Wystawa Skarby Kamigaty. Japońskie barwne drzeworyty z Osaki 1780−1880 zaproponowana przez Narodowe Muzeum Historii i Sztuki z Luksemburga ukaże niezwykle ciekawy, choć pozostający nieco na uboczu fragment historii japońskiej kultury i sztuki.
Będzie jednak wydarzeniem wyjątkowym nie tylko w zakresie wystawiennictwa w Polsce, ale można się pokusić o stwierdzenie, że również w skali Europy i świata. Drzeworyty tworzone w Edo (dziś Tokio) są od końca XIX wieku niezwykle popularne na całym świecie, ale drzeworyty, które powstawały w tym samym czasie w drugim ośrodku kulturalnym dawnej Japonii : Kioto-Osaka (tzw. region Kamigata) − zwane Kamigata-e lub Osaka-e −znane są i cenione tylko przez nielicznych. Niestety nieliczne dotąd wystawy w muzeach o światowej renomie (Filadelfia, Londyn, Osaka) prezentowały ten interesujący odłam japońskiego tradycyjnego drzeworytu. Dlatego pokazanie drzeworytów tego specyficznego gatunku, z prywatnych kolekcji o światowej renomie w Muzeum Manggha dla naszej instytucji i dla publiczności stanowi niezwykłą okazję. Eksponowanie wystawy w naszej instytucji − następnej w kolejności po muzeum w Luksemburgu świadczy o pozycji Muzeum Manggha jako instytucji muzealnej.
Na wystawie „Skarby Kamigaty. Japońskie drzeworyty barwne z Osaki 1780−1880” zostanie zaprezentowanych 313 drzeworytów, autorstwa około 200 twórców, z kilku prywatnych kolekcji w Europie. Ukażą one wszystkie aspekty i kierunki wyjątkowego zjawiska w zakresie japońskiego tradycyjnego drzeworytu barwnego, jakim były „obrazki z Kamigaty” czyli Kamigata-e lub Osaka-e, czyli tworzone nie w mieście Edo, lecz innym bardzo ważnym ośrodku kulturalnym w dawnej Japonii − w rejonie Kioto i Osaki. Tematem drzeworytów z tego regionu w przeważającej mierze byli aktorzy teatru kabuki, ukazywani przez profesjonalnych artystów i twórców-amatorów o wybitnych zdolnościach z tego regionu w sposób nieco bardziej realistyczny niż to miało miejsce w Edo. Drzeworyty prezentując aktorów na scenie w ich rolach, kostiumach i makijażu, w garderobie i w życiu prywatnym stały się z kolei formą zapisu dokumentacyjnego historii teatru kabuki.
Malarze i twórcy drzeworytów sławili aktorów w drzeworytach, malowidłach i książkach ilustrowanych. Ich twórczość i nowe, specyficzne relacje społeczne, jakie wytworzyły się między wszystkimi artystami, a także odbiorcami sztuki, sprzyjały powstaniu wokół teatru bogatej i barwnej kultury, w której najważniejszym kryterium uczestnictwa było umiłowanie wartości artystycznych. W Osace rozkwit tej kultury przypadł na lata 1780−1830. Te rozmaite kierunki i aspekty kulturowe prezentują drzeworyty z Kamigaty.
Kurator wystawy: Małgorzata Martini
Aranżacja plastyczna: Masakazu Miyanaga
Projekty druków: Rafał Sosin
Skarby Kamigaty. Japońskie barwne drzeworyty z Osaki 1780−1880
Wernisaż wystawy 12 września 2014, godz. 18.00
Wystawa czynna od 13 września do 5 stycznia 2014
Materiały prasowe Muzeum Manggha
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |