Czarna maska Krzysztofa Pendereckiego to jedno z największych współczesnych arcydzieł operowych. Opera Bałtycka wystawi ją po raz pierwszy 20 marca 2016 roku w reżyserii i inscenizacji Marka Weissa. Publiczność zobaczy ten spektakl także podczas premiery w Warszawie - 31 marca 2016 roku w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej.
„Apokaliptyczna wizja zagrożeń wiszących nad kulturą europejską w sposób wstrząsający koresponduje z ostatnimi wydarzeniami. Jeśli weźmiemy pod uwagę, że mija właśnie trzydzieści lat od światowej prapremiery dzieła w Salzburgu, to uderza profetyczna siła zawarta w tej wywiedzionej z opowiadania Hauptmanna historii skromnej uroczystości w domu prowincjonalnego burmistrza, która przekształciła się w zwiastun zagłady naszej mieszczańskiej cywilizacji, zagłady która nie wynika z igraszek ślepego losu, lecz z naszej konkretnej winy.
To przekonanie, że rozwój wydarzeń związany jest z aktami złej lub dobrej ludzkiej woli jest bliskie twórcom Opery Bałtyckiej i wiąże się z ich decyzjami artystycznymi i interpretacją starannie wybranych dzieł do budowy repertuaru. Wśród nich Czarna maska staje się jednym z najdonioślejszych składników i największych wyzwań dotyczących trudności i jakości wykonawczych”.
Marek Weiss
Reżyser spektaklu, Dyrektor Naczelny i Artystyczny Opery Bałtyckiej
Premiera:
20 marca 2016 - Opera Bałtycka w Gdańsku
31 marca 2016 roku - Teatr Wielki-Opera Narodowa w Warszawie
Spektakle w Gdańsku:
22, 23 marca 2016
4, 5 czerwca 2016
Przed spektaklem w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej, 31 marca o godz. 17.30 w Salach Redutowych odbędzie się spotkanie z kompozytorem Krzysztofem Pendereckim.
Krzysztof Penderecki
CZARNA MASKA
opera w jednym akcie
libretto na podstawie dramatu Gerharta Hauptmanna Czarna maska: Harry Kupfer, Krzysztof Penderecki
inscenizacja i reżyseria Marek Weiss
kierownictwo muzyczne Szymon Morus
współpraca muzyczna Adi Bar
scenografia Hanna Szymczak
choreografia Izadora Weiss
światła Piotr Miszkiewicz
przygotowanie Chóru Anna Michalak
asystenci reżysera Magdalena Szlawska, Krzysztof Rzeszutek
asystenci dyrygenta Alexander Humala, Jakub Kontz
asystent scenografa Monika Ostrowska
przygotowanie solistów Liana Krasyun-Korunna
obsada:
Silvanus Schuler Sylwester Kostecki
Benigna Katarzyna Hołysz
Arabella Karolina Sołomin
Róża Sacchi Karolin Sikora
Jedidja Potter Ryszard Minkiewicz
Francois Tortebat Ryszard Morka Daga Anna Fabrello
Löwel Perl Robert Gierlach
Robert Dedo Jacek Batarowski
Pleban Wendt Stanisław Kierner
Hadank Aleksander Kunach
Hrabia Ebbo Piotr Nowacki
Hrabina Laura Monika Fedyk-Klimaszewska
Schedel Krzysztof Rzeszutek
Dr Knoblochzer Rafał Sambor
Czarna Śmierć Joanna Wesołowska
Johnson Radosław Palutkiewicz
Chór i Orkiestra Opery Bałtyckiej
dyrygent Szymon Morus
Bałtycki Teatr Tańca
„To moje pożegnanie z Operą Bałtycką. Być może jest to moje pożegnanie z operą w ogóle. Pewnie nie wszystkich to interesuje, ale zwierzam się z tego, by chociaż częściowo wytłumaczyć się z „funeralnej mszy”, jaką jest dla mnie ten spektakl.
To jest również moje pożegnanie z Europą, którą kochałem, i którą – wspólnie z milionami wierzących w jej idee – starałem się budować przez całe życie. Mój wkład jest skromny, ale nieskalany wątpliwościami w sens tego budowania. Ostatnio jednak dostrzegam fałszywe założenia, jakie budowniczym Europy przyświecały od upadku komunizmu. Idee, w które wierzyłem oparte są na kłamstwach. Straciłem nadzieję, że Europa przezwycięży plemienne waśnie i swoją pychę dawnych kolonizatorów. O tym również jest ten spektakl.
W nadciągającej zagładzie starych wartości być może tkwi ziarno odrodzenia nowego typu człowieka i jakiegoś nowego rodzaju braterstwa. Ale nie chcę w tym brać udziału, ani się tym interesować, tak samo, jak nie chcę się interesować nowym gatunkiem teatru muzycznego, który być może powstanie na gruzach dawnej opery. Zwycięstwo popkultury i demokratycznego artyzmu obserwuję ze zgrozą i rozpaczą, że większość tak łatwo dała się oszukać.
Czarna maska mojego Mistrza i drogiego Przyjaciela jest najtrudniejszym arcydziełem operowym, z jakim miałem do czynienia. Wśród setki dzieł, jakie zrealizowałem jako reżyser, to ostatnie wymaga największej precyzji i poczucia odpowiedzialności za każde słowo i każdy takt. Podchodziłem do tej realizacji dwukrotnie. Dopiero za trzecim razem znalazłem tak wspaniałych współpracowników i wykonawców, że odważyłem się doprowadzić swoją pracę do końca. Mam nadzieję, że jej rezultat pozostanie w pamięci mojej drogiej publiczności na długie lata”.
Partnerzy spektaklu: Teatr Wielki-Opera Narodowa, Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena, Muzeum Miejskie „Dom Gerharta Hauptmanna”, Sopot Trefl.
Informacja o biletach:
Gdańsk
Biuro Obsługi Widzów: tel. 58 350 06 15. Kasa biletowa: tel. 58 763 49 06.
Warszawa
Rezerwacja biletów: tel. 22 826 50 19, 22 692 02 08. Kasa biletowa: tel. 22 692 05 07, tel. 22 692 05 08.
http://www.operabaltycka.pl/pl/spectacle/czarna-maska.html
http://teatrwielki.pl/repertuar/kalendarium/2015-2016/czarna-maska/
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |