Festiwal Uczuć Urażonych:
8 – 9 listopada 2014
(start: 18:00)
Wyobraźcie sobie świat, w którym nie istnieją sztuczne konwenanse, w którym nie ma poprawności politycznej, a nonkonformizm jest godny podziwu. Świat bez sztucznych podziałów - również, a może przede wszystkim, tych artystycznych. Trudne?
Łaźnia Nowa proponuje urzeczywistnienie tej wizji i chwilowe zawieszenie broni w niecodziennej przestrzeni pierwszej edycji Festiwalu Uczuć Urażonych, podczas którego przemieszamy ze sobą opozycyjne światy. Wejdźmy w labirynt spektakli, dajmy się ponieść muzyce i podyskutujmy o tym kto i w jaki sposób decyduje co jest normą, a co innością? Co artystycznie niskie, a co wysokie? Co dopuszczalne, a co piętnowane? I kiedy podzieliliśmy się na walczące grupy przeciwników politycznych, ideowych, artystycznych? Chcemy, aby w polskim, rozwarstwionym społeczeństwie pojawiła się przestrzeń wolności i równowagi, w której hasło „Moje uczucia zostały urażone” będzie mogło zniknąć.
1 dzień:
Manipulacje - halucynacje
Kto jest bardziej urażony? Kto wykluczony i manipulowany? Czy niezależnie od poglądów, całkowita wierność sobie oznacza ostracyzm? Co wypada, a czego nie wypada? Jaka jest alternatywa wobec obowiązującego mainstreamu? Joanna Szczepkowska, niegdyś współpracowniczka „Gazety Wyborczej”, odważna komentatorka życia publicznego i polityki, ze środowiskowego świecznika, trafiła do grona odrzuconych. Dlaczego? Przez kilka „niepoprawnych” wypowiedzi, poddanych dodatkowo wybiórczym interpretacjom. Bezkompromisowość i nieustępliwość w głoszeniu własnego zdania z atutu stała się nagle przyczyną odcięcia się od aktorki. Podczas pierwszego dnia Festiwalu Uczuć Urażonych, o 20:30 zobaczymy monodram Joanny Szczepkowskiej „Goła Baba”, który stanie się preludium rozmowy autorki z Joanna Krakowską. Zaprosimy również na reżyserowane przez Jarosława Wójtowicza czytanie sztuki „Bydło” Przemysława Jurka, które otworzy festiwalowy dzień o 18:00. Czytanie uruchomi dyskusję prof. Krystyny Duniec, dr hab. Joanny Krakowskiej i prof. Przemysława Czaplińskiego o obecnej kondycji społeczeństwa obywatelskiego: jego charakterze, mechanizmach jego działania z uwzględnieniem polskiej historii. Postawione zostanie pytanie o możliwość społecznego porozumienia, a także o rolę teatru jako instytucji - w klasycznym rozumieniu – odzwierciedlającej, ale też kształtującej i przekształcającej postawy społeczne.
„GOŁA BABA”
8 listopada, godz. 20:30
Jakie cele powinien stawiać sobie teatr: poddać świat wnikliwej analizie i rozbierać ludzką duszę na czynniki pierwsze? Wzruszać i kształtować widza...? Czy może lepiej schlebiać jego gustom? Jak grać, aby dotrzeć do dzisiejszej publiczności: subtelnością gestu, precyzją myśli, niezwykłą wrażliwością? A może ważniejsza jest siła przebicia i umiejętność zwrócenia uwagi wszystkimi dostępnymi środkami? Kto powinien wyjść na scenę? A kto pozostać w garderobie? Na te i inne pytania w sposób niezwykle przewrotny stara się odpowiedzieć Joanna Szczepkowska. Swoim brawurowym monodramem, który już od kilkunastu lat święci triumfy na scenach całej Polski, nie daje łatwego rozwiązania. Każdy widz będzie musiał udzielić swojej własnej odpowiedzi.
Autor: Joanna Szczepkowska
Reżyseria: Agnieszka Glińska
Scenografia: Magdalena Maciejewska
Występuje: Joanna Szczepkowska
Po spektaklu odbędzie się otwarte spotkanie i rozmowa z aktorką.
2 dzień:
Ciało bezwstydne
Kiedy nagie ciało jest sztuką, a kiedy efektowną golizną? Kiedy sztuka zmienia się w prowokację? Kiedy efekt zaczyna być niewygodny? Czy nagość jest dosłownością? A może symbolem i metaforą? I czym różni się nagi aktor w dramacie Buchnera od tańczącego w klubie striptizera? Czy naprawdę odpowiedź jest oczywista? Co myślą na ten temat aktorzy, dla których ciało to tylko narzędzie pracy, podatne na modyfikacje? Nagość jest bezwstydna. Ale czy ciało ubrane nie może takie być? Czy inność wystawiona na spojrzenie widza nie jest zaczepna? Zastanowimy się nad tym po 19.00, kiedy obejrzymy spektakl Rafała Urbackiego „Gatunki chronione”, w którym osoby o alternatywnej motoryce tańcem odpowiadają na dominujące w mediach dyskursy dotyczące niepełnosprawności. Drugiego dnia festiwalu zapraszamy do poznania zupełnie innego ciała od godziny 18:00.
„GATUNKI CHRONIONE”
9 listopada, godz. 19:00
Czworo tancerzy, w niezwykłej przestrzeni śląskich mazur (zespół przyrodniczo-krajobrazowy „Żabie Doły”). Wybór miejsca nie jest przypadkowy, rezerwat przyrody, gatunki, które by przeżyć muszą zostać objęte ochroną państwa i młodzi ludzie o alternatywnej motoryce. Choreografia skomponowana dla zaangażowanych w projekt tancerzy, stawia przed nimi nie tylko wyzwania ruchowe, ale również aktorskie. „Gatunki chronione” są próbą krytycznej refleksji na temat tolerancji wobec osób o alternatywnej motoryce, bez nadużywanych w mediach narracji „ofiary” albo „superbohatera”.
Tańczą: Tatiana Cholewa, Filip Pawlak, Karolina Stroisz, Katarzyna Szarawara
Koncepcja, montaż: Anu Czerwiński, Rafał Urbacki
Choreografia, działania performatywne: Rafał Urbacki
Realizacja audiowizualna, zdjęcia: Anu Czerwiński
Asystent: Marlena Hermanowicz
Asystent kamery: Piotr Gacek (WRiTv UŚ)
Światła: Paweł Murlik
Produkcja: Teatr Rozbark
Po spektaklu odbędzie się spotkanie z Rafałem Urbackim.
W ramach festiwalu odbędzie się także cykl czytań i dyskusji:
8 listopada
18:00 Czytanie sztuki „Bydło“ Przemysława Jurka 19:30 Dyskusja: „W poszukiwaniu alternatyw“ z udziałem prof. Krystyny Duniec, dr hab. Joanny Krakowskiej, prof. Przemysława Czaplińskiego. Dyskusję poprowadzi Agata Dąbek.
22 listopada
18:00 Czytanie sztuki „Reduplikacja“ Darii Kubisiak 19:30 Dyskusja: „Oswajanie >>Gender<<“ z udziałem prof. Małgorzaty Sugiery, prof. Ingi Iwasiów oraz dr Agnieszki Gajewskiej. Dyskusję poprowadzi Agata Dąbek.
23 listopada
18:00 Czytanie sztuki „Dziura“ Jarosława Jakubowskiego 19:30 Dyskusja: „Teatr polski i jego publiczności“ z udziałem Jacka Sieradzkiego, Kaliny Zalewskiej, dr Marcina Kościelniaka i Witolda Mrozka. Dyskusję poprowadzi Agata Dąbek.
Na wszystkie wydarzenia festiwalowe wstęp jest bezpłatny, z wyjątkiem spektakli: „Goła baba” (bilety: 40/50 zł) oraz „Gatunki chronione” (bilety: 10/20 zł).
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |