Poznajcie fragment książki „Wypracowania Fritza Kochera”

Gorąco zapraszamy do zapoznania się z fragmentem książki, zatytułowanej „Wypracowania Fritza Kochera”.

CZŁOWIEK

Człowiek jest stworzeniem delikatnym. Ma tylko dwie nogi, ale za to serce jak stworzone na siedlisko całego roju myśli i odczuć. Człowieka można by przyrównać do pięknie urządzonego ogrodu rozkoszy, gdyby nasz nauczyciel pozwalał na podobne aluzje. Niekiedy człowiek układa wiersze, a w tym najwyższym, najszlachetniejszym stanie nazywa się go poetą. Gdybyśmy wszyscy byli tacy, jak powinniśmy, mianowicie tacy, jak Bóg przykazuje, bylibyśmy nieskończenie szczęśliwi. Niestety, zaprzątają nas niepotrzebne namiętności, które aż nadto prędko podkopują nasze dobre samopoczucie i kładą kres naszemu szczęściu.

Człowiek powinien we wszystkich sprawach stać ponad swoim kolegą zwierzęciem. Tymczasem nawet nierozgarnięty uczeń może codziennie obserwować ludzi, którzy zachowują się tak, jakby byli bezrozumnymi zwierzętami. Pijaństwo jest obrzydliwą rzeczą – czemuż człowiek mu ulega? Najwyraźniej dlatego, że niekiedy czuje potrzebę utopienia rozumu w marzeniach, które pływają w każdym rodzaju alkoholu. Jest to tchórzostwo akurat na miarę tak niedoskonałego stworzenia, jakim jest człowiek. Jesteśmy pod każdym względem niedoskonali. Nasza nieudolność rozciąga się na wszystkie przedsięwzięcia, do których się zabieramy i które byłyby wspaniałe, gdyby nie wynikały ze zwykłej żądzy posiadania. Dlaczego musimy być tacy? Raz wypiłem szklankę piwa, ale już nigdy więcej tego nie uczynię. Do czego to prowadzi? Na pewno nie do szlachetnych aspiracji. Składam tu przyrzeczenie: chcę być dzielnym, godnym zaufania człowiekiem. Wszystko, co wielkie i piękne, niech znajdzie we mnie zarazem żarliwego naśladowcę i strażnika. Potajemnie marzę o sztuce. Ale od teraz już nie robię tego potajemnie, bo oto w swej naiwności właśnie się wygadałem. Niech mnie za to przykładnie ukarzą. Cóż powstrzyma szlachetną umysłowość od szczerych wyznań? Na pewno nie perspektywa batów. To głupstwo. Batów boją się najwyżej niewolnicy i psy. Mnie przeraża tylko jeden upiór: niskość. Ach, chciałbym wznieść się tak wysoko, jak tylko człowiek zdoła. Chcę być sławny. Chcę poznawać piękne kobiety, kochać je i być przez nie kochany i pieszczony. Nie stracę przez to nic z elementarnej siły (twórczej), przeciwnie, z każdym dniem będę silniejszy, bogatszy, sławniejszy, coraz bardziej wolny, śmiały i odważny do szaleństwa. Za taki styl należy mi się dwója. Ale oświadczam, że to jest najlepsze wypracowanie, jakie kiedykolwiek napisałem. Każde słowo płynie z serca. Pięknie jest przecież mieć niespokojne, wrażliwe, wybredne serce. To najpiękniejsza rzecz w człowieku. Człowiek, który nie potrafi strzec swojego serca, jest nieroztropny, bo pozbawia się niewyczerpanego źródła słodkiej, niezwyciężonej mocy, pozbawia się skarbu, który wyróżnia go spośród ziemskich stworzeń: bogactwa, żaru, którego – jeśli chce pozostać człowiekiem – nic mu nie zastąpi. Człowiek, który ma serce, jest nie tylko najlepszy, ale także najroztropniejszy, posiada bowiem coś, czego nie da mu cała skrzętna roztropność. Powtarzam jeszcze raz: nie chcę się nigdy upijać; nie chcę się cieszyć na jedzenie, bo to brzydko; chcę się modlić, a jeszcze bardziej pracować, bo zdaje mi się, że praca już jest modlitwą; chcę być pilny i słuchać tych, którzy zasługują, by ich słuchano. Rodzice i nauczyciele zasługują na to, bez wątpienia. Oto moje wypracowanie.

SZKOŁA

„O pożytkach i konieczności szkoły” – tak brzmi temat na tablicy. Twierdzę, że szkoła jest pożyteczna. Trzyma mnie sześć do ośmiu godzin dziennie w swoich żelaznych albo drewnianych szponach (ławki) i pilnuje, by mój umysł nie zwyrodniał w zbytkach. Muszę się uczyć, to znakomicie. Przygotowuje mnie do przyszłego życia publicznego – to jeszcze lepiej. Szkoła istnieje, a ja lubię i wielbię fakty. Chętnie chodzę do szkoły i chętnie ją opuszczam. To najmilsza odmiana, jakiej może sobie życzyć nicpoń łobuziak. W szkole ocenia się każdego według wiedzy. Różnice już się nie liczą. Najuboższy urwis ma prawo olśniewać bogactwem wiedzy i zdolności. Nikt, nawet nauczyciel, nie zabroni mu się wyróżniać. Wszyscy go szanują, gdy błyszczy; wszyscy się go wstydzą, gdy jest ignorantem. Uważam, że takie drażnienie ambicji i swobodna rywalizacja o podziw kolegów to dobry patent. Jestem okropnie ambitny. Nic nie uszczęśliwia mojej duszy tak, jak poczucie, że zaskoczyłem nauczyciela rozumną odpowiedzią. Wiem, że jestem jednym z najlepszych uczniów, ale stale drżę na myśl, że ktoś jeszcze bystrzejszy mógłby mnie prześcignąć. Ta myśl pali i podnieca jak piekło. Tak więc szkoła jest bardzo pożyteczna: zmusza do wysiłku, pobudza, mobilizuje, pieści wyobraźnię, jest przedsionkiem, niejako poczekalnią życia. Nic, co istnieje, nie jest bez pożytku. A już najmniej szkoła. Tylko leniwi i z tego powodu często karceni uczniowie mogliby pomyśleć coś podobnego. W ogóle dziwi mnie, że zadają nam takie pytanie. Uczniowie nie mogą właściwie wypowiadać się o pożytkach i konieczności szkoły, w której sami jeszcze tkwią. O czymś takim powinni pisać ludzie starsi. Choćby sam nauczyciel albo mój ojciec, którego uważam za mądrego człowieka. Teraźniejszości, która śpiewa i hałasuje wokół, nie da się w należytej formie ująć pisemnie. Owszem, można pleść ile wlezie, ale pytanie, czy ten groch z kapustą (pozwalam sobie na tak niegrzeczne określenie mojej pracy) cokolwiek mówi i znaczy? Mam tkliwe uczucie dla szkoły. Staram się dobrowolnie kochać to, co kiedyś mi narzucono i o czego niezbędności ze wszystkich stron mnie przekonywano. Szkoła jest nieodzownym gorsetem dla młodzieży i przyznaję, że to cenny element stroju. Ile utrapienia znosiliby rodzice, rzemieślnicy, przechodnie na ulicy, właściciele sklepików, gdyby nie obowiązek szkolny! Jak spędzać czas, gdyby nie było lekcji do odrobienia! Psie figle w końcu są wyczerpujące. Spacerować się nie da, bo zawsze trafi się sposobność do figli. Doprawdy, szkoła to przemiły wynalazek. Bynajmniej nie ubolewam, lecz gratuluję sobie z całego serca, że jestem w szkole. Tak albo podobnie powiedzą wszyscy rozumni i miłujący prawdę uczniowie. Mówić o pożytkach czegoś, co jest konieczne, nie ma potrzeby, ponieważ wszystko, co konieczne, jest bezwzględnie pożyteczne.

Dodaj artykuł do:
(dodano 20.05.23, autor: blackrose)
Dział literatura
Tagi: Wypracowania Fritza Kochera, Robert Walser
KOMENTARZE:
Aby dodać komentarz musisz się zalogować
Logowanie
Po zalogowaniu będziesz mieć możliwośc dodawania swojej twórczości, newsów, recenzji, ogłoszeń, brać udział w konkursach, głosować, zbierać punkty... Zapraszamy!
REKLAMA
POLECAMY

NEWSLETTER

Pomóż nam rozwijać IRKĘ i zaprenumeruj nieinwazyjny (wysyłany raz w miesiącu) i bezpłatny e-magazyn.


Jeśli chcesz otrzymywać newsletter, zarejestruj się w IRCE i zaznacz opcję "Chcę otrzymywać newsletter" lub wyślij maila o temacie "NEWSLETTER" na adres: irka(at)irka.com.pl

UTWORY OSTATNIO DODANE
RECENZJE OSTATNIO DODANE
OGŁOSZENIA OSTATNIO DODANE
REKOMENDOWANE PREMIERY
1
Damiano David
2
Arkadiusz Jakubik
3
Eluveitie
4
Sting
5
Elton John & Brandi Carlile
6
Anita Lipnicka
7
The Waterboys
8
Bryan Ferry
9
Mela Koteluk
10
Turbo
1
Korek Bojanowski
2
Mara Tamkovich
3
Michel Hazanavicius
4
Céline Sallette
5
Christopher Landon
6
Neil Boyle, Kirk Hendry
7
Rungano Nyoni
8
Fabrice Du Welz
9
Michał Kondrat
10
Alonso Ruizpalacios
1
Alina Moś
2
Ilaria Lanzino
3
Sebastian Fabijański
4
Anna Kękuś
5
Łukasz Czuj
6
reż. Mariusz Treliński
7
Beth Henley / reż. Jarosław Tumidajski
8
Gabriela Zapolska
9
Marta Abramowicz / reż. Daria Kopiec
10
Opera Krakowska w Krakowie
REKLAMA
ZALINKUJ NAS
Wszelkie prawa zastrzeżone ©, irka.com.pl
grafika: irka.com.pl serwis wykonany przez Jassmedia