16. sierpnia do kin w całej Polsce wejdzie film "Maryja, Matka Jezusa". W filmie zagrał jeden z najwybitniejszych aktorów - Jerzy Stuhr.
„Maryja, matka Jezusa” to opowieść o macierzyństwie Marii z Nazaretu, od momentu poczęcia do osiągnięcia przez Jezusa wieku młodzieńczego. To portret matki i jej relacji z synem, wspieranej przez dyskretną obecność Józefa, patriarchy, który zgadza się stanąć z boku, mimo obowiązującej w jego rodzinie dominującej roli mężczyzny.
Film podejmuje ważne tematy, takie jak narodziny, dorastanie i wychowanie dzieci, a wszystko to jest przedstawione w niecodzienny sposób, bo z wyjątkowego, kobiecego punktu widzenia. Historia ma uniwersalny wymiar, bo odnosi się do kluczowych momentów i głęboko zakorzenionych oczekiwań, które towarzyszą życiu każdego dziecka. To sprawia, że film może zaciekawić zarówno wierzących, jak i niewierzących.
Chrześcijaństwo, jako jedyne spośród głównych religii świata, wyróżnia kobietę jako znaczący element historii Zbawienia. Jest to punkt zwrotny w historii ludzkości, ponieważ po raz pierwszy matka, a więc kobieta, staje się jej podwaliną.
Wygraj zaproszenie do kina! Szczegółów konkursu szukaj w zakładce społeczność/konkursy.
Palestyna, 2000 lat temu. Maria, młoda dziewczyna z rodziny pasterzy, poślubia Józefa z Nazaretu, wdowca z dwójką dzieci. W nowym domu Maria, wychowywana dotychczas w duchu miłości i szacunku, zaczyna dostrzegać wady patriarchalnego świata, w którym przyszło jej żyć. Pogodne usposobienie i zdecydowana postawa młodej kobiety, zawsze stającej w obronie dzieci, budzą zdziwienie i gniew starszego brata męża, Mordechaja, oraz wszystkich tych, którzy uważają, że dzieci trzeba wychowywać surowo i od małego przyzwyczajać do posłuszeństwa i dyscypliny.
Historia Marii rozgrywa się na tle surowej przyrody, w kraju znajdującym się pod panowaniem zarówno Rzymian, jak i despotycznego króla Heroda. Powstania i bunty są na porządku dziennym, a przemoc i zemsta rozprzestrzeniają się jak choroba zakaźna.
Maria rodzi syna - Jezusa - i staje w obliczu doniosłych decyzji, które zmieniają ją, wbrew jej woli, w skandalistkę…
Film Guido Chiesy opowiada historię Marii, matki Jezusa Chrystusa, z odmiennej perspektywy niż ma to miejsce zazwyczaj. Film skupia się przede wszystkim na roli Marii w formowaniu człowieczeństwa w młodym Jezusie. Włoski twórca ustawia każdego bohatera – od Maryi po Józefa – w nieco innym świetle, a samą historię życia Matki Boskiej i Jezusa czyni o wiele bardziej przyziemną.
Twórcy o filmie:
„Maryja, matka Jezusa” to opowieść o macierzyństwie Marii z Nazaretu, od momentu poczęcia do osiągnięcia przez Jezusa wieku młodzieńczego. To portret matki i jej relacji z synem, wspieranej przez dyskretną obecność Józefa, patriarchy, który zgadza się stanąć z boku, mimo obowiązującej w jego rodzinie dominującej roli mężczyzny.
Film podejmuje ważne tematy, takie jak narodziny, dorastanie i wychowanie dzieci, a wszystko to jest przedstawione w niecodzienny sposób, bo z wyjątkowego, kobiecego punktu widzenia. Historia ma uniwersalny wymiar, bo odnosi się do kluczowych momentów i głęboko zakorzenionych oczekiwań, które towarzyszą życiu każdego dziecka. To sprawia, że film może zaciekawić zarówno wierzących, jak i niewierzących.
Chrześcijaństwo, jako jedyne spośród głównych religii świata, wyróżnia kobietę jako znaczący element historii Zbawienia. Jest to punkt zwrotny w historii ludzkości, ponieważ po raz pierwszy matka, a więc kobieta, staje się jej podwaliną.
Ale co naprawdę sprawiło, że ta dziewczyna była tak wyjątkowa, by stać się matką Boga-człowieka? Dlaczego Bóg wybrał właśnie ją?
Maria, często przedstawiana w tradycji jako nieosiągalna ikona, a w niektórych przypadkach nawet nieistotna lub bierna postać, w trakcie filmu nabiera wyjątkowych cech: staje się inspiracją i przykładem do naśladowania. W tym świetle na wychowanie Chrystusa możemy patrzeć jak na zaskakujący model antropologiczny i pedagogiczny, który powinien być wzorem dla nas wszystkich.
Kręciliśmy „Maryja, matka Jezusa” na tunezyjskiej prowincji, gdzie znaleźliśmy kulturową i antropologiczną scenerię możliwe bliską Palestynie czasów biblijnych. Z tego samego powodu obsadziliśmy w filmie lokalnych aktorów, w wielu przypadkach naturszczyków, począwszy od odtwórczyni roli młodej Marii, która jest obecna na ekranie przez większą część filmu. Ci prości ludzie: pasterze, chłopi i dzieci, ożywili nasz film grając w swoim języku ojczystym, dialekcie tunezyjskiej wsi, wywodzącym się z języków semickich, do których należały hebrajski, aramejski i arabski. Dołożyliśmy wszelkich starań, aby zachować spontaniczny, prawdziwy charakter ich interpretacji, którą oparli na swoich doświadczeniach życiowych. Dla kontrastu postaci, reprezentujące ówczesną władzę, posługują się językiem starogreckim, w tamtych czasach najczęściej używanym w sferze kultury i dyplomacji.
Po przeprowadzeniu badań na temat kostiumów i scenografii zdecydowaliśmy się odtworzyć żywe, zdecydowane barwy ówczesnego świata, zupełnie inne od tych, w które obfitują znane nam filmy dotyczące tamtych czasów.
Archaiczny patriarchalny kontekst, pokazany w starożytnych społecznych i rodzinnych rytuałach i hierarchii, sprawia, że bieg życia Maryi i jej syna Jezusa wydaje się jeszcze bardziej zdumiewający. Pomimo swojej prostoty i skromności udało im się wnieść światło do świata przemocy i fałszu, pokazując ludziom drogę do Zbawienia.
Guido Chiesa i Nicoletta Micheli
Film został zainspirowany oryginalnymi przemyśleniami Maeve Corbo na temat postaci Maryi. Scenarzyści wyrażają jej swoją szczerą wdzięczność.
Prasa o filmie:
Film Guido Chiesy zamienia Marię w jedną z pierwszych kobiet-rewolucjonistek w historii.
„Sentirei selvaggi”
Przez lata nakręcono wiele filmów o narodzinach Jezusa i życiu jego ziemskich rodziców. Ale żadna z tych wizji nie wydaje się tak intymna i prawdziwa jak ta. (…) wszystko kręci się wokół Maryi, która jako rewolucyjna matka osłabia patriarchalny system sprzed dwóch tysięcy lat. Jej blask, jej uczucia, jej upór są postrzegane przez reżysera jako siły zdolne do ukształtowania dziecka, które odegra niezwykłą rolę w swoich czasach i historii ludzkości.
Chiara Basciano, Stile.it/cultura et spectaccoli cinema
Silny charakter, dusza pełna wrażliwości i człowieczeństwa, Maryja uczy swego syna, Jezusa, patrzeć na świat bez uprzedzeń, bez zachowania religijnego dogmatu (…).
Film fabularny, który warto zobaczyć.
Film.it
Opowieść o zbuntowanej Marii z Nazaretu, bardzo różna od klasycznej ikonografii. Niekonwencjonalna, ale nie heretycka interpretacja.
Claudia Morgoglione, La repubblica.it
Reżyser Guido Chiesa o swoim filmie:
O temacie filmu:
W tym filmie opowiadamy historię, którą każdy zna. Ale chcieliśmy odkryć jej korzenie, to znaczy jak, naszym zdaniem, wolność i wielkość Jezusa rodzi się z miłości jego matki.
O odbiorcach filmu:
„Maryja, matka Jezusa” to film adresowany do wszystkich, bez względu na kulturę czy religię, bo pokazuje zrozumiały dla wszystkich punkt widzenia kobiety i proponuje pozytywny wzór macierzyństwa, oparty na miłości i zaufaniu”.
O braku elementów „nadprzyrodzonych”:
Do tego wymiaru nie można podejść z naszym aparatem myślowym, naszą logiką, rozumem. Tajemnica przekracza granice pojmowania i nie można jej pokazać. Można ją jednak przyjąć, zgodzić się na nią i próbować zrozumieć. Zdecydowałem się ogołocić całą opowieść z niebezpiecznej magii. Długo się nad tym zastanawiałem i postanowiłem skoncentrować się na centralnej roli Marii, czyli roli kobiety i matki.
O przesłaniu filmu:
Ewangelia zawiera uniwersalny i nadzwyczajny wzór antropologiczny oraz pedagogiczny, ponieważ opiera się na miłości, na zaufaniu. W epoce, gdy otaczają nas przekazy pesymizmu, rozpaczy – nawet te usprawiedliwione – od tego właśnie trzeba zacząć na nowo: od matki i syna. Miłość naprawdę może wiele zmienić.
O reakcji widzów:
Ateistę poruszy aspekt kobiecy, który chciałem podkreślić. Świat katolicki proszę jedynie o to, by był wyrozumiały dla mojej szczerej próby. Na pewno nie chciałem wywoływać moim filmem skandalu czy zgorszenia.
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |