W dniach 17-19 października 2015 roku w TR Warszawa odbędzie się przegląd spektakli dokumentalnych TR.DOC, realizowany wspólnie z festiwalem Sopot Non-Fiction i Bemowskim Centrum Kultury.
Podczas trzech październikowych wieczorów w TR Warszawa pokazane zostaną przedstawienia inspirowane prawdziwymi historiami: młodych piłkarzy, których kluby sportowe traktują jak maszyny do zarabiania pieniędzy; eksperymentu NASA, którego celem było nawiązanie komunikacji z delfinami oraz sprawą dyrygenta-pedofila z Poznania, w której jak w soczewce skupiają się problemy polskich elit.
Każdy z projektów rozwijany był w ramach rezydencji artystycznych Sopot Non-Fiction 2014 i 2015.
17.SOB / 19.00
PIŁKARZE
pokaz warsztatowy
reżyseria: Małgorzata Wdowik
dramaturgia: Krzysztof Szekalski
choreografia: Marta Ziółek
występują: Wiktor Bagiński, Dobromir Dymecki, Kacper Wdowik
czas trwania: 45 minut
Ciało piłkarza jest całkowicie zdyscyplinowane przez zasady obowiązujące na boisku oraz na treningach. Ciało piłkarza ma być pielęgnowane oraz dążyć do maksymalnej wydajności. Ciało piłkarza ma wyznaczoną wartość pieniężną i jest przedmiotem transakcji sprzedaży oraz kupna pomiędzy klubami piłkarskimi. Piłkarz to współczesny bohater heteronormatywnej kultury, którego wizerunek tworzony jest za pomocą powielanych w mediach obrazów ciała. Piłkarz nie powinien zabierać głosu w kwestiach nie mieszczących się w kształtowanym wizerunku, takich jak: homoseksualizm, depresja, obelgi rasistowskie etc. Piłkarz dla większości pozostaje niemy, a jego ewentualnym narzędziem buntu staje się jego ciało.
Projekt „Piłkarze” to połączenie teatru dokumentalnego, treningu sportowego i performansu. Tekst powstał na bazie rozmów z młodymi piłkarzami z polskich klubów o ich doświadczeniach i pracy z ciałem. Choreografia wykorzystuje elementy gry piłkarskiej oraz gesty, jakie sportowcy wykonują na boisku. W projekcie obok aktora Dobromira Dymeckiego biorą udział piłkarze: Wiktor Bagiński i Kacper Wdowik.
Twórcy o projekcie:
„Przeprowadzaliśmy wywiady z młodymi piłkarzami, rozmawialiśmy o ich doświadczeniach i o pracy z ciałem. W piłkarskim środowisku język/sposób mówienia o ciele jest wspólny, myśli się o nim jak o maszynie, narzędziu pracy. Natomiast brakuje piłkarzom słów, kiedy padają pytania o seksualność, znaczenie koloru skóry, emocje, doświadczenie ciała poza boiskiem. Szukając źródła ich motywacji i determinacji wiążącej się z przekraczaniem granic swojej fizyczności, seksualności i agresji wymierzonej we własne ciało, zadaliśmy sobie pytanie: dlaczego tak istotne w naszej kulturze jest powielanie wizerunku piłkarza i nie dopuszczanie żadnych odstępstw od normy?
bilety: 20 zł
kup bilet on-line: http://trwarszawa.ebilet.pl
rezerwacja: kasa@trwarszawa.pl, tel. 22 480 80 08
17.SB / 20.30, 18.ND / 19.00
DOLPHINWHOLOVED_ME
reżyseria: Magda Szpecht
dramaturgia: Szymon Adamczak
muzyka/wideo: Karolina Mełnicka
występują: Angelika Kurowska/Sonia Roszczuk, Jaśmina Polak, Jan Sobolewski
produkcja: Kolektyw 1a w Poznaniu, Teatr Polski w Bydgoszczy premiera: wrzesień 2014
czas trwania: 50 minut
„Dolphinwholoved_me” to performans, oparty na elementach teatru dokumentalnego, ruchu i nowych mediów. Jego tematem jest eksperyment, przeprowadzony przez NASA w latach 60. w sekretnym laboratorium na Karaibach. W badaniu wzięła udział Margaret Howe Lovatt, 23-letnia mieszkanka Wyspy św. Tomasza, która przez pół roku mieszkała w specjalnym Domu Delfina z młodym delfinem o imieniu Peter. Przez 6 dni w tygodniu uczyła go i obserwowała jego zachowania. Poza lekcjami nieomal cały czas spędzali razem. Między człowiekiem a zwierzęciem wytworzyła się intymna, seksualna relacja. Ścieżkę dźwiękową spektaklu stanowią oryginalne odgłosy delfinów, nagrywane pod wodą oraz fragmenty lekcji udzielanych przez Margaret.
Twórcy o projekcie:
„Temat związku człowieka z innymi zwierzętami i ich wzajemnej interakcji jest ponadczasowy. Dopiero dzięki dwudziestowiecznym badaniom z dziedziny antropologii i biologii, człowiek uzyskał naukowe potwierdzenie podobieństw genetycznych i behawioralnych wśród istot żywych. W projekcie „Delfin, który mnie kochał” historia sekretnego laboratorium na Karaibach oraz relacja młodej badaczki z delfinem stanie się punktem wyjścia do opowieści o splocie nauki, metafizyki i uczuć oraz o granicach, jakimi opatrzone jest człowieczeństwo.”
bilety: 50 zł (normalny), 30 zł (ulgowy)
wejściówka: 20 zł
kup bilet on-line: http://trwarszawa.ebilet.pl
rezerwacja: kasa@trwarszawa.pl, tel. 22 480 80 08
Produkcja została nagrodzona wyróżnieniem Jury podczas 100°Berlin Festival 2015. Spektakl prezentowany był m.in. na Malta Festival 2015, Festiwalu 48h Chrono w Marsylii, Fuchsbau Festival Hannover i Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy.
19.PN / 19.00
PO CO PSUĆ I TAK JUŻ ZŁĄ ATMOSFERĘ
tekst i dramaturgia: Krzysztof Szekalski
reżyseria: Aleksandra Jakubczak
scenografia: Monika Nyckowska
muzyka: Daniel Jan Pigoński
konsultacja dramaturgiczna: Michał Wybieralski
występują: Michał Czachor, Anna Kłos-Kleszczewska, Mateusz Łasowski, Sebastian Perdek
produkcja: Fundacja Teatru BOTO, Bemowskie Centrum Kultury (w ramach projektu Warszawa.doc), Festiwal Konfrontacje Teatralne w Lublinie
premiera: wrzesień 2015
czas trwania: 90 min
Spektakl jest próba stworzenia współczesnego portretu Poznania, jego politycznych, biznesowych i kulturalnych elit. Osią dramaturgiczną jest sprawa Wojciecha Kroloppa, wieloletniego dyrygenta Poznańskiego Chóru Chłopięcego „Polskie Słowiki”, oskarżonego i skazanego w 2004 roku za molestowanie seksualne nieletnich chórzystów. Spektakl opowiada o problemach nie tylko poznańskich elit: hipokryzji, podwójnych standardach, mechanizmach wypierania i wykluczania.
Twórcy o projekcie: „Wielopiętrowa zmowa milczenia, z jaką mieliśmy do czynienia w przypadku sprawy Kroloppa nasuwa pytania o kategorie winy i odpowiedzialności, o realne i symboliczne konsekwencje ukrywania niewygodnej prawdy, wreszcie o procesy stwarzające i podtrzymujące zamknięty system ochronny wokół jawnie czynionego zła. Historie, na kanwie których oparty jest spektakl, wydarzyły się w konkretnym miejscu i czasie. Czy jednak możemy mieć pewność, że gdzie indziej się nie powtórzą?”
bilety: 50 zł (normalny), 30 zł (ulgowy)
wejściówka: 20 złUtwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |