Tegoroczna edycja Krakowskich Reminiscencji Teatralnych to wydarzenia prezentowane w trzech głównych blokach: bioart, spektakle tańca i spektakle teatralne. Wszystkie razem składają się na opowieść o współczesności, w której nie brakuje nurtujących pytań o ultranowoczesną przyszłość.
Program 37. Krakowskich Reminiscencji Teatralnych, które potrwają od 5 do 11 października, to szeroki wybór odważnych, nowoczesnych i interdyscyplinarnych pokazów. To także – jak zapowiadają organizatorzy - krok ku nowej tożsamości Reminiscencji, które zmieniają się w festiwal eksperymentujący i jednocześnie zaangażowany społecznie, łączący międzynarodowe wydarzenia z lokalnym kontekstem. W tym roku tematem przewodnim festiwalu jest MIASTO JUTRA: Masa – Maszyna – Marzenie, a inspiracją zjawisko Krakowskiej Awangardy i chęć przywrócenia do oficjalnego obiegu zapomnianej tradycji artystycznej związanej z tym miastem.
Słynne awangardowe 3M (miasto, masa, maszyna) jest obecne również w prezentowanych na Reminiscencjach spektaklach tanecznych z udziałem artystów z Belgii, Austrii i Francji.
Spotkanie demagogii z pożądaniem
Belgia
Lisbeth Gruwez tancerka, choreografka i aktorka znana z wcześniejszej współpracy z Needcompany Jana Lauwersa, a przede wszystkim z projektów zrealizowanych z Janem Fabrem, przyjedzie do Krakowa ze spektaklem o mocnym, krytycznym przesłaniu. Jej It’s going to get worse and worse and worse, my friend jest solowym pokazem, w którym tytuł przedstawienia jest z jednej strony ironicznym cytatem, komentarzem do współczesności, a z drugiej staje się autentycznym ostrzeżeniem. Gruwez bada naturę demagogii oglądanej przez pryzmat fanatyzmu i ukazuje jednocześnie mechanizmy rozniecania i niezachwianej, bezkrytycznej wiary. Inspiracją do podjęcia tego tematu stała się dla artystki postać ultrakonserwatywnego amerykańskiego telekaznodziei Jimmy’ego Swaggarta - charyzmatycznego mówcy, który hipnotyzując słuchaczy słowami wprowadza ich jednocześnie w trans. Tancerka wyznaczając tematyczne ramy występu skupia się mocno na relacji słowo – ciało, lider – masa. Swoją sceniczną charyzmą i wyjątkową precyzją ruchu przeraża i uwodzi widza sprawiając, że poczucie zagrożenia staje się niemalże namacalne. It’s going to get worse and worse and worse, my friend to potęga tanecznego, teatralnego szaleństwa konsekwentnie połączona z krytycznym myśleniem.
Ironiczne spojrzenie na rzeczywistość
Austria
Chris Haring znany jest z ironicznego spojrzenia na rzeczywistość, a także z zainteresowania najnowszymi technologiami, z których korzysta w swoich przedstawieniach. Mimo tej fascynacji jego choreografie nie mają futurystycznego charakteru. Haring wraz z charyzmatycznym zespołem Liquid Loft stawia na prostotę i ludzki wymiar przekazu. W Mush Room zespół bada, jak funkcjonuje współczesne społeczeństwo dizajnu pokazując jednocześnie, że w idealnym świecie idealnie widoczna jest także pustka. Spektakl został zrealizowany z Michelem Blazym, artystą zaliczanym do nurtu bioart, który wykreował na potrzeby inscenizacji hipnotyzującą, nowoczesną przestrzeń, budzącą zarazem fascynację i grozę. Spotykamy w niej grupę osób oddających się zaskakująco tajemniczym rytuałom codzienności. Mush Room to pokaz łączący w sobie maestrię wykonania z intelektualną przenikliwością.
Nowe technologie samotności
Francja
Emmanuel Eggermont jest jednym z najciekawszych przedstawicieli młodego pokolenia tancerzy francuskich. Przez kilka lat pracował w Korei Południowej uczestnicząc w projekcie choreograficzno-pedagogicznym. Fascynacja Azją objawia się w jego tańcu skupieniem, precyzją i prostotą, które są charakterystyczne dla Dalekiego Wschodu. Zanany jest również ze współpracy z Raimundem Hoghe, byłym dramaturgiem Piny Bausch. Eggermont zaprezentuje w Krakowie spektakl pt. 1/8 będący rzadko spotykanym pokazem tanecznej finezji. Przedstawianie opowiada o nieustannie przyspieszającym świecie, w którym nowe technologie izolują ludzi od siebie, dając im pozorne poczucie stałego kontaktu i sprawiając, że bezpośredni kontakt wydaje się niepotrzebny, a często zanika. Rzeczywistość bohatera scenicznego została ograniczona do czterech ścian, kilku sentymentalnych piosenek, młodzieżowej encyklopedii oraz szeregu drobnych, rzekomo pozbawionych większego znaczenia rytuałów. Czy to świadoma rezygnacja z wyścigu szczurów, czy efekt wykluczenia? Artysta nie daje jednoznacznej odpowiedzi.
Więcej o tegorocznej edycji na www.krt-festival.pl
Utwór | Od |
| 1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
| 1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
| 2. było, jest i będzie | ametka |
| 3. O Tobie | ametka |
| 4. Świat wokół nas | karolp |
| 5. Kolekcjonerka (opko) | will |
| 6. alchemik | adolfszulc |
| 7. taka zmiana | adolfszulc |
| 8. T...r | kid_ |
| 9. przyjemność | izasmolarek |
| 10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
| 1. Sprzymierzeniec | blackrose |
| 2. Podaruję Ci | litwin |
| 3. test gif | amigo |
| 4. Primavera_AW | annapolis |
| 5. Melancholia_AW | annapolis |
| 6. +++ | soida |
| 7. *** | soida |
| 8. Góry | amigo |
| 9. Guitar | amigo |
| 10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
| 1. Zielona granica | irka |
| 2. Tajemnice Joan | wanilia |
| 3. Twój Vincent | redakcja |
| 4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
| 5. Miasto 44 | annatus |
| 6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
| 7. O matko! Umrę... | lu |
| 8. Subtelność | lu |
| 9. Mustang | lu |
| 10. Pokój | martaoniszk |