Filharmonia Narodowa w Warszawie zaprasza 9 maja o godz. 19:00 na koncert Amore Traditore. Ona, On i ten Trzeci.
Ensemble Club Europa
Olga Pasiecznik - sopran
Artur Stefanowicz - pomysł i scenariusz, kontratenor, reżyseria
Kacper Szelążek - kontratenor
Dorota Cybulska-Amsler - pomysł i scenariusz, klawesyn, kierownictwo muzyczne
Georg Philipp Telemann - Uwertura D-dur TWV55:D4
Georg Friedrich Händel - Bramo d’aver mille vite z opery Ariodante
Alessandro Scarlatti - Bellezze spietate z opery La Griselda
Alessandro Scarlatti - Qualor tiranno amore z opery La Griselda
Leonardo Vinci - E in ogni core diverso amore z opery Catone in Utica
Nicola Porpora - Alto giove z opery Polifemo
Agostino Stefani - T'abraccio mi diva z opery Niobe
Georg Friedrich Händel - Crude furie z opery Serse
Agostino Stefani - Combatton'quest'alma z Canzone spirituali e morali
Giovanni Felice Sances - Usurpator tiranno z Canzone a voce sola sopra il Passacaglia
Claudio Monteverdi - Lamento della ninfa z Madrigali guerrieri e amorosi
Nicola Porpora - T 'amo bel idol mio z opery La Statira
Benedetto Marcello - Sperar voglio z opery La gara amorosa
Georg Friedrich Händel - Amor e qual vento z opery Orlando
Antonio Vivaldi - Nel profondo del cieco mondo z opery Orlando furioso
Georg Friedrich Händel - Ognuno aclami bella virtute z opery Alcina
Program koncertu wypełni olśniewająca retrospekcja twórczości dwóch stuleci muzyki włoskiej, tworzonej przez rodowitych Włochów jak i zafascynowanego nimi Händla. Monteverdi był tym, który wyniósł na wyżyny ekspresyjną monodię i stał się właściwym ojcem opery, odnajdując idealną równowagę pomiędzy deklamacją (właściwą wczesnej operze florenckiej), a elementami popisowymi i najgłębszą ekspresją.
Twórczość kolejnych kompozytorów i ośrodków skłaniała się ku różnym poglądom na operę i oczekiwaniom wobec niej. Ośrodek wenecki (m.in. Vivaldi) akcentował na ogół elementy ludyczne – muzyczny teatr miał dostarczać rozrywki dość lekkiej, nie stroniąc od komizmu i swobodnie mieszając konwencje. Przeciwwagą był styl rodem z Neapolu (Scarlatti, Porpora), z czasem dominujący na całym kontynencie (dzieła Hassego to przykład jego mistrzowskiej recepcji), w którym preferowano jednolitość poważnego wyrazu. Tam też rozwinął się ukochany z czasem także za Alpami wirtuozowski śpiew kastratów, królów osiemnastowiecznej sceny.
Twórczość Händla zaś to zjawisko zupełnie osobne – działając w Londynie eksperymentował z różnymi konwencjami starając się zaspokoić oczekiwania kapryśnej publiczności, wymogi kłopotliwych włoskich gwiazd oraz zmagając się z librettami zróżnicowanej jakości. Choć ta ciągła walka przysporzyła mu ogromu zgryzot, to dziś zawdzięczamy jej niezwykłe spektrum najwspanialszej muzyki, która skupia w sobie wszystko co najciekawsze w osiemnastowiecznej operze.
źródło: organizator
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. Twoja opowieść o mnie | o.laf |
10. przyjemność | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |