Daria Malicka na wystawę w PROJECT ROOM wyciąga cały arsenał narzędzi służących wywoływaniu atmosfery grozy. Zepsuty mrugający neon, zdeformowany ludzki cień rzucony na ścianę, stłumione światło, fragmenty rozbitych lalek – to sprawdzone i od lat niezmiennie skuteczne filmowe chwyty, z których korzystali reżyserzy od niemieckich ekspresjonistów i Hitchcocka aż po dzisiejszych autorów niskobudżetowych horrorów.
Co w tych motywach wzbudza niepokój? Niemiecki psychiatra Ernst Jentsch, a za nim sam Zygmunt Freud dla wytłumaczenia tego zjawiska posługiwali się pojęciem niesamowitości (unheimlich), czynnika posiadającego cechy zarówno obce i niezrozumiałe, jak i swojskie i rozpoznane, które w połączeniu wywołują poznawczy dysonans i lęk. W latach 70. profesor robotyki Masahiro Mori sprawdził, od czego ów strach zależy. W wypadku maszyn antropomorficznych okazało się, że im większe jest ich podobieństwo do człowieka, tym wzbudzają większe zaufanie. Zasada ta obowiązuje jednak tylko póki wygląd maszyny różni się od człowieka jedynie detalami – ledwie zauważalnym ruchem powieki, błędami w mimice bądź lekkimi różnicami w poruszaniu się. Po przekroczeniu tego progu maszyna wzbudza już tylko lęk i odrazę.
Malicka garściami czerpie z historycznych doświadczeń, korzystając jednak z jak najbardziej współczesnych technologii. Za pomocą drukarki 3D produkuje elementy niepokojącej mikroscenografii, których nijak nie da się jednak złożyć w całość, w programach do obróbki graficznej fabrykuje mocno stylizowane kadry z fikcyjnych filmów, a na końcu – wreszcie – buduje neon tłumaczący sam siebie. "Unheimlich" pozostaje nierozpoznane, może jedynie mrugać znacząco, choć nerwowo. "Odwołania do kinematografii i czerpanie z jej imaginarium nie są bezzasadne, należy bowiem zważyć na to, jak »nawiedzonym« medium jest kino, które podobnie jak fotografia umożliwia »zjawianie się« ludzi i rzeczy w innym kontekście, w innej skali, w innym kostiumie" – mówi artystka.
Daria Malicka – absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, obecnie doktorantka w tej uczelni, studentka filozofii na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Tworzy małe formy przestrzenne, instalacje oraz kolaże. W swoich projektach poddaje próbom klasyfikacji i uporządkowania fascynujące ją hybrydalne formy i anormalne wydarzenia. Nadaje formalną dyscyplinę zjawiskom nadprzyrodzonym i własnym fantazjom. Sens i nonsens, świadome i nieświadome przejawiające się w języku, zagadnienia lingwistycznej psychoanalizy są wiodącymi tematami jej realizacji.
Otwarcie wystawy we wtorek 1 kwietnia 2014 godz. 18
Wystawa trwa do 20 kwietnia 2014
CSW Zamek Ujazdowski
ul. Jazdów 2
00-467 Warszawa
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |