Pisanie opowieści to nie tylko talent, ale także zbiór zasad, jakimi kieruje się dobrze zbudowana historia. Niezależnie czy jest to poetycka wizja przeżyć wewnętrznych, czy komedia romantyczna, wszystko sprowadza się do umiejętnego przekazania idei tkwiącej w głowie autora.
W trakcie kursu:
nauczymy jak znaleźć inspirację
otworzymy kanały, którymi płynie kreatywność
podpowiemy jak sprawić, by słowo stało się ciałem bohaterów opowieści
pomożemy w konstruowaniu narracji
umożliwimy rozwinięcie skrzydeł waszych pomysłów
NAJLEPSI DOSTANĘ SZANSĘ DEBIUTU NA SCENIE
Nadrzędną ideą kursu jest nauka pisania dla scen teatralnych, ale te same zasady można stosować przy konstrukcji scenariuszy filmowych.
Praca opiera się na pisaniu, analizie prac uczestników, ćwiczeniach i etiudach warsztatowych. Nie krytykujemy, wskazujemy możliwe kierunki rozwoju pomysłów.
Prowadzący:
Konrad Dulkowski – dramaturg, reżyser, dyrektor artystyczny Teatru TrzyRzecze.
Przez 15 lat był reportażystą w czołowych ogólnopolskich redakcjach – od radiowej Trójki, przez Studio Reportażu i Dokumentu Polskiego Radia po Przekrój, Marie Claire, Dziennik, Polska The Times. Absolwent Szkoły Laboratorium Dramatu. Reżyser spektakli Teatru TrzyRzecze, min. „Blackbird”, „Dziesiona”, „Błazenada” i innych. Członek zarządu Stowarzyszenia Dramatopisarzy i Dramaturgów Polskich.
Program
1 spotkanie:
Podstawowa jednostka budowy dramatu – konflikt. Co zrobić żeby zbudować i utrzymać napięcie w scenie. Teoria przez praktykę, ćwiczenia otwierające sposoby myślenia o budowaniu opowieści. Konstrukcja pojedynczej sceny.
Zadanie po pierwszym spotkaniu: napisanie dialogu lub monologu wg wskazówek prowadzącego lub własnego pomysłu.
2 spotkanie:
Tworzenie postaci, czyli co wiedzieć o bohaterach, którzy istnieją w naszym dramacie. Kontrast jako narzędzie nieschematycznego myślenia. Psychologia postaci, budowanie relacji między bohaterami a środowiskiem, w jakim funkcjonują. Dokumentacja, narzędzia reporterskie do pogłębienia wiedzy o świecie opisanym.
Zajęcia prowadzimy na bazie analizy napisanych przez uczestników scen oraz etiud i improwizacji.
Zadanie po drugim spotkaniu: rozwinięcie dotychczas napisanych scen, przygotowanie szkicu opowieści, jaką chcemy napisać.
3 spotkanie:
Architektura opowieści. Koncepcja struktury trójaktowej. Jak przyciągnąć uwagę widza od pierwszych chwil i utrzymać do samego końca. Przemiana postaci w trakcie opowieści, punkty zwrotne, kontrapunkty, kulminacje.
Ćwiczenia na bazie analizy szkiców dramatów przedstawionych przez uczestników.
Zadanie po trzecim spotkaniu: napisanie pierwszego aktu własnego dramatu (lub jednoaktówki).
4 spotkanie:
Teatr jako medium. Jak wykorzystać przestrzeń sceny. Rytm, stylizacja języka. Słowo a działanie aktorskie. Funkcja scenografii, muzyki, ruchu jako elementów narracji. Zdejmij wyobraźni kaganiec.
Ćwiczenia otwierające kreatywne myślenie. Analiza prac uczestników, wskazanie możliwych kierunków rozwoju pomysłów.
Istnieje możliwość kontynuowania pracy nad tekstami po zakończeniu kursu.
Dla najciekawszych tekstów zorganizujemy czytania otwarte na scenie Teatru TrzyRzecze z udziałem aktorów.
Kurs w trybie cotygodniowych spotkań:
7, 14, 20 grudnia, 4 stycznia
w godz. 18.00 – 21.30
indywidualne konsultacje tekstów bez ograniczeń
cena: 250 zł/miesiąc (możliwość wystawienia rachunku)
zgłoszenia:
warsztaty.trzyrzecze@gmail.com
dodatkowe informacje tel. 572 93 23 23
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |