Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie zaprasza 18 kwietnia o godz. 18.00 na wernisaż wystawy "Roee Rosen’s Zombie Ladies | DYNAMIC DEAD ROEE ROSEN", przekroju prac jednego z najciekawszych i zarazem najbardziej prowokacyjnych intelektualnie współczesnych artystów izraelskich – malarza, filmowca i pisarza Roee Rosena – laureata nagrody Orizzonti na 67. Festiwalu Filmowym w Wenecji w 2010 roku.
Osią wystawy „Roee Rosen’s Zombie Ladies” jest zestawienie trzech najbardziej rozbudowanych projektów artysty, przedstawiających wszechstronność działalności Roee Rosena jako filmowca, malarza, literata oraz mistyfikatora i twórcy złożonych narracji z pogranicza fikcji i rzeczywistości. Momentem wspólnym wszystkich trzech projektów są kolejne akty wcielania się, czy wręcz opętania innych osób – granie ról, kreowanie fikcyjnych tożsamości i przywłaszczanie sobie cudzych. Bohaterkami i obiektami operacji artysty we wszystkich trzech projektach są kobiety – Zombie Ladies Roee Rosena.
Czwartym projektem prezentowanym w ramach wystawy Roee Rosena, jest jego nowy film „Hilarious”, kinematograficzny eksperyment zrealizowany w konwencji stand-up comedy.
Uzupełnieniem prezentacji są cykle malarskie "The Funeral Paintings", "“Frosted Self Portraits”" i "Martyr's paintings".
Wystawa podkreśla wieloaspektową zasadę, która powraca w kolejnych pracach Rosena: fakt, że śmierć w prywatnym, fizycznym sensie, ale również jako miejsce w przeszłości, pamięci i historii, jest przeszczepiana w teraźniejszość, stając się obszarem manipulacji, politycznych polemik, spekulacji i pożądania. Śmierć i historia są sceną spektaklu i pozostają otwartym polem do robienia interesu; Roee Rosen jest gotów do wzięcia udziału w tych procesach.
1.Live and Die as Eva Braun
Instalacja literacko-malarska – rozgrywający się w przestrzeni galerii wirtualny scenariusz dla widza, któremu Rosen proponuje zobaczenie świata oczyma Evy Braun, kochanki Adolfa Hitlera, przeżywającej ostatnie dni II Wojny Światowej w bunkrze w podziemiach płonącego Berlina.
Kiedy praca została po raz pierwszy pokazana w Muzeum Izraela w Jerozolimie, wywołała burzliwą publiczną dyskusję. Członkowie prawicowej partii religijnych i świeckich konserwatystów MAFDAL zażądali usunięcia „Evy Braun” z Muzeum. Instalacja Rosena została uznawana za dzieło przełomowe w podejściu do reprezentacji Holocaustu i była z sukcesem wystawiana w Berlinie i Nowym Jorku. Znana teoretyczka i badaczka sztuki współczesnej Linda Nochlin napisała w Artforum, że wykreowane przez Roee Rosena "... doświadczenie życia i śmierci, jest niezapomniane i nieporównywalne z niczym innym"
2. Justine Frank
Ekspozycja prac malarskich i graficznych, z towarzyszeniem filmów dokumentalnych i archiwaliów. Justine Frank (1900 – 1943) to stworzona przez Roee Rosena fikcyjna artystka z kręgu surrealizmu, belgijska Żydówka, rzekoma kochanka Andre Bretona Po odrzuceniu przez mizoginistyczne bractwo surrealistów, Frank wyjeżdżą w latach 30. do Palestyny. Nie odnajduje się w ruchu syjonistycznym, zmaga się ze swoją żydowską tożsamością i mesjanistycznymi wizjami; obrazoburcza, przesycona seksualnością i mistyką surrealistyczna twórczość Justine Frank nie znajduje akceptacji i popada w totalne zapomnienie.
Rosen stworzył kompletny dorobek malarski Justine Frank. Jest także autorem tekstów krytycznych na jej temat oraz powieściowej „autobiografii erotycznej” Frank pt. Sweet Sweat (Sternberg Press / Estra City, Berlin / Oslo, 2009). W filmach wideo artysta wciela się w historyczki sztuki i teoretyczki dyskutujące ponownie „odkrytą” twórczość Justine Frank
3. The Confessions of Roee Rosen
Projekt filmowy w formie ostatecznego wyznania – spowiedzi artysty. Jądrem Confessions jest pełnometrażowy film, w którym wyznanie Rosena przedstawiają trzy kobiety – pracujące w Izraelu nielegalne emigrantki z Rumunii, Filipin i Kenii. W kolejnych częściach filmu, każda z kobiet przedstawia się jako Roee Rosen. Żadna z nich nie zna hebrajskiego, języka, w którym składają „wyznanie” artysty. Rosen symbolicznie opętuje bohaterki, traktuje jako medium swojej spowiedzi: aktorki uczą się tekstu fonetycznie, recytują „wyznanie”, które nie należy do nich i którego treści, często bardzo kontrowersyjnych, nie rozumieją.
Confessions zorganizowane są na wzór produktu z rynku kinematograficznego: pełnometrażowemu filmowi towarzyszą dodatki specjalne: montaż wyciętych sekwencji, tzw. behind the scenes, teledysk z oryginalną muzyką do filmu, a także zapowiadający cały projekt trailer, wideo „Confessions coming soon”, w którym Rosen „opętuje” i wciela się w swojego siedmioletniego syna Hilela. Podobnie jak w pełnometrażowym filmie, dziecko przemawia słowami swojego ojca, w języku, którego nie zna (tym razem jest to angielski), zapowiadając „Wyznania” jako kamień milowy „w historii deprawacji i czystego zła”.
4. Hilarious
Premiera filmu „Hilarious” odbyła się w Tate Modern w Londynie w 2010 roku. „Hilarious” jest mise-en-scene tragedii w konwencji telewizyjnego programu rozrywkowego typu stand-up comedian show. „Hilarious” to eksperyment w dziedzinie dysfunkcyjnego humoru, badanie potencjału sytuacji, w której zmuszani jesteśmy do śmiechu, choć nie ma się z czego śmiać.
O artyście:
Roee Rosen (ur. 1963, mieszka i pracuje w Tel Awiwie) jest malarzem, pisarzem, filmowcem i teoretykiem sztuki. W oczach międzynarodowych krytyków należy do najważniejszych artystów działających dziś w Izraelu. Przełomem w karierze artysty była projekt „Live and Die as Eva Braun”, zaprezentowany w Muzeum Izraela w Jerozolimie w 1997 roku. Rosen skonstruował wizualno-literacki scenariusz, pozwalający widzowi wirtualnie wcielić się w tytułową Evę Braun, postać historyczną, kochankę Adolfa Hitlera i zobaczyć świat jej oczyma w berlińskim bunkrze w ostatnich dniach II Wojny Światowej – ze wszystkimi perwersyjnymi, erotycznymi, politycznymi i etycznymi konsekwencjami takiej gry. W tej pracy, podejmującej zasadniczy dla izraelskiej świadomości temat Holocaustu z karkołomnej, niemal niemożliwej do przyjęcia perspektywy, obecne są zasadnicze rysy strategii Rosena, malarza, muzyka, teoretyka, filmowca i pisarza, który w fascynujący sposób łączy w swoich przedsięwzięciach kreacje wizualne i literackie.
To wszechstronne podejście jest kontynuowane w "Justine Frank" i "The Confessions of Roee Rosen" - projektach, które, obok "Evy Braun", należą do najważniejszych osiągnięć w twórczości artysty. W obydwu pracach obecne są kluczowe elementy sztuki Rosena: badanie intelektualnego potencjału transgresji i obrazoburczego gestu, manipulowanie pojęciem tożsamości, pytanie o możliwości tworzenia fikcyjnych osób, zacieranie granicy między świadomością widza, autora i przedstawionych postaci, akty wcielania się w Innego, który staje się medium parateatralnego performance, ale również ofiarą symbolicznego opętania.
Wystawa potrwa do 3 lipca.
Kurator: Stach Szabłowski
źródło: Materiał Organizatora
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |