Znany do tej pory jako Ogólnopolski Niezależny Przegląd Form Dokumentalnych NURT od tego roku przekształcił się w Festiwal Form Dokumentalnych NURT. Festiwal wystartuje 21 listopada.
Szesnaście minionych edycji, ponad pięćdziesiąt filmów dokumentalnych pokazywanych każdego roku, pięć tysięcy osób wśród publiczności. Czas na zmiany. Znany do tej pory jako Ogólnopolski Niezależny Przegląd Form Dokumentalnych NURT od tego roku przekształca się w Festiwal Form Dokumentalnych NURT. Festiwal startuje 21 listopada. Trwa już nabór produkcji do sekcji konkursowej wydarzenia.
NURT z niedużej, alternatywnej imprezy filmowej zorganizowanej po raz pierwszy w 1995 roku w Krakowie, a następnie już na stałe w Kielcach, rozrósł się do roli ogólnopolskiego profesjonalnego wydarzenia. Jest jedyną cykliczną imprezą poświęconą polskiemu filmowi dokumentalnemu. Daje szanse na obejrzenie najlepszych premierowych dokumentów, spotkań z ludzi z branży, udziału w warsztatach z profesjonalistami.
Festiwal Form Dokumentalnych NURT to także kilka nagród i wyróżnień. Jedną z nich będzie w tym roku Nagroda Prezesa Zarządu TVP S.A. – Wydarzenie NURT-u w wysokości 9 tysięcy złotych. O udział w konkursie mogą starać się autorzy filmów i producenci korzystając z formularza na tymczasowej stronie internetowej www.nurt.kck.com.pl.
W tym roku poza sekcją konkursową na Festiwalu Form Dokumentalnych NURT będzie można zobaczyć filmy prezentowane w sekcjach specjalnych i na indywidualnych pokazach. Wydarzenie otworzy świetny dokument „tadeusz.kantor@europa.pl” autorstwa Krzysztofa Miklaszewskiego. W ramach spotkań z profesjonalistami podczas NURT-u 2011 odbędzie się m.in. dyskusja wokół wywiadu-rzeki „Pracuję dla przyszłości” z udziałem bohatera książki, reżysera Grzegorza Królikiewicza i jej współautora, krytyka i historyka filmu Piotra Kletowskiego.
Festiwal Form Dokumentalnych NURT nie zamierza tracić nic ze swojej niezależności. Nadal pokazywane na nim będą produkcje powstałe także poza głównym nurtem filmu dokumentalnego. Jest miejscem, gdzie można zobaczyć całe spectrum form dokumentalnych, które na innych polskich spotkaniach filmowych występują jedynie w szczątkowej postaci.
W zeszłym roku na Festiwalu zwyciężył „Tata zza żelaznej kurtyny” Krzysztofa Rzączyńskiego. Wśród wyróżnionych produkcji znalazły się: „Harmonia chaosu - Nigel Kennedy” w reżyserii Jana Sosińskiego, „Exit Afghanistan” w reżyserii Mariusza Pilisa i Olafa Oudheusdena, „Prawda, dobro i piękno. Film o Bohdanie Porębie” oraz „Balcerowicz. Gra o wszystko” w reżyserii Andrzeja Fidyka i Anny Więckowskiej.
Organizatorem Festiwalu NURT jest Kieleckie Centrum Kultury. Pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym Festiwalu od jego powstania pozostaje Krzysztof Miklaszewski, historyk sztuki i teatru, reżyser dokumentalista, wieloletni członek zespołu Cricot 2 Tadeusza Kantora.
Krzysztof Miklaszewski, dyrektor artystyczny Festiwalu Form Dokumentalnych NURT:
NURT zrodził się z buntu i potrzeby. Z buntu przeciwko festiwalomanii, która na pierwszym miejscu stawiała i stawia swoje celebryckie pozy i pseudonaukowe przyzwyczajenia. Te pierwsze doprowadziły do tego, że światowy dokumentalny śmietnik góruje ilościowo nad rokującymi dobrze polskimi produkcjami. Te drugie mierzą „szkiełkiem i okiem” filmoznawcy wykraczające poza schemat filmu dokumentalnego formy wizualne, których
potrzebą jest – właśnie – możliwość twórczej konfrontacji.
Dziś, w obliczu rozbudowy NURT-u (imprezy towarzyszące, warsztaty, spotkania, wernisaże, projekcje specjalne: w tym nocne maratony filmu dokumentalnego), by podkreślić konkurencyjność NURT-u świadomie przekształcamy przegląd w festiwal. Podkreślmy: festiwal niezależny, a więc zachowujący wszystkie wypracowane przez lata formy artystycznego dystansu wobec festiwalomanii. Jest jeszcze jedna niebagatelna cecha, która wykracza poza ramy przeglądu – wzrastająca z roku na rok ilość nagród dla twórców.
Magdalena Kusztal, dyrektor Kieleckiego Centrum Kultury organizującego Festiwal NURT:
Od początku swego istnienia NURT kładł nacisk na prezentację form dokumentalnych. To znaczy filmów które przekraczając ustalone reguły gatunku przede wszystkim docierały do prawdy o człowieku-politycznej, filozoficznej, estetycznej. Elastyczność festiwalowej formuły pozwalała nam na penetrację obszarów często zamkniętych dla innych festiwalów kina dokumentalnego, nie honorując takich form dokumentalnych jak telewizyjny reportaż, czy dokumentalna impresja. My nigdy nie zamykaliśmy się na na różnorakie formy ekspresji, pokazując, że tak naprawdę forma ma prowadzić do odsłonięcia prawdy o człowieku i otaczającej go rzeczywistości. Prawdy często trudnej, wzbudzającej dyskusję, ale zawsze osiągającej pułap uniwersalny.
NURT przede wszystkim daje możliwość wniknięcia w najlepszą ogólnopolską produkcję form dokumentalnych. Nasz repertuar często składa się z prawdziwych „świeżynek” - najnowszych produkcji słynnych dokumentalistów i obiecujących debiutantów, którzy pokazują swoje prace, konfrontując je z żywym przyjęciem zgromadzonej na kinowej sali widowni. Drugą niezwykle ważną kwestią jest skonfrontowanie widzów z autorami prezentowanych dokumentów, co stwarza znakomite pole wymiany opinii, informacji i doświadczeń. Ostatnia rzecz, to organizowanie w ramach festiwalu tzw. wydarzeń specjalnych, prezentujących niezwykle filmy i ich twórców, często mających wielki wpływ na rozwój kina dokumentalnego w Polsce i - co chyba najważniejsze - za granicą.
ip/ NURT
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |