W dniach 28 września – 26 października, w formie cotygodniowych spotkań, odbędą się warsztaty w dziesięciu miastach Polski. Każde spotkanie obejmie pokaz specjalnie dobranego filmu fabularnego oraz warsztat psychoedukacyjny. Ma on na celu wspieranie dzieci w rozwoju umiejętności społecznych i emocjonalnych, takich jak świadomość siebie i innych, kontrola własnego nastroju, umiejętność samodzielnego motywowania się, empatia, czy zarządzanie relacjami (pięć najważniejszych kompetencji społeczno - emocjonalnych, zidentyfikowanych przez specjalistę z dziedziny inteligencji emocjonalnej – Davida Goldmana).
W programie filmowym znajdują się tytuły nagradzane na międzynarodowych festiwalach filmów dla dzieci, które dostarczą najmłodszym fantastycznych wrażeń, a naszym pedagogom, psychologom i trenerom materiału do przeprowadzenia owocnych zajęć. Wśród nich poruszający Chłopiec i kawka (reż. Boudewijn Koole), zdobywca takich nagród, jak: dwie nagrody na tegorocznym Berlinale: Deutsches Kinderhilfswerk Grand Prix dla najlepszego filmu oraz First Movie Award w kategorii Generation Kplus; Europejska Nagroda Filmowa w kategorii Young Audience Award; Wyróżnienie Specjalne na Festiwalu w Buenos Aires (International Festival of Independent Ciemna); Nagroda Publiczności w Kristiansand (International Children’s Film Festiwal). Oprócz tego inne ciekawe produkcje: Taking chances (reż. Nicole van Kilsdonk), Krokodyle z przedmieścia (reż. Christian Ditter), Alfie, mały wilkołak (reż. Joram Lürsen) oraz Bluebird (Mijke de Jong).
Projekt “Mój przyjaciel film”, podobnie jak inne przedsięwzięcia realizowane pod wspólnym hasłem "Kinoterapia", opiera się na pomyśle wykorzystania filmu w edukacji i wychowaniu oraz na założeniu, że film jako niesformalizowane narzędzie idealnie sprawdza się w pracy z tak delikatną materią, jaką są emocje i problemy widzów. Dodatkowym atutem filmu w kontekście pracy z dziećmi jest jego atrakcyjny charakter; oglądanie filmu i późniejsze warsztaty mają formę zabawy, co uwzględnia możliwości percepcyjne kilkuletnich osób.
Wiele z problemów obserwowanych w naszych szkołach wynika ze złego funkcjonowania dzieci w zakresie ich umiejętności społecznych i emocjonalnych. Umiejętności te często pozostają sferą źle lub słabo rozwiniętą, co niesie dzieciom długotrwałe konsekwencje w postaci utrudnionych relacji z innymi, gorszego samopoczucia. Uważne zajmowanie się potrzebami społecznymi i emocjonalnymi małych dzieci gwarantuje im lepszy start życiowy, jak też pomaga im w trudach przejścia w wiek nastoletni. Polski system edukacji nie obejmuje społeczno-emocjonalnego treningu, delegując to zadanie całkowicie na rodziców, którym często brakuje czasu, kompetencji czy wiedzy by się tym zajmować.
"Mój przyjaciel film" to projekt pomyślany jako próba wyrównania tego deficytu wśród odbiorców projektu. Obejmuje projekcje i warsztaty, które dotykać będą pięciu najważniejszych kompetencji społeczno-emocjonalnych. Do każdego z tych obszarów dobieramy mądry, ale też i ciekawy film, który oglądamy z psychologiem jako przewodnikiem.
On/ona udziela wstępnych instrukcji, sprawdza na bieżąco odbiór filmu przez dzieci, pozostaje czujnym na ich reakcje. Późniejsze warsztaty eksplorują potencjał danego filmu, wykorzystując różnorodne techniki pracy z dziećmi – ćwiczenia ruchowe, działania plastyczne, muzyczne,
teatralne - do poruszenia wybranego tematu. Ich celem jest wspieranie dzieci w rozwijaniu empatii, kreatywności, pewności siebie i rozumienia świata.
O ORGANIZATORZE:
Fundacja Generator istnieje od 2008 roku, a jej misję stanowi: badanie wpływu kina na kulturę i nasz sposób postrzegania świata, rozwijanie narzędzi i wiedzy koniecznych do wykorzystania filmu w profilaktyce i interwencji psychologicznej oraz edukacji, wspieranie wartościowego kina, poprzez promowanie nowatorskich sposobów interpretacji sztuki filmowej.
Do tej pory zrealizowała szereg wydarzeń popularyzatorskich i psychoedukacyjnych, w tym: cykl filmowy – „Mózg Podejrzany” w Centrum Nauki Kopernik, cykl filmowy – „Na szczęście film” w Kinie Praha, cykl szkoleniowy dla nauczycieli „Komunikacja z Happy Endem” w KinoLab, CSW, cykl warsztatów dla dzieci „Mój przyjaciel film”. Jest członkiem Koalicji na Rzecz Edukacji Filmowej, partnerem Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. Prowadzi dwie strony internetowe – www.kinoterapia.pl oraz www.projekcje.edu.pl
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |