Już dwunasty raz z rzędu, jak co roku w ostatnim tygodniu sierpnia, Warszawą zawładnie Festiwal Kultury Żydowskiej Warszawa Singera. Oprócz wydarzeń muzycznych, z którymi głównie kojarzony jest festiwal, ważną część stanowić będą spektakle teatralne. Festiwal i towarzyszące mu imprezy to prawdziwa gratka dla melomanów i teatromanów oraz wielbicieli kultury żydowskiej. Od 22 do 30 sierpnia 2015 r. będą odbywać się spektakle dramatyczne, recidramy, monodramy oraz czytania performatywne. Do Warszawy zawitają artyści z zagranicy oraz wiele teatrów z Polski. Dzięki bogatemu programowi Warszawa ponownie stanie się tyglem kultur.
Dokładne informacje o wszystkich wydarzeniach znajdują się na oficjalnej stronie festiwalu: http://www.festiwalsingera.pl/ oraz w programie festiwalu. Informacje są również dostępne na festiwalowym fanpage'u: http://www.facebook.com/FestiwalSingera. Na dużą część imprez obowiązują bezpłatne wejściówki, które od 3 sierpnia br. można odbierać wraz z programem w biurze festiwalowym budynku Teatru Żydowskiego (Plac Grzybowski 12/16). Bilety na część odpłatną są już do kupienia na www.teatr-zydowski.art.pl i na stronie www.eventim.pl, a od 3 sierpnia będą do kupienia w kasie Teatru Żydowskiego (tel. 22 8505656). Ze szczegółowym programem festiwalu można zapoznać się na oficjalnej stronie festiwalu.
Goście, goście...
Jedną z głównych atrakcji festiwalu będzie izraelski spektakl w reżyserii Mottiego Awerbucha pt. „Głowa pełna ptaków” (24.08 g. 19.00), z oprawą muzyczną Tiery'ego Viddera. To dziejąca się współcześnie, tragikomiczna historia, której korzenie sięgają Holokaustu. Główne role brawurowo gra dwójka niemłodych już artystów – Anabella oraz Uri Kovalski. Blume jest bezdomną ubraną w suknię ślubną. Henoch ulicznym handlarzem. Spotykają się na promenadzie w Tel Awiwie. On proponuje jej małżeństwo. Czy uda im się pokonać swoje lęki z przeszłości i być razem?
Dzień wcześniej w monodramie w reżyserii Julii Mark, Sebastian Ryś spróbuje odpowiedzieć na pytanie, kim był Jan Karski, bądź raczej – kim byłby Jan Karski, gdyby mu się udało. Świat dramatu „Zupa rybna w Odessie” (23.08 g. 14.00) to świat, w którym blizny Karskiego naprawdę zasługują na miano blizn wolności. Monodram został zaproszony na festiwal w ramach obchodów Roku Jana Karskiego.
Teatr NN z Lublina od wielu lat regularnie gości na warszawskim Festiwalu Kultury Żydowskiej, gdzie prezentuje na scenie adaptacje opowiadań I. B. Singera. Ich wspólną cechą jest prostota formy i minimalizm: brak scenografii, rekwizytów, oszczędna gra świateł. Tym razem zobaczymy premierę spektaklu „Trzy opowiadania i muzyka” (22.08 g. 13.30), w którym w towarzystwie trzech muzyków wystąpi Witold Dąbrowski. „Zwierzenia bezrobotnego aktora, czyli scenariusz na jednego aktora, najlepiej bezrobotnego” (28.08 g. 19.30) to autorski monolog, w którym Marcin Zarzeczny opisuje swoje doświadczenia związane z poszukiwaniem pracy. Sceny z życia bezrobotnego artysty są na tyle uniwersalne, że każdy człowiek bez pracy może zobaczyć w nich obraz samego siebie. O sprawach ważnych i trudnych mówi się tu w sposób lekki i żartobliwy, bez użalania się nad własnym losem.
Jako imprezy towarzyszące festiwalowi zobaczymy również znany już publiczności festiwalowej monodram „Josela Rakowera rozmowa z Bogiem” (28.08 g. 19.30) Zvi Kolitza w interpretacji Sławomira Hollanda z muzyką Michała Górczyńskiego na żywo, a także nową recidramę „Mam na imię Psyche” (29.08 g. 19.00) w wykonaniu Anny Marii Grabińskiej. W zamkniętym zakładzie dla obłąkanych poznajemy historie trzech kobiet – różniących się między sobą wiekiem, wyznaniem, przekonaniami. Ich indywidualne doświadczenia – a może doświadczenie wydarzające się w tylko w jednym ciele i jednym, chorym umyśle kobiety – w namacalny i momentami okrutny sposób uświadamiają, że choroba jest siłą ponadkulturową i ponadwyznaniową.
Ostatniego dnia festiwalu wybierzemy się w podróż słowno-dźwiękową „Cudzoziemski Ptak” (30.08 g. 16.00) w adaptacji i wykonaniu Anny Rozenfeld, Doroty Liliental i Raphaela Rogińskiego. Program poświęcony jest twórczości Icchoka Lejbusza Pereca – wybitnego pisarza języka jidysz, w celu uczczenia jego setnej rocznicy śmierci. Ptaki występujące w jego opowiadaniach jawią się jako symbole wzniosłości, odrodzenia i wolności i jako alegoryczne wyobrażenie żydowskiej duszy i jej tęsknot.
Po warszawsku
W ramach imprez towarzyszących Teatr Żydowski z Warszawy tradycyjnie zaprezentuje wszystkie zeszłoroczne premiery, a także zapowiedź premiery nadchodzącego sezonu 2015/2016. Już na dwa dni przed oficjalnym rozpoczęciem festiwalu będziemy mogli zobaczyć spektakl „Dybuk” (20.08 g. 19.00, a także 21.08 g. 19.00, 31.08 g. 19.00, 01.09 g. 19.00) w reżyserii Mai Kleczewskiej. Spektakl „Dybuk” oparty jest na należącym do klasyki dramatu żydowskiego tekście Szymona An-skiego. Ta ludowa legenda opowiada o zmarłym uczniu jesziwy, którego dusza wciela się w ciało ukochanej. Dramat An-skiego został tu poszerzony o historie mieszkańców getta, a także ofiar i ocalałych z Holokaustu. Twórcy niemal dosłownie przywracają ich do życia, czynią widzialnymi, konfrontują współczesność z tymi, którzy odeszli, a na trwałe „przylgnęli” do nas – żyjących. „Dybuk” to jedna z najczęściej komentowanych premier minionego sezonu! Pierwszego dnia Festiwalu Singera organizatorzy wraz z Cafe Kulturalna oraz barStudio zapraszają na spektakl w reżyserii Anny Smolar „Aktorzy żydowscy” (22.08 g. 12.00). To przedstawienie próbujące sportretować grupę o niejasnym statusie, w której zarówno słowo „aktorzy”, jak i „żydowscy” może być kwestionowane. Sześcioro aktorów prowadzi opowieści oparte na własnych życiorysach, doświadczeniach i wahaniach. Żaden z nich nie może jednak zagwarantować, że mówi tylko prawdę. Sztuka ta została ogłoszona przez kilku krytyków jednym z najciekawszych wydarzeń teatralnych sezonu! Po raz drugi w czasie festiwalu sztuka ta zostanie zaprezentowana na Małej Scenie Teatru Żydowskiego (27.08 g. 17.00).
Kolejnym spektaklem, który będziemy mogli zobaczyć jest „Ruchele wychodzi za mąż” (22.08 g. 19.30) w reżyserii Jacka Papisa. Autorką tekstu jest jedna z najgłośniejszych izraelskich pisarek, mająca również polskie korzenie – Savyon Liebrecht. Sztuka opowiada nam uniwersalną historię o pamięci i przebaczeniu. Tytułowa bohaterka dramatu po latach samotności znajduje wreszcie mężczyznę swojego życia i ma zamiar wyjść za niego za mąż, gdy niespodziewanie na drodze do jej szczęścia staje tajemnica z odległej przeszłości. Specjalnie na festiwal reżyser Paweł Paszta przygotował nieco zmienioną wersję przedstawienia „Królestwo Wszechwanny” (23.08 g. 16.00), spektaklu na bazie tekstów Hanocha Levina. Jest to sztuka o miłości i wojnie – dwóch nieuniknionych i zarazem podstawowych elementach życia. Akcja skupia się wokół wanny, a woda z niej używana służy zarówno do mycia, jak i do wojowania. W historii tej obowiązuje poetyka karnawału, w której cały porządek świata zostaje odwrócony.
Będziemy mieli także okazję zobaczyć jedną z ostatnich premier Wojtka Klemma pt. „Rodziny, których nie ma, czyli Anonimowi Żydzi Polscy” (23.08 g. 19.30). Dramat ten to historia trojga młodych ludzi, którzy na wieść, że są Żydami, próbują na nowo zbudować swoją tożsamość. Lecz póki co - wypowiadane podczas sesji terapeutycznych zdanie „Jestem Żydem” przepełnia ich lękiem.
Przedpremierowo zobaczymy również „One same” (26.08 g. 17.00) – spektakl w reżyserii Karoliny Kirsz o kobietach żydowskiego pochodzenia, które odważyły się wyjść poza schemat: Helenie Rubinstein, Irenie Krzywickiej, księżnej Stephenie von Hohenlohe, Annie Held i Sophie Tucker. Premiera w Teatrze Żydowskim zaplanowana jest na 4 listopada. 29 sierpnia o godzinie 18.00 odbędzie się wieczór pamięci Szymona Szurmieja, a podczas niego spektakl muzyczny „Baby, ach te baby....”. W ten sposób Fundacja Shalom chce upamiętnić nazwisko wieloletniego Dyrektora Teatru Żydowskiego i Centrum Kultury Jidysz.
Performatywnie
Jak zwykle, na Festiwalu nie może zabraknąć czytań performatywnych. W tym roku główną atrakcją będzie „Kot Rabina” w reżyserii Jacka Papisa, tekst na podstawie komiksu Joanna Sfara, przedstawiony w trzech częściach: I „Bar Micwa” (24.08 g. 17.00), II Malka Lwi Król (26.08 g. 21.30), III Afrykańska Jerozolima (30.08 g. 13.00). Arcyżydowski kot zaczyna mówić, wprawiając wszystkich w osłupienie i poddając w wątpliwość niezachwiane dotąd pewniki. Na dodatek zakochuje się bez pamięci w swojej pani i by stać się jej godnym, domaga się obrzezania i Bar Micwy. Kolejne perypetie gadającego kota ukazane będą w odcinkach.
„Pięć kilo cukru” (26.08 g. 20.00) to kolejna propozycja tekstu izraelskiego autora – tym razem Gura Korena. Sztuka opowiada historię współczesnego reżysera izraelskiego, którego odwiedza duch jego dziadka i prosi o interwencję w ważnej dla siebie sprawie. Czytanie reżyseruje Paweł Paszta.
Inną ciekawą pozycją jest czytanie performatywne sztuki Davida Gow’a „Glany na glanc” (24.08 g. 18.00) w reżyserii Krzysztofa Rzączyńskiego. Sztuka powstała w 1998 roku i jest reakcją na falę zbrodni na tle rasowym w Toronto. W 2006 roku miała swoją premierę filmową pt. "Steel Toes”. Tekst opowiada o starciu światopoglądów liberalnego adwokata, Żyda, który broni z urzędu młodego skinheada, aresztowanego za śmiertelne pobicie Hindusa.
Krzysztof Popiołek przygotował na festiwal czytanie sztuki pt. „Sonia Muszkat” (25.08 g. 18.00) na podstawie tekstu wspomnianej już Savyon Liebrecht, „specjalistki” od podejmowania tematyki konfrontacji z przeszłością. Bogata żydowska rodzina, ukrywa się w piwnicy na terenie własnej posiadłości. Na zewnątrz szaleje wojna, a oni próbują przetrwać w trudnych warunkach. W ich domu pojawia się tajemnicza dziewczyna, w której zakochuje się jeden z bohaterów – Albert. Gdy dziewczyna zachodzi w ciążę, dowiadują się, że żyją w związku kazirodczym.
Usłyszymy również czytanie performatywne sztuki Anat Gov, w reżyserii Iwony Siekierzyńskiej, pt. „Boże mój” (27.08 g. 16.00). Przedstawienie opowiada o spotkaniu psychoterapeutki Elli z jej pacjentem – tajemniczym panem „B.”, który przedstawia się jako Bóg. Jest zmęczony, załamany i postanawia poddać się terapii. Terapeutka ma niecałą godzinę na to, żeby mu pomóc i tym samym uratować cały świat.
Ostatnią podczas tej edycji Festiwalu Singera pozycją będą oparte na faktach „Ogrody Frau Hess” (30.08 g. 18.30) w reżyserii Karoliny Kirsz. Akcja dzieje się w 1944 roku w hitlerowskich Niemczech. Profesor botaniki zostaje odesłany z obozu koncentracyjnego do pracy w charakterze ogrodnika, do posiadłości żony zastępcy Führera. Bohaterzy, pomimo nieprzekraczalnych różnic i okrucieństwa wojny, ulegają wzajemnej fascynacji i pożądaniu.
XII edycja Festiwalu Singera odbędzie się między 22 a 30 sierpnia w Warszawie w rejonie Placu Grzybowskiego i ulicy Próżnej, w Austriackim Forum Kultury, na Placu Defilad oraz na Pradze. Poza głównymi atrakcjami teatralnymi i muzycznymi, planowanych jest ponad sto wydarzeń kulturalnych – warsztatów, spotkań literackich, pokazów filmowych, wystaw, wykładów i innych atrakcji. Podobnie jak w zeszłym roku, wydarzenia festiwalowe odbędą się nie tylko w Warszawie, ale także w innych miastach, w których żył i tworzył Isaac Bashewis Singer – Leoncinie, Radzyminie oraz Biłgoraju, a także Nowym Jorku, do którego pisarz wyemigrował w 1935 roku, i w którym mieszkał najdłużej. Organizatorem festiwalu jest Fundacja Shalom. Założycielką fundacji i dyrektorem generalnym jest Gołda Tencer – aktorka, reżyser, dyrektor Teatru Żydowskiego – Centrum Kultury Jidysz w Warszawie.
Szczegóły programu na stronie www.festiwalsingera.pl oraz na FB www.facebook.com/FestiwalSingera
Fundacja Shalom Plac Grzybowski 12/16 00-104 Warszawa
Program wydarzeń teatralnych XII edycji Festiwalu Singera
20 SIERPNIA 2015, czwartek
godz. 19.00 DYBUK – spektakl Teatru Żydowskiego
Reżyseria: Maja Kleczewska, scenariusz: Maja Kleczewska, Łukasz Chotkowski, kostiumy: Konrad Parol, dramaturgia: Łukasz Chotkowski, muzyka: Stefan Węgłowski, scenografia, światła, video: Wojciech Puś, asystent reżysera: Jędrzej Piaskowski
Obsada: Marcin Błaszak (Menasze), Piotr Chomik (Michael), Genady Iskhakov (Śpiewak, Kantor), Magdalena Koleśnik (Lea) – gościnnie, Joanna Przybyłowska (Matka Lei, Oblubienica z 1648 r.), Henryk Rajfer (Rebe Azriel [Cadyk]), Wanda Siemaszko (Sura Bas Tojwim, Żydówka z czasu Holocaustu), Piotr Sierecki (Henoch, Oblubieniec z 1648 r.), Piotr Stramowski (Chunon) – gościnnie, Barbara Szeliga (Niewidoma Żydówka, Żydówka z czasu Holokaustu), Dawid Szurmiej (Kantor), Gołda Tencer (Lea z przeszłości), Ewa Tucholska (Frade), Jerzy Walczak (Meszulach, Muzułman z Obozu Zagłady), Marek Węglarski (Sender)
„I ciągle widzę ich twarze, ustawnie w oczy ich patrzę – ich nie ma, – myślę i marzę, widzę ich w duszy teatrze. […]” (S. Wyspiański, „I ciągle widzę ich twarze”) Spektakl „Dybuk” oparty jest na należącym do klasyki dramatu żydowskiego tekście Szymona An-skiego, będącym jidyszowym „Romeo i Julią”, ludową legendą opowiadającą o duszy zmarłego ucznia jesziwy, wcielającej się w ciało ukochanej. Maja Kleczewska i Łukasz Chotkowski nadają tej historii szersze znaczenie, czyniąc z niej opowieść o złamanym przymierzu pomiędzy narodami i powracającej pamięci. W tym kontekście szczególnie istotna staje się historia i przestrzeń Teatru Żydowskiego, wybudowanego w centrum przedwojennej dzielnicy żydowskiej i na terenie dawnego Getta warszawskiego. Dramat An-skiego zostaje poszerzony o historie mieszkańców getta, a także ofiar i ocalałych z Holokaustu. Twórcy niemal dosłownie przywracają ich do życia, czynią widzialnymi, konfrontują współczesność z tymi, którzy odeszli, a trwale „przylgnęli” do nas – żyjących. Istotą spektaklu jest powołanie na scenie Życia, które z racji swojego pochodzenia zostało przerwane. W dobie wciąż powracającego zagrożenia ideologiami totalitarnymi i wojnami, musimy przypominać o zamordowanych, o ich Życiu, by historia kolejny raz nie zatoczyła koła.
Bo cały „Dybuk” to synteza przeciwieństw, żonglerka stylami i nastrojami. Demonstracja tego, do czego Teatr Żydowski okazuje się być zdolny. (Witold Mrozek, Gazeta.pl) Maja Kleczewska – absolwentka Wydziału Reżyserii PWST w Krakowie. Reżyserowała w teatrach: Starym Teatrze w Krakowie („Sen nocy letniej” wg W. Szekspira; „Zbombardowanych” S. Kane); Teatrze Narodowym („Fedrę” wg Eurypidesa, „Marata/Sade’a” wg P. Weissa, „Oresteję” wg Ajschylosa); Teatrze Polskim w Bydgoszczy ( „Babel”, „Podróż zimową”, „Cienie. Eurydyka mówi” E. Jelinek, „Burzę” wg W. Szekspira); Deutsches Schauspielhaus w Hamburgu („Burzę” wg W. Szekspira). Wielokrotnie nagradzana, m.in. Laurem Konrada w Katowicach, Paszportem „Polityki” 2006 w dziedzinie Teatru.
Impreza towarzysząca
Czas trwania 2 godz., spektakl bez przerwy. Uwaga! Spektakl dla widzów dorosłych Duża scena Teatru Żydowskiego, Plac Grzybowski 12/16
Impreza biletowana, bilety do nabycia na www.eventim.pl i www.teatr-zydowski.art.pl oraz od 3 sierpnia w kasie Teatru Żydowskiego, tel. 22 850 56 56
21 SIERPNIA 2015, piątek
godz. 19.00 DYBUK, reż. Maja Kleczewska – spektakl Teatru Żydowskiego
Przedstawienie jest szlachetnie wysmakowane, rządzi się powściągliwością i metaforą. Od pierwszych chwil. Jakby na marginesie, daleko od oczu widza, w rytmie sierocego natręctwa kołysze się aktor opowiadający historię Cherubinka, sparaliżowanego dziecka z Auschwitz. Będzie ją opowiadał w nieskończoność, będzie trwał w symbiozie z tym dybukiem czasu Holokaustu. (Krystyna Gucewicz)
Impreza towarzysząca
Czas trwania 2 godz., spektakl bez przerwy. Uwaga! Spektakl dla widzów dorosłych Duża scena Teatru Żydowskiego, Plac Grzybowski 12/16
Impreza biletowana, bilety do nabycia na www.eventim.pl i www.teatr-zydowski.art.pl oraz od 3 sierpnia w kasie Teatru Żydowskiego, tel. 22 850 56 56
22 SIERPNIA 2015, sobota
godz. 12.00 „Aktorzy żydowscy” – spektakl Teatru Żydowskiego
Reżyseria: Anna Smolar, scenariusz i dramaturgia: Michał Buszewicz, muzyka na żywo: Dominika Korzeniecka, scenografia i kostiumy: Anna Met, asystentka reżysera: Paulina Lombarowicz
Występują: Ryszard Kluge, Mariola Kuźnik, Joanna Rzączyńska, Izabella Rzeszowska, Małgorzata Trybalska, Jerzy Walczak
Spektakl próbujący sportretować grupę o niejasnym statusie, w której zarówno słowo „aktorzy”, jak i „żydowscy” bywa kwestionowane. Uwięzieni w nieustannym próbowaniu pierwszej sceny spektaklu, którego premiera od kilkudziesięciu lat nie ujrzała światła dziennego, uciekają w opowieść o sobie, próbują zdefiniować paradoksy nie pozwalające im zrobić kolejnego kroku, uciec od etykiet i uproszczeń. Zamknięci w kapsule czasowej przemierzają kolejne momenty własnych historii, uwięzieni w przeszłości, ale i w oczekiwaniach stawianych im przez otoczenie. Nie widzą teraźniejszości, bo wiąże ich pamięć i konieczność pamiętania o przeszłości i kontekście miejsca. Próba uwolnienia się od pamięci jest herezją, powtarzanie tego samego – przekleństwem.
Sześcioro aktorów prowadzi opowieści oparte na własnych życiorysach, doświadczeniach, wahaniach. Żadne z nich nie może jednak zagwarantować, że mówi tylko prawdę… Dzisiaj zamiast jarmarku, z czego Żydowski słynął, dostajemy kawał intelektualnej roboty, którą w subtelną całość złożyła Anna Smolar. („Spadną państwo z krzeseł”, Mike Urbaniak, www.wysokieobcasy.pl)
Anna Smolar – polsko-francuska reżyserka teatralna, tłumaczka. W 2001 roku założyła w Paryżu zespół La Compagnie Gochka. Od 2005 roku reżyseruje w Polsce, m.in.: „Zamianę” Paula Claudela w Teatrze Śląskim, „Maestro” Jarosława Abramowa-Newerlego w Laboratorium Dramatu w Warszawie, „Jedną ręką” Joëla Pommerata w Teatrze Studio, „Panią z Birmy” w Teatrze Polonia, „Obcego” Alberta Camus w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, „Wariatkę z Chaillot” w Teatrze im. Węgierki w Białymstoku. W Opolu w Teatrze im. Kochanowskiego wystawiła „Aktorów prowincjonalnych” i „Bullerbyn”. W Nowym Teatrze w Warszawie wyreżyserowała spektakle „Enter” i „Pinokio”.
Plac Defilad 1
Spektakl plenerowy, wstęp wolny
godz. 13.30 „Trzy opowiadania i muzyka” – spektakl premierowy Teatru NN
Teatr NN od wielu lat prezentuje na scenie adaptacje opowiadań I.B. Singera. Ich wspólną cechą jest prostota formy i minimalizm: brak scenografii, rekwizytów, oszczędna gra świateł. Jeden aktor i towarzyszący mu muzyk. Przedstawienia nie potrzebują specjalnych warunków – mogą być grane niemal wszędzie, istotna jest bowiem sama opowieść i grana na żywo muzyka. Dotychczas każdemu spektaklowi przypisany był tylko jeden instrument, który budował specyficzny klimat i dialogował z aktorem.
W najnowszej prezentacji trzy Singerowskie historie opowiada również jeden aktor – Witold Dąbrowski, jednak tym razem towarzyszą mu aż trzej muzycy: Jarosław Adamów (klarnet), Robert Brzozowski (kontrabas), Bartłomiej Stańczyk (akordeon). Scena na piętrze Teatru Żydowskiego, Plac Grzybowski 12/16
Impreza biletowana, bilety do nabycia wkrótce na www.eventim.pl i www.teatr-zydowski.art.pl oraz od 3 sierpnia 2015 r. w kasie Teatru Żydowskiego tel. 22 850 56 56
godz. 19.30 RUCHELE WYCHODZI ZA MĄŻ – spektakl Teatru Żydowskiego
Reżyseria: Jacek Papis, przekład: Michał Sobelman, scenografia: Alicja Kokosińska, kostiumy: Diana Szawłowska, muzyka: Hanna Klepacka, asystent: Paulina Lombarowicz Obsada: Ewa Greś/ Joanna Rzączyńska (Ruchele), Małgorzata Trybalska (Lea), Marcin Błaszak (Arele), Stanisław Brudny (Szlojme) – gościnnie, Włodzimierz Press (Staszek) – gościnnie
Polska prapremiera sztuki jednej z najgłośniejszych współczesnych pisarek izraelskich Savyon Liebrecht. Autorka, której korzenie sięgają do Polski (urodziła się w 1948 roku jako Sabina Sosnowski), opowiada uniwersalną historię o pamięci i przebaczeniu. Tytułowa bohaterka dramatu po latach samotności znajduje wreszcie mężczyznę swojego życia i ma zamiar wyjść za niego za mąż, gdy niespodziewanie na drodze do jej szczęścia staje tajemnica z odległej przeszłości... Żmudnie skonstruowana fabuła rozwija się niemal „po hitchcock'owsku”, w zaskakujący sposób mieszając humor z powagą. „Ruchele...” to rozpisana na pięciu protagonistów, bardzo kameralna historia, która mówi o tym, że nie możemy uciec od demonów przeszłości, ale musimy odważnie się z nimi zmierzyć. Mimo osadzenia w realiach współczesnego Izraela, ma niezwykle uniwersalny wymiar. Zapewne z tego powodu sztuki Liebrecht odnoszą oszałamiające sukcesy daleko poza granicami Izraela. Za sprawą tłumaczeń Michała Sobelmana dramaty te wkraczają wreszcie na polskie sceny.
Subtelna opowieść o Holokauście, a tak naprawdę o próbie zmierzenia się z nim po 70 latach, rozpisana jest na pięciu bohaterów, z czego każdy dźwiga swój bagaż doświadczeń. Cała piątka aktorów zasługuje na pochwałę. („Przekleństwo przeszłości”, Judyta Banaszyńska, www.teatrdlawas.pl)
Jacek Papis – reżyser, dramaturg, scenarzysta, absolwent reżyserii krakowskiej PWST oraz wiedzy o teatrze warszawskiej Akademii Teatralnej. W Warszawie współtworzył Teatr Wytwórnię oraz grupę dramaturgiczną G8. Przez sezon był dyrektorem artystycznym Bałtyckiego Teatru Dramatycznego w Koszalinie. Pracował również w Londynie jako dziennikarz. Jest autorem wielu sztuk teatralnych, a także stypendystą Ministerstwa Kultury za twórczość dramaturgiczną w roku 2000.
Impreza towarzysząca
Czas trwania 2 godz., spektakl z przerwą
Duża scena Teatru Żydowskiego, Plac Grzybowski 12/16
Impreza biletowana, bilety do nabycia na www.eventim.pl i www.teatr-zydowski.art.pl oraz od 3 sierpnia w kasie Teatru Żydowskiego, tel. 22 850 56 56
23 SIERPNIA 2015, niedziela
godz. 14.00 „Zupa rybna w Odessie” – monodram w wykonaniu Sebastiana Rysia, poświęcony postaci Jana Karskiego
Reżyseria: Julia Mark, scenariusz: Szymon Bogacz, ruch sceniczny: Piotr Świtalski Kim był Jan Karski? Kim byłby Jan Karski gdyby… No właśnie, gdyby mu się udało? W tym świecie innego porządku, gdzie w restauracji w Odessie mówi się po polsku, w świecie, który nigdy nie powstał, nadal byłby bohaterem. Tylko inaczej, bardziej. Byłby gwiazdą! Ikoną! Prawdziwym meta bohaterem! Takim, którzy dziś już się nie rodzą. A jeśli nawet, to nigdy nie mają szans tego udowodnić. Świat dramatu „Zupa rybna w Odessie” to świat, w którym blizny Karskiego naprawdę zasługują na miano blizn wolności. W którym fakt ten jest niepodważalny. Udało się! To dzięki niemu miliony żyjących to dziś niedoszłe ofiary holokaustu. Czy tak jest lepiej? W obu rzeczywistościach dopełnił się plan. Raz boski, raz człowieka. Który jest tym właściwym?
Podczas nieudanego przejścia przez granicę, Karski wpada w łapy gestapo. Więziony i torturowany próbuje odebrać sobie życie, ukrytą w bucie żyletką. Przewieziony do szpitala w Nowym Sączu, jest w nim przetrzymywany jako pacjent o wysokiej wartości dla Rzeszy. Mój dziadek Zbigniew Ryś dowodzi udaną akcją wykradzenia Karskiego ze szpitala… Zadanie nosiło kryptonim: „Akcja S”. (Sebastian Ryś)
Monodram został zaproszony przez Instytut Jana Karskiego z Waszyngtonu w ramach obchodów Roku Jana Karskiego.
Scena na piętrze Teatru Żydowskiego, Plac Grzybowski 12/16
Impreza biletowana, bilety do nabycia na www.eventim.pl i www.teatr-zydowski.art.pl oraz w kasie Teatru Żydowskiego od 3 sierpnia 2015 r., tel. 22 850 56 56
godz. 16.00 KRÓLESTWO WSZECHWANNY – spektakl Teatru Żydowskiego
Reżyseria, scenariusz: Paweł Paszta, przekład: Agnieszka Olek, Ela Sidi, Włodzimierz Leder, Michał Sobelman, scenografia: Ewelina Brudnicka, choreografia: Joanna Lichorowicz, muzyka: Tomasz Jakub Opałka, przygotowanie wokalne: Teresa Wrońska, Michał Salamon
Występują: Ewa Dąbrowska (Jochmes), Monika Chrząstowska (Królowa Jewtuszewa), Ryszard Kluge (Kuzyn Jekutieli), Małgorzata Majewska (Szirli), Henryk Rajfer (Czopek), Izabella Rzeszowska (Mawet [Śmierć]), Dawid Szurmiej (Syn Moguncja), Ewa Tucholska (Szlachte), Jerzy Walczak (Mąż Hillel), Marek Węglarski (Apsik)
Spektakl na podstawie prozy, poezji, skeczy, piosenek izraelskiego skandalisty Hanocha Levina według wyboru Pawła Paszty. Niektóre utwory doczekały się swojej światowej prapremiery.
„Królestwo wszechwanny” to sztuka o miłości i wojnie – dwóch nieuniknionych i zarazem podstawowych elementach życia. Z miłości rodzą się konflikty, z konfliktów wypływają nowe miłości. Każda miłość jednak dąży do rozstania, a każda wieczność wcześniej czy później przegrywa ze śmiercią. Bez miłości i konfliktów nie możemy żyć, jak bez wody. Akcja skupiona jest wokół wanny, a woda z niej używana jest zarówno do mycia, jak i do wojowania. Obowiązuje poetyka karnawału, w której cały porządek świata zostaje odwrócony. (Paweł Paszta)
Królowa wanny, bohaterka sceny, powracającej jak refren, jest uosobieniem władzy. Wanną jest łódź wypełniona wodą – statek szaleńców – z rodzinką na pokładzie, której głównym zajęciem jest nienawiść do kuzyna i zakaz wpuszczania go do toalety. Trwa wyjątkowy stan wojny, na który wszyscy przyjmują bojowe przydomki. Pomimo zaawansowanych strategii bojowych i knowania ich wysiłki płoną na panewce, gdyż wszystkim i tak kręci cukierkowa blondyneczka, która pojawia się często, mówi mało, a na imię jej Mawet (śmierć)... Postaciom towarzyszy skromna orkiestra pogrzebowo-weselna, przygrywająca refren do dziwnego i szalonego rytmu życia.
Uniwersalna, zabawna, ale i refleksyjna sztuka w reżyserii Pawła Paszty to obowiązkowa pozycja dla miłośników teatru absurdu. (Kacper Ponichtera, Forum Żydów Polskich) Paweł Paszta – absolwent Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej. Jego dotychczasowe prace teatralne prezentowane były na wielu Festiwalach, a „Dziady-Widma” emitowano w TVP Kultura. Pracował m.in. w Teatrze Powszechnym w Warszawie, Teatrze Bagatela w Krakowie, Teatrze Horzycy w Toruniu, Teatrze Kamienica, gdzie wyreżyserował autorski spektakl „Podwórko Korczaka”. Jest również autorem kilku adaptacji teatralnych i twórcą niezależnej grupy teatralnej Atu Teatr. W Teatrze Żydowskim można obejrzeć: „Chleb powszedni”, „Koszałki opałki” czy „Opowiadania nie tylko dla dzieci”.
Impreza towarzysząca
Uwaga! Spektakl dla widzów powyżej 16 roku życia. Spóźnieni widzowie nie zostaną wpuszczeni na spektakl. Spóźnionym widzom nie przysługuje zwrot pieniędzy za zakupione bilety
Duża scena Teatru Żydowskiego, Plac Grzybowski 12/16
Impreza biletowana, bilety do nabycia na www.eventim.pl i www.teatr-zydowski.art.pl oraz od 3 sierpnia w kasie Teatru Żydowskiego, tel. 22 850 56 56
24 SIERPNIA 2015, poniedziałek
godz. 17.00 „Kot rabina”, część 1. „Bar Micwa” – czytanie performatywne komiksu Joanna Sfara
Reżyseria i adaptacja: Jacek Papis
Obsada: Joanna Rzączyńska, Marcin Błaszak, Dawid Szurmiej, Marek Węglarski
„Kot rabina” to jeden z najważniejszych współczesnych komiksów. Joann Sfar opowiadając rodzinne legendy o swoich żydowskich przodkach mieszkających w Algierii, tworzy pełen humoru traktat o religii, społeczeństwie i kulturze. Arcyżydowski kot zaczyna gadać, wprawiając wszystkich w osłupienie i poddając w wątpliwość niezachwiane dotąd pewniki. A na dodatek zakochuje się bez pamięci w swojej pani i by stać się jej godnym, domaga się obrzezania i Bar Micwy. Ale czy miłość między kobietą a kotem może mieć jakąkolwiek przyszłość...?
Czytaniu towarzyszy premiera nowego albumu z przygodami Kota rabina wydawnictwa Prószyński i S-ka.
Scena na piętrze Teatru Żydowskiego, Plac Grzybowski 12/16
Wstęp po potwierdzeniu obecności, wejściówki do odbioru w Biurze Festiwalowym od 3 sierpnia, tel. 22 620 55 85; 652 16 48
godz. 18.00 „Glany na glanc” [Cherry Docs] – czytanie performatywne sztuki Davida Gow’a (Kanada), w reż. Krzysztofa Rzączyńskiego
Przekład: Hanna Szczerkowska
Występują: Tomasz Tyndyk, Adam Woronowicz
Liberalny adwokat, Żyd, broni z urzędu młodego skinheada, który został aresztowany za śmiertelne pobicie Hindusa. Starcie dwóch światopoglądów i dwóch postaw, ale jedna sprawa, która im przyświeca – wywalczenie możliwie najmniejszego wyroku – to sytuacja wyjściowa, elektryzująca i emocjonalna na najwyższych obrotach. Historia nie jest jednak schematyczna: dobry adwokat – zły skinhead. Weryfikuje obie postawy, zadaje pytania: na ile można być liberalnym, czy w konfrontacji z realnymi przypadkami zła potrafimy być tolerancyjni? Czy potrafimy dostrzec człowieka w przestępcy? Czy naszą tożsamość określa tylko to, co wydaje nam się wrogie, obce? I czy jest możliwa prawdziwa przemiana postawy? Sztuka Davida Gow’a, kanadyjskiego aktora, dramatopisarza i reżysera powstała w 1998 roku, pod wpływem fali zbrodni na tle rasowym w Toronto. W 2006 roku rozszerzona adaptacja „Glanów na glanc” miała swoją premierę filmową (pt. "Steel Toes”).
Krzysztof Rzączyński – reżyser filmowy i teatralny, scenarzysta, autor nagradzanych krótkometrażowych filmów fabularnych i dokumentalnych, m.in. „Ślubu”, „Krajobrazu przed ciszą”, „Taty zza żelaznej kurtyny”, „W sprawie ducha”. Absolwent reżyserii na PWSFTviT w Łodzi oraz dziennikarstwa na UW. Na Festiwalu Warszawa Singera w 2009 roku zaprezentował „Wyzna(nie)” Katii Czarnej, w swojej reżyserii.
Tomasz Tyndyk ukończył PWSFTViT w Łodzi. Za rolę w przedstawieniu dyplomowym otrzymał nagrodę na Międzynarodowym Festiwalu Szkół Teatralnych Spotkania ’99 w Brnie oraz na XVII Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi. W latach 1999-2005 był związany z Wrocławskim Teatrem Współczesnym, a od 2005 roku należy do zespołu TR Warszawa. Wystąpił w wielu rolach teatralnych i filmowych.
Adam Woronowicz ukończył Akademię Teatralną w Warszawie. Aktor związany głównie ze scenami warszawskimi: Teatrem Powszechnym i TR. Występował też gościnnie w Teatrze Ateneum i Wrocławskim Teatrze Współczesnym, a także w Teatrze Telewizji. Stworzył ważne role filmowe, m.in. w filmie „Popiełuszko. Wolność jest w nas”. Na swoim koncie ma liczne nagrody i wyróżnienia, jest laureatem m.in. Grand Prix V Festiwalu Teatru PR i Teatru TVP „Dwa teatry” i nagrody filmowej „Orzeł”.
Klub Mamele, Plac Grzybowski 12/16
Wstęp po potwierdzeniu obecności, wejściówki do odbioru w Biurze Festiwalowym od 3 sierpnia, tel. 22 620 55 85; 652 16 48
godz. 19.00 GŁOWA PEŁNA PTAKÓW [FEIGELECH IN KOP] spektakl w reż. Mottiego Awerbucha (Izrael)
z udziałem damy izraelskiej sceny teatralnej Anabelle oraz wybitnego izraelskiego aktora Uriego Kowalskiego
Oprawa muzyczna: Tiery Vidder
„Głowa pełna ptaków” to dziejąca się współcześnie, tragikomiczna historia, której korzenie sięgają holokaustu. Spektakl bardzo kameralny, w którym główne role są grane brawurowo przez dwójkę niemłodych już artystów. Blume jest bezdomną żyjącą na ulicy. Jest ubrana jak panna młoda i twierdzi, że jest aktorką, która występowała w teatrze jidysz w Wilnie. Henoch jest ulicznym handlarzem, sprzedającym ptaszki gwizdki. Przed wojną w Polsce był badchanem. Dwie oderwane od otoczenia osoby spotykają się na promenadzie w Tel Awiwie. Henoch proponuje Blume małżeństwo. Czy uda im się pokonać traumy i lęki z przeszłości i być razem?
Motty Awerbuch – izraelski dramaturg i reżyser, wykładowca w Akademii Muzyki i Tańca w Jerozolimie. Przez kilka lat pracował jako reżyser i dramaturg w Teatrze Yiddishpil. Anabella – aktorka sceny żydowskiej w Izraelu. Pracowała z Szymonem Dżiganem i z wieloma innymi niezależnych grupami, popularnymi w Izraelu. W ciągu ostatnich dwudziestu lat pojawia się głównie w izraelskim Teatrze Yiddishpil, gdzie w wielu sztukach zagrała główne role.
Uri Kowalski – wybitny aktor izraelski, który swoją karierę rozpoczął jako dziecko na scenie Teatru Żydowskiego w Warszawie, za dyrekcji Idy Kamińskiej. Po emigracji do Izraela występował początkowo w teatrze hebrajskim. Od wielu lat jest gwiazdą Teatru Yiddishpil, w którym zagrał niezliczoną ilość ciekawych i barwnych ról.
Duża scena Teatru Żydowskiego, Plac Grzybowski 12/16
Impreza biletowana, bilety do nabycia na www.eventim.pl i www.teatr-zydowski.art.pl oraz od 3 sierpnia w kasie Teatru Żydowskiego, tel. 22 850 56 56
25 SIERPNIA 2015,wtorek
godz. 18.00 „Sonia Muszkat” – czytanie performatywne sztuki Savyon Liebrecht (Izrael), w reż. Krzysztofa Popiołka
Przekład: Michał Sobelman
Występują: Małgorzata Majewska, Joanna Przybyłowska, Barbara Szeliga, Piotr Wiszniowski
Bogata żydowska rodzina, siostry Paula i Lidia oraz Albert, syn starszej z nich, ukrywa się w piwnicy na terenie własnej posiadłości. Na zewnątrz szaleje wojna, oni zaś próbują przetrwać w trudnych warunkach. Znajomy adwokat wysyła im do pomocy Sonię, młodą i nieznającą życia chrześcijankę. Obecność dziewczyny dodatkowo komplikuje i tak trudne relacje bohaterów. Albertowi trudno jest wytrzymać w zamknięciu, więc aby przytrzymać przy sobie grożącego ucieczką siostrzeńca i syna, siostry podsuwają mu Sonię. Nie przewidują jednak, że Albert naprawdę się zakocha, a służąca zajdzie w ciążę. Ta miłość ma cechy kazirodztwa – okazuje się bowiem, że dziewczyna także należy do rodziny, a historia jej matki to skrzętnie skrywana tajemnica. Zdeterminowana Sonia dąży do poznania prawdy. Nie cofając się przed wykorzystaniem słabości uwięzionych i zmęczonych Żydów, zmusza ich do konfrontacji z przeszłością.
Sztuka na licencji Agencji Dramatu i Teatru ADiT.
Krzysztof Popiołek jest studentem V roku reżyserii teatralnej krakowskiej PWST i magistrem prawa, ukończył także klasę fortepianu I stopnia. Pracował jako asystent Krystiana Lupy, Michała Zadary, Barbary Wysockiej oraz Briana Michaelsema. W 2011 roku odbył praktykę w dwóch teatrach brytyjskich oraz wziął udział w organizacji City of London Festival, asystując australijskiej orkiestrze symfonicznej. Współpracował m.in. z Teatrem Polskim we Wrocławiu, Teatrem im. J. Słowackiego w Krakowie, Teatrem im. S. Jaracza w Olsztynie, Gdańskim Teatrem Szekspirowskim oraz Teatrem Dramatycznym im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu.
Scena na piętrze Teatru Żydowskiego, Plac Grzybowski 12/16
Wstęp po potwierdzeniu obecności, wejściówki do odbioru w Biurze Festiwalowym od 3 sierpnia 2015 r., tel. 22 620 55 85; 652 16 48
26 SIERPNIA 2015, środa
godz. 17.00 „One same” – spektakl o kobietach, które odważyły się wyjść poza schemat: Helenie Rubinstein, Irenie Krzywickiej, księżnej Stephenie von Hohenlohe, Annie Held, Sophie Tucker
Scenariusz i reżyseria: Karolina Kirsz, scenografia i kostiumy: Aleksandra Szempruch, opracowanie muzyczne: Jacek Mazurkiewicz
Występują: Ewa Dąbrowska, Ewa Greś, Sylwia Najah, Alina Świdowska, Ernestyna Winnicka
W dziwnej, nieziemskiej przestrzeni spotykają się niezwykłe kobiety. Żydówki-buntowniczki, skandalistki: Helena Rubinstein – ortodoksyjna Żydówka z Kazimierza, która „podarowała światu piękno”, Irena Krzywicka – przedwojenna gorszycielka, która walczyła o zalegalizowanie aborcji i „chciała wyniszczyć polski naród świadomym macierzyństwem”, księżna Stephenie von Hohenlohe – nisko urodzona Żydówka i agentka Hitlera oraz Anna Held – gwiazda Broadwayu początku wieku i Sophie Tucker – słynna amerykańska śpiewaczka urodzona w Tulczynie na Podolu.
Każda z nich pisze swój życiorys a całość przybiera kształt wspólnego utworu o wolności. Czy istnieje niebo dla takich kobiet? Czy można być sobą, żyjąc w zgodzie z tradycją? Jaką płaci się cenę za zerwane więzi? Czy skandal ma twarz kobiety i czy za wewnętrzną wolność trzeba zapłacić samotnością?
Karolina Kirsz ukończyła Wydział Reżyserii oraz Wydział Wiedzy o Teatrze AT w Warszawie, Wydział Filozofii UW. Wyreżyserowała spektakle: „Zima w czerwieni” A. Rappa w Teatrze Rampa/Scena Eksperymentalna w Warszawie, (Pierwsza Nagroda na XII Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym ZDARZENIA), „Pułapka” T. Różewicza w ramach cyklu „Studio in Progress” w Teatrze Studio w Warszawie, „Końce świata” M. Beckera oraz „69” I. Bauersimy, adaptację „Dotknij wiatru, dotknij wody A. Oza w Teatrze Żydowskim w Warszawie, „Uwodziciela” R. Paczochy w Teatrze Powszechnym w Warszawie, „Jestem swoją własną żoną” D. Wrighta w Teatrze oraz „ Ulotny” według scenariusza własnego (36 PPA we Wrocławiu).
Impreza towarzysząca
Scena na piętrze Teatru Żydowskiego, Plac Grzybowski 12/16
Impreza biletowana, bilety do nabycia na www.eventim.pl i www.teatr-zydowski.art.pl oraz od 3 sierpnia w kasie Teatru Żydowskiego, tel. 22 850 56 56
godz. 20.00 „Pięć kilo cukru” – czytanie performatywne sztuki Gura Korena (Izrael), w reż. Pawła Paszty
Reżyseria i opracowanie muzyczne: Paweł Paszta, przekład: Paloma Aksman, Dagmara Labok, Paulina Muciok, Emilia Szulc, Agnieszka Witkowska, Julita Wolska – pod opieką Agnieszki Olek
Występują: Alicja Dąbrowska, Mateusz Rusin, Michał Żerucha
„Pięć kilo cukru” to tragikomiczna opowieść łącząca pamięć o przeszłości z ironią współczesnego młodego człowieka. Opowiada historię współczesnego reżysera izraelskiego, którego odwiedza duch jego dziadka i prosi o interwencję. Chodzi o książkę ze wspomnieniami dotyczącymi wydarzeń z czasów II wojny światowej, którą niejaki Joad Ryba ma zamiar wkrótce opublikować, aby przywołać pamięć o swoim z kolei dziadku. Tak się składa, że dziadek głównego bohatera i dziadek Ryby obecnie siedzą razem w zaświatach, ale pewną historię opisaną w książce pamiętają zgoła inaczej. Główny bohater dostaje więc do wykonania misję – nakłonić Joada Rybę, by wprowadził w oddanym już do druku egzemplarzu pewną korektę…
Austriackie Forum Kultury, ul. Próżna 7/9
Wstęp wolny
godz. 21.30 „Kot rabina”, część 2. „Malka Lwi Król” – czytanie performatywne komiksu Joanna Sfara
Reżyseria i adaptacja: Jacek Papis
Występują: Joanna Rzączyńska, Marcin Błaszak, Ryszard Kluge, Henryk Rajfer, Dawid Szurmiej, Marek Węglarski
Druga część opowieści o niezwykłym, gadającym kocie to historia Malki – geniusza i szarlatana, pogromcy lwów i wielkiego oszusta. Historia Algierii w początku minionego stulecia, gdzie Żydzi i Arabowie, choć nie bez konfliktów, potrafili żyć ze sobą w zgodzie, czerpać od siebie na wzajem. Przepiękny, przetłumaczony na wiele języków komiks Joanna Sfara, który doczekał się już ekranizacji, tym razem w wersji w teatralnej. Scena na piętrze Teatru Żydowskiego, Plac Grzybowski 12/16 Wstęp po potwierdzeniu obecności, wejściówki do odbioru w Biurze Festiwalowym od 3 sierpnia, tel. 22 620 55 85; 652 16 48
27 SIERPNIA 2015, czwartek
godz. 16.00 „Boże mój” – czytanie performatywne sztuki Anat Gov (Izrael), w reż. Iwony Siekierzyńskiej
Występują: Ewa Dąbrowska (Ella), Janusz Chabior (B.)
Przedstawienie opowiada o spotkaniu psychoterapeutki Elli z jej pacjentem – tajemniczym panem „B.”, który przedstawia się jako... Bóg. Jest zmęczony, załamany i postanawia poddać się terapii. Czterdziestokilkuletnia Ella, która łączy pracę terapeuty z opieką nad niepełnosprawnym synem, ma niecałą godzinę na to, żeby mu pomóc i tym samym uratować cały świat.
Iwona Siekierzyńska – reżyser, absolwentka psychologii i reżyserii filmowej. Autorka filmów fabularnych i dokumentalnych. W 2014 roku zrealizowała swój debiut teatralny – „Kobro” wg dramatu Małgorzaty Sikorskiej Miszczuk, który otrzymał nagrodę dziennikarzy za najlepszą sztukę roku.
Ewa Dąbrowska – aktorka związana od lat z Teatrem Żydowskim. Ma na swoim koncie wiele ról teatralnych u takich reżyserów, jak m.in. J. Bratkowski „Uriel Akosta”, Sz. Szurmiej „W nocy na starym rynku” ,"Dybuk", G. Tencer „Cud purymowy”, „Dla mnie bomba", J. Szurmiej „Skrzypek na dachu"/z rolą Gołdy, „Ach Odessa Mama”, P. Cieplak „Księga Raju”, P. Paszta „Królestwo Wszechwanny”. Zagrała także w monodramie „Mur” o Irenie Sendlerowej, w reż. M. Wojtyszki, spektaklu nagrodzonym w 2012 r. na 41.Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Jednego Aktora we Wrocławiu. Występuje również w polskich filmach i serialach oraz w niezależnych projektach teatralnych i muzycznych poświęconych m.in. Zuzannie Ginczance i Osipowi Mandelsztamowi. W 2009 otrzymała odznaczenie Zasłużony dla Kultury Polskiej.
Janusz Chabior – aktor filmowy i teatralny. Jego pierwsza głośną i nagradzaną rolą był Wiktor w „Made in Poland” Przemysława Wojcieszka. Ostatnio grał m.in. w filmach „Drogówka” Wojciecha Smarzowskiego, „Hardkor Disko” Krzysztofa Skoniecznego i „Służby specjalne” Patryka Vegi. Wolny strzelec, związany z wieloma teatrami.
Klub Mamele, Plac Grzybowski 12/16
Wstęp po potwierdzeniu obecności, wejściówki do odbioru od 3 sierpnia w Biurze Festiwalowym, tel. 22 620 55 85; 652 16 48
godz. 17.00 „Aktorzy żydowscy”, reż. Anna Smolar – spektakl Teatru Żydowskiego
Scena na piętrze Teatru Żydowskiego, Plac Grzybowski 12/16
„Aktorzy żydowscy” to prawdziwy popis aktorów Teatru Żydowskiego – dowód, że nie mają żadnych powodów do kompleksów. Są błyskotliwi, powściągliwi, a zarazem charyzmatyczni. Gwiazdy, które nie gwiazdorzą, ba – gwiazdy, które mało kto zna. („Wreszcie Teatr Żydowski”, Witold Mrozek, Gazeta Wyborcza – Stołeczna)
Impreza biletowana, bilety do nabycia na www.eventim.pl i www.teatr-zydowski.art.pl oraz od 3 sierpnia w kasie Teatru Żydowskiego, tel. 22 850 56 56
28 SIERPNIA 2015, piątek
godz. 19.30 „Zwierzenia bez/robotnego aktora, czyli scenariusz na jednego aktora, najlepiej bezrobotnego” – monodram Marcina Zarzecznego
„Zwierzenia bez/robotnego” aktora to prawdziwa opowieść o determinacji w dążeniu do realizacji marzeń. Sceny z życia bezrobotnego artysty, są na tyle uniwersalne, że każdy człowiek bez pracy zobaczy w nich obraz samego siebie. O sprawach ważnych i trudnych mówi się tu w sposób lekki i żartobliwy, bez użalania się nad własnym losem. Główny nacisk położony jest na budowaniu atmosfery intymnej relacji bohatera z widzem, przypominającej rozmowę dobrych przyjaciół.
Marcin Zarzeczny, w formie autorskiego monologu, opisuje swoje doświadczenia związane z poszukiwaniem pracy. „Zwierzenia...” to monodram, który powstał w kuchni bezrobotnego aktora, w ciągu dwóch lat został wystawiony blisko 80 razy w kilkudziesięciu miastach Polski, na Islandii, w Iranie, Niemczech, monodram otrzymał również zaproszenie na East Festival w Wenezueli oraz w festiwal w rumuńskiej Timisoarze, a fragmenty scenariusza zostały trzykrotnie opublikowane w USA.
Klub Skład Butelek, ul. 11 listopada 22
Wstęp wolny
godz. 19.30 „Josela Rakowera rozmowa z Bogiem” Zvi Kolitza w interpretacji Sławomira Hollanda
Muzyka i wykonanie: Michał Górczyński, przekład Artur Kuć
Zvi Kolitz swój tekst napisał w 1946 roku. „Josela Rakowera rozmowa z Bogiem”, jak pisze o tekście dr hab. Krzysztof Bielawski, filolog i tłumacz, wykładowca na UJ, to do dziś: „…najbardziej przejmujące świadectwo teologicznego i religijnego namysłu nad tragedią Zagłady, oglądanej przez pryzmat wiary ze wszystkimi tego konsekwencjami; świadectwo wiary, któremu udało się dotknąć samej istoty dramatu ludzkiej egzystencji”.
Sławomir Holland – aktor, absolwent PWST we Wrocławiu. Współpracował z wieloma stołecznymi scenami, od 2007 roku był członkiem zespołu i do dziś współpracuje z Teatrem Ateneum. Ma w swoim dorobku wiele głównych i znaczących ról teatralnych oraz udział w ponad stu filmach i serialach. Przedstawienie „Josela Rakowera rozmowa z Bogiem” z jego udziałem otrzymało w 2012 r. Nagrodę Publiczności na III Łódzkim Festiwalu Monodramu „Mono w Manu”.
Michał Górczyński – muzyk i kompozytor, absolwent Akademii Muzycznej im. Chopina. Zajmuje się improwizacją i interpretacją muzyki współczesnej. Jako solista występował z Kwartetem Śląskim, Orkiestrą „Aukso” i Filharmonią Podlaską. Od 2002 roku współtworzy zespół „Kwartludium” a od 2008 współpracuje m.in. z „Tik Takiem” Patrykiem Matelą. Impreza towarzysząca zorganizowana przez Staromiejski Dom Kultury Piwnica Na Wójtowskiej, ul. Zakroczymska 11, wejście od ul. Wójtowskiej Bilety w cenie 25 zł, zasady rezerwacji biletów na stronie www.scenapw.sdk.pl
godz. 21.30 „Rodziny, których nie ma, czyli anonimowi Żydzi Polscy” – spektakl Teatru Żydowskiego
Reżyseria: Wojtek Klemm, scenariusz: Wojtek Klemm, Michał Pabian, muzyka: Dominik Strycharski
Występują: Ewa Greś, Ryszard Kluge, Agnieszka Przepórska (gościnnie), Dawid Rafalski (gościnnie), Dominik Strycharski (gościnnie)
Projekt „Rodziny, których nie ma, czyli Anonimowi Żydzi Polscy” poświęcony jest zjawisku przerwanych biografii pokoleniowych, które utrudnia, a niekiedy uniemożliwia odtworzenie tożsamości kulturowej jednostki. Poszukiwania autorów nie skupiają się wyłącznie na skomplikowanych kolejach historii, ale dotyczą takich problemów jak przemilczenie, tajemnica, wstyd, zakłamanie, dzięki czemu do tematu odnajdywania „żydowskiej prawdy o sobie” podchodzą od strony bardziej społecznej niż martyrologicznej.
Quasi-dokumentalna struktura dramaturgiczna tekstu przedstawia biografie „przemilczanych” tak, jakby każda z historii była schematem, sposobem na odcięcie się od przeszłości. Przeszłości naznaczonej przemocą, lękiem, zagubieniem. Kolejne warstwy wykorzeniania i sprytnych przemilczeń, bełkotliwych wyjaśnień w strukturze tekstu doprowadzają do tego, że bohaterowie, żyjący w świecie tajemnicy i lęku o prawdziwej tożsamości, dyskutować mogą jedynie podczas terapeutycznego spotkania Anonimowych Żydów Polskich.
Reżyser (i współautor scenariusza) W. Klemm umiejętnie ukazuje świat stereotypów, z którymi zmagają się bohaterowie.(…) „Rodziny…” to przedstawienie mądre i ważne, godne polecenia każdemu, kto lubi przez chwilę chociaż spróbować skupić się na niełatwych niekiedy, ale koniecznych pytaniach. (Rafał Dajbor, www.warszawa.pl)
Wojtek Klemm ukończył Hochschule für Schauspielkunst „Ernst Busch” w Berlinie. Reżyserował w wiedeńskim Volkstheater i w Tel Awiwie, w Deutsches Theater w Getyndze i w Volksbühne w Berlinie. Od 2005 roku pracuje także w Polsce: w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku („Kronika zapowiedzi śmierci” wg D. Lindemanna, G. G. Márqueza i B. Prusa), w Teatrze Powszechnym w Warszawie („Omyłka” wg B. Prusa, M. Konopnickiej i P. Demirskiego), w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie („Piekarnia” B. Brechta), we Wrocławskim Teatrze Współczesnym („Cement” H. Müllera), w Teatrze Współczesnym w Szczecinie („Judyta” F. Hebbla).
Impreza towarzysząca
Klub Mamele, Plac Grzybowski 12/16
Impreza biletowana, bilety do nabycia na www.eventim.pl i www.teatr-zydowski.art.pl oraz od 3 sierpnia w kasie Teatru Żydowskiego, tel. 22 850 56 56
29 SIERPNIA 2015, sobota
godz. 19.00 „Mam na imię Psyche” – recidrama w wykonaniu Anny Marii Grabińskiej
Reżyseria: Marek Wysocki, adaptacja: Anna Grabińska, efekty audiowizualne; management: Maciej Firmanty
Spektakl zanurzony w rzeczywistości psychotycznej. W zamkniętym zakładzie dla obłąkanych poznajemy historie trzech kobiet – różniących się między sobą wiekiem, wyznaniem, przekonaniami: Żydówki, która przez napotkane okrucieństwo i niesprawiedliwość ludzką traci zmysły; kobiety pochodzenia islamskiego postanawiającej poświecić własne życie w samobójczym ataku terrorystycznym oraz skromnej, młodej Cyganki, której społeczeństwo odbiera prawo do życia. Ich indywidualne doświadczenia – a może doświadczenie wydarzające się w tylko w jednym ciele i jednym, chorym umyśle kobiety – w namacalny, a momentami okrutny sposób uświadamiają, że choroba staje się siłą ponadkulturową i ponadwyznaniową – siłą wszechobezwładniającą…
W spektaklu wykorzystano teksty m.in.: J. Słowackiego, I. Sajko, A.M. Grabińskiej. Anna Maria Grabińska – dyplomowana aktorka dramatu, piosenkarka z zamiłowania, pisarka z wyboru, specjalistka terapii teatrem. Obecnie w trakcie doktoryzacji z literaturoznawstwa. Aktorstwa uczyła się w Polsce, Wiedniu i Barcelonie. Jej dorobek artystyczny to dziesiątki spektakli i koncertów, m.in. w „Piwnicy pod Baranami”. Nagrodzona przez Związek Artystów Scen Polskich za niezwykle dojrzałą interpretację piosenki aktorskiej. Występuje w teatrach, filmach oraz serialach, w Polsce i za granicą.
Czas trwania spektaklu: ok. 60 min
Piwnica Na Wójtowskiej, ul. Zakroczymska 11, wejście od ul. Wójtowskiej
Wstęp za zaproszeniami, zaproszenia do odbioru od 19 sierpnia 2015 w sekretariacie Staromiejskiego Domu Kultury, Rynek St. Miasta 2 – szczegóły: www.sdk.pl
30 SIERPNIA 2015, niedziela
godz. 13.00 „Kot rabina”, część 3. „Afrykańska Jerozolima” – czytanie performatywne komiksu Joanna Sfara
Reżyseria i adaptacja: Jacek Papis
Występują: Ewa Greś, Marcin Błaszak, Piotr Chomik, Ryszard Kluge, Piotr Sierecki, Dawid Szurmiej, Marek Węglarski
Trzecia część serialu o kocie rabina zabiera nas w podróż przez Afrykę w poszukiwaniu „czarnej Jerozolimy”. Czy legendarne miasto w ogóle istnieje, czy to tylko utopia o ziemi obiecanej, gdzie Żydzi mogą żyć w spokoju i dobrobycie? Co tym razem zmajstruje kot ironista, który poddaje w wątpliwość wszystkie obiegowe prawdy? Opowieść dla widzów o mocnych nerwach... :-)
Scena na piętrze Teatru Żydowskiego, Plac Grzybowski 12/16
Wstęp po potwierdzeniu obecności, wejściówki do odbioru w Biurze Festiwalowym od 3 sierpnia, tel. 22 620 55 85; 652 16 48
godz. 16.00 Podróż słowno-dźwiękowa: „Cudzoziemski Ptak” – występują: Anna Rozenfeld, Dorota Liliental, Raphael Rogiński
Adaptacja tekstów i scenariusz: Anna Rozenfeld, Dorota Liliental, muzyka: Raphael Rogiński
Ptaki występujące w opowiadaniach Icchoka Lejbusza Pereca jawią się jako symbole wzniosłości, odrodzenia i wolności i jako alegoryczne wyobrażenie żydowskiej duszy i jej tęsknot. Postacie ptaków i skrzydlatych istot wpisują się z kolei w misterną tkaninę znaczeń, odniesień biblijnych i losów narodu żydowskiego. Metafizyczny klimat spotkania doskonale podkreśla muzyka Raphaela Rogińskiego, która pomoże nam choć na chwilę oderwać się od tego co świadome i ziemskie.
Przygotowując program poświęcony twórczości Pereca, prezentowany w tłumaczeniu na język polski i w oryginale, artyści chcą uczcić setną rocznicę śmierci tego wybitnego pisarza języka jidysz i poruszyć wyobraźnię widzów mistyką jego opowiadań.
Dorota Liliental – absolwentka Wydziału Sztuk Dramatycznych kalifornijskiego Uniwersytetu w Berkeley (1988). Pierwsze doświadczenia na scenie zdobywała w San Francisco. Po kilkunastu latach emigracji w Stanach Zjednoczonych wróciła do Polski, kraju jej dzieciństwa. Mieszka w Warszawie, pracuje jako aktorka filmowa, a także jako lektorka użyczająca głosu w nagraniach radiowych i telewizyjnych oraz jako lektorka języka angielskiego i tłumaczka.
Anna Rozenfeld – badaczka historii żydowskiej, języka i kultury jidysz; malarka i aktorka. W przeszłości związana z Teatrem Żydowskim im. Estery Rachel i Idy Kamińskich w Warszawie. Obecnie realizuje własne projekty artystyczne i edukacyjne, współpracuje z wieloma instytucjami i festiwalami kultury żydowskiej w kraju i za granicą. Stypendystka YIVO Institute for Jewish Research w Nowym Jorku (2014-2015).
Klub Mamele, Plac Grzybowski 12/16
Impreza biletowana, bilety do nabycia na www.eventim.pl i www.teatr-zydowski.art.pl oraz od 3 sierpnia w kasie Teatru Żydowskiego, tel. 22 850 56 56
godz. 18.30 „Ogrody Frau Hess” – czytanie performatywne dramatu Frederica Miltona Marcusa Reżyseria i adaptacja: Karolina Kirsz
Występują: Ernestyna Winnicka, Andrzej Blumenfeld
Hitlerowskie Niemcy 1944 roku. Isaac Baum – przed wojną profesor botaniki – zostaje odesłany z obozu koncentracyjnego do pracy w charakterze ogrodnika, do posiadłości Ilse Hess, żony zastępcy Führera – Rudolfa Hessa. W tej opartej na faktach sztuce spotykamy kobietę i mężczyznę, którzy pomimo nieprzekraczalnych różnic i okrucieństwa wojny ulegają wzajemnej fascynacji i pożądaniu.
„Ogrody Frau Hess” to debiut sceniczny amerykańskiego dramatopisarza. Prapremiera sztuki, w reżyserii Rana Avniego, odbyła się w 2001 r., w The Jewish Repertory Theatre w Nowym Jorku.
Ernestyna Winnicka – aktorka teatralna i filmowa, absolwentka Studia Aktorskiego przy Teatrze Żydowskim w Warszawie, w którym gra od ponad 20 lat. Wcześniej współpracowała m. in. z Teatrem Polskim w Szczecinie, Teatrem Dramatycznym im. Szaniawskiego w Płocku, Teatrem Narodowym i Teatrem Ochoty w Warszawie. Grała w wielu spektaklach Adama Hanuszkiewicza, m. in. Katarzynę Iwanownę w „Braciach Karamazow”, oraz w przedstawieniach Juliusza Machulskiego: „Pannie Julii”, „Balladynie” czy „Hamlecie”. Można ją również zobaczyć w kilku filmach m. in. w „Nie było słońca tej wiosny”, „Austerii” i „Trędowatej”.
Andrzej Blumenfeld – aktor teatralny i filmowy, absolwent warszawskiej Akademii Teatralnej. Debiutował w Teatrze Narodowym w Warszawie, później występował także w Bałtyckim Teatrze Dramatycznym w Koszalinie, Teatrze Wybrzeże w Gdańsku i Teatrze Studio w Warszawie. W latach 1997-2011 należał do zespołu Teatru Narodowego, gdzie zagrał m. in. Oswalda w „Królu Learze” i Borysa Siemionowa-Piszczyka w „Wiśniowym sadzie”. Aktualnie występuje w Teatrze Dramatycznym, gdzie można go zobaczyć w „Cudotwórcy” oraz w „Absolwencie”. Wystąpił w ponad 40 filmach, m. in. w „Kornblumenblau”, „Obywatelu Piszczyku”, „Lawie” i „Pianiście”. Ma w swoim dorobku liczne role telewizyjne, użyczał też głosu w dubbingu. Został odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi.
Scena na piętrze Teatru Żydowskiego, Plac Grzybowski 12/16
Wstęp po potwierdzeniu obecności, wejściówki do odbioru w Biurze Festiwalowym od 3 sierpnia, tel. 22 620 55 85; 652 16 48
31 SIERPNIA 2015, poniedziałek
godz. 19.00 DYBUK, reż. Maja Kleczewska – spektakl Teatru Żydowskiego
Powstało przenikliwie mądre przedstawienie, ujawniające potencjał artystyczny zespołu Teatru Żydowskiego, potwierdzające głęboki sens misji tego teatru, który otwiera się na nowy język teatru i nowe pokolenia. Wielkie osiągnięcie artystów, osiągnięcie teatru i wzruszające spotkanie pokoleń. (Tomasz Miłkowski, www.aict.art.pl)
Impreza towarzysząca
Czas trwania 2 godz., spektakl bez przerwy. Uwaga! Spektakl dla widzów dorosłych
Duża scena Teatru Żydowskiego, Plac Grzybowski 12/16
Impreza biletowana, bilety do nabycia na www.eventim.pl i www.teatr-zydowski.art.pl oraz od 3 sierpnia w kasie Teatru Żydowskiego, tel. 22 850 56 56
1 WRZEŚNIA 2015, wtorek
godz. 19.00 DYBUK, reż. Maja Kleczewska – spektakl Teatru Żydowskiego
„Dybuk” Mai Kleczewskiej to spektakl, jestem o tym przekonany, przełomowy. Otwiera nowy rozdział w historii Teatru Żydowskiego w Warszawie. („Świat, w którym dzieje się ta historia, poszedł z dymem przez kominy Auschwitz”, Mike Urbaniak, Gazeta Wyborcza, dodatek Wysokie Obcasy on-line)
Impreza towarzysząca
Czas trwania 2 godz., spektakl bez przerwy. Uwaga! Spektakl dla widzów dorosłych Duża scena Teatru Żydowskiego, Plac Grzybowski 12/16
Impreza biletowana, bilety do nabycia na www.eventim.pl i www.teatr-zydowski.art.pl oraz od 3 sierpnia w kasie Teatru Żydowskiego, tel. 22 850 56 56
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |