premierowy spektakl Koń, kobieta i kanarek Tomasza Śpiewaka w reżyserii Remigiusza Brzyka.
Czy można wierzyć historii opowiedzianej przez Głupka z astmą i szpotawą stopą? To on oprowadzać będzie widzów po miasteczku, które leży u podnóża kopalni i w którym rozgrywać się będzie akcja najnowszego spektaklu Koń, kobieta i kanarek. Tytuł sztuki nawiązuje do rozporządzeń, na mocy których w latach pięćdziesiątych wprowadzono w kopalniach zakaz pracy pod ziemią kobiet, koni i kanarków (górnicy łączą te zakazy i zwyczajowo nazywają je 3K). Realizatorzy Tomasz Śpiewak i Remigiusz Brzyk znani z odnoszącego sukcesy Korzeńca wracają do Sosnowca, by opowiedzieć historię patriarchalnej, górniczej rodziny. Nie będzie to przedstawienie ani lokalne, ani historyczne. Używając kostiumu górniczego Śpiewak i Brzyk tworzą współczesną przypowieść o przemocy wobec kobiet i ich (ograniczonym) prawie do przerwania niechcianej ciąży. W przypowieści Tomasza Śpiewaka koń, kobieta i kanarek stają się metaforą rodziny.
Badania profesor Wandy Mrozek wykazały, że jeszcze w latach 70., w dobie PRL-u, ambicją górnika było zarobić tyle, żeby jego żona nie musiała pracować zawodowo. Negatywną konsekwencją tego stanu rzeczy było pełne uzależnienie żony od poziomu zarobków męża oraz jej problemy bytowe w sytuacjach potencjalnego rozpadu rodziny. Patriarchalna tradycja życia rodzinnego jest charakterystyczna dla Górnego Śląska, ale i w tym regionie ujawniają się tendencje emancypacyjne. We wrześniu 2004 roku większość respondentek prowadzonego przeze mnie badania opinii żon górników uznała, że model idealny to móc pracować zawodowo i zarabiać tyle, ile mąż oraz w tym samym stopniu poświęcać się obowiązkom domowym i rodzicielskim.
Dr Sławomira Kamińska-Berezowska, Instytut Socjologii Uniwersytetu Śląskiego
Zapytałem ją kiedyś: Pani Małgosiu, dlaczego nie wejdzie pani do środka? Usłyszałem, że do piwiarni wchodzą tylko Polki. A kto to Polka? Taka, co maluje paznokcie na czerwono, a karmin kładzie na usta. Wtedy zrozumiałem, iloma zakazami i nakazami, symbolicznymi barierami jest ograniczona śląska kobieta.
Prof. Marek Szczepański
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |