Przegląd Dokumentu Teatralnego w TR WARSZAWA

W dniach 17-19 października 2015 roku w TR Warszawa odbędzie się przegląd spektakli dokumentalnych TR.DOC, realizowany wspólnie z festiwalem Sopot Non-Fiction i Bemowskim Centrum Kultury.

Podczas trzech październikowych wieczorów w TR Warszawa pokazane zostaną przedstawienia inspirowane prawdziwymi historiami: młodych piłkarzy, których kluby sportowe traktują jak maszyny do zarabiania pieniędzy; eksperymentu NASA, którego celem było nawiązanie komunikacji z delfinami oraz sprawą dyrygenta-pedofila z Poznania, w której jak w soczewce skupiają się problemy polskich elit.

Każdy z projektów rozwijany był w ramach rezydencji artystycznych Sopot Non-Fiction 2014 i 2015.

17.SOB / 19.00

PIŁKARZE

pokaz warsztatowy

reżyseria: Małgorzata Wdowik

dramaturgia: Krzysztof Szekalski

choreografia: Marta Ziółek

występują: Wiktor Bagiński, Dobromir Dymecki, Kacper Wdowik

czas trwania: 45 minut

Ciało piłkarza jest całkowicie zdyscyplinowane przez zasady obowiązujące na boisku oraz na treningach. Ciało piłkarza ma być pielęgnowane oraz dążyć do maksymalnej wydajności. Ciało piłkarza ma wyznaczoną wartość pieniężną i jest przedmiotem transakcji sprzedaży oraz kupna pomiędzy klubami piłkarskimi. Piłkarz to współczesny bohater heteronormatywnej kultury, którego wizerunek tworzony jest za pomocą powielanych w mediach obrazów ciała. Piłkarz nie powinien zabierać głosu w kwestiach nie mieszczących się w kształtowanym wizerunku, takich jak: homoseksualizm, depresja, obelgi rasistowskie etc. Piłkarz dla większości pozostaje niemy, a jego ewentualnym narzędziem buntu staje się jego ciało.

Projekt „Piłkarze” to połączenie teatru dokumentalnego, treningu sportowego i performansu. Tekst powstał na bazie rozmów z młodymi piłkarzami z polskich klubów o ich doświadczeniach i pracy z ciałem. Choreografia wykorzystuje elementy gry piłkarskiej oraz gesty, jakie sportowcy wykonują na boisku. W projekcie obok aktora Dobromira Dymeckiego biorą udział piłkarze: Wiktor Bagiński i Kacper Wdowik.

Twórcy o projekcie:

„Przeprowadzaliśmy wywiady z młodymi piłkarzami, rozmawialiśmy o ich doświadczeniach i o pracy z ciałem. W piłkarskim środowisku język/sposób mówienia o ciele jest wspólny, myśli się o nim jak o maszynie, narzędziu pracy. Natomiast brakuje piłkarzom słów, kiedy padają pytania o seksualność, znaczenie koloru skóry, emocje, doświadczenie ciała poza boiskiem. Szukając źródła ich motywacji i determinacji wiążącej się z przekraczaniem granic swojej fizyczności, seksualności i agresji wymierzonej we własne ciało, zadaliśmy sobie pytanie: dlaczego tak istotne w naszej kulturze jest powielanie wizerunku piłkarza i nie dopuszczanie żadnych odstępstw od normy?

bilety: 20 zł

kup bilet on-line: http://trwarszawa.ebilet.pl

rezerwacja: kasa@trwarszawa.pl, tel. 22 480 80 08

17.SB / 20.30, 18.ND / 19.00

DOLPHINWHOLOVED_ME

reżyseria: Magda Szpecht

dramaturgia: Szymon Adamczak

muzyka/wideo: Karolina Mełnicka

występują: Angelika Kurowska/Sonia Roszczuk, Jaśmina Polak, Jan Sobolewski

produkcja: Kolektyw 1a w Poznaniu, Teatr Polski w Bydgoszczy premiera: wrzesień 2014

czas trwania: 50 minut

„Dolphinwholoved_me” to performans, oparty na elementach teatru dokumentalnego, ruchu i nowych mediów. Jego tematem jest eksperyment, przeprowadzony przez NASA w latach 60. w sekretnym laboratorium na Karaibach. W badaniu wzięła udział Margaret Howe Lovatt, 23-letnia mieszkanka Wyspy św. Tomasza, która przez pół roku mieszkała w specjalnym Domu Delfina z młodym delfinem o imieniu Peter. Przez 6 dni w tygodniu uczyła go i obserwowała jego zachowania. Poza lekcjami nieomal cały czas spędzali razem. Między człowiekiem a zwierzęciem wytworzyła się intymna, seksualna relacja. Ścieżkę dźwiękową spektaklu stanowią ory­gi­nalne odgłosy delfinów, nagry­wane pod wodą oraz frag­menty lekcji udziela­nych przez Margaret.

Twórcy o projekcie:

„Temat związku człowieka z innymi zwierzętami i ich wzajemnej interakcji jest ponadczasowy. Dopiero dzięki dwudziestowiecznym badaniom z dziedziny antropologii i biologii, człowiek uzyskał naukowe potwierdzenie podobieństw genetycznych i behawioralnych wśród istot żywych. W projekcie „Delfin, który mnie kochał” historia sekretnego laboratorium na Karaibach oraz relacja młodej badaczki z delfinem stanie się punktem wyjścia do opowieści o splocie nauki, metafizyki i uczuć oraz o granicach, jakimi opatrzone jest człowieczeństwo.”

bilety: 50 zł (normalny), 30 zł (ulgowy)

wejściówka: 20 zł

kup bilet on-line: http://trwarszawa.ebilet.pl

rezerwacja: kasa@trwarszawa.pl, tel. 22 480 80 08

Produkcja została nagrodzona wyróżnieniem Jury podczas 100°Berlin Festival 2015. Spektakl prezentowany był m.in. na Malta Festival 2015, Festiwalu 48h Chrono w Marsylii, Fuchsbau Festival Hannover i Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy.

19.PN / 19.00

PO CO PSUĆ I TAK JUŻ ZŁĄ ATMOSFERĘ

tekst i dramaturgia: Krzysztof Szekalski

reżyseria: Aleksandra Jakubczak

scenografia: Monika Nyckowska

muzyka: Daniel Jan Pigoński

konsultacja dramaturgiczna: Michał Wybieralski

występują: Michał Czachor, Anna Kłos-Kleszczewska, Mateusz Łasowski, Sebastian Perdek

produkcja: Fundacja Teatru BOTO, Bemowskie Centrum Kultury (w ramach projektu Warszawa.doc), Festiwal Konfrontacje Teatralne w Lublinie

premiera: wrzesień 2015

czas trwania: 90 min

Spektakl jest próba stworzenia współczesnego portretu Poznania, jego politycznych, biznesowych i kulturalnych elit. Osią dramaturgiczną jest sprawa Wojciecha Kroloppa, wieloletniego dyrygenta Poznańskiego Chóru Chłopięcego „Polskie Słowiki”, oskarżonego i skazanego w 2004 roku za molestowanie seksualne nieletnich chórzystów. Spektakl opowiada o problemach nie tylko poznańskich elit: hipokryzji, podwójnych standardach, mechanizmach wypierania i wykluczania.

Twórcy o projekcie: „Wielopiętrowa zmowa milczenia, z jaką mieliśmy do czynienia w przypadku sprawy Kroloppa nasuwa pytania o kategorie winy i odpowiedzialności, o realne i symboliczne konsekwencje ukrywania niewygodnej prawdy, wreszcie o procesy stwarzające i podtrzymujące zamknięty system ochronny wokół jawnie czynionego zła. Historie, na kanwie których oparty jest spektakl, wydarzyły się w konkretnym miejscu i czasie. Czy jednak możemy mieć pewność, że gdzie indziej się nie powtórzą?”

bilety: 50 zł (normalny), 30 zł (ulgowy)

wejściówka: 20 zł
Dodaj artykuł do:
(dodano 12.10.15, autor: blackrose)
Tagi: Przegląd Dokumentu Teatralnego, TR WARSZAWA
KOMENTARZE:
Aby dodać komentarz musisz się zalogować
Logowanie
Po zalogowaniu będziesz mieć możliwośc dodawania swojej twórczości, newsów, recenzji, ogłoszeń, brać udział w konkursach, głosować, zbierać punkty... Zapraszamy!
REKLAMA
POLECAMY

NEWSLETTER

Pomóż nam rozwijać IRKĘ i zaprenumeruj nieinwazyjny (wysyłany raz w miesiącu) i bezpłatny e-magazyn.


Jeśli chcesz otrzymywać newsletter, zarejestruj się w IRCE i zaznacz opcję "Chcę otrzymywać newsletter" lub wyślij maila o temacie "NEWSLETTER" na adres: irka(at)irka.com.pl

UTWORY OSTATNIO DODANE
RECENZJE OSTATNIO DODANE
OGŁOSZENIA OSTATNIO DODANE
REKOMENDOWANE PREMIERY
1
Damiano David
2
Arkadiusz Jakubik
3
Eluveitie
4
Sting
5
Elton John & Brandi Carlile
6
Anita Lipnicka
7
The Waterboys
8
Bryan Ferry
9
Mela Koteluk
10
Turbo
1
Korek Bojanowski
2
Mara Tamkovich
3
Michel Hazanavicius
4
Céline Sallette
5
Christopher Landon
6
Neil Boyle, Kirk Hendry
7
Rungano Nyoni
8
Fabrice Du Welz
9
Michał Kondrat
10
Alonso Ruizpalacios
1
Alina Moś
2
Ilaria Lanzino
3
Sebastian Fabijański
4
Anna Kękuś
5
Łukasz Czuj
6
reż. Mariusz Treliński
7
Beth Henley / reż. Jarosław Tumidajski
8
Gabriela Zapolska
9
Marta Abramowicz / reż. Daria Kopiec
10
Opera Krakowska w Krakowie
REKLAMA
ZALINKUJ NAS
Wszelkie prawa zastrzeżone ©, irka.com.pl
grafika: irka.com.pl serwis wykonany przez Jassmedia