Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie pokazuje pierwszą w Polsce obszerną prezentację twórczości niemieckiego artysty Christiana Jankowskiego, autora wielu wybitnych realizacji, które na trwałe weszły do kanonu światowej sztuki współczesnej. Jankowski, który należy do grona najciekawszych współczesnych artystów postkonceptualnych, analizuje w swoich pracach istotne problemy związane z rolą artysty i sztuki we współczesnym społeczeństwie.
Wystawa w CSW składa się z retrospektywnego pokazu najwybitniejszych dzieł artysty z lat 1992 – 2012, a także z nowej tytułowej pracy „The Heavy-weight History”, której premiera ma miejsce w Warszawie. Wystawa proponuje odbiegający od chronologii i podziałów na media wgląd w praktykę artystyczną Christiana Jankowskiego. Pokazane są kanoniczne już prace Jankowskiego odnoszące się do rynku sztuki i rządzących nim mechanizmów, począwszy od wideo zatytułowanego „The Hunt“ (1992), które jest rejestracją performansu artysty polującego z łukiem i strzałami na produkty codziennego użytku w supermarkecie, po „Kunstmarket TV“ (2008), gdzie artysta zrealizował program z udziałem profesjonalistów sprzedających na co dzień przez telewizję komercyjne produkty (popularne Telezakupy), a którzy tym razem w identycznej konwencji reklamowali i zachęcali do zakupu dzieł współczesnych sztuki znanych artystów. Wśród innych prac odnoszących się do podobnej problematyki na wystawie zobaczyć będzie można także instalację „China Painters“ (2007/8) składającą się z obrazów namalowanych przez chińskich kopistów z miasta Dafen, skąd pochodzi ponad 60 procent wszystkich znajdujących się na rynku tanich, olejnych kopii mistrzów światowego malarstwa czy pracę „Strip the Auctioneer“ (2009), w ironiczny sposób komentującą rynek obrotu dziełami sztuki.
Kolejny blok prac Jankowskiego przedstawiony na wystawie porusza problem wiary w moc przemiany, jaką przypisuje się artystycznej kreacji. W typowy dla siebie, niepozbawiony humoru sposób artysta odnosi się do niego w filmie „My Life as a Dove“ (1996), który pokazuje, jak w obecności zgromadzonej na wystawie publiczności został zamieniony przez magika w ptaka i żył pod tą postacią w galerii przez cały czas trwania wystawy. Do pomocy nadprzyrodzonych sił Jankowski uciekł się także w przypadku pracy „Telemistica“ (1999), którą zaprezentował w tym samym roku na Biennale w Wenecji. Był to film rejestrujący rozmowy artysty z pięciorgiem włoskich jasnowidzów, prowadzących własne programy telewizyjne, do których Jankowski zadzwonił i w rozmowach na żywo zadawał pytania dotyczące sukcesu bądź porażki swojego udziału na Biennale. W ramach tego zestawu prac na wystawie pokazane są jeszcze takie realizacje Jankowskiego jak „Flock“ (2002) czy „Casting Jesus“ (2011), profesjonalny casting na najlepszego aktora, który mógłby się wcielić w rolę Jezusa, przeprowadzony z udziałem przedstawiciela Watykanu.
Otwarcie wystawy w piątek 7 czerwca 2013 godz. 18
Wystawa trwa do 25 sierpnia 2013
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |