Spacer – otwarcie 21. Biennale Sztuki Mediów WRO w środę 14 maja:
	18:00 – Centrum Sztuki WRO, Widok 7
	19:30 – Narodowe Forum Muzyki, Plac Wolności 1
	21:00 – PIEKARNIA Żywa Kultura, Księcia Witolda 66
	kiedy: wydarzenia otwarcia 14-18 maja 2025, wystawy do 15 czerwca 2025 gdzie: Wrocław, Polska, kilkanaście lokalizacji:
	Centrum Sztuki WRO
	Narodowe Forum Muzyki
	Instytut im. Jerzy Grotowskiego, Sala Teatru Laboratorium
	PIEKARNIA Żywa Kultura:
	66P – Subiektywna Instytucja Kultury
	Galeria Geppart ASP Wrocław
	Centrum Sztuk Performatywnych Instytutu Grotowskiego
	Stajnia
	IP Studio
	Galeria Entropia
	Galeria Szewska
	Mediateka
	House Tęczowa
	Park Wschodni
	GUA Collective
	co: 21 premier, 36 dzieł, 8 dyplomów ośmiu akademii artystycznych w konkursie MKiDN, kilkudziesięciu twórców z Polski, Francji, Danii, Ukrainy, Holandii, Japonii, Tajwanu, Chin, Tajlandii, Niemiec, Austrii.
	Prezentacje, instalacje, performanse, wydarzenia dźwiękowe i wizualne, spotkania – Biennale WRO 2025 to maj i czerwiec poświęcone eksperymentalnej sztuce mediów i wspólnemu doświadczeniu.
	Tematem 21. edycji Biennale Sztuki Mediów WRO są Qualia – odczuwalne jakości związane z doświadczeniami zmysłowymi, takimi jak słyszenie dźwięków, odczuwanie bólu czy odbieranie barw. To pojęcie zmieniało się na przestrzeni lat, ale w kontekście sztuki staje się punktem wyjścia do eksploracji subiektywnego odbioru i refl eksji.
	Podczas Biennale WRO celowo nie tworzymy wystaw tematycznych, nie produkujemy zamkniętych systemów informacji. Raczej współtworzymy z zaproszonymi do projektu ludźmi sztuki otwarte na interpretacje przestrzenie doświadczania. Od 14 maja do 15 czerwca, w różnych kontekstach i lokalizacjach Wrocławia będziemy docierać do kolejnych danych zmysłowych. Będziemy obserwować i doświadczać - słuchać, smakować, dotykać, patrzeć, wąchać; wymieniać się naszymi doznaniami - w kontakcie ze sztuką mediów wychodzącą poza gatunkowe granice.
	To wydarzenie wielowymiarowe, którego nie da się ująć w jednej narracji ani zamknąć w spójnym opisie. Jego istota ujawnia się dopiero w spotkaniu z konkretnymi pracami – instalacjami, obiektami, performansami, koncertami prezentowanymi w ramach Biennale WRO. Każde z tych dzieł na swój sposób poszerza granice percepcji, prowokuje doświadczenie tego, co nieznane, i otwiera dostęp do zmysłów, które na co dzień pozostają poza zasięgiem.
W Centrum Sztuki WRO kinetyczna rzeźba „Scan” Christiana Skjødta Hasselstrøma czyni słyszalnym niewidzialne spektrum fal – tych, które wykorzystują urządzenia Wi-Fi, Bluetooth, telefony czy satelity. Widzowie mogą odkryć otaczające ich sygnały, które zwykle pozostają poza granicami percepcji. A w „Loops of the Loom” Cécile Babiole tkanina staje się partyturą – każdy splot to rytmiczna jednostka, a wzory osnowy i wątku przekształcają się w dźwiękową kompozycję.
„Compost as Superfood” dr masharu, prezentowane w Galerii Geppart, to zaproszenie do przełamania barier i zmierzenia się z własnymi przekonaniami – poprzez degustację kompostu. Widzowie mają możliwość skosztowania substancji powstałych z organicznych odpadów przekształconych przez mikroorganizmy i grzyby. Z kolei „FLOCK OF” kolektywu bit.studio angażuje odbiorców w interaktywny spektakl, w którym ławica ryb unosi się w powietrzu niczym stado ptaków, reagując na ruch i obecność widzów.
	Interaktywna instalacja „Erased Murmurs” Miu-Ling Lam, pokazywana w Galerii Entropia, zwraca uwagę na zjawisko wymazywania. Artystka ukazuje znikające, usuwane ze ścian i często pomijane graffi ti – zwłaszcza emocjonalnie nacechowane napisy umieszczane w przestrzeni publicznej Hongkongu podczas protestów w latach 2019–2020.
	„Generator III” Lecha Twardowskiego i Pawła Janickiego to zapis czasu i zdarzeń: trzy wielkoformatowe obiekty malarskie stworzone z taśmy papierowej (łączna długość 130 km), przestrzenny dźwięk, animacja komputerowa wyświetlana na ekranie z soli oraz ruch widzów, który uruchamia kolejne sekwencje audiowizualne. To przepływ energii środowiska medialnego reaktywowanego po 22 latach od jego premiery.
	Biennale to także działania otwarte i partycypacyjne – zebrane w ramach programu IMPULSY, towarzyszącego pokazom prac. Ten cykl rozwija indywidualną wrażliwość i percepcję, pobudza kreatywność i kompetencje poznawcze w kontakcie ze sztuką współczesną. Opiera się na innowacyjnych narzędziach artystycznych, nowych technologiach oraz działaniach eksplorujących interakcje między odbiorcą, technologią a naturą. Najmłodsi uczestnicy znajdą swoje miejsce w ramach Junior WRO.
	Gdy zapada zmrok, House Tęczowa – klub festiwalowy Biennale – staje się przestrzenią immersyjnych audiowizualnych setów. Rozbrzmiewają tu eksperymentalna elektronika, performanse dźwiękowe, DJ-ing i sety artystów z Polski i ze świata – zacierając granice między koncertem, występem i doświadczeniem przestrzennym.
11. Konkurs Najlepszych Dyplomów Sztuki Mediów Tegoroczny Konkurs Najlepszych Dyplomów Sztuki Mediów odbywa się również w trakcie Biennale. Dialog wolnej woli z determinizmem w rozszerzonej rzeczywistości, oniryczny VR we wraku samochodu, cybernetyczny esej wideo, środowisko inceli w grze komputerowej, syntezator big data, dźwiękowa opowieść o uzależnieniach, twarz w emocjach okiem komputera i nostalgia za wielką płytą – tematy dyplomów, które wejdą w dialog z pracami Biennale WRO 2025.
	___Co zatem?
	Qualia to trudne do zdefi niowania, subiektywne odczucia, które towarzyszą naszym doświadczeniom – zwłaszcza tym związanym z odbiorem sztuki. Są nieuchwytne, ulotne i nie dają się łatwo opisać ani sprowadzić do jednej, właściwej interpretacji. Nie chodzi tu o to, czy coś „rozumiemy" poprawnie, czy jesteśmy odpowiednio przygotowani. Odbieramy dzieło na swój sposób – wewnętrznie, intuicyjnie – a to, co czujemy i myślimy, jest tak samo ważne jak każda inna interpretacja. W ten sposób znosimy normy i otwieramy się na własne skojarzenia, emocje i refl eksje.
	Prace wybrane na Biennale nie mają za zadanie ilustrować konkretnych jakości czy znaczeń. Dla każdego widza mogą być zupełnie różne, budzić inne emocje, skojarzenia – czasem niezgodne z zamiarem twórcy. I właśnie ta różnorodność, ta wolność przeżywania i reagowania, stanowi o sile sztuki. To ona daje impuls do osobistego doświadczenia.
| Utwór | Od | 
| 1. Inne historie | gaba | 
| Utwór | Od | 
| 1. W bezkresie niedoli | ladyfree | 
| 2. było, jest i będzie | ametka | 
| 3. O Tobie | ametka | 
| 4. Świat wokół nas | karolp | 
| 5. Kolekcjonerka (opko) | will | 
| 6. alchemik | adolfszulc | 
| 7. taka zmiana | adolfszulc | 
| 8. T...r | kid_ | 
| 9. przyjemność | izasmolarek | 
| 10. impresja | izasmolarek | 
| Utwór | Od | 
| 1. Sprzymierzeniec | blackrose | 
| 2. Podaruję Ci | litwin | 
| 3. test gif | amigo | 
| 4. Primavera_AW | annapolis | 
| 5. Melancholia_AW | annapolis | 
| 6. +++ | soida | 
| 7. *** | soida | 
| 8. Góry | amigo | 
| 9. Guitar | amigo | 
| 10. ocean | amigo | 
| Recenzja | Od | 
| 1. Zielona granica | irka | 
| 2. Tajemnice Joan | wanilia | 
| 3. Twój Vincent | redakcja | 
| 4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose | 
| 5. Miasto 44 | annatus | 
| 6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus | 
| 7. O matko! Umrę... | lu | 
| 8. Subtelność | lu | 
| 9. Mustang | lu | 
| 10. Pokój | martaoniszk |