Pokaz najnowszego spektaklu Philippe’a Quesne, który w ostatnich latach stał się jednym z ulubionych gości europejskich festiwali teatralnych. Philippe Quesne zręcznie gra teatralnymi konwencjami. Tworzy świat, w którym przeplatają się sen i rzeczywistość, muzyka i język. Przygląda się rytuałom dnia powszedniego i przekształca je w melancholijne lub zabawne małe ceremonie. „Swamp Club” to spektakl jubileuszowy, którym Quesne podsumowuje niejako dekadę działalności swego (złożonego z aktorów, tancerzy, muzyków i jego psa Hermèsa!) zespołu – Vivarium Studio.
"Swamp Club" opiera sie głównie na obrazach i dźwiękach, a nieliczne teksty wypowiadane będą przez aktorów w kilku językach: polskim, angielskim i francuskim.
Muzykę do spektaklu, na żywo, zagra kwartet smyczkowy, w składzie: I skrzypce - Marcin Suszycki II skrzypce - Ewa Suszycka altówka - Ewa Guzowska wiolonczela - Tomasz Lisiecki
„Swamp Club” (Klub Bagno)
Zaimprowizowany park rozrywki na śnieżnym pustkowiu, odkrywcy w dżungli roślin doniczkowych odtwarzający Wielki Wybuch, czy trzydziestolatek, który w swoim mieszkaniu bawi się samochodzikiem i kreśli kręgi zimnymi ogniami. Takie fantastyczne choć proste obrazy sprawiły, że Philippe Quesne, artysta plastyk i scenograf, zyskał reputację wielkiego czarodzieja teatru, na wzór Roberta Lepage – z tą tylko różnicą, że magia Quesne’a opiera się na prostych środkach. Za sprawą sztuk scenicznych takich jak “L’effet de Serge”, “La Mélancholie des Dragons”czy “Big Bang”, które lawirują pomiędzy subtelną komedią a zwariowanym humorem. francuski reżyser stał się ulubionym gościem europejskich festiwali teatralnych. Aby uczcić dziesiątą rocznicę swego założonego w 2003 r. w Paryżu Vivarium Studio – zespołu składającego sie aktorów, tancerzy, muzyków i jego psa Hermèsa – Quesne ponownie zbiera swoich wykonawców-poliglotów, aby opowiedzieć nam o dość bezużytecznym centrum kultury zagubionym gdzieś na bagnistych ostępach.
„Swamp Club” jest miejską bajką osadzoną w spokojnej acz niesamowitej scenerii zapomnianego bagniska, siedlisku osobliwych stworzeń, owadów i dźwięków. Wykonawcy grają role artystów odbywających rezydencje w Swamp Club [Klubie Bagno]. Ich gospodarzem i kuratorem jest milkliwy staruszek, który mieszka razem ze stworzeniami wody i lasu. Tu też podejmuje artystów z Polski i Islandii oraz orkiestrę kameralną, z którą nagrywa muzykę klasyczną. Jak to się nierzadko zdarza, nad tym utopijnym ośrodkiem zawisa groźba. Klub musi opracować strategię obrony...
Philippe Quesne zręcznie gra teatralnymi konwencjami. Tworzy świat, w którym przeplatają się sen i rzeczywistość, muzyka i język. Przygląda się rytuałom dnia powszedniego i przekształca je w melancholijne lub zabawne małe ceremonie. Tym samym 10. rocznicę powstania swego Vivarium Studio Quesne świętuje spektaklem, w którym udział biorą zarówno współpracownicy z najwcześniejszych lat jak i wykonawcy, których poznał podczas zagranicznych tras.
Philippe Quesne pierwotnie związany był ze sztukami plastycznymi. Od 2003 r., kiedy powstało Vivarium Studio, stał się jednym z wiodących artystów sztuk performatywnych. Jego spektakle wystawiano na całym świecie, od Avignonu po Nowy Jork i Hong Kong. Polska publiczność miała dotąd okazję zobaczyć jedynie jeden jego spektakl: „Swędzenie skrzydeł” (TR Warszawa, 2007, w ramach projektu „Nowy teatr z Paryża”, którego kuratorką była Joanna Warsza). Prezentacja w ramach programu „# nie jesteś mi obojętny” będzie polską premierą spektaklu „Swamp Club”.
Zapraszamy także na wykład w ramach Teatralnego Klubu Dyskusyjnego: „Philippe Quesne. Przewodnik” – wykład Anny R. Burzyńskiej 29.03. g. 19 Hol Balkonowy
Philippe Quesne / Vivarium Studio
Philippe Quesne lubi porównywać swoje spektakle do serii badań entomologicznych, podczas których, niczym pod mikroskopem, można obserwować ewolucję istoty ludzkiej. Wraz z zespołem, który celowo nazwał Vivarium Studio, Quesne zgłębia teatr, w którym tekst jest zaledwie jednym z wielu elementów kompozycyjnych, kształtując podejmowane tematy niczym rzeźbę a nie po prostu pisząc. Jego inspiracją jest zarówno malarstwo, grafika, jak również wybryki rzeczywistości i osobliwości twórczych działań. Wykształcony jako artysta plastyk, Quesne rozpoczął swoją przygodę z teatrem od scenografii. Zmienia zatem scenę w pełne wymownych odniesień naturalne środowisko, z którym konfrontują się postacie – łagodni i idealistyczni artyści. W przedstawieniach, performansach i instalacjach, w miejscach publicznych i w naturalnym otoczeniu, Quesne nieodmiennie kwestionuje polityczną siłę grupy ludzi, których łączą bliskie mu ideały. Vivarium Studio postępują wbrew klasycznej sztuce dramatycznej, w ich przedstawieniach sceniczna obecność ma wręcz organiczny charakter, tętniąc życiem o niemal fantastycznych kształtach. Pokazywane przez artystów małe ceremonie, składające się z niewinnych gestów i powszednich rytuałów, są kpiące i żartobliwe, a mimo to niezmiernie wymownie demonstrują niedostatki naszego społeczeństwa.
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |