Wystawa prac Tomasza Ciecierskiego

Od 10 stycznia w Galerii Foksal w Warszawie można oglądać wystawę prac Tomasza Ciecierskiego.

Tomasz Ciecierski utożsamia się z malarstwem i wszystkimi konsekwencjami wypływającymi z owej tożsamości. W wielu artykułach poświęconych twórczości Ciecierskiego przewija się zdanie, iż praktyką jego sztuki jest cykliczność. W przypadku ostatnich dzieł zapewne też można by wyróżnić dwie grupy obrazów. Nie nazwałbym ich jednak cyklami, bo cykl z reguły odnosi się do jakiejś zamkniętej całości, powiązanej ściśle określonym tematem, prawidłowością, regularnością, powtarzalnością. Tymczasem w tych obrazach cechami wspólnymi mogą być jedynie formaty i niektóre elementy formalne. Każdy obraz dotyczy innego rozwiązania. Jest pewnego rodzaju odstępstwem od cyklicznej normy, jakby autor prowokował z odbiorcą grę nieprawidłowościami.

Ciecierski w swej twórczości prowadzi dyskurs ze sztuką i malowaniem. Jego refleksja choć nacechowana odniesieniami do historii sztuki, głównie jednak ogniskuje się na weryfikowaniu i nieustającym aktualizowaniu malarstwa. Twórca jest świadomy zmian zachodzących w sztuce, jak i nowych możliwości obrazowania, ale traktuje je jako dowód postępującego pluralizmu, w którym widzi również miejsce dla malarstwa.

Wielkoformatowe prace, na pierwszy rzut oka, zdaje się łączyć syntetyczność malowanych, geometrycznych form. Ciecierski powraca tu do rudymentarnych zagadnień swej sztuki: pejzażu, przestrzeni, fotografii, malarstwa, czasu, pamięci.

Krajobraz pojawia się też w drugiej grupie obrazów o małych formatach. Także i one wydają się tworzyć pozornie jeden cykl, bo realizowane są w oparciu o podobny schemat. Do gładko pokrytego, jednym kolorem, tła, przyczepione zostają niewielkie fotografie czy małe obrazki, którym towarzyszą, umieszczone z boku, zastygłe plamy farb. Jednakże każdy z tych niewielkich obrazów emanuje różną problematyką.

Jedne – z ostatnich obrazów Ciecierskiego zdają się kierować jego uwagę w stronę abstrakcji i minimal-artu, ale emocjonalny wydźwięk innych, zdecydowanie przechyla szalę z nieosobowego minimal-artu na rzecz osobistej, jednostkowej, ekspresyjnej wypowiedzi. Dziś, gdy sztuka straciła swoją progresywną historię i stała się bardziej następstwem indywidualnych aktów, obrazy Ciecierskiego znajdą zapewne w niej swoje miejsce.

Sztuka Tomasza Ciecierskiego ma w dużej mierze charakter autarkiczny. Artysta wierzy, że malarstwo nie wyczerpało wszystkich swoich możliwości we współczesnym świecie sztuki i ma się całkiem dobrze.

Dodaj artykuł do:
(dodano 11.01.14, autor: blackrose)
Tagi: Wystawa, Tomasz Ciecierski, Warszawa
KOMENTARZE:
Aby dodać komentarz musisz się zalogować
Logowanie
Po zalogowaniu będziesz mieć możliwośc dodawania swojej twórczości, newsów, recenzji, ogłoszeń, brać udział w konkursach, głosować, zbierać punkty... Zapraszamy!
REKLAMA
POLECAMY

NEWSLETTER

Pomóż nam rozwijać IRKĘ i zaprenumeruj nieinwazyjny (wysyłany raz w miesiącu) i bezpłatny e-magazyn.


Jeśli chcesz otrzymywać newsletter, zarejestruj się w IRCE i zaznacz opcję "Chcę otrzymywać newsletter" lub wyślij maila o temacie "NEWSLETTER" na adres: irka(at)irka.com.pl

UTWORY OSTATNIO DODANE
RECENZJE OSTATNIO DODANE
OGŁOSZENIA OSTATNIO DODANE
REKOMENDOWANE PREMIERY
1
Damiano David
2
Arkadiusz Jakubik
3
Eluveitie
4
Sting
5
Elton John & Brandi Carlile
6
Anita Lipnicka
7
The Waterboys
8
Bryan Ferry
9
Mela Koteluk
10
Turbo
1
Korek Bojanowski
2
Mara Tamkovich
3
Michel Hazanavicius
4
Céline Sallette
5
Christopher Landon
6
Neil Boyle, Kirk Hendry
7
Rungano Nyoni
8
Fabrice Du Welz
9
Michał Kondrat
10
Alonso Ruizpalacios
1
Alina Moś
2
Ilaria Lanzino
3
Sebastian Fabijański
4
Anna Kękuś
5
Łukasz Czuj
6
reż. Mariusz Treliński
7
Beth Henley / reż. Jarosław Tumidajski
8
Gabriela Zapolska
9
Marta Abramowicz / reż. Daria Kopiec
10
Opera Krakowska w Krakowie
REKLAMA
ZALINKUJ NAS
Wszelkie prawa zastrzeżone ©, irka.com.pl
grafika: irka.com.pl serwis wykonany przez Jassmedia