Niegdyś muzyk Red Hot Chili Peppers, a od wielu lat uznany w świecie autor muzyki filmowej (Traffic, Solaris, Drive) – Cliff Martinez to ostatni gość specjalny Międzynarodowej Gali Seriali w ramach tegorocznej, 8. już odsłony Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie. W sobotę, 30 maja w krakowskiej arenie kompozytor zaprezentuje muzykę stworzoną do jednego z najgłośniejszych tytułów 2014 roku, nominowanego do Złotych Globów serialu The Knick.
Posłuchajcie Placental Repair Cliffa Martineza: https://www.youtube.com/watch?v=fX4iqI8SYZM
Napisane przez Cliffa Martineza utwory są surowe i oszczędne, wykorzystują paletę nowoczesnych dźwięków i najlepiej pasują do mrocznych, psychologicznych historii. Artysta był nominowany do prestiżowych nagród, w tym Grammy (Traffic Stevena Soderbergha), Césara (Początek Xaviera Giannoliego) i Broadcast Film Critics (Drive). W Krakowie usłyszymy aranżowaną specjalnie na Międzynarodową Galę Seriali suitę z The Knick, gdzie elementy elektroniczne częściowo zostaną zastąpione współczesnym brzmieniem symfonicznym. Nie zabraknie jednak charakterystycznych dla Martineza syntezatorów oraz gitar elektrycznych.
Cliff Martinez i Son of Placenta Previa: https://www.youtube.com/watch?v=DDkN7xV3Xe4
Pionierskie i mroczne czasy medycyny, w których nie znano dzisiejszych zabiegów i nie stosowano antybiotyków, a do szpitala szło się nie leczyć, a umierać. Serial The Knick zabiera nas w podróż do początków XX wieku, gdzie chirurg z nowojorskiego szpitala Knickerbocker – John Thackery (brawurowa kreacja Clive’a Owena) poznaje nowe możliwości leczenia. Żeby było ciekawiej, główny bohater jest… uzależniony od kokainy. Zapatrzony w siebie, ale przy tym genialny chirurg staje na czele młodego i odważnego zespołu, w czasach, w których nie istniały powszechnie nam znane leki – ryzykuje i wprowadza nowatorskie metody leczenia. U boku Clive’a Owena występują m.in. André Holland, Eve Hewson, Juliet Rylance, Jeremy Bobb, Michael Angarano i Chris Sullivan.
Zobaczcie zwiastun serialu The Knick: https://www.youtube.com/watch?v=81FiRruKXTE
Autorami scenariusza są Jack Amiel i Michael Begler. Za reżyserię i produkcję odpowiada zdobywca Oscara za Traffic i nagrody Emmy za film Wielki Liberace – Steven Soderbergh, który po wielkim sukcesie wymienionych filmów poszedł za ciosem i wyreżyserował wszystkie odcinki telewizyjnego serialu, o którym zagraniczne tytuły rozpisują się w samych superlatywach: to mroczna, odważna i niezwykle realistyczna saga, obrazująca najważniejsze zmiany przełomu wieków – uważa Newsday.
Cliff Martinez i Goodnight Nurse Elkins: https://www.youtube.com/watch?v=tCol7WcFoiY
Cliff Martinez urodził się na Bronxie, a wychował w Ohio. W 1976 r. przeprowadził się do Kalifornii i trafił wprost w epicentrum nurtu punkowego. Po okresie grania jako perkusista dla Weirdos, Lydii Lunch, Foetus frontman Jim Thirlwell, ostatniego wcielenia Captain Beefheart i Magic Band, Martinez dołączył do Red Hot Chilli Pepers (nagrał z nimi dwa pierwsze albumy), a później do Dickies. To podczas okresu spędzonego z RHCP Cliff zaczął eksperymentować z nowoczesnymi technologiami, które popchnęły go w stronę muzyki filmowej. Taśma, którą stworzył przy użyciu nowych technik obiegła środowisko, zapewniając mu angaż muzyczny w jednym z odcinków Pee-Wee’s Playhouse, a także trafiła w ręce Stevena Soderbergha. Sławny reżyser zatrudnił Martineza, by ten napisał muzykę do jego pierwszego filmu Seks, kłamstwa i kasety wideo (1989). Ich współpraca trwała przez lata i zaowocowała dziesięcioma filmami w tym The Limey, Traffic, Solaris i Contagion – Epidemia strachu z 2011 roku. Odmienność muzyki Martineza związana może być z jego punkową przeszłością. Napisane przez niego utwory są surowe i oszczędne, wykorzystują paletę nowoczesnych dźwięków i najlepiej pasują do mrocznych, psychologicznych historii takich jak Więcej czadu (2011), Angol (1990), Wonderland (2003), Apartament (2004) i Drive (2011). Dusza perkusisty ewoluowała w Martinezie co widać po użyciu cymbałów w filmie Kafka (1991), szarych przestrzeniach pomiędzy dźwiękami w Traffic (2000), użyciem steel drums i faktur w Solaris oraz „wykorzystywaniem możliwości perkusji do osiągnięcia i ukształtowania rytmicznych i tonalnych fraktur”, jak opisał swoja ścieżkę dźwiękową do Prawnika z Lincolna. Martinez był nominowany do nagród Grammy (Traffic Stevena Soderbergha), Césara (Początek Xaviera Giannoliego) i Broadcast Film Critics (Drive). Został umieszczony w Rock and Roll Hall of Fame w kwietniu 2012 razem z Red Hot Chili Peppers. Otrzymał prestiżową nagrodę Richard Kirk Lifetime Achievement od BMI w 2013 roku. Był członkiem jury podczas Sundance Film Festival w 2012, a także członkiem komisji nominacyjnej do nagród Film Independent Spirit w 2011. Wśród ostatnich prac Martineza można odnaleźć muzykę do Reguły milczenia (reż. Robert Redford), Arbitrażu (reż. Nicholas Jarecki) i Spring Breakers (reż. Harmony Korine). Za ścieżkę dźwiękową do Tylko Bóg wybacza (reż. Nicolas Winding Refn) otrzymał w 2014 nagrodę Robert (Duńskiej Akademii Filmowej). Cliff pracował również przy produkcjach: The Knick (reż. Steven Soderbergh) dla Cinemax, francuskim filmem Mea Culpa (reż. Fred Cavayé) i Odruch serca (reż. Ryan Murphy) dla HBO.
Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie to drugi najważniejszy festiwal muzyki filmowej na świecie. O niepowtarzalności imprezy decyduje unikalne łączenie najwyższej jakości interpretacji muzyki filmowej wykonywanej przez czołowych muzyków i orkiestry w połączeniu z wysokiej jakości obrazem. Monumentalne widowiska muzyczno – filmowe wyróżniają się śmiałością produkcyjną, innowacyjnością w sferze technologii dźwięku i obrazu, ale również rozmachem wykonawczym, poziomem artystycznym prezentowanych dzieł oraz ze względu na obecność najwybitniejszych twórców i kompozytorów. Wydarzenia te nie mają sobie równych w Europie. FMF przyciąga współczesną elitę świata muzyki, kultury i filmu, a także miłośników gier komputerowych, kina i sztuki filmowej. FMF to także ważne spotkania branżowe, a zarazem miejsce prawykonań wielu dzieł muzyki filmowej, nierzadko w obecności reżyserów światowego formatu. Na festiwalu gościli – zdobywcy Oscara: Hans Zimmer, Dario Marianelli, Elliot Goldenthal, Tan Dun, Howard Shore, Jan AP Kaczmarek, wybitni kompozytorzy Joe Hisaishi, Shigeru Umebayashi, Don Davis, Alberto Iglesias, Trevor Morris, Patrick Doyle, Garry Schyman, Michał Lorenc, Wojciech Kilar, Reinhold Heil, Jonny Klimek, Abel Korzeniowski, Eric Serra oraz reżyserzy: Tom Tykwer, Julie Tymor, Tomas Alfredson. Więcej na: www.fmf.fm
Radio RMF Classic jest muzyczną stacją, obecną w 19 największych miastach Polski. Dzięki starannie dobranemu połączeniu muzyki filmowej i klasycznej, wiarygodnym serwisom informacyjnym i tematycznej różnorodności pasm programowych przyciąga grono wyjątkowych i lojalnych słuchaczy. To intrygujące połączenie muzyki i dobrego smaku z najnowszymi informacjami ze świata sztuki, designu i nowych technologii. Stacja często gości na swojej antenie znakomitości polskiego życia kulturalnego i wiele innych ciekawych postaci. Organizuje także prestiżowy plebiscyt MocArty RMF Classic. Każdego dnia w całej Polsce 513 tysięcy osób słucha RMF Classic. Słuchacze RMF Classic to wyjątkowo atrakcyjna grupa docelowa: osoby pracujące na stanowiskach, wykształcone, mieszkańcy największych miast w Polsce. 53,8% słuchaczy RMF Classic ma wyższe wykształcenie, natomiast 58,8% pracuje na stanowiskach nierzadko wymagających wysokich kwalifikacji (dyrektorzy/wolne zawody, pracownicy umysłowi, właściciele firm). 61,7% słuchaczy RMF Classic mieszka w miastach powyżej 200 tys. mieszkańców. Więcej: www.rmfclassic.pl Źródło: Radio Track Millward Brown; 04-06.2014, 07-09.2014, 10-12.2014; TG: ogół badanych; wskaźnik słuchalności: udział w czasie słuchania, zasięg dzienny, znajomość wspomagana; próba: 21057, 21096, 21079.
Krakowskie Biuro Festiwalowe to wiodąca polska instytucja realizująca najważniejsze wydarzenia kulturalne w skali kraju i Europy. Organizuje prestiżowe festiwale: Misteria Paschalia i Sacrum Profanum, jest także promotorem takich projektów kulturalnych jak: Festiwal Muzyki Filmowej, Międzynarodowy Festiwal Kina Niezależnego PKO Plus Camera, cykl Opera Rara, czy literacki Festiwal Conrada. KBF jest także wydawcą magazynu „Karnet”, operatorem ICE Kraków Congress Centre oraz Krakow Film Commission, operatorem wydarzeń kulturalnych w Kraków Arenie. Dodatkowo administruje punktami sieci informacji miejskiej InfoKraków, a także prowadzi portale Krakow.travel i Kids In Kraków. Więcej na: www.biurofestiwalowe.pl
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |