Nakładem wydawnictwa Instytutu Grotowskiego i Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie ukazała się książka „Głos i Ciało” Giuliano Campo i Zygmunta Molika.
Książka „Głos i Ciało” ukazała się po raz pierwszy w języku angielskim w 2010 roku. Zawiera zapis cyklu rozmów z Zygmuntem Molikiem przeprowadzonych przez Giuliana Campa – aktora, reżysera, badacza współpracującego z British Grotowski Project realizowanego w University of Kent w Wielkiej Brytanii. To zapis zredagowany jako cykl dziewięciu spotkań objaśniających proces przekazywania doświadczenia, które stanowi sedno podejścia Molika, zarówno w teatrze, jak i poza nim.
W przedmowie napisanej przez Giuliana Campa czytamy: „Molik był filarem zespołu Grotowskiego – Teatru Laboratorium. Gdy zespół ten ukonstytuował się pod koniec lat pięćdziesiątych, Molik był w nim jedynym zawodowym aktorem, starszym od Grotowskiego i bardziej doświadczonym. Rola pedagoga pozwoliła mu od początku rozwijać innowacyjne podejście do głosu w powiązaniu z ciałem. Ćwiczenia wokalne Molika odmieniły, w sposób radykalny, trening wokalny aktorów, a także na praktyki teatralne na całym świecie. Podobny wpływ na trening fizyczny aktorów miały ćwiczenia plastyczne stworzone przez Renę Mirecką, również współzałożycielkę Teatru Laboratorium. Grotowski, «duchowy» przewodnik zespołu, we współpracy z kierownikiem literackim Ludwikiem Flaszenem rozwijał swoje techniczne umiejętności jako reżyser teatralny i teoretyk. Z Molikiem natomiast pracował nad rozwojem innowacyjnego podejścia do głosu, który miał istotny wpływ na przemiany sztuki aktorskiej współczesnego teatru”.
Całość podzielona została na dziewięć dni:
• Dzień pierwszy: Acting Therapy – Głos i Życie – początki
• Dzień drugi: Techniki – „Wyśpiewaj swoją pieśń” – Nauczyciele i mistrzowie – Grotowski i zespół
• Dzień trzeci: Parateatr – Organiczne życie i proces – Ryszard Cieślak
• Dzień czwarty: Spotkanie z Nieznanym – Montaż
• Dzień piąty: Alfabet ciała
• Dzień szósty: Tekst – Różnice organiczne i kulturowe – Głos jako wehikuł
• Dzień siódmy: Uwaga – Konieczność, proces organiczny, nostalgia
• Dzień ósmy: Spektakle – Spotkanie z Grotowskim – Teatr Laboratorium
• Dzień dziewiąty: Koledzy i współpracownicy
W książce znalazły się też zdjęcia fotografie dokumentujące twórczy dorobek Zygmunta Molika: od udziału w spektaklach w Krakowie i Łodzi, przez role w Teatrze 13 Rzędów i Teatrze Laboratorium („Dziady”, „Kordian”, „Akropolis”, „Książę Niezłomny”, „Apocalypsis cum figuris”) po pracę warsztatową.
Zygmunt Molik (1930–2010) był aktorem Teatru Laboratorium. W sezonie 1958/59 pracował w Państwowym Teatrze Ziemi Opolskiej, skąd jesienią 1959 roku przeszedł do Teatru 13 Rzędów. W początkowym okresie czołowy aktor zespołu – grał m.in. Gustawa-Konrada w „Dziadach”, Doktora w „Kordianie”, Jakuba-Priama w „Akropolis”. W sezonie 1965/66 pracował w Teatrze Rozmaitości w Krakowie, po czym powrócił do zespołu Jerzego Grotowskiego, którego był członkiem aż do jego samorozwiązania, tworząc m.in. postać Judasza w „Apocalypsis cum figuris”.
Od 1960 roku był odpowiedzialny za pracę nad głosem w Teatrze Laboratorium. W latach siedemdziesiątych prowadził „Acting Therapy”, staż dla aktorów (od 1975 roku Laboratorium Terapii Zawodu „Acting Therapy”). Twórca metody treningowej „Głos i Ciało”.
Giuliano Campo uzyskał tytuł doktora na uniwersytetach w Rzymie i Paryżu. Obecnie wykłada teatr na uniwersytecie w Ulster. Był członkiem zespołu badawczego British Grotowski Project, realizowanego na University of Kent. Prowadził wykłady i warsztaty w wielu międzynarodowych instytucjach, m.in. w Moskiewskim Akademickim Teatrze Artystycznym (MChAT) oraz na uniwersytetach na Malcie, w Stanach Zjednoczonych . Współzałożyciel ETRN (European Theatre Research Network).
Książkę „Głos i Ciało” Giuliano Campo i Zygmunta Molika w przekładzie Andrzeja Wojtasika i Ewy Oleszko-Molik można nabyć w księgarni Instytutu Grotowskiego oraz w Sekretariacie Instytutu Grotowskiego.
Więcej informacji: http://ksiegarnia.grotowski-institute.art.pl/produkt/glos-i-cialo/
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |