Teatr Śląski zaprasza 22 listopada na premierę spektaklu "Lot nad kukułczym gniazdem".
W tym szaleństwie nie ma metody.
To nie będzie opowieść terapeutyczna. To nie będzie historia amerykańskiego szpitala psychiatrycznego. To nie będzie komentarz do jednego z najsłynniejszych obrazów Miloša Formana z kreacją Jacka Nicholsona. Kilkunastoosobowy zespół artystyczny Teatru Śląskiego szuka nowej interpretacji „Lotu nad kukułczym gniazdem” według powieści Kena Keseya oraz szuka scenicznej energii do dialogu z publicznością. W rolach głównych w katowickiej premierze występują Katarzyna Brzoska (aktorka, która przez dekadę była związana z Teatrem Polskim w Bielsku-Białej, obecnie aktorka Teatru Śląskiego) oraz Dariusz Chojnacki, aktor, którego ostatnio można było oglądać w "Piątej stronie świata" w roli narratora. Instalację plastyczną przygotowali Katarzyna Sobańska i Marcel Sławiński - elementy jej były specjalnie spawane w zaprzyjaźnionej firmie, a jej części scenografowie zdobywali m.in. w różnych składnicach czy miejscach z używanymi sprzętami.
"Kiedy podjąłem decyzję realizacji tego właśnie tytułu, jako pierwszej sztuki po objęciu dyrekcji Teatru Śląskiego, zadałem sobie podstawowe pytania: na co komu ten bunt? Czym jest dzisiaj? I przeciw komu? A potem pojawiły się kolejne: kim dziś jest McMurphy, a kim siostra Ratched? I jaki KOMBINAT reprezentuje? Dla tych od dzisiejszej demonstracji w Warszawie i złamanej brzozy wszystko jest jasne i oczywiste. McMurphy stracił brata zabitego przez system reprezentowany przez siostrę Ratched. I nagle książka Keseya po 40 latach znów jawi się jako powieść polityczna. Myślę sobie jednak, że ten temat zasługuje na poważniejszą metaforę bez kontekstu polskich obsesji. Do tego młodzi ludzie, którzy do buntu dorośli, buntować się nie chcą. Bo mają pracę, samochody, domy i szkoda im czasu na bunty. Reszta, która nie odczuwa codziennego dobrobytu, zajęta jest szukaniem możliwości ich zdobycia poza granicami kraju, a swoim potencjalnym obcojęzycznym pracodawcom woli nie podskakiwać. Bunt jest albo nie jest w modzie, albo ma wymiar narodowego piekiełka. A ja chciałbym opowiadać o buntownikach bez medialnych świadków i na przekór modzie.
Nakładam więc na głowę indiański pióropusz i zapalam fajkę. I nie jest to bynajmniej fajka pokoju" - fragment komentarza Roberta Talarczyka do programu teatralnego.
22 listopada | godz. 18.00 | Duża Scena
Wysokie Loty
Pesymiści twierdzą, że Polska Szkoła Plakatu umiera i że wśród studentów polskich Akademii Sztuk Pięknych niewielu jest takich, którzy będą chcieli pójść w ślady mistrzów. Jak więc wytłumaczyć projektowe szaleństwo, z jakim przyszło nam się zmierzyć przy wyborze tego jednego plakatu z kilkudziesięciu? Robert Talarczyk, dyrektor Teatru Śląskiego i reżyser „Lotu nad kukułczym gniazdem” postanowił zaprosić studentów i studentki katowickiej ASP, i w porozumieniu z rektorem Antonim Cyganem ogłoszono konkurs. Stawką była realna współpraca przy tworzeniu spektaklu - wybrany plakat miał stać się częścią kampanii wizerunkowej najnowszej premiery.
W pracowni projektowania plakatu na katowickiej ASP, prowadzonej przez prof. Romana Kalarusa, dr Monikę Starowicz i mgr. Filipa Ciślaka studenci i studentki przygotowali prawie 60 różnorodnych prac. Jednych kusił polityczny kontekst opowieści i walka z kombinatem, inni szukali graficznego komentarza do medycznych eksperymentów z pacjentami na granicy tego, co pozornie leczy, a dosłownie zabija. Kilka prac bardzo wyraźnie nawiązywało do filmu Formana z oskarowymi kreacjami Jacka Nicholsona i Louise Fletcher.
- W wyniku wewnętrznego konkursu powstało 59 plakatów ukazujących różnorodność postaw twórczych. Projekty zrealizowane przez studentów cechuje profesjonalizm i wysoki poziom artystyczny. Do ekspozycji pokonkursowej Jury wybrało 44 plakaty. Laureatką pierwszej nagrody jest studentka roku dyplomowego Agata Nosal. Zostały przyznane również trzy wyróżnienia, które otrzymali: Aleksander Caban, Dagmara Cieślica i Maja Maciejko - przyznał je prof. Roman Kalarus.
Wystawę plakatów na foyer Dużej Sceny można oglądać do 3 grudnia.
21 listopada Teatr Ślaski | Foyer Dużej sceny | godz. 17.00 - wernisaż
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |