W piątek 4 grudnia 2015 o godzinie 18:00 w Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku odbędzie się wernisaż dwóch wystaw. Pierwsza pt. "Homo Spiritualis" to prezentacja prac malarskich czeskiej artystki Veroniki Holcovej. Druga wystawa pt. "Wpływy" jest zbiorową prezentacją artystów z krajów Ameryki Łacińskiej.
Wpływy
Artyści: Alejandra Alarcón (BO), Bernardita Bennett (CL), Julio González (BO), Rafael Guendelman (CL), Karlo Andrei Ibarra (PR), Jo Muñoz (CL), Fernando Ossandón (CL), Nicholas Petrus (BR).
4.12.2015 – 31.01.2016, wernisaż 4 grudnia 2015, godz. 18:00
Kurator: Rodolfo Andaur
W ostatnich latach obrazy audiowizualne prezentowane w ramach programów wystawienniczych przyzwyczaiły nas do analiz procesów, opowiadań i trans-kulturowych doświadczeń, nie powiązanych z naszą codziennością, a często definiowanych jako egzotyczne i unikalne. Zakładając zatem, że nie są one częścią życiowej rutyny, czy też lokalnego krajobrazu, mamy tendencję do postrzegania ich z pewną dozą podejrzliwości. Nasza niechęć do rewizji pewnych treści może być wynikiem wpływów instrukcji edukacyjnych, które otrzymaliśmy w ramach akceptowalnych norm społecznych oraz struktury językowej, w ramach której współdziałamy.
Ale co się stanie, gdy obraz zaprzecza temu, co inne już z góry przekazały nam na temat miejsc, ras i symboli? Wydaje się, że jak na ironię, większą wagę przykładamy do gdybania na temat pewnych cech kulturowych. Zapewniają nam one zrozumienie, jednak w codziennym życiu przejawiamy tendencje do ich całkowitej ignorancji. Nadal trudno jest nam zaakceptować wpływy, które współtworzą naszą narodowość, patriotyzm, religijność i poglądy polityczne. W ramach wystawy zaprezentowane zostaną prace wideo artystów z Ameryki Łacińskiej. Łączyć je będzie pytanie, jaki wpływ ma na nas inna kultura, gesty, miejsca dla niej charakterystyczne? Czy służy jedynie do zbudowania naszej odrębnej tożsamości? Wystawa składać się będzie z prac wideo, prezentujących gesty na pozór błahe – obcinanie warkoczy, pocałunek, próby zaśpiewania amerykańskiego hymnu na ulicach Portoryko. Prace te intensyfikują wydarzenia terytorialne i polityczne, jednakże obrazy prezentowane w ramach wystawy mają także siłę zmuszenia nas do ponownej analizy wpływów obcej/bliskiej nam kultury. Prace poprzez ukazanie heterogeniczności społeczeństw problematyzują i definiują na nowo obraz kraju i narodu. Artyści zaproszeni do wzięcia udziału w wystawie prezentują swoje wyobrażenia na temat regionu, terytorium i państwa, z którego pochodzą. Celem wystawy jest przyjrzenie się wpływom tworzącym obraz Ameryki Łacińskiej.
Wystawa “Wpływy” to kolejna prezentacja w ramach cyklu “Cities on the Edge”, w którym zaprezentowane zostały m.in.: prace artystów z Kuby, Kolumbii, Iranu. Cykl ma na celu analizę sztuki obszarów na krawędzi – poza granicami naszych zainteresowań, kojarzonymi bardziej z konfliktami niż sztuką. Wystawy są próbą innego spojrzenia, wyjścia poza stereotypowe, europocentryczne postrzeganie regionu poprzez pryzmat turystycznej pocztówki, bądź telewizyjnego newsa. Wspólnym mianownikiem prac prezentowanych w ramach cyklu jest kondycja współczesnego homo politicus, człowieka uwikłanego w politykę.
Homo Spiritualis
Veronika Holcová
4.12.2015 – 31.01.2016, wernisaż 4 grudnia 2015, godz. 18:00 17.01.2016, godz. 18.00 - oprowadzanie kuratorskie po wystawie Kuratorka: dr Agnieszka Wołodźko
Mimo sąsiedztwa naszych krajów sztuka czeska nieczęsto gości w polskich salonach wystawienniczych. Tym razem CSW Łaźnia prezentuje malarstwo wybitnej praskiej malarki Veroniki Holcovej. Osoby, które czują przesyt zredukowanym językiem sztuki konceptualnej, na tej wystawie będą mogły odetchnąć. Wartości zawarte w pracach czeskiej artystki nie ograniczają się do tej warstwy. Równie ważne są zawarte tu treści.
Veronika Holcová odwołuje się bowiem do snów, marzeń, przeczuć i symboli zaczerpniętych z wielu kultur. Na jej obrazach postacie są symbiotycznie połączone z krajobrazem, byty „nie-ludzkie” – rośliny, minerały, zwierzęta – koegzystują z człowiekiem. Natura jest przeniknięta duchowością. Znaczącą rolę w dokonanym przez malarkę odczycie rzeczywistości odgrywa podświadomość.
Holcova przyznaje się do inspiracji malarstwem symbolistów. Zorganizowana latem tego roku w praskim klasztorze św. Agnieszki wystawa Mysterious Distances. Symbolism in the Bohemian Lands 1880-1914 prezentowała ten interesujący i niezwykle znaczący dla czeskiej tożsamości kulturowej styl. Przypominała ona, iż artyści wypowiadający się za jego pomocą, m.in. Alfons Mucha, Max Švabinský, František Bílek, Josef Váchal, Bohumil Kubišta, Jan Zrzavý i inni, świadomie sytuowali się w opozycji do współczesnego im gwałtownego rozwoju technologicznego, industrializacji i towarzyszącej im w sferze idei – racjonalizacji. Manifestując swoją krytyczną postawę wobec otaczającej rzeczywistości postanowili w swojej sztuce oddawać to, co nieuchwytne, indywidualne, duchowe i niepoddające się racjonalnej analizie.
Obecnie postęp technicyzacji życia następuje w nieporównanie szybszym tempie niż sto lat temu. Niepokoje z nim związane pozostają te same. Jak obronić swoją podmiotowość, w dobie cyfryzacji i obcowania z rzeczywistością, w wysokim stopniu podległą procesom projektowanym przez maszyny? Jak w tych warunkach uchronić to, co w nas indywidualne, duchowe i nieuchwytne intelektem? Jaką wartość w dzisiejszej dobie przedstawiają sny i marzenia?
Nowojorski historyk sztuki Jonathan Crary w swojej książce 24/7. Późny kapitalizm i koniec snu, która właśnie ukazała się w języku polskim, pisze o śnie jako o zjawisku intensywnie naładowanym politycznie i nieprzystawalnym do wymogów globalnego kapitalizmu. Autor ten wskazuje, iż dzisiaj mamy do czynienia z tendencją, by działać 24 godziny na dobę przez siedem dni w tygodniu. Sen zatem jest postrzegany jako okres zmarnowany, bo bezproduktywny. Co więcej, pojawiające się w czasie snu marzenia dotyczą czegoś innego niż zdobywanie kapitału. Stąd jest to obszar, do którego odnosimy się z podejrzliwością.
Sen to jednak obszar intensywnie eksplorowany przez Veronikę Holcovą. W przypadku jej twórczości można mówić o ekologii wyobraźni, w tym sensie, że jest to próba przywrócenia znaczenia treściom duchowym, przeczuciom i marzeniom. Artystka sama lubi odkrywać w sobie zdolności mediumiczne: wyobrażone motywy z jej obrazów niekiedy znajdują swój odpowiednik w świecie rzeczywistym.
Wystawa jest organizowana we współpracy z andel’s Hotel Łódź oraz Czeskim Centrum w Warszawie. Po zakończeniu prezentacji w Gdańsku zostanie przeniesiona do hotelu andel’s w Łodzi realizującego projekt Andel’s Art (andelsart.com).
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |