Już 9 września pojawi się dotychczas niepublikowany w Polsce, czwarty tom dzienników Anaïs Nin. Dziennik 1944–1947 ukaże się nakładem wydawnictwa Prószyński i S-ka.
Zasadnicze tematy Dziennika – jaźń, kobiecość, nerwica, wolność, związki, zbieżność sztuki z życiem – to również najistotniejsze wątki w bogactwie materii tego tomu. I znowu przedsięwzięcia i reakcje Anaïs Nin często wykazują cechy prorocze. Jej czułki, podobnie jak radar każdego prawdziwego artysty, wykrywają i odnotowują to, co w danym momencie jest ledwo dostrzegane.
Teraz, gdy żyjemy w szybszym, bardziej powierzchownym rytmie, gdy zdaje się nam, że mamy styczność z większą liczbą ludzi, ludów, krajów. Zwiedzeni tą iluzją mylnie sądzimy, że utrzymujemy głęboką więź z osobami, które mamy na wyciągnięcie ręki. W tych niebezpiecznych czasach mechaniczne głosy, radia, telefony zastępują intymną zażyłość, a mniemanie, że jesteśmy w łączności z milionami sprawia, iż nasze poczucie bliskości z drugim człowiekiem staje się coraz uboższe, nasza wizja bliźniego zaś coraz bardziej ograniczona – tak w jednym z fragmentów swojego Dziennika, czerpiąc z własnego doświadczenia, mówi o rosnącym izolowaniu się i braku więzi międzyludzkich Anaïs Nin.
I właśnie dziś, gdy niemal każdy człowiek ma możliwość natychmiastowego odtworzenia każdego zdarzenia i dostęp do wszelkiej komunikacji elektronicznej, te uwagi Anaïs Nin, które, wedle dzisiejszych norm, poczyniła w innej epoce, wydają się niezwykle trafne i bardzo na czasie.
Tom czwarty niesie najbogatsze treści z dotychczas opublikowanych. Czytelnik odkrywa w nim Anaïs Nin w rozkwicie twórczej weny. (…) poznajemy przeżycia, których zasadniczym rysem jest bunt przeciw powierzchownemu realizmowi na rzecz rzeczywistości wewnętrznych, emocjonalnych krajobrazów – tak na temat czwartego tomu dzienników Anaïs Nin wypowiadał się Washington Post.
Anaïs Nin (1913–1977) – francuska pisarka pochodzenia hiszpańskiego. W latach 20. i 30. uczestniczyła w życiu artystycznej bohemy Paryża. Słynna jest historia trójkąta miłosnego między Anaïs Nin i poznanymi w 1931 r. w Paryżu Henrym Millerem i jego żoną June. Opus magnum Nin stanowi Dziennik, pisany przez całe jej dorosłe życie. Oprócz tego jest autorką takich powieści, jak Delta Wenus czy Małe ptaszki.
Utwór | Od |
| 1. Inne historie | gaba |
Utwór | Od |
| 1. W bezkresie niedoli | ladyfree |
| 2. było, jest i będzie | ametka |
| 3. O Tobie | ametka |
| 4. Świat wokół nas | karolp |
| 5. Kolekcjonerka (opko) | will |
| 6. alchemik | adolfszulc |
| 7. taka zmiana | adolfszulc |
| 8. T...r | kid_ |
| 9. przyjemność | izasmolarek |
| 10. impresja | izasmolarek |
Utwór | Od |
| 1. Sprzymierzeniec | blackrose |
| 2. Podaruję Ci | litwin |
| 3. test gif | amigo |
| 4. Primavera_AW | annapolis |
| 5. Melancholia_AW | annapolis |
| 6. +++ | soida |
| 7. *** | soida |
| 8. Góry | amigo |
| 9. Guitar | amigo |
| 10. ocean | amigo |
Recenzja | Od |
| 1. Zielona granica | irka |
| 2. Tajemnice Joan | wanilia |
| 3. Twój Vincent | redakcja |
| 4. "Syn Królowej Śniegu": Nietzscheańska tragedia w świecie baśni | blackrose |
| 5. Miasto 44 | annatus |
| 6. "Żywioł. Deepwater Horizon" | annatus |
| 7. O matko! Umrę... | lu |
| 8. Subtelność | lu |
| 9. Mustang | lu |
| 10. Pokój | martaoniszk |