Projekt „Obraz w ruchu” obejmuje działania w obszarze fotografii i tańca, nawiązujące do architektury Warszawy w lokalnym wymiarze. Główną ideą jest pokazanie unikalnych miejsc i przestrzeni z trzech wybranych dzielnic - Powiśla, Woli, Żoliborza - poprzez realizację wystawy zdjęć i performensów tanecznych, zaplanowanych w przestrzeni miasta oraz towarzyszących wystawie. Fotografie i uchwycone na nich oblicze Warszawy są jednocześnie kluczową inspiracją dla tancerzy i choreografów, zaangażowanych w projekt.
Taka formuła działań pozwala na materialne (fotografia) i symboliczne (taniec) utrwalenie obecności miejsc często zapomnianych, mało znanych czy znikających powoli z mapy miasta, będąc jednocześnie formą artystycznego dialogu o tożsamości Warszawy, jej wymiarze estetycznym oraz o zagadnieniu lokalności w dużej aglomeracji.
Wystawa „Krok po kroku” autorstwa Marcina Hnatkowskiego zostanie otwarta 25 sierpnia w niedzielę o godz. 19.00 w Pracowni Duży Pokój (przy ul. Koszykowej 24/12) i potrwa do 15 września.
Przygotowane w oparciu o materiał fotograficzny performensy taneczne odbyły się w sobotę 24 sierpnia w wybranych przestrzeniach miasta (każdy performens trwał ok. 30 minut):
przy Placu Wilsona na Żoliborzu - o 17.30
w pobliżu kina Muranów na Woli - o 18.30
przy PKP Powiśle - o 19.30
oraz podczas niedzielnego wernisażu
Tańczą: Magdalena Baranowska, Dorota Batorska, Grzegorz Byczek, Aleksandra Golec, Paulina Jędrzejczyk, Ada Kabza, Joanna Krzyżewska, Elżbieta Kabała, Natalia Meksa, Darek Rybi, Agnieszka Tyczyńska, Hana Umeda, Wiktor Zmysłowski
Autorzy przedsięwzięcia:
Małgorzata Gajdemska – koncepcja, produkcja, choreografia
Marcin Hnatkowski – zdjęcia i realizacja wystawy
Paulina Święcańska – choreografia
Projekt jest realizowany dzięki dofinansowaniu m.st. Warszawy oraz wsparciu partnerów
Pracowni Duży Pokój - www.duzypokoj.org
Laboratorium Fotografii Profesjonalnej ProfiLab - www.profilab.pl
Więcej informacji:
www.perform.org.pl (dział Projekty polskie)
https://pl-pl.facebook.com/art.perform
Projekt obejmuje działania w obszarze fotografii i tańca/teatru ruchu, nawiązujące do architektury Warszawy w jej lokalnym wymiarze. Główną ideą projektu jest pokazanie unikalnej zabudowy miasta, która jest mało lub w ogóle nieznana mieszkańcom stolicy, poprzez realizację wystawy fotograficznej - na przykładzie wybranych z trzech dzielnic zabytków architektonicznych oraz ich wykorzystanie jako kluczowej inspiracji do działań tanecznych, realizowanych w przestrzeni miejskiej oraz towarzyszących samej wystawie. Performensy będą angażować osoby zawodowo zajmujące się tańcem i teatrem oraz amatorów – mieszkańców dzielnic, które znajdą się na fotografiach.
W swoich podstawowych założeniach pomysł ten odwołuje się do rozwijającego się w Polsce (a bardzo popularnego na świecie) nurtu sztuki „site-specific” – jego cechą charakterystyczną są działania artystyczne, nawiązujące ściśle do określonego miejsca (lub miejsc), jego historii, współczesności, historycznego i kulturowego znaczenia, przy czym są to zazwyczaj miejsca nie uznawane w opinii powszechnej za związane z kulturą czy sztuką i często mające użytkowy charakter.
Projekt podejmuje wątek architektury Warszawy w kontekście lokalnym (unikalność konkretnych części/punktów miasta, tworząca jego charakterystykę i tożsamość) oraz w kontekście interdyscyplinarnym (architektura i przestrzeń miasta jako inspiracja i obszar do działań artystycznych, łączących fotografię, taniec i teatr). Stanowi to walor edukacyjny dla mieszkańców Warszawy i uczestników projektu, zaangażowanych w działania taneczne, którzy z historii i specyfiki tych miejsc będą czerpać inspirację do swoich działań. Pozwoli to na wzmocnienie pozytywnego wizerunku Warszawy jako miasta ciekawego architektonicznie i kulturowo.
Istotnym elementem projektu jest zaangażowanie w działania performatywne zarówno profesjonalistów z obszaru tańca i teatru, jak i amatorów – osoby dorosłe (pełnoletnie), mieszkające w tych dzielnicach Warszawy, których przestrzenie znajdą się na zdjęciach. Stanowi to czynnik wzmacniający lokalny charakter projektu, a jednocześnie integrujący grupy mieszkańców poszczególnych części miasta we wspólnej inicjatywie. Projekt przyczyni się do rozwoju nurtu sztuki zaangażowanej społecznie, która służy także celom pozaartystycznym, uwzględniając kontekst społeczny i niwelując typowe dla dużych aglomeracji lokalne/dzielnicowe podziały oraz tworząc platformę współpracy dla zawodowców i amatorów tańca/teatru.
Projekt będzie realizowany na terenie m.st. Warszawy:
w siedzibie Pracowni Duży Pokój (ul. Koszykowa 24/12) i Centrum Sztuki Fort Sokolnickiego, gdzie odbędą się wystawy i wernisaże z pokazem tanecznym
w 3 wybranych przestrzeniach miejskich na Powiślu, Woli i Żoliborzu, gdzie odbędą się działania performatywne, poprzedzające otwarcie wystawy.
Wystawa “Krok po proku”
W ramach wystawy zostaną przygotowane i pokazane zdjęcia z trzech wybranych dzielnic Warszawy, dokumentujące jej zabytki i istotne zjawiska w przemianach architektonicznych miasta. Miejsca te zostały wybrane ze względu na ich walory estetyczne oraz historyczne i współczesne znaczenie na mapie miasta. Każde z nich zostanie przedstawione na kilku fotografiach w formacie 50 na 70 cm - łącznie na wystawie będzie można zobaczyć 21 zdjęć.
Miejsca wybrane do realizacji fotoreportażu:
Zabytkowe budynki dawnej XIX-wiecznej Gazowni Warszawskiej - Wola
Jedne z najcenniejszych stołecznych zabytków, na rogu ulic Prądzyńskiego i Brylowskiej, przy Skwerze Pawełka, należące obecnie do prywatnego inwestora. Dwie neogotyckie rotundy z czerwonej cegły zbudowano w latach 1886-88. Wewnątrz nich mieściły się metalowe zbiorniki na gaz. Po zniszczeniach w 1939 r. zostały odbudowane i oddane do użytku w 1945 r. Gazownia funkcjonowała do 1978 roku, potem metalowe zbiorniki zniszczono, zostawiając tylko ich ceglane obudowy. Od tego momentu przestrzenie te stoją puste, niczym współczesne kolosea.
Powiśle - Solec
Warszawska ulica i osiedle, będące obecnie częścią Śródmieścia, to historycznie wieś z XI w., w której powstała przystań a potem port rzeczny, w którym cumowały barki, między innymi z solą, którą transportowano Wisłą z Wieliczki. Wykopaliska archeologiczne i pisana historia tych terenów mówią, że na długo zanim powstała Warszawa, książęta mazowieccy wystawili gród w Jazdowie, by strzegł brodu pomiędzy Solcem a Kamionem. W XVI w. powstały tu magazyny soli, a następnie na miejscu wsi w 1675 roku wyrosło miasto, którego rynek nazywano Soleckim - dziś jest tam parking, a przy nim wzniesiono kościół Świętej Trójcy oraz ratusz. Nieopodal dawnego rynku zachował się klasycystyczny Magazyn Solny. Pod koniec XVIII wieku miasteczko zostało włączone do Warszawy. W czasie II wojny światowej Solec był jednym z najważniejszych miejsc walk powstańców z Niemcami. Po 1958 roku powstały tu osiedla mieszkaniowe Ludna i Torwar oraz słynne "Trzy iksy", będące inspiracją do powstania później podobnego wysokościowca na Ochocie.
Żoliborz Urzędniczy – głównie ul. Wieniawskiego i Plac Henkla
Teren, na którym zachowały się wyjątkowe kamienice sprzed wojny, wpisane do rejestru zabytków, rozciąga się pomiędzy Aleją Wojska Polskiego, ulicami Wieniawskiego, Wyspiańskiego, Niegolewskiego oraz kilku innych w okolicach Placu Wilsona i Placu Grunwaldzkiego. Najbardziej reprezentacyjna jest ulica Wieniawskiego, gdzie można znaleźć charakterystyczne, niskie kamienice - zakończone trójkątnymi szczytami na wysokości pierwszego/drugiego piętra oraz półokrągłymi łukami - które łączą się ze sobą drewnianymi bramami. Perłą wśrod nich jest willa małżeństwa Burkalskich z 1927 roku – ikona funkcjonalizmu lat 20-stych, kiedy to osiedle powstawało pod kierunkiem architektów Aleksandra Bojemskiego i Marian Kontkiewicza. Są tu też budynki z lat 30-stych w tzw. stylu "drobnomieszczańskim".
Plac Henkla to z kolei kamienice ze strzelistymi dachami i małymi okienkami, zbudowane po wojnie (osiedle datuje się na 1950 rok), ale nawiązuje stylem do tych z ulicy Wieniawskiego. Projektant Jacek Nowicki wykorzystał elementy z nurtu tzw. architektury "urzędniczej", więc budynki sprawiają wrażenie przedwojennych, choć grubość ich murów, sposób osadzenia okien oraz kąt "spadania" dachów świadczą o faktycznych wpływach soc-realizmu
Działania performatywne bazujące na tańcu, realizowane w przestrzeniach miejskich oraz towarzyszące otwarciu wystawy
W ramach projektu powstanie także performens taneczny, nawiązujacy do wystawy – inspirowany historiami pokazanych miejsc oraz ich specyficzną architekturą i znaczeniem dla tożsamości Warszawy. Zdjęcia zostaną potraktowane jako materiał wyjściowy do pracy nad koncepcją i scenariuszem, dzięki czemu ich wartość wykroczy poza sferę wizualną.
Tancerze i performerzy (zaproszeni profesjonaliści oraz profesjonaliści i amatorzy z otwartego naboru) wraz z reżyserem i choreografem będą pracować nad przygotowaniem działań w przestrzeni miejskiej oraz pokazu towarzyszącego otwarciu wystawy, podczas zajęć i prób.
Przewidujemy realizację 3 krótkich performensów w przestrzeni miasta (w każdej z wybranych dzielnic) w dniu 24.08 (połączonych z promowaniem otwarcia wystawy przez rozdawanie publiczności ulotek) oraz realizację performensu podczas otwarcia wystawy 25 sierpnia
Realizatorzy projektu:
Małgorzata Gajdemska – koordynacja i promocja projektu, scenariusz i reżyseria działań tanecznych (w przestrzeni miasta i na otwarciu wystawy)
Tancerka, performerka, choreograf i reżyserka działań teatralnych, współpracująca z instytucjami i niezależnymi artystami w Polsce i za granicą. Animatorka kultury, producentka i koordynatorka wydarzeń i projektów artystycznych. Specjalistka w dziedzinie metody dramy i teatru interaktywnego. Absolwentka Choreografii Scenicznej w krakowskiej Artystycznej Alternatywie oraz kursu instruktorskiego „Improwizacja ruchu i symbolika ciała” w Instytucie Dynamiki Ruchu i Tańca w Essen (Niemcy). Ukończyła liczne kursy z zakresu aktorstwa, tańca, choreografii, pracy z grupą. Działa w ramach Warszawskiej Pracowni Kinetograficznej oraz w Stowarzyszeniu Polskie Forum Choreologiczne. Zajmuje się także pedagogiką teatru (obecnie we współpracy z Teatrem Powszechnym im. Zygmunta Hübnera, a wcześniej we współpracy z Teatrem Dramatycznym w Warszawie, w ramach projektu Młoda Scena). Stała współpracowniczka Fundacji Artstycznej PERFORM i Stowarzyszenia Praktyków Dramy Stop-Klatka. Pracuje jako niezależna artystka, realizując autorskie projekty w Polsce (m.in. „Konteksty” i „Definicje ciała”), a także projekty międzynarodowe (m.in. we współpracy z Tanzfabrik w Berlinie, Teatrem Plavo Pozoriste w Belgradzie, grupami Rimini Protokoll w Berlinie i Poste Restante w Sztokholmie).
Marcin Hnatkowski – przygotowanie i realizacja wystawy fotograficznej
Fotograf-reporter, psycholog, podróżnik. Jako fotograf od lat dokumentuje dynamicznie zmieniającą się stolicę Polski. Fotografuje działania i projekty z obszaru kultury i sztuki, współpracując z Fundacją Artystyczną PERFORM (realizował m.in. dokumentację z projektu Dance-Inter-Space, we współpracy z Instytutem Teatralnym oraz z Międzynarodowego Festiwalu Kontakt Improwizacji Warsaw Flow).
Zrealizował wiele fotoreportaży na temat Warszawy oraz Azji, Wysp Zielonego Przylądka, Ukrainy, Chorwacji, Włoch, Grecji.
Paulina Święcańska – opracowanie choreografii oraz techniczne przygotowanie tancerzy/performerów
Absolwentka Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia na wydziale rytmiki w Pile, Uniwersytetu Zielonogórskiego (studiów I stopnia) na kierunku Animacja Kultury. Pedagog, instruktor tańca współczesnego uznany przez Narodowe Centrum Kultury. Absolwentka Wyższej Szkoły Psychologii Społecznej w Warszawie (studia II stopnia na kierunku Kulturoznawstwo) oraz kinetografii R. Labana w Instytucie Choreologii w Poznaniu. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku menedżer kultury oraz Uniwersytetu Łódzkiego - produkcja teatralna. Doświadczenie i praktykę zawodową zdobywała również na międzynarodowych festiwalach i eventach m.in. w Niemczech, Izraelu, Portugalii, Hiszpani, Ukrainie, Węgrzech, Hiszpanii, Brazylii, Indiach, USA. Do tej pory stworzyła 17 choreografii autorskich m.in. ,,Wariacje na temat jedzenia”, ,,Hybryda”, ,,Androgynes”, ,,Motyle 2046”, ,,Doskonała para”, ,,Niewidzialna”, „Surogaci”. Jest twórcą programów animacji społeczno-kulturalnej takich jak: ,,Projekt męski” realizowany od 2006 r., ,,Bajkalada” – Zielona Góra (2007), “Carne Crueldade da Verdade” – Porto (2007)
Obecnie współpracuje z wieloma fundacjami i stowarzyszeniami współtworząc projekty miejskie i rozszerzając kulturalną ofertę miasta Warszawy m.in. Festiwal Przemiany, TransFORM, a także Re:wizje gdzie sprawowała funkcję kuratora projektów tanecznych. W 2010 roku zainicjowała i stworzyła pierwszy w Polsce Miedzynarodowy Festival Contact Improvisation. Od 2011 roku współtworzy Fundację Artystyczną PERFORM, w której realizuje międzynarodowe projekty współpracując z artystami z całego świata.
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |