W kilka tygodni po Konkursie Chopinowskim, a więc w chwili, gdy fortepianowe emocje zaczną powoli opadać, powracają kolejne koncerty festiwalu „Mazovia Goes Baroque”.
Jesienna odsłona „Mazovii” rozpocznie sieczęściowo od koncertów, które miały odbyć się w kwietniu. Włoska śpiewaczka Viva Biancaluna Biffi i jej partnerzy – perkusista Simone Mongelli oraz organista i śpiewak, Armando Illario zaprowadzą nas aż do Portugalii, gdzie powstały słynne „Cantigas de Amigo”. Na tym samym koncercie, usłyszymy utrzymane w podobnym klimacie, ale należące do tradycji religijnej i związane z kultem maryjnym „Cantigas de Santa Maria”. Viva Biancaluna Biffi pojawi się raz jeszcze sama, by zaprezentować swoje interpretacje włoskich renesansowych frottoli, pieśni, które prowadziły wprost do ukształtowania się barokowego stylu operowego.
Drugą bohaterką listopadowych koncertów będzie Midori Seiler, koncertmistrzyni i solistka Akademii für alte Musik Berlin oraz belgijskiej orkiestry Anima Eterna. Przez wielu obserwatorów sceny muzyki dawnej uznawana za najoryginalniejszego muzyka grającego dzisiaj na skrzypcach barokowych. W ubiegłym roku Midori Seiler zarejestrowała dla francuskiej wytwórni płytowej Zig Zag Territoires partity na skrzypce solo Jana Sebastiana Bacha i właśnie wokół tych trzech kompozycji skonstruowany został program jej dwóch warszawskich koncertów.
Muzyka Jana Sebastiana jest obecna w niemal wszystkich tegorocznych projektach naszego festiwalu. Oczywiście dlatego, że była uwielbiana przez Chopina i wpłynęła na kształtowanie się jego wyobraźni kompozytorskiej, ale jeszcze bardziej z tego powodu, że twórczość Bacha, zwłaszcza w tak zjawiskowych wykonaniach, jakich mamy prawo oczekiwać od Midori Seiler wciąż inspiruje i ożywia wyobraźnię. Chcemy poddać się jej sile, tak jak dwieście lat wcześniej nasz wielki poprzednik.
ip/ MCKiS
Dodaj artykuł do:
(dodano 03.11.10,
autor: redakcja)
Tagi: Mazovia Goes Baroque, muzyka, klasyka