"Białe małżeństwo" - premiera w Polskim

Od 7 grudnia na scenie Teatru Polskiego w Bielsku-Białej będzie można zobaczyć jedną z najbardziej kontrowersyjnych sztuk autora „Kartoteki", przez Jana Kotta uznawaną za jedną z najwybitniejszych sztuk napisanych w Polsce w II połowie XX wieku. Warszawska prapremiera wywołała przed laty skandal obyczajowy. Wbrew intencjom autora.

„Dziwne było to nagłe zgorszenie Białym małżeństwem w kraju, gdzie jednak można pójść na strip-tease, choć w marnym wydaniu, można zobaczyć kawałek tyłka gołego czy piersi, jedząc pieczeń rzymską... To było i jest dla mnie do tej pory zagadką” – mówił w rozmowach z Kazimierzem Braunem. I dodawał: „W niektórych realizacjach Białego małżeństwa za bardzo zostały podkreślone efekty powierzchowne. Chwycono się od razu tego, co wystaje... Ponieważ phallus wystawał, więc to zauważono. A przecież Białe małżeństwo to sztuka serio. To jest tragedia i komedia...”

Czy z tego powodu dawnego skandalu, czy z uwagi na rangę sztuki i autora – w każdym razie przedstawienie budzi takie zainteresowanie, że premiera w Bielsku-Białej, pierwotnie planowana na Małą Scenę została przeniesiona na Scenę Dużą.

Joanna Zdrada o spektaklu

„Białe małżeństwo” Różewicza to spektakl o poszukiwaniu tożsamości. Główna bohaterka sztuki, Bianka, i warunkowani przez kulturowe stereotypy członkowie jej rodziny żyją w pozornej idylli zacisza mieszczańskiego dworku. Tradycyjna etykieta „dobrego domu” przewiduje z góry określone modele zachowań – każdemu przypisana jest społeczna rola, której charakter nie zawsze odpowiada naturalnym potrzebom jednostki. Dorastające siostry Bianka i Paulinka stoją u progu dojrzałości – zmagają się z demonami budzących się w ich świadomości indywidualizmu i seksualności. Fasada z białego marmuru zaczyna pękać. Dziewczęta uświadamiają sobie bowiem dysfunkcję własnej rodziny oraz dysharmonię narzuconego przez nią modelu wychowania. Każdy spośród członków rodziny boryka się z własnym demonem ubezwłasnowolnionego społecznie ega, którego nieujarzmiona natura przebija na powierzchnie świadomości w formie zwierzęcego instynktu.  Mały biały domek zmienia się w ryczącą i gdaczącą menażerię: byk – ojciec odtrącony przez oziębłą matkę kopuluje z kucharką o świńskim obliczu, dziadek-fetyszysta poklepuje po pupie wnuczkę Paulinkę, podstarzała ciotka, niczym perliczka w stanie ekstazy, uwodzi młodego Beniamina przeznaczonego na męża dla Bianki… Groteskowa metamorfoza postaci pokazuje dramat kulturowych ograniczeń.  Zgwałcona poprzez konwenans Bianka odkrywa w sobie prawdziwe „ja”, dojrzewa do samookreślenia się.

Napisany w latach 70. tekst Różewicza przewidział istotne zmiany społeczne i kulturowe, które, z dzisiejszej perspektywy, wydają się normą. Tradycyjny podział ról na męskie i kobiece uległ zmianie. Nie znaczy to jednak, że w nowych rolach ludzie czują się spełnieni. Nadal bowiem podążamy za stereotypami zapominając o własnym ja. Żyjemy w oddaleniu od samych siebie. Kultura kreuje coraz to nowe modele zachowań oraz autokreacji, które nieraz staramy się bezrefleksyjnie przyswajać, tłumiąc swoje naturalne potrzeby.

Sztukę Różewicza można dziś rozpatrywać z perspektywy „gender”. Redukowanie jej jednak  do popularnego dziś sloganu „wyjścia z szafy” byłoby – jak sądzę – mocno zubażające. Istotniejszym wydaje mi się pytanie o to, kim jesteśmy dla siebie samych i dla naszych najbliższych.

Twórcy spektaklu

Reżyseria Joanna Zdrada                          

Scenografia Joanna Zdrada, Annamaria  Kiss Kosa                              
Kostiumy Zofia Mazurczak           

Ruch sceniczny Dariusz Piotr Brojek                   

Muzyka Michal Novinski               
Asystent reżysera Maria Suprun                                       
Inspicjent / Sufler Renata Sladeczek / Halina Mieszczak 

OBSADA

Kucharcia Grażyna Bułka                                                             

Matka Jagoda Krzywicka                                                                         

Ojciec Tomasz Lorek                                                                                 

Feliks Kuba Abrahamowicz                                             

Bianca Daria Polasik                      

Paulina Anisa Raik                                     

Dziadek Aleksander Pestyk           

Beniamin Marcin Kaleta                

Ciotka Maria Suprun

Dodaj artykuł do:
(dodano 01.12.13, autor: blackrose)
Tagi: Teatr Polski, Białe małżeństwo
KOMENTARZE:
Aby dodać komentarz musisz się zalogować
Logowanie
Po zalogowaniu będziesz mieć możliwośc dodawania swojej twórczości, newsów, recenzji, ogłoszeń, brać udział w konkursach, głosować, zbierać punkty... Zapraszamy!
REKLAMA
POLECAMY

NEWSLETTER

Pomóż nam rozwijać IRKĘ i zaprenumeruj nieinwazyjny (wysyłany raz w miesiącu) i bezpłatny e-magazyn.


Jeśli chcesz otrzymywać newsletter, zarejestruj się w IRCE i zaznacz opcję "Chcę otrzymywać newsletter" lub wyślij maila o temacie "NEWSLETTER" na adres: irka(at)irka.com.pl

UTWORY OSTATNIO DODANE
RECENZJE OSTATNIO DODANE
OGŁOSZENIA OSTATNIO DODANE
REKOMENDOWANE PREMIERY
1
Damiano David
2
Arkadiusz Jakubik
3
Eluveitie
4
Sting
5
Elton John & Brandi Carlile
6
Anita Lipnicka
7
The Waterboys
8
Bryan Ferry
9
Mela Koteluk
10
Turbo
1
Korek Bojanowski
2
Mara Tamkovich
3
Michel Hazanavicius
4
Céline Sallette
5
Christopher Landon
6
Neil Boyle, Kirk Hendry
7
Rungano Nyoni
8
Fabrice Du Welz
9
Michał Kondrat
10
Alonso Ruizpalacios
1
Alina Moś
2
Ilaria Lanzino
3
Sebastian Fabijański
4
Anna Kękuś
5
Łukasz Czuj
6
reż. Mariusz Treliński
7
Beth Henley / reż. Jarosław Tumidajski
8
Gabriela Zapolska
9
Marta Abramowicz / reż. Daria Kopiec
10
Opera Krakowska w Krakowie
REKLAMA
ZALINKUJ NAS
Wszelkie prawa zastrzeżone ©, irka.com.pl
grafika: irka.com.pl serwis wykonany przez Jassmedia