Jeden z najwybitniejszych choreografów XX wieku John Cranko uznał, że natury ludzkie są wieczne, a w tym konkretnym przypadku nie ma lepszej metody niż ta, którą zastosował Petruchio wobec Katarzyny. I przypomina nam o niej w swojej arcykomedii baletowej, która weszła do klasycznego kanonu repertuarowego czołowych scen świata – Poskromienie złośnicy. Po latach wchodzi też do repertuaru Teatru Wielkiego w wykonaniu artystów Polskiego Baletu Narodowego.
Tworząc ten balet w Stuttgarcie, Cranko miał w zespole swoje dwie wielkie muzy: wybitną aktorkę baletową Marcię Haydée i jej doskonałego partnera, wirtuoza tańca Richarda Craguna. Zbudował więc wizerunki choreograficzne Katarzyny i Petruchia z ich osobowości i mistrzostwa, z którymi zawsze muszą się równać kolejni wykonawcy tego baletu, gdziekolwiek jest wystawiany. Zresztą nie tylko z nimi, bo jest w tym przedstawieniu do wypełnienia talentami kilka innych postaci komicznych, takich jak Bianka czy jej wielbiciele – Lucentio, Hortensio i Gremio – którzy również mają szansę zawalczyć o powodzenie u publiczności. Słowem, ten balet jest nie tylko okazją do popisu tanecznego solistów, ale też – jak rzadko który – wdzięcznym polem do znakomitych kreacji aktorskich
Prace nad realizacją choreografii Johna Cranko prowadzi z Polskim Baletem Narodowym dwoje baletmistrzów: brytyjska choreolog Jane Bourne i były pierwszy solista Baletu Stuttgarskiego, wielokrotny wykonawca roli Petruchia, polski tancerz Filip Barankiewicz. Muzykę baletu, skomponowaną przez Kurta-Heinza Stolzego na tematach z sonat Domenico Scarlattiego, wykona orkiestra TW-ON, z którą pracuje kanadyjska dyrygentka Judith Yan, rodem z Hongkongu. Scenografię i kostiumy Elisabeth Dalton odtwarzają pracownie Teatru Wielkiego pod nadzorem Steena Bjarke i Diany Eckmann. W pierwszej serii przedstawień w partii Katarzyny wystąpią na przemian Yuka Ebihara i Mai Kageyama, a rolę Pertruchia przygotowują Maksim Woitiul, Vladimir Yaroshenko i Paweł Koncewoj.
Poskromienie złośnicy
Premiera: 27 listopada 2015 roku
Kolejne spektakle: 1, 2 grudnia 2015 roku
Teatr Wielki Opera Narodowa w Warszawie
Utwór | Od |
| 1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
| 1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
| 2. było, jest i będzie | ametka |
| 3. O Tobie | ametka |
| 4. Świat wokół nas | karolp |
| 5. Kolekcjonerka (opko) | will |
| 6. alchemik | adolfszulc |
| 7. taka zmiana | adolfszulc |
| 8. T...r | kid_ |
| 9. przyjemność | izasmolarek |
| 10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
| 1. Sprzymierzeniec | blackrose |
| 2. Podaruję Ci | litwin |
| 3. test gif | amigo |
| 4. Primavera_AW | annapolis |
| 5. Melancholia_AW | annapolis |
| 6. +++ | soida |
| 7. *** | soida |
| 8. Góry | amigo |
| 9. Guitar | amigo |
| 10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
| 1. Zielona granica | irka |
| 2. Tajemnice Joan | wanilia |
| 3. Twój Vincent | redakcja |
| 4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
| 5. Miasto 44 | annatus |
| 6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
| 7. O matko! Umrę... | lu |
| 8. Subtelność | lu |
| 9. Mustang | lu |
| 10. Pokój | martaoniszk |