Piotr Uklański - Life as it should be TM to projekt kuratorski, będący interpretacją wystawy Piotra Uklańskiego Life as it should be TM z 1995 roku, która odbyła się w Galerii BWA w Lublinie. Wystawa będzie czynna do 5 kwietnia 2013 w Galerii Labirynt w Lublinie.
Uklański wykonał wówczas serię interwencji w przestrzeni miasta, które stanowiły komentarz na temat kultury konsumpcyjnej, wkraczającej w przestrzeń małomiasteczkowej, postkomunistycznej Polski. Uklańskiego interesowały zmiany w sferze wizualnej towarzyszące przemianom politycznym i społecznym. Nagły zalew obrazów, znaków i wizerunków z Zachodu nakładających się na tło PRL-u. Z okazji wystawy opublikowany został katalog składający się z serii zdjęć, tworzących rodzaj eseju wizualnego. Artysta pokazał w nim absurdalność ujawniającą się w zderzeniu dwóch systemów, z których jeden wkraczając agresywnie i chaotycznie ze swoją estetyką reklamy w świat drugiego, wyjaskrawia jego szarość i uwypukla nieprzystawalność obu rzeczywistości. Jest on w równym stopniu obietnicą wolności i prosperity, jak i kolonizatorem masowej wyobraźni.
Wątek, który pojawił się na lubelskiej wystawie we wczesnej fazie twórczości artysty, stale powraca w jego pracy twórczej. Od czasu ukończenia studiów na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych w 1991 roku, Uklański będzie rozwijał swoje zainteresowania ikonosferą popkultury, badał zagadnienia związane z kliszami ikonograficznymi jakimi posługują się media, czy kwestiami dotyczącymi estetyki reklamy.
Artysta w wielu pracach wykorzystuje i przetwarza obrazy zaczerpnięte z kultury popularnej. W pracy pt. Naziści eksponowanej w 2000 roku w warszawskiej Zachęcie zaprezentowano serię 164 fotografii przedstawiających polskich i zagranicznych aktorów, grających w filmach postaci nazistów. Artysta wykorzystując fotosy filmowe i zestawiając je obok siebie, ukazał jak kształtowana jest wyobraźnia odbiorcy i w jaki sposób rodzą się współczesne mity. Czerpanie z kultury wizualnej, przetwarzanie obrazów i nawiązywanie do powszechnie rozpoznawalnych wizerunków, dzieł i postaci to strategia artystyczna Uklańskiego, której potencjał artysta testuje na wiele sposobów. W londyńskiej Galerii Carlson na przełomie października i listopada 2012 roku odbyła się jego wystawa indywidualna pt. Polska Neo-Awangarda. W prezentowanym projekcie Uklański wykorzystał wizerunki prac artystów polskich: Grzegorza Kowalskiego, Natalii LL, Zofii Kulik, Ewy Partum, Zbigniewa Warpechowskiego, Krzysztofa Zarębskiego. Poprzez swoistą manipulację reprezentacjami dzieł, artysta konstytuuje nowe konteksty i znaczenia. Przyjmując strategię zapożyczania, zajmuje stanowisko wobec zagadnień związanych z funkcjonowaniem obrazów w kulturze, ich tworzeniem, wykorzystywaniem oraz (re)interpretacją.
Prezentacja Piotr Uklański – Życie jakie powinno być, zainspirowana jest wspomnianym projektem artysty Polska Neo-Awangarda oraz stosowaną przez Uklańskiego strategią zawłaszczania obrazów – appropriation art. Początków tego zjawiska można doszukiwać się w słynnej Fontannie Marcela Duchampa i działaniach awangardy, choć historycy sztuki wskazują niekiedy na dużo wcześniejsze przykłady takiego działania. Praktyka ta stała się niezwykle popularna na przełomie lat 70. i 80. XX wieku w kręgach artystów nowojorskich, podchodzących krytycznie do kwestii oryginalności, powtórzenia i autorstwa. Ze strategią sztuki zawłaszczania wiążą się kwestie prawa autorskiego, swobody, bądź restrykcji związanych z wykorzystaniem „zawłaszczonego” materiału.
Ekspozycja w Galerii Labirynt zorganizowana została bez wiedzy artysty i zawiera dokumentację z otwarcia wystawy z 1995 roku, wideo interwencji artysty w barach miejskich, oraz zdjęcia zamieszczone wcześniej w katalogu. Stanowi „kuratorski” głos w dyskusji na temat „sztuki zawłaszczenia” i statusu obrazu, ponawia pytanie o sposób jego funkcjonowania i wykorzystywania w systemie kultury oraz związane z nim kwestie prawne i etyczne. Kto, w jakiej formie i na jakich zasadach może wykorzystać, przetwarzać i prezentować obrazy?
Piotr Uklański ukończył warszawską Akademię Sztuk Pięknych. Studiował fotografię w Cooper Union School for Advancement of Science and Art w Nowym Jorku. Jest fotografem, autorem instalacji, prac wideo i performansów. Mieszka i pracuje w Nowym Jorku oraz w Warszawie. Brał udział w Biennale w Sao Paulo (2004 r.) oraz w Berlin Biennale (2008r.). Prace Piotra Uklańskiego znajdują się w zbiorach prywatnych oraz publicznych, m. in. w: Muzeum Sztuki Nowoczesnej (MoMA) w Nowym Jorku, Solomon R. Guggenheim w Nowym Jorku, Tate Modern w Londynie, Walker Art Center w Minneapolis, Muzeum Sztuki Współczesnej w Chicago, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |