Via Intolleranza II" - jedyna w Polsce prezentacja scenicznej twórczości Christopha Schlingensiefa

Choć tegoroczny Malta Festival Poznań zakończył się oficjalnie na początku lipca, a do piątej edycji naszego jesiennego festiwalu - Nostalgia - jeszcze prawie miesiąc, to już jutro można zobaczyć kolejne wydarzenie przygotowane przy współudziale „Malty”. Chodzi o spektakl "Via Intolleranza II" - Christopha Schlingensiefa pokazywany w Teatrze Dramatycznym w Warszawie w ramach 3. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego WARSZAWA CENTRALNA 2012: „Mistyfikacje”. Będzie to pierwsza i jedyna w Polsce prezentacja scenicznej twórczości tego wybitnego artysty.

Via Intolleranza II to ostatnia sztuka Schlingensiefa, zmarłego przedwcześnie w 2010 roku reżysera teatralnego, operowego i filmowego, performera, twórcy instalacji, jednego z najbardziej kontrowersyjnych i zaangażowanych politycznie artystów niemieckich XX wieku. W swojej twórczości Schlingensief odnosił się wprost do najważniejszych problemów współczesności takich jak iluzoryczność demokracji i tolerancji, ideologiczna manipulacja mediów, wykluczenie z życia publicznego ludzi starych, niepełnosprawnych, bezdomnych i bezrobotnych, rosnąca w zatrważającym tempie polaryzacja społeczeństwa czy wygodnictwo i bierność społeczna prowadzące do wzrostu władzy państwa. Fenomen Schlingensiefa polegał na tym, że mówiąc o tych niezwykle ważnych, a spychanych na margines publicznego dyskursu kwestiach, posługiwał się - poza językiem filmu, teatru i opery – również popularnymi formatami współczesnych mediów, takimi jak telewizyjny quiz, casting czy reality-show, które pozwalały wyjść poza krąg odbiorców kultury wysokiej, a jemu samemu nadały status „celebryty” cieszącego się takim zainteresowaniem mediów jak popularni aktorzy, piosenkarze czy politycy. Schlingensief był artystą bezkompromisowym, który za pomocą często prostych środków demaskował obłudę, bezmyślność, konformizm i brutalność otaczającej go rzeczywistości. Ale był też człowiekiem obdarzonym dużą dawką surrealistyczno – dadaistycznego humoru, dlatego jego działania miały w sobie lekkość i były pozbawione pompatycznej retoryki. Jednym z jego pomysłów na zilustrowanie skali problemu bezrobocia w Niemczech było wezwanie wszystkich bezrobotnych do wspólnej kąpieli w jeziorze Wolfgang, nad brzegami którego stał letni dom ówczesnego kanclerza Niemiec - Helmuta Kohla. Z jego obliczeń wynikało, że poziom wody podniósłby się na tyle, że jezioro wystąpiłoby z brzegów i zalało daczę polityka. W innej swojej akcji, przeprowadzonej w Wiedniu, odwołał się do formatu programu Big Brother, jednak „mieszkańcami” ustawionego w centrum miasta kontenera nie byli ludzie godzący się na poniżające odarcie z prywatności dla sławy, tylko azylanci walczący o prawo pozostania w „lepszym” świecie. Znamienne jest to, że program wywołał oburzenie nie dlatego, że pokazał prawdę o tym jak ochoczo widzowie wcielili się w rolę selekcjonerów decydujących o cudzym losie, ale dlatego, że wyciągając na światło dzienne drażliwy temat i rzekomo „wykorzystując” biednych azylantów naruszył społeczne tabu i wygodne dla wszystkich poczucie własnej przyzwoitości. Schlingensief był też wizjonerem mającym głębokie i autentyczne poczucie misji i potrzebę spłaty długu jaki Europa ma wobec tzw. krajów Trzeciego Świata. Jego ostatnim wielkim projektem była budowa wioski operowej w Burkina Faso, pomysł porównywany często do fabuły słynnego filmu Wernera Herzoga Fitzcarraldo.

Via Intolleranza II jest spektaklem wyjątkowym, swego rodzajem testamentem, również dlatego, że jest to pierwszy wspólny projekt aktorów z zespołu Schlingensiefa i mieszkańców wioski operowej w Burkina Faso. Spektakl nawiązuje do słynnej opery Luigi Nono – Intolleranza 1960 z 1961 r., która była wyrazem stanowczego sprzeciwu artysty wobec rasizmu, nietolerancji i nadmiernej władzy państwa. Odwołując się do dzieła Nono i przetwarzając je, Schlingensief zastanawia się jak przesłanie tego wybitnego wytworu kultury europejskiej może być odczytane w kontekście afrykańskim. Nie chodzi mu jednak o pouczanie Afryki, lecz o stawianie istotnych pytań, również o to czy my, Europejczycy, jesteśmy rzeczywiście w stanie pomóc „Innym”, skoro nie radzimy sobie z własnymi problemami. Na ile potrafimy być tolerancyjni wobec „Obcego”, skoro brak nam tolerancji wobec nas samych?
Spektakl, który zobaczymy w środę 26 września o godz. 20:00 na Dużej Scenie Teatru Dramatycznego, pokazany będzie na festiwalu Warszawa Centralna w koprodukcji z Malta Festival Poznań. Warto przypomnieć, że w zeszłym roku „Malta”, wraz z wydawnictwem Ha!art, wydała książkę Christoph Schlingensief. Sztuka bez granic, która jest pierwszym tak obszernym opisem twórczości reżysera dostępnym w języku polskim.

Via Intolleranza II
koncepcja i reżyseria: Christoph Schlingensief
26 września 2012, godz. 20:00
Duża Scena Teatru Dramatycznego w Warszawie

Dodaj artykuł do:
(dodano 25.09.12, autor: gaba)
Dział film
Tagi: Christoph Schlingensief
KOMENTARZE:
Aby dodać komentarz musisz się zalogować
Logowanie
Po zalogowaniu będziesz mieć możliwośc dodawania swojej twórczości, newsów, recenzji, ogłoszeń, brać udział w konkursach, głosować, zbierać punkty... Zapraszamy!
REKLAMA
POLECAMY

NEWSLETTER

Pomóż nam rozwijać IRKĘ i zaprenumeruj nieinwazyjny (wysyłany raz w miesiącu) i bezpłatny e-magazyn.


Jeśli chcesz otrzymywać newsletter, zarejestruj się w IRCE i zaznacz opcję "Chcę otrzymywać newsletter" lub wyślij maila o temacie "NEWSLETTER" na adres: irka(at)irka.com.pl

UTWORY OSTATNIO DODANE
RECENZJE OSTATNIO DODANE
OGŁOSZENIA OSTATNIO DODANE
REKOMENDOWANE PREMIERY
1
Arkadiusz Jakubik
2
Damiano David
3
Eluveitie
4
Sting
5
Elton John & Brandi Carlile
6
The Waterboys
7
Bryan Ferry
8
Turbo
9
Mela Koteluk
10
Anita Lipnicka
1
Korek Bojanowski
2
Mara Tamkovich
3
Michel Hazanavicius
4
Céline Sallette
5
Christopher Landon
6
Neil Boyle, Kirk Hendry
7
Rungano Nyoni
8
Fabrice Du Welz
9
Michał Kondrat
10
Alonso Ruizpalacios
1
Alina Moś
2
Ilaria Lanzino
3
Sebastian Fabijański
4
Anna Kękuś
5
Łukasz Czuj
6
reż. Mariusz Treliński
7
Beth Henley / reż. Jarosław Tumidajski
8
Gabriela Zapolska
9
Marta Abramowicz / reż. Daria Kopiec
10
Opera Krakowska w Krakowie
REKLAMA
ZALINKUJ NAS
Wszelkie prawa zastrzeżone ©, irka.com.pl
grafika: irka.com.pl serwis wykonany przez Jassmedia