"Carska filiżanka", najnowsza proza Michała Głowińskiego, autora głośnych "Czarnych sezonów", to intymna podróż w poszukiwaniu straconego czasu i hołd oddany literaturze. Głównym bohaterem, który łączy wszystkie opowiadania, jest żydowski chłopak, naznaczony horrorem Holokaustu. "Carska filiżanka" trafi na księgarniane półki już 2 marca.
Każdy z tekstów w książce staje się wycieczką do innego wspomnienia – urodzin przypadających na listopad 1943 roku, pobytu w namiastce szpitala dla dzieci prowadzonego przez siostry zakonne, lekcji francuskiego u pochodzącej z majętnej rodziny pani Henrietty, spotkania ze śpiewaczką, która nie odniosła zawodowego sukcesu. Wraz z bohaterem wędrujemy po wojennym dzieciństwie przeżytym w cieniu Zagłady, dzieciństwie znaczonym kolejnymi kryjówkami przed nazistami i chcącymi go wydać Polakami oraz młodości, przypadającej na czasy PRL-u. Dorastanie w czasie naznaczonym absurdami odgórnie narzuconej stalinowskiej polityki ma swoją cenę. Dla młodego, wyobcowanego, kochającego literaturę chłopaka wybawieniem od opresyjnej codzienności są pierwsze wtajemniczenia, szkolne przyjaźnie, spotkania z ludźmi, którzy intrygują i na zawsze pozostają w pamięci.
Tytułowa carska filiżanka, znaleziona w pełnym szpargałów zakątku, staje się symbolem przeszłości. Przedmiotem, który ożywa i zaczyna coś znaczyć w momencie zetknięcia z ludzką pamięcią. Podobnie jak proza Michała Głowińskiego, która przesycona jest utraconym czasem, ożywającym dzięki mechanizmom pamięci. Carska filiżanka staje się nawiązaniem do wielkich literackich tradycji. Napisana z wyczuciem słowa językiem stonowanym i eleganckim, pulsuje trudnymi emocjami. To rzecz o samotności, wyobcowaniu i upiornej przeszłości, która naznacza na całe życie.
Michał Głowiński (ur. 1934) – teoretyk i historyk literatury, krytyk literacki, eseista, prozaik, jeden z najbardziej cenionych polskich literaturoznawców. Ma na swoim koncie wiele prac naukowych, które inspirowały pokolenia polonistów (m.in. Powieść młodopolska, Zaświat przedstawiony. Szkice o poezji Bolesława Leśmiana, Style odbioru, Nowomowa po polsku). Od końca lat 90. skupił się przede wszystkim na pisaniu prozy wspomnieniowej, która mieści się w nurcie literatury przedstawiającej historie polskich Żydów (np. Czarne sezony, Magdalenka z razowego chleba, Historia jednej topoli).
Utwór | Od |
| 1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
| 1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
| 2. było, jest i będzie | ametka |
| 3. O Tobie | ametka |
| 4. Świat wokół nas | karolp |
| 5. Kolekcjonerka (opko) | will |
| 6. alchemik | adolfszulc |
| 7. taka zmiana | adolfszulc |
| 8. T...r | kid_ |
| 9. przyjemność | izasmolarek |
| 10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
| 1. Sprzymierzeniec | blackrose |
| 2. Podaruję Ci | litwin |
| 3. test gif | amigo |
| 4. Primavera_AW | annapolis |
| 5. Melancholia_AW | annapolis |
| 6. +++ | soida |
| 7. *** | soida |
| 8. Góry | amigo |
| 9. Guitar | amigo |
| 10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
| 1. Zielona granica | irka |
| 2. Tajemnice Joan | wanilia |
| 3. Twój Vincent | redakcja |
| 4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
| 5. Miasto 44 | annatus |
| 6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
| 7. O matko! Umrę... | lu |
| 8. Subtelność | lu |
| 9. Mustang | lu |
| 10. Pokój | martaoniszk |