Zamkowe spotkania z operą to cykl comiesięcznych wydarzeń artystycznych w których prym wiedzie ludzki głos słyszany w barwach muzycznej wędrówki przez epoki.
To podróż przez najznakomitsze dzieła wokalne podchodzące z oper, oratoriów, operetek, musicali, utwory z zakresu chóralistyki i pieśniarstwa. Przez cały 2014 rok udział w Festiwalu weźmie ponad 180 artystów z powodzeniem odnoszących sukcesy na arenie międzynarodowej. Zaprezentują oni zróżnicowane programy światowych kompozytorów tworzących w okresach od baroku do współczesności.
To pierwsze tego typu wydarzenie cykliczne w Polsce stało się ciekawą propozycją dla licznie odwiedzających region Dolnego Śląska turystów, pozwoliło zaktywizować społeczność regionu wałbrzyskiego do uczestnictwa w kulturze wysokiej, a najmłodszym dało możliwość odkrycia fascynującego świata teatru operowego. Wytworne, zabytkowe wnętrza oraz całe otoczenie położonego na urokliwym wzgórzu Zamku Książ
w połączeniu ze sztuką operową stały się okazją do odkrycia na nowo narodowego dziedzictwa i zainicjują wznowienie tradycji muzycznych, z których niegdyś słynął Zamek położony dziś w granicach Wałbrzycha.
Facebook: Zamkowe Spotkania z Operą www.mmimpresario.pl www.ksiaz.walbrzych.pl
Serdecznie zapraszamy na jesienno-zimową odsłonę Festiwalu Zamkowe Spotkania z Operą na Zamku Książ w Wałbrzychu. Już 19 września o godz. 19.00 w Sali Balowej odbędzie się projekt pod tajemniczą nazwą „Amante perfido, amante amoroso” – czyli miłość piękna i okrutna w operze.
Projekt przygotowany przez znakomitą polską mezzosopranistkę Bernadettę Grabias obfitować będzie w szereg muzycznych uniesień. Pierwszy powakacyjny wieczór wypełnią arie, duety i tercety pochodzące z najsłynniejszych oper: Carmen G. Bizeta, Cyrulik Sewilski i Włoszka w Algierze G. Rossiniego, Napój Miłosny G. Donizettiego, Straszny Dwór S. Moniuszki, Eugeniusz Oniegin P. Czajkowskiego i innych. Jak w minionych epokach wyglądało życie uczuciowe? Jak kończyły się liczne intrygi miłosne? Dlaczego tak wiele oper kończy się tragicznie? Odpowiedzi na te pytania usłyszycie Państwo 19 września na Zamku Książ w Wałbrzychu!
19 września 2014 r. godz. 19.00 Sala Balowa, Zamek Książ
Bernadetta Grabias - mezzosopran Tomasz Maleszewski - tenor Jacek Jaskuła - baryton Michał Rot - fortepian
Miłość piękna i okrutna w operze
O ARTYSTACH
BERNADETTA GRABIAS – mezzosopran
Solistka Teatru Wielkiego w Łodzi i laureatka znaczących konkursów wokalnych m.in. III nagrody na „Queen Elisabeth Competition of Belgium” 2008. Ukończyła Liceum Muzyczne w Rzeszowie, w klasie oboju, a następnie Akademię Muzyczną w Łodzi w klasie śpiewu (dyplom z wyróżnieniem) oraz studium dyrygenckie w tejże uczelni. Po otrzymaniu dyplomu Akademii dostała stały angaż w Operze Łódzkiej gdzie wykonuje pierwszoplanowe role mezzosopranowe. Wśród ważniejszych wykonanych partii na scenie znajdują się m.in. Carmen – G.Bizet, Giovanna Seymour „Anna Bolena”, Queen Elisabeth „Maria Stuarda”, Orsini „Lucrezia Borgia” – G. Donizetti, Princessa di Bouillon „Adriana Lecouvreur” – F. Cilea, George Sand “Kochankowie z klasztoru Valldemossa” – M. Ptaszyńska, Rozyna i Berta „Il Barbiere di Siviglia”- G. Rossini, Izabella „L’Italiana In Algeri” – G. Rossini, Nicklausse „Les Contes d’Hoffmann” – J. Offenbach, Miss Baggott „Mały kominiarczyk”- B.Britten, Doralba „L’impresario In Angustie”, Fidalma „Il matrimonio segreto”- D.Cimarosa,, Jadwiga “Straszny dwór”, Zofia „Halka”- S. Moniuszko. Z prawdziwą radością śpiewa zarówno dzieła operowe, operetkowe i musicalowe, jak również symfoniczne, oratoria, kantaty i lirykę wokalną. Wśród wykonanych dzieł sakralnych warto wymienić m.in. „Requiem” Mozarta ,„Requiem” Verdiego, “Mszę Koronacyjną” Mozarta czy “Stabat Mater” Pergolesiego. Została uhonorowana nagrodą ZASP im.Schillera za Najlepszy Debiut 2004, „Brylant Polski” dla wyróżniającego się artysty młodego pokolenia oraz Nagrodą Marszałka Łódzkiego za szczególne osiągnięcia artystyczne. Była wykonawczynią na wielu festiwalach polskich i zagranicznych, m.in. Międzynarodowym Festiwalu „La Folle Jurnee” w Nantes i Printemps Musical w Silly (Francja), Opern Festival St. Moritz/Riehen, „Kolory Polski” – Filharmonia Łódź, „Musica sacra” – Warszawa, „Laboratorium muzyki współczesnej” w Filharmonii Białostockiej. Współpracowała z Operą Narodową w Warszawie, Operą Krakowską, Operą Nova w Bydgoszczy, Operą Śląską oraz ze wspaniałymi orkiestrami: Orchestre National de Belgique, Orchestre Symphonique De La Monnaie, Filharmonii Narodowej w Warszawie, the Orchestra of the Opera Royal de Wallonie, The Symfonisch Orkest van de Vlaamse Opera, „I Musici Brucellensis”, the Hungarian Radio Symphony Orchestra oraz Filharmonii Poznańskiej, Olsztyńskiej, Opolskiej, Rzeszowskiej, Łódzkiej, Łomżyńskiej, Płockiej. Szczyci się współpracą ze znakomitymi dyrygentami m.in. K. Ono, J. Jones, A. Leaper, Ł. Borowicz, S. Kingele, J.A. Axelrode, G. Neuhold, E. Salmieri, T. Kozłowski, R. Silva, T. Tokarczyk, M. Pijarowski, T. Wojciechowski, Z. Wisłocka, A. Wicherek, A. Straszyński, W. Michniewski, J. Salawarowski, J. M. Zarzycki, M. Niesiołowski, J. Schultz. P. Przytocki.
TOMASZ MALESZEWSKI – tenor
Absolwent Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu Wydziału Wokalnego, a także Wydziału Edukacji Muzycznej w klasie dyrygentury chóralnej. Kształcił się pod kierunkiem prof. Carol Richardson-Smith – wykładowcy śpiewu w Hochschule fuer Musik und Theater w Hannoverze, a aktualnie u wybitnego bułgarskiego tenora Kałudiego Kałudowa. Jest finalistą i półfinalistą kilku konkursów wokalnych w Polsce i za granicą. Jest solistą zespołu śpiewaków Wrocławskich Kameralistów Cantores Minores Wratislavienses. Stale współpracuje ze Schleswig-Holstein Musik Festival oraz Filharmonią w Bambergu w Niemczech. Stypendysta Marszałka Województwa Podlaskiego w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony dóbr kultury. Jest odtwórcą dzieł operowych, oratoryjnych i kantatowych. Występował podczas festiwali muzycznych: Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans, Maj z Muzyką Dawną, Gaude Mater. Koncertuje nie tylko w Polsce, ale również za granicą – w Austrii, Niemczech, Włoszech, Grecji, Hiszpanii, na Węgrzech, w Czechach, Słowacji, Białorusi, Litwie, Mołdawii, Rumunii, Luxemburgu, Turcji, Słowenii, Rosji, Japonii, Singapurze. W październiku 2012 roku artysta wziął udział w wykonaniu Carmina Burana w Szanghaju i Pekinie w ramach trasy koncertowej Schleswig-Holstein Music Festival. Uczestniczył w seminariach i kursach wokalnych prowadzonych przez następujących pedagogów: Piotra Kusiewicza, Bogdana Makala, Eugeniusza Sąsiadka, Piotra Łykowskiego, Ingrid Kremling, Carol Richardson-Smith, Teresę Żylis-Gara.
JACEK JASKUŁA – baryton
ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną we Wrocławiu. Był stypendystą Ministra Kultury i Sztuki. Laureat nagrody Yamaha Music Foundation of Europe oraz konkursów wokalnych: I nagrody – Bratysława, II nagrody – Duszniki Zdrój oraz konkursu Polskiej Pieśni Artystycznej – Warszawa. Uzyskał Dyplom Mistrzowski prof. R. Karczykowskiego oraz prof. G. Kahrego. Umiejętności wokalne doskonalił na kursie mistrzowskim u prof. A. Orlowitz w Kopenhadze. Występował z orkiestrami m.in. Filharmonii Wrocławskiej, Szczecińskiej, a także z Toruńską i Śląską Orkiestrą Kameralną oraz „Camerata Impuls”, „Capella Cracoviensis”, „Al Ayre espanol”, Elbland Philharmonie Sachsen i Neue Lausitzer Philharmonie. Występował również z recitalami wokalnymi w Dusznikach Zdroju, Millenium Music Foundation – Calgary, z recitalem pieśni Chopinowskich na Majorce, Ibizie, a także z recitalem pieśni Kasserna w Warszawie oraz w cyklu koncertów w Australii. Występował pod batutami takich dyrygentów jak: E. Michnik, T. Szreder, T. Zathey, A. Straszyński, P. Fanger, E. L. Banzo, F. Bohme, J. Powolny, C.Escher, H. M. Hoffmann, R. Silva, J. Wiłkomirski, A. Kosendiak, M. Tracz, M. Pijarowski, J. Salwarowski, C. Grabowski, Jan W. Hawel, Ł. Borowicz, T. Strugała, W. Crutchifield, F. Botigliero, J.M.Florencio, A. Spering, K.Zehnder. Śpiewał w Teatrze Wielkim w Warszawie. Współpracował z Neues Musiktheater w Weimarze wykonując partię Figara w operze „Cyrulik sewilski” G. Rossiniego. Zadebiutował w Operze w Bilbao (Hiszpania). Występował na scenie Opera Nova w Bydgoszczy, Opery Bałtyckiej w Gdańsku oraz Opery Śląskiej w Bytomiu.
MICHAŁ ROT – fortepian
pianista, absolwent Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie Prof. Cezarego Saneckiego. Studiował również na Akademiach Muzycznych w Stuttgarcie (klasa Prof. Andrzeja Ratusińskiego) i Mannheim (klasa kameralistyki Michaela Flaksaman i Jeleny Očić oraz klasa Liedbegleitung Prof. Ulricha Eisenlohr). Obecnie kształci się u KS Prof. Olafa Bära. Ponadto doskonalił swoje umiejętności pod okiem m. in.: Paula Badury- Skody, Dang Thai-Sona, Andrzeja Jasińskiego, Petera Eflera, Jose Gallardo, Eduardo Huberta. Laureat wielu konkursów muzycznych m. in.: Brahms Competition w Pörtschach, Konkurs Kameralny im. K. Bacewicza w Łodzi. Z powodzeniem koncertuje w kraju i zagranicą, współpracuje z wybitnymi muzykami: Michael Flaksman, Tomasz Daroch, Stanisław Kierner, Bernadetta Grabias. Dokonał wielu nagrań m. in.: „Winterreise” Fr. Schuberta (DUX). Asystent Akademii Muzycznej w Łodzi.
REPERTUAR FESTIWALU WRZESIEŃ – GRUDZIEŃ 2014
19 WRZESIEŃ 2014 Sala Balowa, godz. 19.00 AMANTE PERFIDO, AMANTE AMOROSO
Bernadetta Grabias – mezzosopran Tomasz Maleszewski – tenor Jacek Jaskuła – baryton Michał Rot – fortepian
Repertuar: Fragmenty z oper traktujące o miłości pięknej i okrutnej
4 PAŹDZIERNIK 2014 Sala Maksymiliana, godz. 17.00 i 19.00 BALET O KAWIE
Inscenizacja i choreografia: Romana Agnel Scenografia i kostiumy: Monika Polak – Luścińska Asystent choreografa: Dariusz Brojek Przygotowanie uczennic: Magdalena Żmuda Tancerze Baletu Dworskiego Cracovia Danza: Liza, amatorka kawy; Turek, Właściciel palarni kawy; Serwis do kawy tworzą: Młynek, Dzbanek, Cukiernica, Filiżanka oraz dzieci w roli Ziarenek Kawy.
Repertuar: Jan Sebastian Bach: wybór z „Suit Orkiestrowych” № 1,2,4 oraz „Aria Lizy” z „Kantaty o kawie”
29 LISTOPAD 2014 Sala Balowa, godz. 18.00 GALA GOSPEL
OCTAVA ensemble Olga Maroszek - kontralt Katarzyna Neugebauer – fortepian Zygmunt Magiera – kierownictwo artystyczne
Repertuar: Gala Gospel
27 GRUDZIEŃ 2014 Sala Maksymiliana, godz. 17.00 i 19.00 W KRAINIE CZARODZIEJSKIEGO FLETU SPEKTAKL SYLWESTROWY
Maria Rozynek – sopran Aleksandra Buczek – sopran TBA – mezzosopran Tomasz Maleszewski – tenor Jacek Jaskuła – baryton TBA – bas Katarzyna Neugebauer – fortepian Salonowa Orkiestra Kameralna
Repertuar: W. A. Mozart – inscenizowane fragmenty z oper: Czarodziejski Flet, Wesele Figara, Don Giovanni
Utwór | Od |
1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
2. było, jest i będzie | ametka |
3. O Tobie | ametka |
4. Świat wokół nas | karolp |
5. Kolekcjonerka (opko) | will |
6. alchemik | adolfszulc |
7. taka zmiana | adolfszulc |
8. T...r | kid_ |
9. przyjemność | izasmolarek |
10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
1. Sprzymierzeniec | blackrose |
2. Podaruję Ci | litwin |
3. test gif | amigo |
4. Primavera_AW | annapolis |
5. Melancholia_AW | annapolis |
6. +++ | soida |
7. *** | soida |
8. Góry | amigo |
9. Guitar | amigo |
10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
1. Zielona granica | irka |
2. Tajemnice Joan | wanilia |
3. Twój Vincent | redakcja |
4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
5. Miasto 44 | annatus |
6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
7. O matko! Umrę... | lu |
8. Subtelność | lu |
9. Mustang | lu |
10. Pokój | martaoniszk |