Międzynarodowe jury Festiwalu i Konkursu Operowego w Szeged uznało spektakl "Cesarz Atlantydy" Viktora Ullmanna w reżyserii Beaty Redo-Dobber, pod kierownictwem muzycznym Tomasza Tokarczyka, za najlepszą spośród pięciu inscenizacji zaprezentowanych w dniach 6 - 14 października w Szeged.
Zgodnie z werdyktem jury laureatem konkursu na najlepszego solistę został Wassyl Slipak odtwarzający w "Cesarzu Atlantydy" rolę Śmierci (Der Tod). Ogłoszenie wyników nastąpiło 15 października podczas uroczystej gali w Teatrze w Szeged.
Festiwal w Szeged jest organizowany od czterech lat i co roku do udziału w nim jest zapraszanych pięć zespołów całego świata. Dotychczas z teatrów polskich gościły na nim tylko Opera Bałtycka, a w tym roku Opera Krakowska, która o tytuł najlepszej inscenizacji festiwalu konkurowała z zespołami operowymi z Szeged (Węgry), Bienne (Szwajcaria), Pilzna (Czechy) i Nowego Jorku (Centrum Opery Współczesnej).
Główne role w spektaklu odgrywali soliści wybrani w dwóch turach konkursu międzynarodowego. Pierwsza tura konkursu odbywała się w Budapeszcie, Los Angeles, Nowym Jorku i Paryżu. Do drugiej tury konkursu wybrano trzydziestu solistów, którzy prezentowali się w Szeged. Zwycięzcami w zmaganiach o role w "Cesarzu Atlantydy" zostali Wassyl Slipak - bas z Ukrainy oraz Sasha Petrovic - tenor z Serbii. Wraz z nimi w spektaklu "Der Kaiser von Atlantis" wystąpili Katarzyna Oleś-Blacha, Anna Lubańska, Vasyl Grokholskyi, Witold Żołądkiewicz i Piotr Miciński. Orkiestrę Opery Krakowskiej poprowadził Tomasz Tokarczyk.
Opera "Der Kaiser von Atlantis" została napisana przez Viktora Ullmanna, czeskiego kompozytora pochodzenia żydowskiego pod koniec 1943 r. w obozie w Terezinie. Partytura ocalała, mimo że Ullmann, jak i autor libretta Petr Kien, zginęli w Auschwitz.
Utwór stanowi alegorię hitleryzmu, pozbawioną jednak dydaktycznej nachalności. Więcej tu groteski, nawiązań do comedia dell'arte, niż znaczeniowej doraźności. Twórcy inscenizacji Beata Redo-Dobber (inscenizacja i reżyseria), Tomasz Tokarczyk (kierownictwo muzyczne) i Marek Braun (scenografia i kostiumy) odeszli od historycznych uwarunkowań utworu, podkreślają filozoficzny charakter przypowieści i jej uniwersale wartości.
Nagrania nagrodzonego spektaklu oraz inne realizacje prezentowane podczas konkursu będą dostępne w całości na stronie http://liveweb.arte.tv do końca marca 2012 roku.
fot.Paweł Biegun
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |