W terminie 24-26 kwietnia odbędą się VIII Krajowe Seminarium Etnomuzykologiczne.
Tematem, który pragniemy zaproponować podczas kolejnego seminarium PSE jest festiwal (muzyki tradycyjnej, ludowej, folkowej, etnicznej, world music itp.) jako zjawisko mocno już zakorzenione we współczesnej kulturze miasta i wsi, diametralnie zmieniające wizerunek muzyki tradycyjnej i jej postrzegania.
Dzisiejsze festiwale zdają się coraz skuteczniej przejmować funkcje tradycyjnych rytuałów, zwłaszcza w miastach. Wypełniają potrzeby gromadzenia się, wspólnej wyprawy do niecodziennego świata, często wyidealizowanego, serwującego uczestnikowi szereg atrakcji, które mają go usatysfakcjonować, nie tylko w
danym momencie, ale również w dalszej perspektywie. Świat ten jest jednocześnie światem pewnych wartości. Z kolei z punktu widzenia uczestników sceny, festiwale i konkursy wyznaczają rytm muzycznej egzystencji oraz sposób myślenia o prezentowanym na zewnątrz repertuarze, ale także szerzej – o systemie wartości, światopoglądzie, sposobie na życie i miejscu na ziemi.
Według T. Cooleya (1999) festiwal ma siłę transformacji, zmiany rzeczywistości, a jednocześnie w
sposób symboliczny reprezentuje obiekty, wierzenia, prawdy o wyjątkowym znaczeniu dla danej grupy. Z
jednej strony jest produktem, z drugiej – procesem, którego społeczna i kulturotwórcza siła nie podlega już
dyskusji.
Szczegółowe zagadnienia, które chcielibyśmy poddać refleksji:
1. metodologie etnomuzykologiczne w badaniach festiwali;
2. lokalność, regionalność, etniczność, narodowość, międzykulturowość, globalność w aspekcie badania
festiwali;
3. kanony i przeobrażenia – muzyka tradycyjna / nietradycyjna, ludowa / nieludowa, dobra / zła, swoja /
obca, obecna / nieobecna, potrzebna / niepotrzebna
4. jak działa machina festiwalowa? – organizacja festiwali jako projekt i proces społeczno-kulturowy –
festiwalizacja życia społeczno-kulturalnego;
5. estetyzacje, idealizacje i strategie festiwalowe – aspekty fonii, idei, misji, wizji, promocji, polityki;
6. uczestnik festiwalu – typologie, role, interpretacje;
7. badacz na festiwalu – teorie, praktyki i interpretacje – cele, narzędzia, metody, wnioskowanie;
8. osobowości i indywidualności festiwalowe;
9. festiwal jako element polityki (m.in. kulturalnej, międzykulturowej);
10. turystyka festiwalowa – próba definicji zjawiska;
11. festiwale i ruch festiwalowy a praktyki niematerialnego dziedzictwa kulturowego;
12. edukacyjna rola festiwali.
Szczegółowy program wkrótce!
Rada programowa: dr Joanna Dziadowiec-Greganić,
dr Ewa Grochowska, dr Łukasz Smoluch,
dr. hab., prof. UMCS Katarzyna Smyk
Organizatorzy: Polskie Seminarium Etnomuzykologiczne, Instytut Sztuki PAN
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |