W terminie od 17 do 27 października potrwa Łódź Design Festival. Program tegorocznej edycji podzielony na 3 bloki tematyczne: Spożywanie, Zamieszkiwanie oraz Empatia.
Bloki tematyczne wpisują się w hasło tegorocznej edycji: It’s all about humanity, które Małgorzata Żmijska – Dyrektor Programowa wyjaśnia następująco:
Dzisiaj, jak nigdy dotąd, projektowanie przesiąknięte jest humanizmem i zmierza ku egalitaryzmowi. Design, odchodząc od elitarnych koncepcji estetycznych, przestaje kojarzyć się z luksusem i snobizmem. Zaczyna otwierać się na ludzi i ich problemy. Projektanci coraz częściej wykorzystują swoje umiejętności, by szukać rozwiązań dla rodzin i młodych osób w chronicznym kryzysie, przeprojektowują system więziennictwa, zajmują się starzeniem się społeczeństwa, uświadamiają ludziom ich wpływ na zanieczyszczenie środowiska i wskazują konkretne sposoby na jego zmniejszanie. Tak oto, projektowanie przeżyło ewolucję – z formy podążającej za funkcją do projektowania jako narzędzia do rozwiązywania problemów.
Blok Spożywanie. Spożywanie pokarmu od początku cywilizacji stanowiło centralną część codzienności. O jego formie najczęściej decydują za nas inni. Dlaczego wykształceni projektanci nie odgrywają w tym procesie żadnej roli? Czy nie powinno być wprost przeciwnie? Działania zawarte w programie pokażą, że jedzenie może być traktowane jako produkt, który należy zaprojektować, aby nadawał się do spożycia, ale też by był ergonomiczny czy funkcjonalny. Food design, bawiąc się tradycyjnymi recepturami i lokalnymi smakami, przeciwstawia się uświęconej roli jedzenia jako potężnego nośnika historii i tożsamości kulturowej. W wystawie Food | Design | Humanity kuratorzy Sonja Stummerer
i Martin Hablesreiter (duet Honey&Bunny) umieszczą na trzech długich stołach jadalne obiekty, zaaranżowane smakowicie i z poczuciem humoru w taki sposób, aby idea ich projektu była równie prosta do odczytania jak ich znaczenie i funkcja praktyczna.
Na blok składają się następujące części:
wystawy: Food I Design I Humanity (Program Główny), Art Food (Open Programme), Wokół Stołu (Open Programme), The Wishing Table (Wystawa Towarzysząca), Hungry Planet (Wystawa Towarzysząca)
oprowadzanie kuratorskie: Sonja Stummerer i Martin Hablesreiter
konferencja Food | Design | Humanity
warsztaty prowadzone przez Grzegorza Łapanowskiego, Elizę Mórawską (White Plate), Annę Maksymowicz, Agatę Bielską oraz warsztat dla dzieci Klapsa | Regaty na liściach sałaty – czyli bento z Klapsą (Edukreacja)
spotkania autorskie: premiera światowa książki Honey&Bunny: Eat Design; Eliza Mórawska (White Plate)
Blok Zamieszkiwanie. Zamieszkiwanie, czyli rozważania o tym w jaki sposób organizowana jest przestrzeń mieszkalna i kto o tym decyduje. Za-mieszkanie. Miasto-ogrodów, miasto-ogrodzeń to wystawa przygotowana przez Instytut Architektury. Projekt poświęcony jest zmianom, jakie zaszły we współczesnej architekturze mieszkalnej (a także urbanistyce i planistyce), ich związkom z tożsamością mieszkańców i postępującymi zmianami w przestrzeni miasta oraz tworzącym się stopniowo rozwarstwieniem społecznym.
Blok składa się z następujących części:
wystawy: Za-mieszkanie. Miasto-ogrodów, miasto-ogrodzeń (Program Główny), prezentacja Polskich Red Dotów (Open Programme) oraz przygotowana przez Bęc Zmianę (Wystawa Towarzysząca)
oprowadzanie kuratorskie: Instytut Architektury
Blok Empatia. Empatia to jedna z najważniejszych cech, jakie powinien posiadać projektant o głęboko humanistycznym podejściu do swojej pracy. Wsłuchując się w potrzeby ludzi, z którymi i dla których pracuje tworzy produkty, w naturalny sposób rozwiązujące prawdzie problemy – nawet te nieuświadomione. W efekcie powstają projekty, które istotnie podnoszą jakość życia. Na wystawie DEEP NEED | empatia i projektowanie kuratorki Agnieszka Szóstek i Magda Kochanowska pokażą obiekty i kompletne schematy procesów, które doprowadziły do ich powstania, będące kluczem do zrozumienia sposobu powstawania rozwiązań zorientowanych na użytkownika (User Centered Design).
Blok składa się z następujących części:
wystawy: DEEP NEED | empatia i projektowanie (Program Główny), Operacja Książ (Open Programme), Drzewo (Open Programme), Współczesne improwizacje (Open Programme), Handle with care (Wystawa Towarzysząca), wystawa Davida Carsona (Wystawa Towarzysząca),
warsztaty: Ambient Reminder Bowl (SEEDS), Play Fit,
Service Jam
spotkania autorskie/oprowadzanie kuratorskie: Jurgen Bay, David Carson, Magda Kochanowska i Agnieszka Szóstek
Ponadto w ramach ŁDF 2013 m.in.:
Edukreacja: bawialnia, warsztaty (np. Archidzieciaki: Pneumatyczne miasto, SE-MA-FOR: W małym domku Misia), oprowadzanie dzieci po wystawach, kalendarz)
wystawa must have
finał połączony z wystawą konkursu make me!
Remade Market
Strefa Projektanta
po raz pierwszy konferencja BiznesUp!
Czytelnia
Paradyżowa Kraina
warsztaty, np. Fajne Chłopaki będą uczyć jak wykonać własny notes, Krosno przyjedzie z przenośną hutą szkła
Strefa Miasto – czyli ponad 30 Wystaw Towarzyszących (np. Nenukko) i kilkanaście Wydarzeń Towarzyszących takich jak np. Noc Otwartych Pracowni w Off Piotrkowska i Wi-Ma, Pecha Kucha, spotkania w Muzeum Sztuki
Łódź Design Festival 2013: It’s all about humanity
17-27 października 2013 r.
Łódź
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |