Jakkolwiek współcześnie fotografia stała się medium powszechnie stosowanym, to historia fotografii, w tym fotografii barwnej nie jest szeroko znana.
Wystawa organizowana w Muzeum Narodowym w Gdańsku przybliży publiczności istotę autochromu, jego magiczną atmosferę i przydatność barwnego medium dla dokumentacji rzeczywistości sprzed ponad 100 lat. Ta oryginalna technika, praprzodek fotografii cyfrowej jako pierwsza fotografia barwna na szklanych płytkach została opatentowana w 1903 roku, przez Braci Lumière. Auguste i Louis Lumière znani głównie z równie rewolucyjnego wynalazku jakim był kinematograf, skomercjalizowali wynalazek w 1907, rozpoczynając produkcję płyt szklanych ze specjalną barwioną skrobiową emulsją, które służyły utrwaleniu kolorowego świata. Z ich epokowego wynalazku korzystali z entuzjazmem fotografowie zawodowi jak i amatorzy aż do lat trzydziestych XX w i popularyzacji technologii fotografii na filmie celuloidowym przez firmę Kodak.
Wystawa jest premierową w Polsce ekspozycją francuskiej unikalnej kolekcji, prezentowanej w 2013 roku w ramach programu Marsylia Europejska Stolica Kultury. Eksponowane autochromy pochodzą ze zbiorów prywatnych Soizic Audouard i Elisabeth Nora, ale także z kolekcji spadkobierców braci Lumière i innych prywatnych i publicznych zbiorów europejskich. Oprócz wielu anonimowych prac na wystawie pokazane zostaną autochromy zrealizowane przez słynnych fotografów takich jak Alfred Stieglitz, August i Louis Lumière, Leon Gimpel, Paul Haviland, Heinrich Kühn, Jules Gervais –Courtellemont.
Polskiego kontekstu doda wystawie multimedialna prezentacja rodzimych twórców autochromu Tadeusza Rzący (1868-1928) ze zbiorów Muzeum Historii Fotografii w Krakowie, oraz Stanisława Krygowskiego (1868 – 1944) ze zbiorów Centralnego Ośrodka Turystyki Górskiej PTTK w Krakowie. Obaj twórcy nie zostali dotąd docenieni w pełni a jako polscy pionierzy techniki autochromowej zarejestrowali barwne fotografie Tatr i polskiej wsi.
Autochrom zrewolucjonizował fotografię, choć stylistycznie nawiązywał do gustu epoki impresjonizmu i piktorializmu. Choć uważano go za łatwy sposób odtworzenia rzeczywistości, to dla amatorów stał się okazją do tworzenia archiwów podróży, dokumentowania własnej rodziny, piękna natury ale i wydarzeń politycznych. Tematyka ponad 100 prac na wystawie w Muzeum Narodowym w Gdańsku obejmuje głównie pejzaż nadmorski, górski, miejski, portret pojedynczy i zbiorowy oraz martwe natury. Na pojedynczych autochromach obejrzymy także przykłady fotografii z zakresu medycyny czy biologii. Oprócz autochromów oryginalnych zaprezentowane zostaną także podświetlane powiększenia fotografii jak i szereg sprzętów do jej oglądania w tym stereoskopów, diaskopów z kolekcji Soizic Audouard i Elisabeth Nora.
Z okazji wystawy został wydany katalog będący rzadką w Polsce publikacją poświęconą zagadnieniu fotografii autochromowej z tekstami m.in. najwybitniejszych znawców tematu we Francji: prof. Nathalie Boulouch (Uniwersytet 2 Rennes) i prof. Bertranda Lavedrine (Muzeum Historii Naturalnej w Paryżu) oraz Marty Miskowiec(Muzeum Historii Fotografii w Krakowie).
Wystawie towarzyszy bogaty program edukacyjny upowszechniający wiedzę na temat historii fotografii i kinematografii pod patronatem Akcja Anima, w ramach którego zapraszamy na:
- pokaz filmu dotyczącego Alberta Kahna pod tytułem Archiwum Planety, dokument, prod. BBC, dystrybucja M2Films (13.07.2017, godz. 18.00-19.00)
- wykład Dominiki Sulińskiej z Muzeum Zamkowego w Pszczynie wykład Dominiki Sulińskiej pt.: I stał się kolor...Europejscy pionierzy fotografii barwnej: Harald Renbjoer, Jan Szczepanik i Tadeusz Rząca (20.07.2017, godz. 18.00)
- praktyczne warsztaty analogowej fotografii kolorowej – Justyna Wasiniewska z Autorskiej Pracowni Fotograficznej w Gdańsku i Maja Bieńkowska (10.08.2017, w godz. 11.00-15.00)
- warsztaty fotografii otworkowej dla niewtajemniczonych – prowadzenie Maja Bieńkowska (09.09.2017 w godz. 12.00-15.00
- warsztaty budowania okularów stereoskopowych i camera obscura – prowadzenie Maja Bieńkowska (24.08.2017 w godz. 12.00-15.00)
- Pokaz i promocja filmu dokumentalnego pt.: Bracia Lumière w reż. Thierry Fremaux, czarno-biały, 2017, 90min, dystrybuowanego w Polsce przez KINO ŚWIAT, partnera wystawy.
- Wykład dr Witolda Kanickiego (UA w Poznaniu) pt.: Kolorowa historia fotografii. (14.09.2017 w godz.18.00-19.00)
- finisaż wystawy z oprowadzaniem kuratorskim i rozmową na temat tworzenia kolekcji sztuki fotograficznej z Audouard Soizic i Elisabeth Nora w Gdańsku, pod patronatem Fotografii Kolekcjonerskiej (24.09.2017)
Kuratorki: Soizic Audouard, Elizabeth Nora, Małgorzata Taraszkiewicz-Zwolicka
Współpraca: Maja Bieńkowska
Koordynacja projektu i współpraca merytoryczna: Klaudia Podsiadło
Godziny otwarcia:
od 1 czerwca do 31 sierpnia:
wtorek – środa, piątek – niedziela: 10.00 – 17.00, czwartek: 12.00 – 19.00
od 1 września do 30 września:
wtorek – niedziela: 10.00 – 17.00
Ceny biletów:
bilet normalny – 10 zł
bilet ulgowy – 6 zł
bilet dla uczniów i studentów do 26. roku życia – 1 zł
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |