2. edycja American Film Festival będzie bogata w retrospektywy klasyków kina i współczesnych twórców niezależnych. Zostały już zapowiedziane przeglądy filmów Billy’ego Wildera i Joe Swanberga. Bohaterem trzeciej retrospektywy będzie zdobywca tegorocznej Złotej Palmy na festiwalu w Cannes za Drzewo życia – Terrence Malick, uchodzący za jednego z najbardziej tajemniczych twórców kina amerykańskiego.
W ciągu blisko czterdziestu lat wyreżyserował jedynie pięć filmów długometrażowych, zyskując dzięki nim miano poety, wizjonera i filozofa ekranu.
Debiutował w 1973 roku niezwykłym thrillerem psychologicznym Badlands o parze nastolatków, którzy po dokonaniu morderstwa uciekają przez amerykańskie pustkowia. Film rozpoczął kariery aktorskie Martina Sheena i Sissy Spacek. Już pierwsze dzieło Malicka posiada cechy charakteryzujące jego całą twórczość: łączenie formalnego rozmachu z godnym podziwu realizmem psychologicznym, ukazywanie świata jako swoistego połączenia raju i piekła, obecność filozoficzno-religijnych rozważań i wątków metafizycznych, istotną rolę krajobrazu.
Późniejsze Niebiańskie dni – nietypowa love story w pejzażu amerykańskiego południa, nagrodzona w Cannes za reżyserię – zachwyciła przede wszystkim jednymi z najpiękniejszych zdjęć w historii kina autorstwa Nestora Almendrosa. Na kolejne dzieło Malicka trzeba było czekać 20 lat. Wojenna epopeja Cienka czerwona linia pojawiła się w podobnym czasie, co obsypany Oscarami Szeregowiec Ryan Stevena Spielberga, lecz to o adaptacji powieści Jamesa Jonesa mówiło się jako o dziele wielowymiarowym i uniwersalnym, w którym wojna jest tylko punktem wyjścia do refleksji o wadze ludzkiego życia, granicy pomiędzy człowieczeństwem a zwierzęcością. Cienka czerwona linia została nagrodzona Złotym Niedźwiedziem oraz siedmioma nominacjami do Oscara, zaś w rolach głównych pojawiła się czołówka amerykańskich aktorów: Jim Caviezel, Adrien Brody, Nick Nolte, Sean Penn, George Clooney i John Travolta.
Najnowsze Drzewo życia podzieliło publiczność i krytykę. Metafizyczna tkanka filmu otacza błyskotliwą wizualnie opowieść o dzieciństwie – poznawaniu świata, powstawaniu więzi pomiędzy dziećmi a rodzicami, rodzeniu się skrajnych uczuć: miłości, zazdrości, nienawiści. Złota Palma w Cannes była nagrodą dla Malicka za długoletnią konsekwencję oraz osobny, wyrazisty styl.
We Wrocławiu będzie można zobaczyć wszystkie filmy reżysera.
americanfilmfestival.pl
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |