Awangarda muzyki końca XX wieku. Przewodnik dla początkujących

Wydawnictwo W Podwórku przedstawia pierwszy tom monografii Marcina Borchardta "Awangarda muzyki końca XX wieku". Przewodnik dla początkujących, który ukaże się w grudniu. Napisana w formie popularyzatorskiego przewodnika książka jest świadectwem rewolucyjnych zmian w myśleniu o muzyce, jakie dokonały się po drugiej wojnie światowej.

W pierwszej części rozpisanej na trzy tomy monografii autor koncentruje się na czterech tematach: wynalazczości i eksperymentach Johna Cage’a; muzyce konkretnej i zmaganiach Pierre’a Schaeffera z kanonem do re mi; historii wczesnej muzyki elektronicznej, a zwłaszcza zagadnieniu mechanizacji, elektryfikacji i matematyzacji muzyki od Pitagorasa do początków lat 70. XX wieku; oraz przedstawieniu sylwetek czterech minimalistów (La Monte Young, Terry Riley, Steve Reich, Philip Glass), których kompozycje podbiły muzykę amerykańską u schyłku ubiegłego stulecia. Każdemu z rozdziałów towarzyszy syntetyczny Przewodnik po najważniejszych kompozycjach i nagraniach poszczególnych artystów. Celem książki jest promocja nowej muzyki oraz wypełnienie luki istniejącej w polskim piśmiennictwie w zakresie publikacji popularyzujących współczesną muzykę awangardową, zarówno w jej filharmonicznym, jak i undergroundowym wcieleniu.

Marcin Borchardt – dziennikarz, reżyser, scenarzysta. Autor filmów dokumentalnych, reklam, wideoklipów. Reżyser programów telewizyjnych. Wykładowca w Gdyńskiej Szkole Filmowej oraz Akademii Filmu Dokumentalnego Planete+Doc na Uniwersytecie Gdańskim. Popularyzator dwudziestowiecznej awangardy w muzyce i filmie.

Na początku lat pięćdziesiątych przyjaciel Cage’a, kompozytor Lou Harrison, przedstawia go parze dwudziestoparoletnich aktorów i reżyserów: Julianowi Beckowi i Judith Malinie, którzy w budynku dawnej fabryki w centrum Greenwich Village prowadzą alternatywną do broadwayowskiej scenę teatralną – Living Theatre. Efektem ich współpracy jest szereg przedstawień o charakterze muzycznym, baletowym, teatralnym, w które zaangażowani są także Cunningham, Feldman i Tudor. Cage pod wpływem tekstu Antonina Artauda Teatr i jego sobowtór (Le Théâtre et son double, 1938) zaczyna zastanawiać się nad metodami wprowadzenia elementów wizualnych do swojej muzyki. Spektakl teatralny – zdaniem francuskiego poety, aktora i teoretyka teatru – nie ma spełniać postulatu mimesis, nie ma odzwierciedlać rzeczywistości, lecz tworzyć własną. Wszystkie elementy przedstawienia powinny być traktowane autonomicznie, żaden z nich nie jest podrzędny w stosunku do wątku narracyjnego. Dźwięk, gest, muzyka, światła, ruch, słowa, krzyki – wszystko to może działać jednocześnie. Akcja nie musi rozgrywać się w jakimś centrum, na scenie, lecz wszędzie, w tym na widowni, wśród publiczności. Aktorzy mogą grać samych siebie i robić, co chcą i jak długo chcą, również – podobnie jak chce tego Cage – w determinowanych losowo przedziałach czasu. Poza tym nie ma scenariusza ani prób. 12 sierpnia 1952 roku w stołówce w Black Mountain College kompozytor prezentuje Water Music (1952). Kompozycja ma charakter parateatralny. To utwór dla pianisty, którego zadaniem jest – oczywiście oprócz grania na instrumencie – wykonanie wielu innych czynności, takich jak zapalenie papierosa, włączenie radia, przelewanie wody z naczynia do naczynia, wszystko w ściśle określonym czasie. Oprawa, która towarzyszy wydarzeniu – bogata scenografia, taniec, projekcje filmów, recytacje po latach zostanie uznana za pierwszy w historii sztuki happening.

    (fragment)

Dodaj artykuł do:
(dodano 02.12.14, autor: blackrose)
Dział literatura
Tagi: Awangarda muzyki końca XX wieku. Przewodnik dla początkujących, Marcin Borchardt
KOMENTARZE:
Aby dodać komentarz musisz się zalogować
Logowanie
Po zalogowaniu będziesz mieć możliwośc dodawania swojej twórczości, newsów, recenzji, ogłoszeń, brać udział w konkursach, głosować, zbierać punkty... Zapraszamy!
REKLAMA
POLECAMY

NEWSLETTER

Pomóż nam rozwijać IRKĘ i zaprenumeruj nieinwazyjny (wysyłany raz w miesiącu) i bezpłatny e-magazyn.


Jeśli chcesz otrzymywać newsletter, zarejestruj się w IRCE i zaznacz opcję "Chcę otrzymywać newsletter" lub wyślij maila o temacie "NEWSLETTER" na adres: irka(at)irka.com.pl

UTWORY OSTATNIO DODANE
RECENZJE OSTATNIO DODANE
OGŁOSZENIA OSTATNIO DODANE
REKOMENDOWANE PREMIERY
1
White Lies
2
OMD
3
David Gilmour
4
Robert Plant
5
Twenty One Pilots
6
Dropkick Murphys
7
Richard Ashcroft
8
Paradise Lost
9
Orbit Culture
10
Bioscope
1
Paweł Podolski
2
Michał Kwieciński
3
Agnieszka Holland
4
Radu Jude
5
Maura Delpero
6
James Marquand
7
Władysław Pasikowski, Bogusław Linda
8
Solange Cicurel
9
Genki Kawamura
10
Fabio Grassadonia, Antonio Piazza
1
Marcin Podlewski
2
Jagoda Wochlik
3
Freida McFadden
4
Grażyna Molska
5
Renata Kuryłowicz
6
Agata Kunderman
7
Rina Kent
8
Elizabeth B. White
9
Olga Rudnicka
10
John Glatt
1
Norbert Bajan
2
Natalia Korczakowska
3
Ewa Platt
4
Krzysztof Pastor
5
Krzysztof Garbaczewski
6
Richard Chappell
7
Paweł Miśkiewicz
8
Alina Moś
9
Ewa Platt
10
Ilaria Lanzino
REKLAMA
ZALINKUJ NAS
Wszelkie prawa zastrzeżone ©, irka.com.pl
grafika: irka.com.pl serwis wykonany przez Jassmedia