22 LIPCA
ŚWIĘTO ODRODZENIA
2. DEBIUTY FILMOWE W KINIE KC
Po raz drugi Kino KC organizuje przegląd najciekawszych debiutów filmowych. Nazwę wydarzenia odniesiono z przymrużeniem oka do powołanego przez PZPR święta ludowego oczywiście i wyłącznie tylko, w odniesieniu do miejsca, w którym działa kino (dawna siedziba KC PZPR).
Kino powstało 22 lipca 2011 r. Wcześniej ta ‘sala kinowa’ istniała tylko dla zamkniętej kliki sekretarzy. Debiut filmowy – kinowy odnosi się zatem do tego młodego kina w pełnym tego słowa znaczeniu. W ubiegłym roku kino na swoje pierwsze urodziny powołało „Święto debiutów filmowych” i będzie je kontynuowało corocznie. Organizowane wydarzenie daje widzom okazję do zapoznawania się najciekawszymi pierwszymi filmami twórców, także tymi, które poprzez ludzi filmu przywołują pamięć o najciekawszych produkcjach z lat ubiegłych.
ZASADY WYBORU FILMÓW:
1.W oczekiwaniu na premierę: Pierwszy film reżysera, którego film wejdzie na ekrany jesienią b.r.: Kino wzięło na warsztat Andrzeja Wajdę i film „Kanał”- międzynarodowy debiut filmowy tego reżysera został wybrany z myślą o filmie „Wałęsa”, który na ekranach polskich kin zawita we wrześniu b.r. Pierwszym filmem Wajdy było co prawda „Pokolenie” ale kino zdecydowało pokazać debiut międzynarodowy twórcy.
2.Udana premiera: Pierwszy film reżysera mocnej premiery z pierwszej połowy bieżącego roku. W tej kategorii kino nawiązuje do „Drogówki” Wojciecha Smarzowskiego – i w związku z tym w programie przeglądu znalazł się pierwszy film Smarzowskiego: “Małżowina”.
3.Debiut filmowy inaczej: z filmów o reżyserze, aktorce, muzyku, zdarzeniu – w tym roku kino wybrało bohaterkę filmowego dokumentu Doroty Kędzierzawskiej „Inny świat” czyli Danutę Szaflarską. Początki kariery tej uznanej aktorki to „Zakazane piosenki” i „Dwie godziny”. Kino zdecydowało umieścić w programie „Zakazane piosenki”.
4.Polski debiut fabularny – w tej kategorii kino zdecydowało pokazać świetny debiut Katarzyny Klimkiewicz „ZAŚLEPIONA”. Film na tegorocznym 32. Koszalińskim Festiwalu Debiutów Filmowych "Młodzi i Film" został uznany za najlepszy polski debiut filmowy.
5.Zagraniczny debiut dokumentalny – w tej kategorii kino wybrało znakomitego Sugar Mana w reż. Malika Bendjelloula – film, który polska publiczność pokochała najbardziej wśród dokumentów w polskiej dystrybucji w tym roku.
PROGRAM WYDARZENIA:
g. 15:15 - „Zaślepiona”, reż. Katarzyna Klimkiewicz, 88 min.
g. 16:45 - „Kanał”, reż. Andrzej Wajda, 95 min.
g. 18:25 - „Zakazane piosenki, reż. Leonard Buczkowski, 97 min. /wstęp wolny/
g. 20:15 - „Małżowina”, reż. Wojciech Smarzowski, 64 min.
g. 21:25 - „Sugar Man”, reż. Malik Bendjelloul, 85 min.
BILETY 7 zł.
KINO KC,
Ul. Nowy Świat 6/12
Warszawa
OPISY FILMÓW:
„KANAŁ“ reż. Andrzej Wajda, Polska 1956 r., 95 min.
Powstanie Warszawskie. Tragiczne losy żołnierzy oddziału AK, którzy z pozycji na Mokotowie usiłują przedostać się kanałami do walczącego jeszcze Śródmieścia. Wszystkich czeka śmierć. Dowódca "Zadra" wraca do kanału, bo oszukany przez tchórzliwego "Kulę" zostawił za sobą swój oddział. "Mądry" załamuje się, wychodzi przez właz i zostaje rozstrzelany przez Niemców. Halinka popełnia samobójstwo, "Smukły" ginie rozbrajając granaty. Ciężko ranny "Korab" i "Stokrotka" docierają resztkami sił do Wisły, ale drogę zagradza im zamykająca kanał żelazna krata.
MAŁŻOWINA, (THE AURICLE), reż. Wojciech Smarzowski, Polska 1998, 64 min.
(zdj. Copyright: Apple Film Production.)
Rzecz o samotności. Atmosfera wyobcowania, jałowości egzystencji i atrofii uczuć. Film z pogranicza fabuły i eksperymentu jest adresowany przede wszystkim do młodego widza, wychowanego na jinglach MTV, głośnej trashowo-punkowej muzyce i prozie Franza Kafki. W obsadzie zwracają uwagę nazwiska ludzi, którzy - wedle słów bohatera - "robią w kulturze", szeroko pojętej. Umówmy się, że wszystko, co tu widzimy, jest naprawdę - proponuje widzom bohater. Młody mężczyzna z dwiema walizami w ręku właśnie zostawił swój dom i zamierza wymyślać od nowa - siebie, swoją drugą książkę, swoich bohaterów. Jego nowym miejscem pobytu staje się mieszkanie w starej kamienicy. Pierwsza książka, którą napisał, była o dzieciństwie, ale poczuł się już sobą znużony i wymyślił, że następna będzie o tym, co jest blisko. A blisko są sąsiedzi. Usilnie mobilizuje się do pracy - teraz pisać, pisać, wymyślać i plątać swe życie z tym, co napiszę... Wkrótce splot życia bohaterów jego książki z jego własną egzystencją staje się nie do zniesienia.
ZAKAZANE PIOSENKI, reż. Leonard Buczkowski, Polska 1947, 97 min.
Akcja filmu rozgrywa się od września 1939 roku do wyzwolenia Warszawy w styczniu 1945 roku. Muzyk Roman Tokarski (Jerzy Duszyński) opowiada repatriantowi z Anglii swoje wojenne przeżycia. Po zajęciu Warszawy przez Niemców Roman założył uliczną orkiestrę. Wraz z siostrą Haliną należał do podziemnej organizacji, dla której przewoził broń i nielegalne wydawnictwa. W czasie jednej z nich zginął ukochany Haliny, Ryszard. Pierwszy polski powojenny film fabularny. Zdjęcia realizowano w Warszawie, a także w Łodzi w grudniu 1945 roku, przede wszystkim w historycznej hali zdjęciowej Wytwórni Filmów Fabularnych, czyli przerobionej hali sportowej, ale nie tylko. Także w parku Józefa Poniatowskiego oraz na Mani, gdzie dziś znajduje się cmentarz. Premiera filmu odbyła w kinie "Palladium" w Warszawie (uroczyste otwarcie kina). Był pierwszym powojennym polskim filmem fabularnym dopuszczonym do dystrybucji.
ZAŚLEPIONA, reż. Katarzyna Klimkiewicz, 88 min.
Pełna napięcia historia miłości kobiety w średnim wieku do dużo młodszego studenta z Algierii. Film o miłości, namiętności, uprzedzeniach i obsesjach.
Frankie, główna bohaterka odnosi sukcesy jako inżynier lotniczy projektując dla wojska bezzałogowe samoloty – drony. Wszystko w jej życiu jest poukładane, do czasu kiedy poznaje dużo młodszego od siebie studenta Kahila. Wzajemna fascynacja przeradza się w namiętny romans.
Frankie i Kahil udaje się pogodzić różnice wieku i stylu życia do czasu, kiedy do drzwi Frankie pukają służby bezpieczeństwa informując ją, że Kahil nie musi być tym, za kogo się podaje. Wplątana w świat podejrzeń i oskarżeń postanawia na własną rękę dowiedzieć się prawdy. Jej obawy i lęki wracają ze zdwojoną siłą. A prawda nie jest taka prosta, jak byśmy chcieli.
SUGAR MAN, reż. Malik Bendjelloul, Szwecja, Wielka Brytania 2013, 85 min.
Laureat Nagrody Publiczności na festiwalach w Sundance, Nowym Jorku, Los Angeles, Melbourne. Uniwersalna i zaskakująca opowieść o potędze przypadku i roli szczęścia w ludzkim życiu. Ten trzymający w napięciu film przedstawia niewiarygodną, pełną niespodzianek, a do tego prawdziwą historię życia Sixto Rodrigueza, piosenkarza, któremu wróżono karierę większą niż Bobowi Dylanowi, a o którym... nikt nie słyszał. Pod koniec lat 60. w jednym z barów w Detroit dwóch uznanych producentów muzycznych usłyszało nieznanego piosenkarza o wielkim talencie. Nagrali z nim album, licząc że z miejsca stanie się gwiazdą. Jednak płyta okazała się fiaskiem: nie chciał jej kupować dosłownie nikt. Piosenkarz wkrótce zniknął bez śladu, jeśli nie liczyć plotki o jego przedziwnym samobójstwie podczas koncertu. Kilka lat później pirackie kopie jego płyty trafiły do podzielonej apartheidem Południowej Afryki. W ciągu dwóch dekad odniosły tam niewiarygodny sukces, bijąc rekordy sprzedaży Elvisa Presley'a i Rolling Stonesów, choć sam piosenkarz nigdy się o tym nie dowiedział. Dwaj południowoafrykańscy fani postanowili odkryć, co naprawdę stało się z ich idolem i bohaterem. Śledztwo zaprowadziło ich do prawdy bardziej niezwykłej, niż wszystkie mity krążące wokół artysty znanego jako Rodriguez. Ten film to opowieść o jego niezwykłych losach, a także o nadziei, inspiracji i potędze muzyki.
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |