Polifonia Sardynii i energia afrykańskich rozbitków

Znamy pierwsze gwiazdy 9. Warszawskiego Festiwalu Skrzyżowanie Kultur!

Tenores di Bitti Mialinu Pira, najsłynniejsi śpiewacy Sardynii, a także pochodzący z Hondurasu Aurelio Martinez z grupą The Garifuna Collective to pierwsi ujawnieni artyści Warszawskiego Festiwalu Skrzyżowanie Kultur. Już są w sprzedaży karnety na wielokulturowe wydarzenie, którego 9. edycja przybliży muzyczne tradycje Wysp Świata. Festiwal odbędzie się  w dniach 25-29 września.

Tym razem na scenie muzyki świata zaprezentują się artyści z dziesięciu wysp położonych w odległych zakątkach globu – od północnych terytoriów Kanady po wyspy na Oceanie Indyjskim. Już wiadomo, że podczas festiwalu wystąpią najznakomitsi śpiewacy sardyńscy – słynący z perfekcyjnych pieśni polifonicznych Tenores di Bitti Mialinu Pira. Tradycja wykonywanego przez nich śpiewu cantu a tenore sięga 3 tysięcy lat i wywodzi się z najstarszych kultur Morza Śródziemnego. To polifoniczny śpiew przypominający chór. Do jego wykonania potrzeba czterech głosów męskich: prowadzącego melodię Oche (tenor lub baryton), cytującego wersy poezji miłosnej lub improwizującego tekst, a także gardłowego - Bassu, budującego tło - Contra oraz falsetu - Mesu Oche. Wykonywany przez Sardyńczyków śpiew przypomina techniki gardłowe i asymetryczną rytmikę ludowych pieśni Oceanii i Afryki.

Podczas występu Sardyńczycy stoją w kole, trzymają się za ręce, wykonują sekwencje kroków – wszystko po to, by lepiej wyrazić jedność i siłę wspólnoty. Cantu a tenore narodziło się we wspólnotach pasterskich wyspy. Utwory i tajemnice śpiewu przekazywali sobie ojcowie i synowie.

Zespół Tenores di Bitti Mialinu Pira powstał w 1995 r., uchodzi za najznamienitszy wśród wykonawców pieśni polifonicznych. Jego członkowie uczyli się śpiewu jako dzieci, występowali w teatrach, kościołach i na placach Sardynii. Teraz koncertują w prestiżowych salach wielu krajów, występowali m.in. przed Janem Pawłem II. Jako jedyni włączają do repertuaru elementy pieśni religijnych, wyróżnia ich subtelność melodii. Prowadzą szkołę wokalną, w której kształcą następców.

Z Hondurasu i Belize, gdzie wciąż mieszkają przedstawiciele grupy etnicznej garifuna, przyjadą Aurelio Martinez i zespół The Garifuna Collective. W XVII wieku afrykańscy niewolnicy, którzy uciekli od pracy na plantacjach, rozbili się u wybrzeży wyspy Saint Vincent na Morzu Karaibskim. Tam wspólnie z lokalną ludnością zakładali rodziny i stawiali opór kolonizacji. Nazywano ich Czarnymi Karaibami. Podbici przez Brytyjczyków, zostali przesiedleni do Ameryki Środkowej. Do ich potomków należy Aurelio Martinez - znakomity perkusista, kompozytor i wokalista. Urodził się na wybrzeżu Hondurasu, jako jedno z dziewięciorga dzieci. W jego rodzinnej wiosce wciąż nie ma elektryczności. Jego pierwszą zabawką była samodzielnie zrobiona gitara, już jako chłopiec występował podczas rytuałów i ceremonii. Jest synem trubadura i śpiewaczki, ale nikt nie uczył go muzyki. „Odziedziczyłem ją po przodkach, płynie w mojej krwi” – mówi artysta, którego misją jest pielęgnowanie tradycji muzycznych i tanecznych Garifunów. Wcześnie doświadczył dyskryminacji – w szkole nie wolno było mu używać języka garifuna (w Hondurasie urzędowym językiem jest hiszpański) ani jeść posiłków z honduraskimi dziećmi. Po świetnym debiucie płytowym „Garifuna Soul” w 2004 r. Martinez stał się cenionym, a wkrótce także najsłynniejszym reprezentantem kultury Garifunów, których muzyka łączy motywy Zachodniej Afryki, Ameryki Środkowej i Karaibów. W 2011 r. ukazała się jego druga solowa płyta „Laru Beya”.

Przez osiem lat zajmował się polityką – był pierwszym czarnoskórym parlamentarzystą w Hondurasie, ale rozczarowany dyskryminacją i korupcją wrócił do muzyki. W utworach porusza kwestie społeczne, śpiewa m.in. o HIV i AIDS, które dotykają ubogą społeczność regionu.

Martinez założył fundację Sol Garifuna wspierającą edukację kulturalną Garifunów i dbającą o zachowanie ich języka. Wystąpi w Warszawie razem z The Garifuna Collective – zespołem gromadzącym muzyków z różnych pokoleń i krajów, celebrujących wspólne korzenie etniczne. Grupa została powołana w Belize przez Andy’ego Palacio. Ich płyta „Watina” z 2007 r. była sensacją – jest zaliczana do najważniejszych albumów muzyki świata. Po nagłej śmierci Andy’ego Palacio liderem muzyczno-społecznego odrodzenia Garifunów stał się jego przyjaciel i współpracownik – Aurelio Martinez. Dzięki nagraniom i koncertom świat dowiedział się o liczącej dziś około 600 tys. osób i przez lata dyskryminowanej grupie etnicznej. Jej kultura i język zostały wpisane na listę Niematerialnego Dziedzictwa Ludzkości UNESCO.

Kolejnych artystów tegorocznego Warszawskiego Festiwalu Skrzyżowanie Kultur poznamy wkrótce.

Ruszyła już sprzedaż karnetów na wszystkie wydarzenia festiwalu. Kosztują 90 zł.
Są dostępne w sieci eBilet, w Empikach oraz w siedzibie Stołecznej Estrady (ul. Marszałkowska 77/79, od poniedziałku do piątku, w godzinach 10-17).

Warszawski Festiwal Skrzyżowanie Kultur, poświęcony prezentacji wielokulturowości
i różnorodności świata, odbywa się od 2005 r. W wydarzeniu wzięło dotąd 170 artystów z 54 krajów. Festiwal jest wydarzeniem o randze międzynarodowej, rekomendowanym przez prestiżowy magazyn „Songlines” jako jedno z 25 najciekawszych wydarzeń muzyki świata. Program tworzy Rada Programowa w składzie: Maria Pomianowska – Dyrektor Artystyczna, Maciej Szajkowski, Marta Dobosz. Organizatorem wydarzenia jest Stołeczna Estrada. Festiwal powstaje dzięki finansowemu wsparciu Urzędu m. st. Warszawy.

Wejdź na: www.festival.warszawa.pl oraz na www.facebook.com/SkrzyzowanieKultur

Dodaj artykuł do:
(dodano 15.07.13, autor: wanilia)
Dział muzyka
Tagi: Warszawski Festiwal Skrzyżowanie Kultur
KOMENTARZE:
Aby dodać komentarz musisz się zalogować
Logowanie
Po zalogowaniu będziesz mieć możliwośc dodawania swojej twórczości, newsów, recenzji, ogłoszeń, brać udział w konkursach, głosować, zbierać punkty... Zapraszamy!
REKLAMA
POLECAMY

NEWSLETTER

Pomóż nam rozwijać IRKĘ i zaprenumeruj nieinwazyjny (wysyłany raz w miesiącu) i bezpłatny e-magazyn.


Jeśli chcesz otrzymywać newsletter, zarejestruj się w IRCE i zaznacz opcję "Chcę otrzymywać newsletter" lub wyślij maila o temacie "NEWSLETTER" na adres: irka(at)irka.com.pl

UTWORY OSTATNIO DODANE
RECENZJE OSTATNIO DODANE
OGŁOSZENIA OSTATNIO DODANE
REKOMENDOWANE PREMIERY
1
Arkadiusz Jakubik
2
Damiano David
3
Eluveitie
4
Sting
5
Elton John & Brandi Carlile
6
The Waterboys
7
Bryan Ferry
8
Turbo
9
Mela Koteluk
10
Anita Lipnicka
1
Korek Bojanowski
2
Mara Tamkovich
3
Michel Hazanavicius
4
Céline Sallette
5
Christopher Landon
6
Neil Boyle, Kirk Hendry
7
Rungano Nyoni
8
Fabrice Du Welz
9
Michał Kondrat
10
Alonso Ruizpalacios
1
Alina Moś
2
Ilaria Lanzino
3
Sebastian Fabijański
4
Anna Kękuś
5
Łukasz Czuj
6
reż. Mariusz Treliński
7
Beth Henley / reż. Jarosław Tumidajski
8
Gabriela Zapolska
9
Marta Abramowicz / reż. Daria Kopiec
10
Opera Krakowska w Krakowie
REKLAMA
ZALINKUJ NAS
Wszelkie prawa zastrzeżone ©, irka.com.pl
grafika: irka.com.pl serwis wykonany przez Jassmedia