ScripTeast to jeden z najbardziej zasłużonych, światowych programów dla scenarzystów, obok Sundance Lab i Equinoxe. Statystyki programu mówią same za siebie. Dziesięć filmów na ekranach i kilka kolejnych w produkcji. Nagrody zdobyte na międzynarodowych festiwalach, szeroka międzynarodowa dystrybucja, premiery na najważniejszych festiwalowych arenach oraz zasłużone uznanie w branży. ScripTeast to jedyny międzynarodowy program treningowy dla doświadczonych scenarzystów z Europy Środkowo-Wschodniej. Kilka dni temu pełne dofinansowanie produkcji zebrał 17.scenariusz biorący udział w programie.
Pierwsza edycja ScripTeast odbyła się w 2006 roku. Zanim jednak do tego doszło, Niezależna Fundacja Filmowa, w latach 1997-2002 wspólnie z Sundance Institute Roberta Redforda i węgierskimi partnerami, organizowała Warsztaty dla Scenarzystów z Europy Centralnej. Do Warsztatów co roku zgłaszanych było kilkaset scenariuszy pisanych przez początkujących i doświadczonych scenarzystów. ScripTeast był kolejnym krokiem – programem skierowanym tylko do doświadczonych scenarzystów, w którym jednym z elementów kwalifikowania do udziału był potencjał realizacyjny projektu. Program od początku stawiał na praktykę – na wykorzystanie doświadczeń, wybór i doprowadzenie do realizacji najlepszych scenariuszy.
Pierwszy etap programu stanowią intensywne indywidualne spotkania twórców scenariuszy ze scenarzystami, reżyserami i producentami z całego świata, którzy mają na swoim koncie największe sukcesy światowe – Złote Palmy, Oscary, Europejskie Nagrody Filmowe. Te spotkania prowadzone są w trakcie tygodniowej sesji stacjonarnej. Kolejne etapy to dwie sesje prowadzone w trakcie najważniejszych międzynarodowych festiwali – w Berlinie i Cannes. Między nimi trwają, przez cały okres programu, konsultacje on-line. „Najwięcej wysiłku zabrało nam stoczenie batalii o udział naszych scenarzystów w tych festiwalach. Po co zapraszać ich na Berlinale i do Cannes, przecież to kosztuje ogromne pieniądze? – to było najczęściej zdawane pytanie przez instytucje finansujące program. A dla nas to podstawowa sprawa, żeby scenarzyści, którzy rzadko mają okazję być na festiwalach, rozumieli, jak działa festiwalowy świat, nabierali międzynarodowych doświadczeń, obserwowali jak działają targi i oglądali filmy, które nie zawsze trafiają na nasze rodzime rynki. Obecność scenarzystów na tych festiwalach pozwala też na promocję ich projektów i zwiększa możliwości ich realizacji” – mówi Violetta Kamińska z Niezależnej Fundacji Filmowej, Dyrektor Generalny programu. Duże obawy budziła w nas bariera językowa – wszystkie spotkania, nieraz bardzo intensywne, prowadzone są w języku angielskim, pracujemy na angielskich wersjach scenariuszy. „Zastanawialiśmy się na początku, czy to nie będzie stanowić trudności dla autorów z naszej części Europy, ale bardzo szybko ta obawa zniknęła – co roku chętnych jest znacznie więcej, niż możemy przyjąć” – wspomina Kamińska.
W chwili obecnej dobiega końca 7.edycja programu oraz rozpoczęło się przyjmowanie zgłoszeń do jego 8.odsłony. Od 2006 roku w programie ScripTeast wzięło udział ponad 100 scenarzystów (12 scenariuszy co roku), którzy dzięki pomocy grupy doświadczonych, uznanych na świecie doradców kreatywnych, profesjonalistów z branży filmowej, mogli udoskonalić swój scenariusz i zwiększyć jego międzynarodowy potencjał. Od początku istnienia programu aż dziesięć filmów zostało zrealizowanych w oparciu o uczestniczące w nim scenariusze. Kolejnych pięć jest w trakcie produkcji, a dwa zaczynają produkcję. Zaledwie kilka dni temu scenariusz Soldier, na podstawie scenariusza Marta Kivastika (Estonia), biorącego udział w bieżącej edycji ScripTeast, otrzymał ostatnie brakujące dofinansowanie Estońskiej Fundacji Filmowej. Zdjęcia planowane są na 2014 rok.
Filmy zrealizowane na podstawie scenariuszy rozwijanych przez ScripTeast miały swoje premiery na festiwalach w Berlinie, Locarno czy Moskwie oraz otrzymały szereg nagród, takich jak: Nagrodę Specjalną na festiwalu w Karlovych Varach czy Nagrodę Główną Jury na festiwalu w Palm Springs. Zarówno uczestnicy projektu, jak i doradcy kreatywni podkreślają, że „każdy filmowiec bez namysłu powinien wziąć udział w tym programie”, i że ScripTeast to „jeden z najbardziej skutecznych systemów szkoleniowych w Europie” (Christian Routh, wieloletni szef Europejskiego Funduszu Scenariuszowego programu Media, konsultant, wykładowca i ekspert developmentu scenariuszowego). Przez kilka lat ScripTeast zyskał niezwykłe uznanie branży filmowej, a przyznawana co roku, podczas Festiwalu Filmowego w Cannes, Nagroda ScripTeast im. Krzysztofa Kieślowskiego dla najlepszego scenariusza z Europy Środkowo-Wschodniej stała się prestiżowym i znaczącym wyróżnieniem.
„Sukces ScripTeastu nie byłby możliwy, gdyby naszego pomysłu nie wspierali fantastyczni ludzie: członkowie Rady Artystycznej, która przyznaje w Cannes Nagrodę ScripTeast im. Krzysztofa Kieślowskiego; doradcy kreatywni i kierownicy naukowi, którzy na zaproszenie Niezależnej Fundacji Filmowej pracują nad scenariuszami; partnerzy i instytucje, które finansują program. Potem filmy są realizowane, w międzynarodowych koprodukcjach, trafiają do kin, zdobywają uznanie widzów i nagrody na wielu festiwalach. Jesteśmy dumni i szczęśliwi widząc logo ScripTeast w napisach filmu. Po tych kilku latach mamy już bardzo liczną rodzinę ScripTeast, i to, co nas bardzo cieszy – w wielu przypadkach współpraca nie kończy się po zakończeniu kolejnej edycji programu. Scenarzyści piszą wspólne projekty, doradcy pomagają w nawiązaniu kontaktów produkcyjnych, a nawet w promocji zrealizowanych projektów. Współpraca jest kontynuowana na wielu płaszczyznach” – podsumowuje Kamińska.
Co roku do programu zgłaszanych jest coraz więcej, coraz lepszych scenariuszy, zwiększa się także jego zasięg i skuteczność w rozwijaniu scenariusza w prawdziwie międzynarodowy projekt filmowy. Co roku także do grupy doradców dołączają kolejne znaczące nazwiska. Program ewoluuje, każda edycja niesie za sobą nowe doświadczenia, które już wkrótce pozwolą zaprezentować kolejne możliwości ScripTeastu.
ZREALIZOWANE PROJEKTY:
- THE HOUSE – napisany i wyreżyserowany przez Zuzanę Liovą. Film miał światową premierę podczas 61. Festiwalu Filmowego w Berlinie, otrzymał szereg nagród na festiwalach na całym świecie.
„Kameralny dramat The House pokazuje, że słowacka pisarka Zuzana Liova potrafi równie inteligentnie pokazać lokalne niuanse jak Bohdan Slama i Alice Nellis. Umiejętnie nadaje codziennym chwilom cechy uniwersalne. Starannie przemyślane kino, z głęboką charakterystyką postaci i realistycznie pokazanym konfliktem pokoleń, umiejscowionym w odległej słowackiej wiosce, gdzie stare krzywdy trudno odchodzą w zapomnienie…”.
VARIETY, Alissa Simon
Scenariusz The House brał udział w pierwszej edycji ScripTeast, rozwijany był przy wsparciu Jamesa Ragana (współautor filmu „Łowca jeleni”) i Bernda Lichtenberga (scenarzysta filmu „Goodbye Lenin”) oraz Maciej Karpiński jako kierownik naukowy (scenarzysta filmów „Kobieta samotna”, „Różyczka”); zdobył pierwszą w historii Nagrodę ScripTeast im. Krzysztofa Kieślowskiego.
NAGRODY:
2011 – Bratislava International Film Festival – Nagroda publiczności – Najlepszy film
2012 – Czech Lions – Najlepsza żeńska rola drugoplanowa: Tatjana Medvecká
2012 – Slovak Film and Television Academy Awards – Najlepszy film, Najlepszy scenariusz, Najlepsza aktorka: Judit Bárdos, Najlepszy aktor: Miroslav Krobot, Najlepsza żeńska rola drugoplanowa: Taťjana Medvecká, Najlepsza męska rola drugoplanowa: Marek Geišberg
2012 – Palm Springs International Film Festival - New Voices/New Visions Grand Jury Prize: Zuzana Liová
NOMINACJE:
2011 – Molodist International Film Festival – Scythian Deer Award – Grand Prix
2011 – British Film Institute Awards – Sutherland Trophy: Zuzana Liová
2012 – Czech Lion – Najlepszy aktor: Miroslav Krobot
- WOMB – napisany i wyreżyserowany przez Benedeka Fliegaufa (Węgry). Międzynarodowa premiera filmu miała miejsce na Festiwalu Filmowym w Locarno w 2010 roku. Tam też film wygrał nagrodę Junior Jury. To koprodukcja Razor Film („Paradise Now”, „Walc z Baszirem”), Inforg Studios (producent poprzednich filmów Fliegaufa), A.S.A.P Films (producent filmów Danisa Tanovicia) i ZDF/ Arte. Kolejny projekt Benedeka („To tylko wiatr”) podczas Berlinale 2012 zdobył Srebrnego Niedźwiedzia.
Scenariusz Womb brał udział w drugiej edycji ScripTeast, powstał przy wsparciu Cedomira Kolara (producent uhonorowanej Oscarem „Ziemi niczyjej”), Monte Hellmana (producent filmu „Wściekłe psy” Quentina Tarantino), Paula Frasera (scenarzysta „Tube Tales") i Christiana Routha jako kierownika naukowego (wieloletni szef Europejskiego Funduszu Scenariuszowego programu Media, konsultant, wykładowca i ekspert developmentu scenariuszowego). Laureat drugiej Nagrody ScripTeast im. Krzysztofa Kieślowskiego.
NAGRODY:
2010 – Locarno International Film Festival – Junior Jury Award – „Environment Is Quality of Life” Prize: Benedek Fliegauf
NOMINACJE:
2010 – Locarno International Film Festival – Złoty Leopard: Benedek Fliegauf
- TILT – scenariusz Borislav Chouchkov i Dimitar Kotzev (Bułgaria), reżyseria Viktor Chouchkov. Film został bułgarskim kandydatem do Oscara. Był pokazywany na wielu międzynarodowych festiwalach, m.in.: Santa Barbara, Goteborg, Montreal, Singapore, Raindance (London), Woodstock, Seattle. Nagrodzony w sekcji: Najlepszy montaż na Woodstock Film Festival. Produkcja wygrała również w kategoriach: Najlepszy aktor, Najlepsza męska rola drugoplanowa i Specjalna Nagroda Jury na Golden Rose Film Festival. To koprodukcja Chouchkov Brothers (Bułgaria), ostlicht filmproduktion (Niemcy) przy wsparciu Eurimages, Bulgarian National Film Center, telewizji publicznej i Mitteldeutsche Medienförderung (MDM).
Scenariusz do Tilt powstawał w czasie pierwszej edycji ScripTeast, jego doradcami kreatywnymi byli Bill Forsyth (najsłynniejszy szkocki reżyser, laureat nagród BAFTA za „Gregory's Girl" i „Local Hero") i Bernd Lichtenberg, oraz Maciej Karpiński jako kierownik naukowy.
NAGRODY:
2012 – California Independent Film Festival 2012 – Najlepsza reżyseria: Viktor Chouchkov
2011 – Bulgarian Film Academy – Najlepszy operator: Rali Ralchev, Najlepsza męska rola drugoplanowa: Ovanes Torosyan, Najlepsza scenografia: Vanina Geleva
2011 – Woodstock Film Festival – Nagroda Jamesa Lyona za najlepszy montaż
2011 – Cinedays Skopje – Najlepszy film bałkański, Najlepsze zdjęcia: Ralia Raltchev
2011 – National Festival of Cinematographers Popovo – Nagroda specjalna dla Ralia Raltcheva
2010 – Bulgarian Feature Film Festival Golden Rose – Nagroda specjalna dla reżysera Viktora Chouchkova, Najlepsza rola męska: Yavor Baharoff, Najlepsza męska rola drugoplanowa: Ovanes Torosyan
- RETRACE – scenariusz Judit Elek i Laszlo Berger (Węgry), reżyseria Judit Elek. Film powstał dzięki Danielfilm Studio (Węgry) we współpracy z Artis Film (Rumunia) i Illusion Film (Szwecja) z pomocą Film-I-Vast a Goteborg i Eurimages.
Scenariusz Retrace brał udział w trzeciej edycji ScripTeast, jego doradcami kreatywnymi byli George Sluizer (scenarzysta, reżyser „Zniknięcie”) i Christian Routh jako kierownik naukowy.
NOMINACJE:
2011 – Moscow International Film Festival – Nagroda Golden St. George: Judit Elek
- VANISHING WAVES – scenariusz Kristina Buožyte i Bruno Samper (Litwa), reżyseria Kristina Buožyte. Film został wyprodukowany przez firmę Tremora (Litwa) w koprodukcji z Acajou Films (Francja). Film wielokrotnie pokazywano na festiwalach, gdzie zdobył m.in. Nagrodę Specjalną Jury na 47. Festiwalu Filmowym w Karlovych Varach, Nagrodę Jury podczas Neuchatel International Fantastic Film Festival i Palic International Film Festival, a także Emeric Pressburger Prize podczas 9. Jameson CineFest na Węgrzech.
Scenariusz Vanishing Waves brał udział w czwartej edycji ScripTeast, jego doradcami kreatywnymi byli Marc Caro (nagrodzony Cezarem scenarzysta i reżyser filmów „Delicatessen” i „Miasto zaginionych dzieci”, autor koncepcji oprawy wizualnej takich filmów jak „Obcy 4"), Jason Resnick (wieloletni szef sprzedaży zagranicznej Universal Pictures i Focus Film) i Tom Abrams (scenarzysta, reżyser, autor nominowanego do Oscara filmu "Shoeshine"; wykładowca University of Southern California w Los Angeles) jako kierownik naukowy.
NAGRODY:
2012 – Karlovy Vary International Film Festival – East of West Award Special Mention: Kristina Buožyte i Bruno Samper
2012 – Neuchâtel International Fantasy Film Festival – Special Mention Award – International Jury – Kristina Buožyte
NOMINACJE:
2012 – Neuchâtel International Fantasy Film Festival – Narcisse Award – Best Fantastic Feature Film dla Kristiny Buožyte
- ARCHEO – scenariusz i reżyseria Jan Cvitkovič (Słowenia). Film wyprodukowała Staragara (Słowenia), w koprodukcji z Transmedia (Włochy), Inforg Studio (Węgry) oraz słoweńską telewizją publiczną RTV Slovenia. Film zdobył trzy nagrody na Festival of Slovenian Films: Najlepszy film, Najlepsza reżyseria i Najlepsze zdjęcia oraz nagrodę The Award of the Province of Tyrol w Insbrucku.
Scenariusz Archeo brał udział w drugiej edycji ScripTeast, jego doradcami kreatywnymi byli Ula Stoeckl (członkini komitetu selekcyjnego sekcji Panorama na festiwalu w Berlinie), Jonathan English (producent filmu „Porządna kobieta”) i Christian Routh jako kierownik naukowy.
NAGRODY:
2011 – Slovene Film Festival – Vesna Award – Najlepsze zdjęcia: Jure Cerne, Najlepsza reżyseria: Jan Cvitkovič, Najlepszy film
- RUN TO GROUND – scenariusz Balazs Lovas (Węgry), reżyseria Zsombor Dyga. Film wyprodukowała Európa Film, Global Drama Productions i Cold Water Cinema, dystrybucją zajęła się EastWest Distribution.
Scenariusz Run to Ground brał udział w pierwszej edycji ScripTeast, jego doradcami kreatywnymi byli Richard Kwietniowski (reżyser „Miłość i śmierć na Long Island”) i Maciej Karpiński jako kierownik naukowy.
NAGRODY:
2011 – Hungarian Film Week – Najlepszy montaż: Judit Czakó
- A FRIEND OF MINE – scenariusz i reżyseria Mart Kivastik (Estonia). Film został wyprodukowany przez Anneli Ahven z Exitfilm.
Scenariusz A Friend of Mine brał udział w pierwszej edycji ScripTeast, prace nad nim koordynowali George Sluizer, Phil Hughes (scenarzysta i konsultant scenariuszowy, współpracował m.in. z BBC Films i Europejskim Funduszem Scenariuszowym; autor scenariuszy do komedii „Słodka jak cukierek" oraz „Marzenia do spełnienia”) i Tom Abrams jako kierownik naukowy.
- THE JAPANESE DOG – scenariusz Ioan Antoci (Rumunia), reżyseria Tudor Cristian Jurgiu. Film został wyprodukowany przez Libra Film Production i był jednym z laureatów corocznego konkursu CNC (National Centre for Cinema). Film otrzymał wsparcie HBO Romania.
Scenariusz The Japanise Dog brał udział w trzeciej edycji ScripTeast, prace nad nim koordynowali Michael Tylor (kierownik katedry Produkcji Filmowej w University of Southern California School of Cinematic Arts, producent filmów „Fenomen" z Johnem Travoltą i „Instynkt" z Anthony Hopkinsem) i Christian Routh jako kierownik naukowy. Zwycięzca trzeciej Nagrody ScripTeast im. Krzysztofa Kieślowskiego. W kinach jesienią 2013.
- NIGHT BOATS – scenariusz i reżyseria Igor Mirkovic w scenariuszowej współpracy z Elvisem Bosnjakiem (Chorwacja). Film został wyprodukowany przez Studio dim (Chorwacja) w koprodukcji z Bela Film (Słowenia) i Delirium (Serbia).
Scenariusz Night Boats brał udział w trzeciej edycji ScripTeast, prace nad nim koordynowali Phil Hughes i Christian Routh jako kierownik naukowy.
NAGRODY:
2012 – Bombay International Film Festival – Celebrate Age Best Film Award – Igor Mirkovic
2012 – Pula Film Festival – Golden Arena Award – Najlepsza rola żeńska: Ana Karic
PROJEKTY W TRAKCIE REALIZACJI:
- THE JUDGEMENT – scenariusz i reżyseria Stefan Komandarev (Bułgaria), scenariusz brał udział w czwartej edycji ScripTeast, prace nad nim koordynowali Jason Resnick, Chris Collins (producent „Lato miłości”) i Tom Abrams jako kierownik naukowy). Koprodukcja czterech krajów: Bułgarii, Niemiec, Macedonii i Chorwacji. Dofinansowany przez: MEDIA Programme, SEECN EA’National Film Center’ – Bulgaria, Bulgarian National Television, EURIMAGES, MDM – Medienboard Berlin Brandenbourg and DFFF, Macedonian Film Fund, Croatian Audiovisual Centre. Film w trakcie post-produkcji.
- THE NOTEBOOK – scenariusz i reżyseria Svetla Tsotsorkova (Bułgaria), brał udział w szóstej edycji ScripTeast, prace nad nim koordynowali Tobias Pausinger (konsultant festiwali filmowych, doradca Leuphana University, zajmujący się zmianami związanymi z interaktywnymi platformami komunikacyjnymi) i Jean Luc Ormieres (producent, doradca naukowy, pisarz, ostatnio związany z produkcjami: „Ostatnia stacja” czy dokumentem „Would You Have Sex With An Arab?”) oraz Tom Abrams jako kierownik naukowy. Film wspiera The Bulgarian National Film Centre oraz Media Development Program. Zdjęcia rozpoczną się w lipcu 2013 roku.
- FATHER – scenariusz i reżyseria Artur Urbański (Polska), projekt brał udział w piątej edycji ScripTeast, prace nad nim koordynowali Peter Medak (reżyser nominowanego do Złotej Palmy w Cannes filmu „Wyższe sfery” oraz obrazów „Zemsta po latach” i „Bracia Kray”) i Christoph Thoke (producent filmu „Milczenie Lorny” nagrodzonego za najlepszy scenariusz na festiwalu w Cannes) oraz Tom Abrams jako kierownik naukowy. Etap pre-produkcji: zrealizowano casting, trwają poszukiwania lokacji.
- RED CAPTAIN – scenariusz autorstwa Anny Fifkovej oraz Michala Kollara, brał udział w szóstej edycji ScripTeast, prace nad nim koordynowali Gabriele Brunnemayer (wieloletni dyrektor artystyczny East-West-Coproduction Market Connecting Cottbus podczas FilmFestival Cottbus, konsultant developmentu scenariuszowego, organizator warsztatów dla reżyserów i scenarzystów w Niemczech), Brian Ward (wykładowca, scenarzysta z ponad 25 letnim doświadczeniem - m.in. „Tłumaczka” reż. Sydney Pollack, doradca National Film & Television School) i Christian Routh jako kierownik naukowy. Projekt na etapie pre-produkcji.
- SOLDIER – scenariusz i reżyseria Mart Kivastik (Estonia), brał udział w obecnej edycji ScripTeast, prace nad nim koordynowali Udayan Prasad (nominowany do BAFTY scenarzysta i reżyser filmów „Słońce i miłość”, „Mój syn fanatyk” i „The Yellow Hankerchief”), David Matamoros (pisarz, reżyser i producent związany z Zentropą) i Christian Routh jako kierownik naukowy. Film otrzymał dofinansowanie EFSA (Estonian Film Foundation). Zdjęcia rozpoczną się w 2014 roku.
- CAR PARK – scenariusz autorstwa duetu Bence Miklauzič & Ferenc Lengyel (Węgry), brał udział w piątej edycji ScripTeast, prace nad nim koordynowali Christoph Thoke, Peter Zawrel (dyrektor Funduszu Filmowego w Wiedniu, który wsparł produkcję takich filmów jak: „Kwiat pustyni” w reżyserii Sherry Horman, „Pianistki” i „Białej wstążki” Michaela Hanekego, członek zarządu Filmoteki Austriackiej) i Tom Abrams jako kierownik naukowy, nagrodzony nagrodą ScripTeast 2011 Special Mention Award. Film otrzymał dofinansowanie Hungarian National Film Fund.
- FALSE WITNESS – scenariusz i reżyseria Iglika Triffonova (Bułgaria), brał udział w piątej edycji ScripTeast, nagrodzony Nagrodą ScripTeast im. Krzysztofa Kieślowskiego, prace nad nim koordynowali Peter Medak i Donato Rotunno (producent i reżyser, współtwórca Tarantula Luxembourg i Tarantula Belgium. Wyprodukował 14 filmów fabularnych, reżyser filmu „Głosy ciemności”) oraz Tom Abrams jako kierownik naukowy. Projekt wspierany przez Bulgarian National Film Centre oraz Media Development Program. Zdjęcia rozpoczną się w październiku 2013 roku.
ScripTeast to program treningowy dla najlepszych scenarzystów z Europy Środkowo-Wschodniej. Celem projektu jest pomoc autorom w udoskonaleniu napisanego już scenariusza, uczytelnienie jego przekazu dla międzynarodowej publiczności oraz zwiększenie jego marketingowego potencjału na etapie finansowania i dystrybucji. ScripTeast organizowany jest przez Niezależną Fundację Filmową przy wsparciu Programu Unii Europejskiej Media, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej i Apple Film Production, we współpracy m.in. z Europejską Akademią Filmową, renomowanymi sieciami międzynarodowych producentów Producers Network i ACE, oraz Film New Europe, Final Draft oraz Telewizją Polską.
Więcej o programie na www.scripteast.pl.
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |