W najbliższy piątek, 8 maja w Teatrze Dramatycznym im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku odbędzie się premiera spektaklu „Pięć kilo cukru” w reżyserii Katarzyny Deszcz. W wydarzeniu weźmie udział autor sztuki - Gur Koren.
„Pięć kilo cukru” to pozornie zabawna opowieść o młodym współczesnym Izraelczyku. Aktor, uciekając od ciężkich wspomnień pokolenia Holokaustu, wiedzie lekkie życie młodego singla, skupionego głównie na poszukiwaniu pracy, próbach zrobienia kariery i przygodach erotycznych. Jednak pewnego dnia dopada go nieżyjący dziadek, który wcielając się w postacie napotykanych osób, domaga się ujawnienia prawdy z przeszłości. Prawdy, która nie zmieni obrazu historii, której być może nikt nie zauważy, ale która nieujawniona, nie pozwoli dziadkowi na „wieczny odpoczynek”.
Gur Koren, autor sztuki, a zarazem bohater opowiadanych perypetii, w trakcie kolejnych spotkań z „dziadkiem” dowiaduje się m.in., że niebo nie jest „ w niebie”, że Białystok to miasto w Polsce, ale było w ZSRR, że żydowscy zawszeni uciekinierzy -„bieżeńcy” strasznie śmierdzieli, czy, że można było zarobić na szmuglowanym cukrze. Wbrew sobie spełnia prośbę zza grobu i poznaje losy swej rodziny; staje się kimś innym i jest „dziadkowi” za to wdzięczny.
„Pięć kilo cukru” to tekst na wskroś współczesny, mimo dobitnego kontekstu historii, z którą bohaterowie próbują ułożyć się w dzisiejszym życiu. To mądra opowieść, która w inteligentny sposób ożywia dybuki, wyciąga trupy z szafy i nie powiela dzisiejszej teatralnej mody na wywarzanie otwartych na oścież drzwi. Ta sztuka odkrywa nowe konteksty dla pozornie oswojonych już tematów. To kolejny spektakl osadzony na Pograniczu, gdzie każda lupa ma wyostrzoną soczewkę – mówi Agnieszka Korytkowska-Mazur - Dyrektor Teatru Dramatycznego.
Na małej scenie teatru będzie można zobaczyć Agnieszkę Możejko-Szekowską, Dorotę Radomską, Sławomira Popławskiego oraz Piotra Szekowskiego. Gościnnie, w spektaklu reżyserowanym przez Katarzynę Deszcz, występuje Jakub Snochowski.
Kiedy przyjechałam do Białegostoku oglądać przedstawienia teatru aby skompletować obsadę, spotkałam Kubę Snochowskiego, który przyjechał zobaczyć przedstawienie kolegi reżysera. Dziesięć lat temu pracowaliśmy z Kubą nad przedstawieniem szekspirowskim w Krakowie. Od tego czasu się nie widzieliśmy. Spotykamy się na korytarzu i kogo widzę…? Głównego bohatera mojego przedstawienia – wyjaśnia Katarzyna Deszcz.
Reżyserka przyznaje, że polubiła Białystok i dobrze się czuję w tym miejscu pracy.
Zakochałam się w zespole, z którym pracuję, który wraz ze mną tworzy to przedstawienie. Już mi smutno, kiedy pomyślę, że ta przygoda niedługo się skończy – mówi Katarzyna Deszcz.
Premiera odbędzie się w piątek 8 maja, o godz. 19.00. Widzowie mogą zobaczyć przedstawienie przedpremierowo już 6 oraz 7 maja, także o 19.00, a następnie 9 oraz 10 maja o 17.00. Bilety w cenie: 35 zł – premiera, 20 zł - pokazy przedpremierowe, 25 zł - bilet normalny, 20 zł – bilet ulgowy, 12, 50 zł, bilet studencki - 12,50 zł, dostępne są w kasie teatru oraz na www.dramatyczny.pl/bilety.
Gur Koren
„Pięć kilo cukru”
Premiera – 8 maja 2015 r.
Mała scena
Reżyseria i opracowanie muzyczne – Katarzyna Deszcz
Scenografia i kostiumy – Andrzej Sadowski Wizualizacje - Krzysztof Kiziewicz Inspicjent – Jerzy Taborski
Obsada: Agnieszka Możejko-Szekowska Dorota Radomska Jakub Snochowski (gościnnie) Sławomir Popławski Piotr Szekowski (+muzyka na żywo)
Ceny biletów:
premiera – 35 zł pokazy przedpremierowe – 20 zł bilet normalny - 25 zł bilet ulgowy - 20 zł bilet studencki - 12,50 zł
Informacje o realizatorach:
Katarzyna Deszcz
Absolwentka Wydziału Prawa UJ oraz Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie.
W latach 1982-2003 prowadziła (wspólnie z Andrzejem Sadowskim) Teatr Mandala, w którym zrealizowała wiele swoich autorskich projektów artystycznych prezentowanych na setkach scen teatralnych w kraju i za granicą.
W teatrze repertuarowym reżyseruje od 1991 roku.
Na stałe współpracuje z kilkunastoma scenami dramatycznymi, realizując głównie teksty klasyczne lub współczesny dramat, zwłaszcza irlandzki i amerykański. Doświadczenia związane z kontaktami z zagranicznymi autorami tekstów zaowocowały powołaniem przez Katarzynę Deszcz programu pomocy warsztatowej i promocyjnej dla polskich dramatopisarzy ("Pisanie dla Teatru").
W 1995 roku podjęła stałą współpracę z londyńskim teatrem Scarlet, z którym realizuje projekty pokazywane na scenach w Anglii, Irlandii i Szkocji. W 2003 roku na brytyjskim rynku wydawniczym ukazała się biograficzna praca Geraldine Cousin ("Recording Woman") poświęcona jej metodom pracy nad spektaklem teatralnym.
W latach 2003-2006 była Dyrektorem Naczelnym i Artystycznym Teatru im. A. Mickiewicza w Częstochowie.
Poza reżyserią spektakli, zajmuje sie również pracą pedagogiczną. Od 1992 roku prowadzi warsztaty dla reżyserów i aktorów w różnych centrach teatralnych w Polsce, Anglii, Egipcie, Indiach, Irlandii, Japonii, Niemczech i USA, a w latach 1993-1994 była wykładowcą w Dartington College of Art w Devon (Anglia). Najdłużej współpracowała z Akademią Sztuk Pięknych w Krakowie, na Wydziale Scenografii (1999 - 2008), gdzie uczyła studentów praktycznego podejścia do zawodu oraz pracy nad tekstem scenicznym. Współpracuje z Central School of Speech & Drama w Londynie.
Andrzej Sadowski
Absolwent PWST w Krakowie (WA, dyplom w 1982 r.) Od początku lat osiemdziesiątych do 2003 roku - prowadził (wspólnie z Katarzyną Deszcz) undergroundowy Teatr Mandala, w którym to zespole, zrealizował kilkadziesiąt projektów artystycznych z różnych dziedzin sztuki pokrewnych teatrowi, pokazywanych na wielu festiwalach teatralnych i performerskich w 35 krajach świata.
W 1986 roku rozpoczął stałą współpracę z kilkunastoma europejskimi centrami teatralnymi, gdzie prowadzi zajęcia warsztatowe w oparciu o eksperymentalne metody i techniki aktorskie wypracowane w Mandali. W latach dziewięćdziesiątych rozpoczął współpracę z paroma uczelniami artystycznymi (m.in Dartington College od Arts /Devon, UK, Academia de Musica & des Artes Espectaculo /Porto, Portugalia) - gdzie realizuje autorskie projekty i kieruje pracami semestralnymi w zakresie sztuki aktorskiej i wykorzystywania multimediów w spektaklu teatralnym. W latach 1997-1999 był członkiem Akademii Teatralnej przy Radzie Europy (L'Academie Europeenne des Arts du Geste du Conceil d'Europe).
W teatrze repertuarowym zadebiutował w 1997 roku. Poza teatrami w kraju, reżyserował m.in w Chorwacji, Japonii, Niemczech, Anglii, Irlandii, Szkocji, USA, Turcji, Ukrainie, Norwegii, Portugalii, Kanadzie oraz Rosji. Obecnie, poza reżyserią i scenografią na scenach repertuarowych w Polsce i za granicą - zajmuje się współpracą z tancerzami oraz muzykami w ramach projektów podejmowanych przez formacje a&a&a & herrkopf.
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |