Program tegorocznej edycji Festiwalu Filmów Afrykańskich Afrykamera 2013

Przedstawiamy program tegorocznej edycji Festiwalu Filmów Afrykańskich Afrykamera 2013 .

Festiwal odbędzie się w dniach 10-14 kwietnia w warszawskim kinie Luna. Równolegle jako AfryKamera Repliki pojawi się we Wrocławiu w DCF-ie, Toruniu w Kinie Tumult, Białymstoku w Kinie Forum oraz w Gdańsku w Kinie Kameralnym. W kolejnych dniach kwietnia pojawi się w Poznaniu w terminie 19-25 kwietnia w Kinie Rialto i Kino Muza oraz w Krakowie w Kinie pod Baranami w terminie 22-29 kwietnia.

W tym roku skupiamy się na Senegalu, kraju z którego pochodzi ojciec kina afrykańskiego - Ousmane Sembene, reżyser m.in. filmu „Moolaadé” nagrodzonego 2 nagrodami w Cannes w 2004 roku. Senegal to kraj niezwykle kolorowy, o bogatej i wielowarstwowej kulturze. Po śmierci Ousmane Sembene w 2007 roku kinematografia senegalska wpadła w krótkotrwałą zapaść, poszukując nowych głosów, nowych reżyserów, twórców, którzy będą w stanie zastąpić mistrza. Ostatnie kilka lat w senegalskiej twórczości pokazują, że nowe pokolenie nadchodzi, a Senegal wciąż liczy się w afrykańskie, a nawet światowym kinie.

W związku z tym prezentujemy kilka najnowszych produkcji z Senegalu i stworzyliśmy specjalnie sekcję FOCUS SENEGAL. Stąd film otwarcia, dokument Edwarda Porembnego „MADAME TYSON” opowiadający o senegalskich zapasach i pierwszej w historii tej dyscypliny kobiecie- managerze. Muzykę napisał Pako Sarr, muzyk pochodzący z Senegalu.

W sekcji FOCUS SENEGAL znalazł się również film „DZISIAJ” nominowany do Złotego Niedźwiedzia na Berlinale w 2012. Tegoroczny zwycięzca FESPACO, odbywającego się w Wagadugu (Burkina Faso), najważniejszego festiwalu filmów afrykańskich.

„Dzisiaj” pokazuje ostatni dzień z życia Satché (Saul Williams), młodego Senegalczyka, który powraca do kraju, aby umrzeć. Pierwsze sekwencje filmu pokazują jego powolny spacer korytarzem, wśród płaczu przyjaciół i rodziny. Następnie widzimy Satche siedzącego w pokoju ze starszyzną, która ogłasza ostatni dzień jego życia. Nie dostaje konkretnego powodu, oprócz tego, że „został wybrany”. Jednak przyczyna nie jest tutaj istotna, bo śmierć każdego człowieka jest nieuniknioną koleją rzeczy. Jednym z przesłań filmu jest to, że każdy z nas pewnego dnia „zatrzyma się”, nie kończąc tego, co zaczął. Ten głęboki i filozoficzny obraz, próbuje uchwycić ostatni dzień życia umierającego człowieka i jego walkę w poszukiwaniu wewnętrznego spokoju. Porusza przy tym nie tylko kwestie przemijania, ale także wyobcowania ‘bezdomnego’ emigranta. Ten przesycony atmosferą „ghost story” to wzruszająca i przejmująca poezja filmowa.

W sekcji AfroSelekta zobaczymy znakomity film „PÓŁŻYWY NAIROBI” To pierwszy w historii Kenii kandydat do Oscara. Jest też drugim filmem wyprodukowanym przez „One Fine Days”, projekt rozwoju przemysłu kinematograficznego w Afryce, założony przez sławnego niemieckiego reżysera Toma Tykwera (Tykwer był tutaj reżyserem wspomagającym). Film znalazł się w selekcji Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Rotterdamie 2013.

Film opowiada losy i perypetie młodego chłopaka Mwas z prowincji Kenii, który marzy o zostaniu sławnym aktorem na miarę Bruce'a Willisa. Aby zrealizować marzenie, opuszcza swoją wioskę i wyjeżdża do Nairobi. Już pierwszego dnia poznaje na własnej skórze to, z czego słynie miasto, zwane przez mieszańców „Nairobbery”. Zostaje bowiem obrabowany z całego wojego dobytku. Walcząc o przetrwanie w Nairobi, Mwas zaprzyjaźnia się z szefem małego lokalnego gangu, który wciąga go w świat przemocy. Ku swemu zaskoczeniu niezwykle łatwo odnajduje się w brutalnym świecie kradzieży i porwań samochodów – to dwa najbardziej popularne przestępstwa w Nairobi. Mimo to, Mwas nie porzuca swoich marzeń o karierze aktorskiej.

Państwem po Kenii i Senegalu, gdzie kinematografia bardzo żywo się rozwija jest RPA. Stąd pochodzi reżyserka filmu „OTELO PŁONIE” Sara Blecher, która będzie gościem festiwalu. Film znalazł się w selekcji Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Toronto 2012

„Otelo płonie” dzieje się w czasach kiedy system apartheidu dogorywa. Południowoafrykańskie służby specjalne usiłują wywołać walki międzyetniczne, które doprowadzą do nieuniknionego rozpadu kraju. Na tle tych wydarzeń historycznych dorastają 16-letni Otelo Buthelezi, jego młodszy brat Ntwe i jego najlepszy przyjaciel Nowy Rok. Po wizycie w domu na plaży, w którym pracuje ich nowy znajomy Modise, zarażają się miłością do surfowania. Wkrótce poznają świat zupełnie nowych przeżyć, oferujący nieznaną dotychczas wolność pośród fal i odcięcie od społecznych realiów kraju. „Latanie po wodzie” staje się ich drugim życiem. Szczególnie młody Otelo przejawia wyjątkowy dar, który chce wykorzystać łowca talentów Kurt Struely, roztaczając przed chłopcem idealistyczną wizję życia gwiazdy surfingu, tak odległą od brutalnej codzienności. Gdzieś obok tej nowej pasji wyraźnie odczuwa się narastające napięcie pomiędzy frakcjami politycznymi w kraju. A w obliczu rozgrywających się wydarzeń, trudno pozostać bezstronnym obserwatorem.

Przepiękny południowoafrykański “Otelo płonie” jest opowieścią o dorastaniu, dla którego większe tło stanowi echo historii. Jego reżyserka Sara Blecher instynktownie zdaje się rozumieć, że nabrzmiałe ekcesy tak powszechne w tego typu filmach są nie na miejscu w jej historii. NEIL GENZLINGER, New York Times (recenzja filmu tygodnia)

Ponadto zapraszamy na sekcję AfroSzorty w której znalazł się m.in. Klątwa”( The Curse) w reżyserii Fyzal Boulifa. Jest to mocny obraz nominowany do Nagrody BAFTA w kategorii Krótki Metraż. Film został uznany Najlepszym Krótkim Metrażem podczas MFF w Cannes w 2012 roku.

W ramach festiwalu zapraszamy również na pokaz filmu DROGA DO APARTHEIDU, reż. Ana Nogueira, Eron Davidson, który znalazł się sekcji Afro Docs. Po pokazie spotkanie na temat polityki Izraela wobec Autonomii Palestyńskiej z udziałem Małgorzaty Juszczak, Romana Kurkiewicza i Przemysława Wielgosza.

Wszelkie próby określenia Izraela jako kraju systemowego apartheidu spotykają się z ostrą reakcją. Tym niemniej jednak wiele z czołowych postaci walk antysystemowych z RPA, jak Nelson Mandela czy Desmond Tutu, wskazuje na znaczne podobieństwa między dawną polityką rządu w RPA a tym, co dzieje się na terenie współczesnego Izraela i Autonomii Palestyńskiej. Dokument przedstawia historię ucisku wynikającego z ‘rozdziału ras’ w Republice Południowej Afryki. Za pomocą obrazów i faktów, pokazuje szokujące podobieństwa w prawie i stosowanych instrumentach przemocy pomiędzy dwoma systemami. Prowadzi to do odważnej tezy mówiącej, że o ile w RPA próbowano wprowadzić apartheid, w Izraelu rzeczywiście się to udało. Autorzy stawiają pytanie, dlaczego państwo południowoafrykańskie spotkało się z międzynarodowymi sankcjami, a Izrael stosujący analogiczne metody represji, pozostaje bezkarny. Narratorką filmu jest zdobywczyni Nagrody Pulitzera Alice Walker, autorka „Koloru purpury”.

„Roadmap to Apartheid” to mocny i przejmujący film, a zdjęcia rozbiórki domów przywołują najgorsze wspomnienia. Niestety, ale religie zawsze jest nadużywana przez politykę. ARCYBISKUP DESMOND TUTU, ZDOBYWCA POKOJOWEJ NAGRODY NOBLAW sposób wstrząsający rzuca światło na unikatową systemową dyskryminacji obecną w Izraelu. NAOMI KLEIN, AUTORKA „NO LOGO”.

W sekcji AfroDocs dokument z Wybrzeża Kości Słoniowej, pokazujący portret Afryki żywiołowej i zdeterminowanej, nie pasujący do wizerunku upadłego i pogodzonej z porażką kontynentu: SABABOU.AFRYKAŃSKIE PRZEBUDZENIE.

Na Wybrzeżu Kości Słoniowej szerokie grono osób aktywnie walczy o lepsze jutro. Każdy z własnym ambitnym projektem, każdy na miarę swoich możliwości i umiejętności zmienia świat, który go otacza. Światowej sławy artysta reggae Tiken Jah Fakoly walczy o pojednanie między zwaśnionymi politykami w Gwinei czy Mali. Poprzez swoje piosenki nawołuje do pokoju i pozytywnych zmian. Jednak nie każdemu dana jest tak wielka siła przebicia. Nastolatka Rosine Bangali walczy o prawa dzieci, o rozpowszechnienie świadomości, że w szkole nie może być miejsca na kary cielesne. Michel Yao aktywnie działa jako prawnik oferujący swoje usługi licznym pokrzywdzonym przez system więziennictwa, w którym oskarżony może tkwić przez wiele lat bez procesu czy dowodów. Z kolei Diabson Téré, muzyk reggaeowy, o wiele mniej rozpoznawany niż jego sławny rodak, stara się wprowadzić kulturę do najbiedniejszych dzielnic stolicy kraju. Każdy z nich własną misją, jednak wspólnie buduje nowe oblicze kraju i kontynentu.

POKAZY FILMOWE
09.04 (wtorek)
19:00 BLOK KRÓTKICH METRAŻY: OPOWIEŚCI PUSTYNNE, ok.60min. – Staromiejski Dom Kultury, Rynek Starego Miasta 2 (WSTĘP WOLNY)

10.04 (środa)
20:00 Uroczyste otwarcie: MADAME TYSON, reż. Edward Porembny, Polska, Francja, Senegal 2013, 84min. - Reżyser obecny na pokazie

11.04 (czwartek)
16:45 NIEOBECNOŚĆ (L’Absence), reż. Mama Keita, Francja, Senegal 2009, 84min.
18:30 DZIEWICA MARGARIDA (VirgemMargarida), reż. LicinioAzevedo, Mozambik 2012, 90min.
20:15 DROGA DO APARTHEIDU (Roadmap to Apartheid), reż. AnaNogueira, Eron Davidson, RPA, USA 2012, 94min. - po pokazie spotkanie na temat polityki Izraela wobec Autonomii Palestyńskiej z udziałem Małgorzaty Juszczak, Romana Kurkiewicza i Przemysława Wielgosza.

12.04 (piątek)
16:45 MOLOCH TROPICAL, reż. Raoul Peck, Haiti, Francja 2010, 107min.
18:45 WYPRAWA NADZIEI (EspoirVoyage), reż. Michel K. Zongo, Burkina Faso 2012, 81min.
20:30 OTELO PŁONIE (OteloBurning), reż. Sara Blecher, RPA 2011, 105min. - Reżyserka obecna na pokazie

13.04 (sobota)
10:00 Misiowe poranki: Z AfryKamerą wśród zwierząt...
14:00 BLOK KRÓTKICH METRAŻY: LUDZKIE PEJŻAŻE, ok.100min.
16:00 YEMA, reż. DjamilaSahraoui, Algieria 2012, 90min.
18:00 SABABOU, AFRYKAŃSKIE PRZEBUDZENIE (Sababou), reż. SamirBenchikh, Wybrzeże Kości Słoniowej, Francja 2012, 97min. - Reżyser obecny na pokazie
20:30 MATERIAŁ (Material), reż. Craig Freimond, RPA 2012, 94min.

14.04 (niedziela)
12:00 Misiowe poranki: Z AfryKamerą wśród zwierząt...
14:00 BLOK KRÓTKICH METRAŻY: OBLICZA ISLAMU, ok.100min. – pokaz z udziałem reżyserów
16:00 DZISIAJ (Tey), reż. Alain Gomis, Francja, Senegal 2012, 86min.
18:00 PÓŁŻYWY W NAIROBI (Nairobi Half Life), reż. David ‘Tosh’ Gitonga, Kenia, Niemcy 2012, 96min
20:00 Uroczyste zamknięcie festiwalu: WAVUMBA, CI O ZAPACHU RYB (Wavumba), reż. Jerome van Velzen, Holandia, Kenia 2012, 82min.

Bilety w cenie: 8 zł studenci, 13 zł normalny (w przedsprzedaży 10zł), 100 zł (KARNET FESTIWALOWY)*
Karnety jednodniowe**: czwartek / piątek 30zł i sobota / niedziela 40zł
Bilet na otwarcie: 18 zł (z KARNETEM FESTIWALOWYM 13 zł)

Dodaj artykuł do:
(dodano 29.03.13, autor: irka)
Dział film
Tagi: Festiwal Filmów Afrykańskich Afrykamera 2013
KOMENTARZE:
Aby dodać komentarz musisz się zalogować
Logowanie
Po zalogowaniu będziesz mieć możliwośc dodawania swojej twórczości, newsów, recenzji, ogłoszeń, brać udział w konkursach, głosować, zbierać punkty... Zapraszamy!
REKLAMA
POLECAMY

NEWSLETTER

Pomóż nam rozwijać IRKĘ i zaprenumeruj nieinwazyjny (wysyłany raz w miesiącu) i bezpłatny e-magazyn.


Jeśli chcesz otrzymywać newsletter, zarejestruj się w IRCE i zaznacz opcję "Chcę otrzymywać newsletter" lub wyślij maila o temacie "NEWSLETTER" na adres: irka(at)irka.com.pl

UTWORY OSTATNIO DODANE
RECENZJE OSTATNIO DODANE
OGŁOSZENIA OSTATNIO DODANE
REKOMENDOWANE PREMIERY
1
Arkadiusz Jakubik
2
Damiano David
3
Eluveitie
4
Sting
5
Elton John & Brandi Carlile
6
The Waterboys
7
Bryan Ferry
8
Turbo
9
Mela Koteluk
10
Anita Lipnicka
1
Korek Bojanowski
2
Mara Tamkovich
3
Michel Hazanavicius
4
Céline Sallette
5
Christopher Landon
6
Neil Boyle, Kirk Hendry
7
Rungano Nyoni
8
Fabrice Du Welz
9
Michał Kondrat
10
Alonso Ruizpalacios
1
Alina Moś
2
Ilaria Lanzino
3
Sebastian Fabijański
4
Anna Kękuś
5
Łukasz Czuj
6
reż. Mariusz Treliński
7
Beth Henley / reż. Jarosław Tumidajski
8
Gabriela Zapolska
9
Marta Abramowicz / reż. Daria Kopiec
10
Opera Krakowska w Krakowie
REKLAMA
ZALINKUJ NAS
Wszelkie prawa zastrzeżone ©, irka.com.pl
grafika: irka.com.pl serwis wykonany przez Jassmedia